Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ingewikkelde kwestie


rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 08:07:

[..]

Natuurlijk mag je als ouder een opvoedingsfout rechtzetten, wat een rare redenatie. Het is inconsequent maar mensen maken nu eenmaal fouten. Stel je vindt drugs of alcohol in zijn kamer en je doet er niets mee, later gebeurt het weer, dan is het ook niet oh dan had je maar meteen....natuurlijk zou dat beter zijn geweest. Maar de eisen van die dame en haar familie worden ook steeds wereldvreemder. Je mag altijd van mening veranderen. Hoe kun je anders reflecteren en leren?

Als je er in eerste instantie geen mening over uit naar je kind, is het wat anders dan wanneer je aanvankelijk alcohol koopt en betaalt voor je kind en het prima vind als kind dat thuis nuttigt en dan na een tijdje zegt 'alcohol is niet goed voor je, we staan er niet meer achter'. 

Battle-Royale schreef op 16-10-2022 om 08:23:

[..]

Hele topic gelezen, nergens gelezen dat die ouders of vriendin iets eisen.

Juist. Het is het stelletje zelf dat vanalles wil. 

Nou vind ik het logisch dat je als ouders voor een 19-jarige niet meer alles gaat bepalen, maar bij een kind dat dit jaar 15 is geworden, is dat toch echt iets anders. Hoe volwassenen en verantwoordelijk een 15-jarige ook is, op die leeftijd wordt er zonder jouw toestemming niet gereisd of gelogeerd. Blijkbaar is die toestemming er. 

Maar dit stelletje krijgt een vinger (logeren mag) en verwacht vervolgens de hele hand (reiskosten, pretpark, bij iemand in huis hangen die er zelf niet is). Ze eisen het niet, maar vinden het om een of andere reden logisch dat dat allemaal kan. 

Gelukkig heeft TO inmiddels uitgelegd dat het zo niet werkt. Ik kreeg uit haar bericht ook de indruk dat haar zoon dat wel leek te begrijpen. 

To, schrijft niet voor niets overal ik moet, ik moet tickets kopen, ik moet...bla bla, dan ben je de regie over een kind kwijt. Dat maar door laten lopen is veel schadelijker dan jezelf herpakken. Hij leert niets en wordt gebruikt door iemand in een andere levensfase. HIj raakt mogelijk beschadigt in een relatie, leert niet met geld omgaan, leert niets over zijn eigen grenzen en die van een ander. Dat is veel schadelijker dan toegeven als ouder dat je het niet handig hebt aanpakt, maar dat er vanaf nu wel grenzen zijn. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-10-2022 om 09:03

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 08:57:

To, schrijft niet voor niets overal ik moet, ik moet tickets kopen, ik moet...bla bla, dan ben je de regie over een kind kwijt. Dat maar door laten lopen is veel schadelijker dan jezelf herpakken. Hij leert niets en wordt gebruikt door iemand in een andere levensfase. HIj raakt mogelijk beschadigt in een relatie, leert niet met geld omgaan, leert niets over zijn eigen grenzen en die van een ander. Dat is veel schadelijker dan toegeven als ouder dat je het niet handig hebt aanpakt, maar dat er vanaf nu wel grenzen zijn.

Waarvoor wordt ie gebruikt dan? 

Battle-Royale schreef op 16-10-2022 om 09:03:

[..]

Waarvoor wordt ie gebruikt dan?

Je vragen zitten op het niveau: kun je mij uitleggen waarom het gras echt niet paars is? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-10-2022 om 09:14

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 09:08:

[..]

Je vragen zitten op het niveau: kun je mij uitleggen waarom het gras echt niet paars is?

En dat vind je vooral omdat je er geen antwoord op kunt geven? Want ik zie namelijk niet hoe die jongen gebruikt wordt aangezien zij haar reisjes naar hem ook zelf bekostigt. Ik lees meer een moeder die blijkbaar overal ja is goed op heeft gezegd en daardoor nu deze situatie aan de hand heeft. 

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 08:57:

To, schrijft niet voor niets overal ik moet, ik moet tickets kopen, ik moet...bla bla, dan ben je de regie over een kind kwijt. Dat maar door laten lopen is veel schadelijker dan jezelf herpakken. Hij leert niets en wordt gebruikt door iemand in een andere levensfase. HIj raakt mogelijk beschadigt in een relatie, leert niet met geld omgaan, leert niets over zijn eigen grenzen en die van een ander. Dat is veel schadelijker dan toegeven als ouder dat je het niet handig hebt aanpakt, maar dat er vanaf nu wel grenzen zijn.

Je trekt conclusies waarvoor ik geen aanleiding zie en loopt achter de feiten aan. 

TO heeft het roer namelijk al omgegooid. 

En als je zegt dat je iets moet, wil dat helemaal niet altijd zeggen dat het van een ander moet. Ik moet straks de keuken en de hal dweilen en de zomerjassen opruimen. Maar er is hier verder iemand in huis die dat wat boeit. Ik ben zelf degene die dat nodig vindt.

