anoniempje01
11-07-2021 om 14:54
Kind heeft kat getrapt
hoi. ik kom maar gelijk met de deur in huis vallen, mijn 12-jarige kind heeft een kat getrapt heb ik gehoord van de buurman. hij zat op een bankje met een vriend en toen kwam de kat bij hem en mijn zoon trapte de kat weg. het is een kat die hier heel vaak in de buurt rondloopt en die loopt nu mank. mijn kind is nu aan het logeren bij zijn oma en opa en wordt vanavond teruggebracht. ik ben woest op hem. ik ben van plan zijn devices voor de hele zomervakantie af te pakken en huisarrest geven voor de hele zomervakantie. is dit een gepaste straf volgens jullie?
Angela1967
11-07-2021 om 15:01
nee dat is niet gepast.
heeft namelijk niets met elkaar te maken en zal dus niet leiden tot gewenst gedrag.
maar ik snap de boosheid helemaal!
dus wat zou ik doen:
1. zoon laten vertellen wat hij vindt dat er gebeurd is
2. checken of het echt zo erg is als buurman vertelt - trappen is altijd erg maar is het zo dat hij kat zodanig verwond heeft etc? of is daar andere oozaak voor omdat je zoon zegt dat het helemaal anders ging?
3. als hij wel degelijk gelinkt kan worden aan nu 'mank lopende' kat dan op zoek naar eigenaar en excuses aanbieden
4. als eigenaar wel/niet gevonden kan worden, dan ander soort straf geven.
5. wat dat dan wordt kun je langzamerhand bedenken - of aan je zoon zelf vragen of hij idee heeft . . .
gr Angela
IceTea
11-07-2021 om 15:20
Ik zou het gesprek aangaan met zoon. Kijken in hoeverre dit verhaal klopt. En hem zijn excuses laten aanbieden aan de eigenaar.
Ik snap dat je woest bent. Zou ik ook zijn. Lief dat de buurman niks heeft gedaan, als ik het zou zien, dan was jouw zoon de mijne en had ik hem van (bij wijze van spreken) aan zijn oren naar jullie huis gesleept.
Ik kan heel slecht tegen mensen die dieren pijn doen...
MRI
11-07-2021 om 15:23
Ja wat Angela zegt en vanaf haar punt 4: Gesprek aangaan over zogenaamd stoer gedrag. Had je het ook gedaan als je alleen daar had gezeten? dat werk. En misschien eens een tijdje voor een kat van iemand laten zorgen.
straf moet je relateren aan de misdaad, niet lukraak telefoons afpakken (tenzij er iets online is gebeurd)
Lemoos
11-07-2021 om 15:26
Ik zou ontploffen ben ik bang. Ik zou heel goed laten weten wat ik vind van mensen die weerloze wezens schoppen of slaan. En ik zou proberen te achterhalen van wie de kat is. En zoon draait maar op voor de dierenartskosten (die ik uiteraard wel gelijk zou betalen aan de eigenaar en dan betaalt zoon mij maar terug). Dan verkoopt 'ie maar een device. Helemaal besodemieterd...
Sophia_!
11-07-2021 om 15:31
Straf relateren aan de misdaad is dus hem een rotschop geven tot hij mank loopt.
SuzyQFive
11-07-2021 om 15:36
Die straf staat totaal niet in verhouding tot wat hij heeft gedaan. Ik zou idd de eigenaar achterhalen en zoon zijn excuus laten aanbieden. En ik zou vragen bij het asiel of hij een dagje een werkstraf kan komen doen. Hokken schoonmaken bijvoorbeeld.
Als dit verhaal inderdaad klopt hè.
Lemoos
11-07-2021 om 15:47
Waarom een asiel of andere kattenbezitter lastigvallen met de 'strafuitvoering'? Welk asiel zit daar nu op te wachten. En welke gek leent zijn/haar kat uit om een 'kattenschopper' iets duidelijk te maken?
Zulke acties hebben consequenties. Één daarvan is de kosten voor de dierenarts. Een tweede is het onder ogen komen van de afkeer die hij met die actie heeft opgeroepen. Een derde zou kunnen zijn de schaamte die hij voelt als hij zijn excuses bij de eigenaar moet aanbieden.
appeltje_
11-07-2021 om 15:52
Ochjee. Dit is geen normaal gedrag voor een 12-jarige. Regel hulp voor je kind.
SuzyQFive
11-07-2021 om 16:01
appeltje_ schreef op 11-07-2021 om 15:52:
Ochjee. Dit is geen normaal gedrag voor een 12-jarige. Regel hulp voor je kind.
Je weet de omstandigheden niet. Voor hetzelfde geldt zat die kat te krabben of bijten. Dan zijn twaalfjarigen nog vaak vrij primair hoor.
Koozinus
11-07-2021 om 18:04
Ik zou eerst vragen aan je zoon of het klopt wat de buurman verteld en waarom hij het heeft gedaan. Daarna zou hij van mij een flinke preek krijgen en zou ik ook proberen de eigenaar te achterhalen en hem zijn excuses laten aanbieden.
Als de kat mank loopt en er zou een dierenarts bezoek zijn geweest, zou ik hem karweitjes laten doen om de kosten van de dierenarts terug te laten betalen.
Annefleur00
11-07-2021 om 18:06
Devices weghalen heeft waarschijnlijk weinig zin. Praat met je zoon en laat hem vertellen wat er gebeurd is. Als hij daadwerkelijk die kat heeft getrapt moet je stappen ondernemen. Dan zou ik kijken naar hulp voor je zoon. Wat betreft de kat, wie is de eigenaar? Wie weet heeft de kat letsel opgelopen wat niet zichtbaar is en moet hij wellicht nagekeken worden door een dierenarts.
AlisonH
11-07-2021 om 18:43
Nee, dat is niet gepast. Net zomin als klakkeloos straffen zonder eerst je zoons kant van het verhaal te hebben gehoord. Mocht het verhaal kloppen: dierenartskosten vergoeden (als die er zijn), persoonlijk excuses aan laten bieden aan de eigenaar (als die bekend is) en een HELE stevige preek.
Saar1990
11-07-2021 om 18:47
Ik vind jouw bedachte straf ook niet passend. Bovendien heb je vooral jezelf ermee. Gezellig de hele zomer een beginnende puber zonder beeldschermen in je huis. Ik zou inderdaad ook de eigenaar zoeken en zoon excuses laten maken. Ook natuurlijk de dierenarts kosten vergoeden als die er zijn (en zoon laten betalen). Eventueel zou ik zoon het asiel of de dierenambulance laten bellen om te vragen wat ze daar dringend nodig hebben. Mag hij mooi van zijn eigen geld (wel een realistisch bedrag natuurlijk) die spullen kopen en (samen met jou) brengen. Al ga je natuurlijk eerst het gesprek met je zoon aan om te horen wat zijn kant van het verhaal is.
Marty1984
11-07-2021 om 18:48
Naast de preek, de kosten en excuses zou een week alle devices kwijt geen kwaad kunnen wat mij betreft.
De hele vakantie vind ik wat lang. Dan gaat ie alleen maar meer onzin uitsteken.
Nog liever zou ik hem huis-arrest geven voor x dagen zodat de katten in de buurt x dagen veilig zijn. (Maar wederom: De hele zomer vind ik weer te lang.)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.