anoniempje01
11-07-2021 om 14:54
Kind heeft kat getrapt
hoi. ik kom maar gelijk met de deur in huis vallen, mijn 12-jarige kind heeft een kat getrapt heb ik gehoord van de buurman. hij zat op een bankje met een vriend en toen kwam de kat bij hem en mijn zoon trapte de kat weg. het is een kat die hier heel vaak in de buurt rondloopt en die loopt nu mank. mijn kind is nu aan het logeren bij zijn oma en opa en wordt vanavond teruggebracht. ik ben woest op hem. ik ben van plan zijn devices voor de hele zomervakantie af te pakken en huisarrest geven voor de hele zomervakantie. is dit een gepaste straf volgens jullie?
PinkFlower
11-07-2021 om 18:49
Nee natuurlijk is dat geen gepaste straf. Veels te streng. Ik snap echt wel dat je super boos bent maar kalmeer eerst en bedenk dan een gepaste straf.
Praat eerst eens met je zoon, wat is er gebeurd? Is de kat echt zomaar geschopt zoals de buurman zegt (waarom heeft buurman zoon niet aangesproken? Hier zou dat normaal zijn). Is er wat voorgevallen met de kat? (Krabben/bijten) Niet dat dit het gedrag goedpraat maar maakt het wel begrijpelijker.
De kat loopt mank, als je weet wie de eigenaar is kun je hiermee gaan praten, zoon excuus laten aanbieden en de kosten voor de dierenarts laten betalen. Hij is 12 dus dat komt dan op jullie neer maar hij zou thuis wat klusjes kunnen doen om het geld mee te verdienen.
PinkFlower
11-07-2021 om 18:51
En er is ook nog verschil tussen trappen en trappen. Gaf zoon het dier echt een flinke trap of was het meer aan de kant duwen met voet?
Het mank lopen kan ook door iets anders zijn.
Oftewel: zorg eerst dat je het verhaal van wat er gebeurd is duidelijk krijgt.
Marty1984
11-07-2021 om 18:52
PinkFlower schreef op 11-07-2021 om 18:51:
En er is ook nog verschil tussen trappen en trappen. Gaf zoon het dier echt een flinke trap of was het meer aan de kant duwen met voet?
Het mank lopen kan ook door iets anders zijn.
Oftewel: zorg eerst dat je het verhaal van wat er gebeurd is duidelijk krijgt.
Hou er wel rekening meet dat kind gegarandeerd een "opgekuiste" versie vertelt waarin hij uiteraard nauwelijks iets heeft gedaan.
PinkFlower
11-07-2021 om 18:53
appeltje_ schreef op 11-07-2021 om 15:52:
Ochjee. Dit is geen normaal gedrag voor een 12-jarige. Regel hulp voor je kind.
Hou toch op zeg!
overdrijf jij altijd meteen zo?
Zoon van to heeft niet een nest puppy's de nek omgedraaid als een mini psychopaat hè.
PinkFlower
11-07-2021 om 18:54
Marty1984 schreef op 11-07-2021 om 18:52:
[..]
Hou er wel rekening meet dat kind gegarandeerd een "opgekuiste" versie vertelt waarin hij uiteraard nauwelijks iets heeft gedaan.
Uiteraard maar ik ga ervan uit dat to haar kind aardig goed kent en wel door heeft of er gelogen wordt. Eventueel kan er nog met de buurman gepraat worden, die zegt immers iets gezien te hebben.
MMcGonagall
11-07-2021 om 18:58
Een volwassene krijgt hier een taakstraf voor, dus ik vind het een behoorlijk ernstig vergrijp. Alleen een preek zou ik wel een beetje weinig vinden. Ik straf zelf nooit, maar dit zou echt zwaar op mijn maag liggen. Wat erg als je kind zoiets doet op die leeftijd. We hebben het niet over een kleuter die wat onhandig omgaat met een dier.
Miraval
11-07-2021 om 18:58
Idd eerst met je zoon praten wat er gebeurd is... maar hij zal het verhaal waarschijnlijk afzwakken. Dus mss samen met de buurman?
en dan eigenaar van de kat zoeken en excuses maken met bloemetje en evt dierenartskosten door je zoon laten betalen. (Terugbetalen aan jullie waarschijnlijk)
kinderen die dieren schoppen al dan niet om stoer te doen moet je toch vroeg op hun gedrag aanspreken. Ik haat het wanneer kinderen dat doen... je hoort ook vaak genoeg dat dieren mishandeld worden door kinderen. Helaas is het geen uitzondering maar hoe jij er als ouder mee om gaat kan er zeker toe bijdragen dat het niet nogmaals gebeurd. En dat houdt toch ook in luisteren naar je zoon en de buurman.