Ik heb al aangegeven dat de moeder zich heeft vergist. Een meisje van 20 die oprecht een volwassen gelijkwaardige relatie wil, doet dit niet met een jongen van 14. Die snapt dat wat zij investeert/wil, hij niet terug kan investeren. En die ouders die hem al tot schoonzoon bombarderen....dat is koekkoek. Of het meisje wacht een jaar of 2 met haar volwassen plannen op zij zoekt iemand die wel aan haar verwachtingen kan voldoen. 

het is nu waarschijnlijk te laat maar ik zou eerst een beginnen met hierover afspraken te maken. Wordt er vooraf toestemming aan jullie gevraagd of er gelogeerd mag worden? 

Mijn zoon is ouder en heeft door een exchange programma in Australië nu vrienden overal op de wereld. Hij vraagt altijd om toestemming of iemand langs mag komen. En dat mag meestal wel maar soms ook niet. Het mag niet buiten vakanties om. Ook is het zijn gast dus hij entertained hem. Nu is dat nooit een issue maar mijn zoon is ook al wat ouder. 

Hoe gaat dat nu bij jullie. Regelen zij samen wat en krijgen jullie de datum door? Hoe wordt de transfer naar jullie huis geregeld? Komen terwijl zoon naar school moet zou van mij absoluut niet mogen. Ook zou ik niet akkoord gaan met de hele kerstvakantie. Paar dagen is prima maar daarna regelt ze maar wat anders. 

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 09:20:

Ik heb al aangegeven dat de moeder zich heeft vergist. Een meisje van 20 die oprecht een volwassen gelijkwaardige relatie wil, doet dit niet met een jongen van 14. Die snapt dat wat zij investeert/wil, hij niet terug kan investeren. En die ouders die hem al tot schoonzoon bombarderen....dat is koekkoek. Of het meisje wacht een jaar of 2 met haar volwassen plannen op zij zoekt iemand die wel aan haar verwachtingen kan voldoen.

Het is wel grappig dat in de openingspost staat dat ze 14 en 19 waren toen ze elkaar ontmoetten en dat nu enkele mensen het hier steeds hebben over een 14-jarige met een 20-jarige als ze een punt willen maken van het leeftijdsverschil. De moeder heeft allang geschreven dat hij nu 15 is en zij 20. Hun leeftijdsverschil blijft gewoon vijf jaar. 

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 09:20:

Ik heb al aangegeven dat de moeder zich heeft vergist. Een meisje van 20 die oprecht een volwassen gelijkwaardige relatie wil, doet dit niet met een jongen van 14. Die snapt dat wat zij investeert/wil, hij niet terug kan investeren. En die ouders die hem al tot schoonzoon bombarderen....dat is koekkoek. Of het meisje wacht een jaar of 2 met haar volwassen plannen op zij zoekt iemand die wel aan haar verwachtingen kan voldoen.

Rare manier van discussiëren heb je. Zij is 19 en hij 15. Vier jaar is op deze leeftijd al een aardig leeftijdsverschil. Waarom vind jij het dan nodig om er zelfs 6 jaar van te maken?!

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 08:07:

[..]

Natuurlijk mag je als ouder een opvoedingsfout rechtzetten, wat een rare redenatie. Het is inconsequent maar mensen maken nu eenmaal fouten. Stel je vindt drugs of alcohol in zijn kamer en je doet er niets mee, later gebeurt het weer, dan is het ook niet oh dan had je maar meteen....natuurlijk zou dat beter zijn geweest. Maar de eisen van die dame en haar familie worden ook steeds wereldvreemder. Je mag altijd van mening veranderen. Hoe kun je anders reflecteren en leren?

Heel erg mee eens.

Fouten mag je corrigeren en door voortschrijdend inzicht mag je van gedachten veranderen.

Je wil toch een ‘growth mind’ (lerend vermogen) en niet een ‘fixed mind’ (star en niet lerend)?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-10-2022 om 09:50

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 09:20:

Ik heb al aangegeven dat de moeder zich heeft vergist. Een meisje van 20 die oprecht een volwassen gelijkwaardige relatie wil, doet dit niet met een jongen van 14. Die snapt dat wat zij investeert/wil, hij niet terug kan investeren. En die ouders die hem al tot schoonzoon bombarderen....dat is koekkoek. Of het meisje wacht een jaar of 2 met haar volwassen plannen op zij zoekt iemand die wel aan haar verwachtingen kan voldoen.

Met 19 ben je nog niet volwassen en gezien die zoon er zelf geen probleem mee heeft en naar ik aanneem zelf ook enig verstand heeft, zie ik geen reden om dat meisje af te zeiken. Het was wellicht beter geweest om eerder met financiële opvoeding te zijn begonnen maar het kan nog steeds. Dat meisje kan er niks aan doen dat de zoon denkt dat het leven gratis is of zn ouders een geldboom hebben.

TO, hoe gaat het nu? Heeft hij er naderhand nog iets over gezegd?

Ze is geen 19 en zij is meer in leeftijd meer volwassen dan hij en ook juridisch gezien is zij volwassen. Hij is een kind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.