Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ingewikkelde kwestie


Marty1984 schreef op 15-10-2022 om 18:33:



Wil hij 3 keer per jaar over en weer, cadeautjes kopen, op vakantie, ..

Ik vraag mij af of hij dit echt wil of zij, wat komt er nou echt vanuit zijn initiatief?

Financieren is een vorm van faciliteren en toestemming geven ook. Zij mag bij jullie over de vloer komen, hij daar heen. Als je een dergelijke relatie echt zou afkeuren, zou je dat al niet toestaan. Plus, het duurt al een tijdje, dus het zou wel raar zijn als je er nu opeens een probleem mee zou hebben en toen hij nog 14 was niet. Ik snap dat het op die leeftijd best een groot leeftijdsverschil is, maar dat was het vanaf het begin al.
En ook als het meisje 16 was zou ik geen vliegreisjes naar Nederland en kerstcadeaus voor de familie gaan financieren. Dat vind ik ook echt wat anders dan af en toe je kind met de auto naar zijn/haar vriend of vriendin brengen (bijvoorbeeld in de avonden).
Daarbij, als je nog meerdere kinderen hebt, zou je voor hun dezelfde dingen goed moeten vinden en wel/niet financieren. 

Auwereel schreef op 15-10-2022 om 18:58:

[..]

In het rekenvoorbeeld werd uitgegaan van 22 euro per maand. Een maand heeft een week of 4, dus waarom vermenigvuldig je dan die 22 met 10? 22 euro per week zakgeld is erg ruim

Jullie hebben helemaal gelijk! Ik las steeds 22 euro per week. En niet een keer, maar steeds! Wat stom van me. 

weer naar Nederland verhuizen?
Dan kan hij wel een baantje nemen.

---

---

15-10-2022 om 22:27

haarklover schreef op 15-10-2022 om 22:18:

weer naar Nederland verhuizen?
Dan kan hij wel een baantje nemen.

Naar Nederland verhuizen omdat je verse 15 jarige een relatie moet onderhouden met iemand van 20 en daar geld voor nodig heeft zodat hij in Nl kan werken? Ze wonen daar toch niet zomaar? Dat kan toch geen reden zijn om terug te verhuizen? 

We kunnen de zoon niet verwijten dat hij de reizen niet betaalt, want kinderen van zijn leeftijd mogen niet werken waar hij woont.

Maar als je niet zulke grote kado's aan jouw kinderen kunt geven, houdt het op.

Dan moeten ze maar wachten tot de grote vakantie.

En blijkbaar beseft zoon niet dat het geld niet bij jullie op de rug groeit, als hij nog om kaartjes voor een pretpark vraagt.

Ik vind het ook vreemd dat je de relatie eerst ruim faciliteert en nu aangeeft aan je zoon er niet achter te staan…..
Onduidelijk voor je zoon en ook sneu vind ik. 
Verder kun je er natuurlijk ook voor kiezen je zoon zelf geld te geven voor klussen als het echt zo lastig is iets te verdienen. 
Niet dat ik vind dat je dit allemaal moet faciliteren, zeker niet. Tegenwerken zou ik het ook echt niet doen. (Tenzij je daar goede redenen voor hebt) 


Dit lijkt mij een geval: zoon is nog te jong voor deze relatie. Vanwege het leeftijdverschil én de afstand. Sowieso zou ik vanwege het duurzaamheidsaspect* (ja, echt waar) enige reserve hebben om een lange-afstandsrelatie te beginnen. Afgezien van het geld natuurlijk. Laat ze maar lekker videobellen tot aan de volgende zomer dat jullie eventueel weer in Nederland zijn. En hoezo moet je zoon met kerst bij haar familie zijn, ze zijn toch niet getrouwd ofzo? Ik vind dat voor een half jaartje verkering net wat te serieus op die leeftijd. 

*Ik heb gezien bij vrienden wat belastend een intercontinentale relatie eigenlijk is. Manman, wat jagen die er een hoop vliegtuigkilometers door per jaar. Eerst naar elkaar op en neer, maar toen ze bij elkaar gingen wonen kwamen er kinderen en werd het nog erger (voor het klimaat dan hè). Toen ging het hele gezin 1x per jaar naar Nederland en ging de Nederlandse familie en vrienden regelmatig daarheen en deels ook nog andersom. Want heel leuk en interessant natuurlijk, een gratis vakantieadres aan de andere kant van de wereld. 