Plane
11-07-2021 om 19:18
Ik zou eerst even de zoon de kans geven zijn verhaal te vertellen. Vertellen wat de buurman zei en dat je daarvan geschrokken bent.
De straf die je voorstelt is te zwaar naar mijn mening. Als hij de kat inderdaad geschopt heeft dan moet hij zich kapot schamen en zijn excuses aanbieden aan de eigenaar. En als de kat gewond is de dierenarts als die nodig is betalen.
en een heel goed gesprek met hem aangaan over dat dieren ook gevoel hebben.
Miraval
11-07-2021 om 19:23
Inderdaad op zijn gevoel inspelen werkt denk ik het beste. Laat hem heel duidelijk weten dat dieren ook geboel hebben en zich niet kunnen weren alleen maar dmv bijten/krabben... een normale kat die vaak in de buurt te vinden is zal dat ook niet zomaar uit het niks doen lijkt mij. Ik vind dierenmishandeling echt zo verschrikkelijk. Dus wanneer je je zoon echt duidelijk maakt dat dat hem pijn heeft gedaan zal hij wellicht (hopelijk) niet meer doen.
Koozinus
11-07-2021 om 19:43
MMcGonagall schreef op 11-07-2021 om 18:58:
Een volwassene krijgt hier een taakstraf voor, dus ik vind het een behoorlijk ernstig vergrijp. Alleen een preek zou ik wel een beetje weinig vinden. Ik straf zelf nooit, maar dit zou echt zwaar op mijn maag liggen. Wat erg als je kind zoiets doet op die leeftijd. We hebben het niet over een kleuter die wat onhandig omgaat met een dier.
Krijgt een volwassenen daar echt een taakstraf voor? Ik heb ooit via via gehoord dat iemand een kat had doodgemaakt. Ik heb toen de politie gebeld en desbetreffende persoon aangegeven. De politie zei toen tegen mij: een dier is net zoiets als een autoband, we kunnen hier niks mee. Heel absurd..
poekiepoek
11-07-2021 om 20:43
Koozinus schreef op 11-07-2021 om 19:43:
[..]
Krijgt een volwassenen daar echt een taakstraf voor? Ik heb ooit via via gehoord dat iemand een kat had doodgemaakt. Ik heb toen de politie gebeld en desbetreffende persoon aangegeven. De politie zei toen tegen mij: een dier is net zoiets als een autoband, we kunnen hier niks mee. Heel absurd..
Klopt. Ik zit veel op een paardenforum en regelmatig komt daar voorbij dat een paard (en dus ook een kat en elk ander dier) voor de wet een voorwerp is.
Lemoos
11-07-2021 om 20:47
poekiepoek schreef op 11-07-2021 om 20:43:
[..]
Klopt. Ik zit veel op een paardenforum en regelmatig komt daar voorbij dat een paard (en dus ook een kat en elk ander dier) voor de wet een voorwerp is.
Dan gaat het met name om de eigenaar, het verlies van het dier is voor de wet geen emotioneel gebeuren maar een economisch verlies dus je kunt geen 'smartengeld' vragen. Wel de 'dagwaarde' of gemaakte kosten (dierenarts/veearts). Voor het mishandelen kun je wel degelijk een taakstraf krijgen (https://www.animalstoday.nl/straffen-dierenmishandeling-en-dierenverwaarlozing/)
Koozinus
11-07-2021 om 20:48
poekiepoek schreef op 11-07-2021 om 20:43:
[..]
Ja, precies dat hadden ze tegen mij ook gezegd. Echt vreselijk dat ze er niks mee doen. Inderdaad bij paardenmishandeling is het idem dito.
Lemoos
11-07-2021 om 20:58
Ik heb hele andere ervaringen. De 'leeftijdstechnisch uitgedaagde' figuren die met stoeptegels eenden in het park bekogelden hebben ondanks gejank van hun ouders in lokale media over de moeilijke puberteitsjaren toch elk 15 uur taakstraf mogen doen. Het gefrustreerde beest dat het geinig vond om vuurwerk in de wei te gooien (herhaaldelijk!) om te kijken hoe mijn Shetlanders van angst half hun hoofd kapotsloegen om uit de stal te komen heeft toch echt alle schade kunnen vergoeden naast een geldboete en taakstraf. Net als de schade van de 'weibuurman' aan zijn paarden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.