Pinokkio schreef op 15-10-2022 om 23:05:

Ik vind het ook vreemd dat je de relatie eerst ruim faciliteert en nu aangeeft aan je zoon er niet achter te staan…..
Onduidelijk voor je zoon en ook sneu vind ik.
Verder kun je er natuurlijk ook voor kiezen je zoon zelf geld te geven voor klussen als het echt zo lastig is iets te verdienen.
Niet dat ik vind dat je dit allemaal moet faciliteren, zeker niet. Tegenwerken zou ik het ook echt niet doen. (Tenzij je daar goede redenen voor hebt)


Niet goed over nagedacht denk ik, en blijkbaar hebben ze bij TS genoeg geld? 

troelahoep schreef op 15-10-2022 om 23:17:

[..]

Niet goed over nagedacht denk ik, en blijkbaar hebben ze bij TS genoeg geld?

Ja, dat snap ik en zou mij ook wel kunnen overkomen. Maar eenmaal iets goedkeuren schept ook verplichtingen, vind ik.

Het faciliteren en bekostigen van vanalles mag je mi best terugdraaien. Maar nu aangeven niet achter de relatie te staan kan niet. Tenzij er dingen veranderd zijn die je niet redelijkerwijs had kunnen voorzien. 

Wij kunnen er qua leeftijd van alles van vinden, ook juridisch etc. Maar als je het met 14 oké vindt als je kind een relatie heeft met iemand van 19, dan is het gek om dat met 15 opeens niet meer oké te vinden. Dat valt mijns inziens niet uit te leggen.
Ik begrijp ook niet waarom jullie er niet eerder over hebben nagedacht en hebben voorgelegd hoe ze dit willen gaan bekostigen. Zeiden jullie echt op alles wat zoon vroeg 'ja, is goed, hier heb je geld'? 

Daarbij, ze hebben nog maar een half jaar een relatie, dan hoef je echt nog niet de kerst samen door te brengen. Toen mijn zus net 15 was en een half jaar samen met haar toenmalige vriendje (16) werd ze door zijn ouders uitgenodigd om mee te gaan op vakantie maar mijn ouders vonden dat toen niet goed. Ze hadden zoiets van jullie zijn nog maar net samen, je hoeft je niet te gedragen als een getrouwd stel. Zus was het er uiteraard niet mee eens en was twee weken bloedchagrijnig. Een jaar later mocht ze wel mee van mijn ouders. 
Als je niet gek ver van elkaar vandaan woont, kun je makkelijker met kerst 'even langskomen'. Bij lange afstanden kan dat niet. 
Het klimaat vind ik wel nog een argument om niet om de haverklap voor een paar dagen op en neer te vliegen. Ik ben niet mordicus tegen vliegen, maar wel tegen vliegtripjes van enkele dagen.

Pinokkio schreef op 15-10-2022 om 23:28:

[..]


Het faciliteren en bekostigen van vanalles mag je mi best terugdraaien. Maar nu aangeven niet achter de relatie te staan kan niet. Tenzij er dingen veranderd zijn die je niet redelijkerwijs had kunnen voorzien.

Natuurlijk mag je als ouder een opvoedingsfout rechtzetten, wat een rare redenatie. Het is inconsequent maar mensen maken nu eenmaal fouten. Stel je vindt drugs of alcohol in zijn kamer en je doet er niets mee, later gebeurt het weer, dan is het ook niet oh dan had je maar meteen....natuurlijk zou dat beter zijn geweest. Maar de eisen van die dame en haar familie worden ook steeds wereldvreemder. Je mag altijd van mening veranderen. Hoe kun je anders reflecteren en leren?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-10-2022 om 08:08

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 08:07:

[..]

Natuurlijk mag je als ouder een opvoedingsfout rechtzetten, wat een rare redenatie. Het is inconsequent maar mensen maken nu eenmaal fouten. Stel je vindt drugs of alcohol in zijn kamer en je doet er niets mee, later gebeurt het weer, dan is het ook niet oh dan had je maar meteen....natuurlijk zou dat beter zijn geweest. Maar de eisen van die dame en haar familie worden ook steeds wereldvreemder. Je mag altijd van mening veranderen. Hoe kun je anders reflecteren en leren?

Welke eisen?

Topic lezen wil weleens helpen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-10-2022 om 08:23

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 08:10:

Topic lezen wil weleens helpen.

Hele topic gelezen, nergens gelezen dat die ouders of vriendin iets eisen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.