Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe laat thuiskomen


DeOnbekende schreef op 18-06-2024 om 16:10:

[..]

Tot 4.00 kun je ook drugs gebruiken, hoor. Als kind nachten gaat doorhalen kun je daar altijd over praten, maar dat lijkt hier vooralsnog niet aan de orde.

Ja tot 4 uur kan je ook zeker drugs gebruiken. Ik bedoel dan is er een rem van buitenaf. Bij coke of speed is het lastig om zelf te zeggen oke kom we gaan slapen als je daar opgefockt vol energie staat. Bij alcohol val je op een gegeven moment vanzelf wel een keer van je stok als je maar genoeg drinkt en wil je naar bed. 

Ik vind samen terugfietsen belangrijker dan de exacte tijd. Dat was bij ons thuis vroeger ook het geval. Het was dan ofwel om 4 uur met een taxi of samen terug of om 2 uur alleen fietsen (wat niet mocht) of ouders die op dat tijdstip nog moesten gaan rijden
Nu ging ik zelf niet zo vaak op stap, dat scheelde misschien ook wel.

Ik zou voor doordeweeks wel een eindtijd instellen. Als je pas om 5 uur in bed ligt en je moet de dag daarna weer naar school/werk/stage, dan heb je gewoon te weinig geslapen. Ik wil zelf ook geen nachtelijke visite. Tot 4 uur op stap kan in de kroeg of de disco en als andere ouders met een keet in de tuin dat prima vinden, heb ik ook geen bezwaar, maar niet in mijn huis. Komen chillen met vrienden prima, maar niet tot zo diep in de nacht. Ja, misschien met een examenfeest eenmalig, maar verder zeker niet.

Ik had als eindtijd op die leeftijd 1u à 1u30.
Een kwartier te laat thuis had ik nog wel kunnen uitleggen, als ik om 3u was thuisgekomen kon ik het de komende 3 maanden vergeten om nog uit te gaan.

Niks stiekem gedoe, want al mijn vriendinnen moesten ook rond die tijd thuis zijn.

Ik zie niet goed in waarom als die EK-match om 21u start hij daar tot 4u 's nachts zou moeten hangen. Ik zou het dus ook avond per avond bekijken.
Hij is amper 16, hij heeft zijn hele leven nog als ie volwassen is om tot 4u uit te gaan.

Zeker een tiener die drinkt - terwijl ie dat wettelijk niet eens mag - zou ik toch écht niet zomaar volledig los laten. Volgende week kan je hem mogelijk volslagen lazarus om 8 u 's ochtends uit een goot plukken. Want hij doet toch zijn zin en heeft geen uur.

ik ben wel makkelijker zodra het diploma in de pocket is, ze hun bijbanen werken en netjes op tijd komen. Er een plan is hoe ze naar huis komen.

Ja dan denk ik wel, ach je bent maar 1 keer jong, je hebt hard gewerkt en straks nieuwe opleiding werken ze weer hard.  De zomer na je diplomering mag een feestzomer zijn, je hele leven zal je nooit meer zo’n lange zomervakantie hebben.  

Zolang alles verder goed blijft gaan en ik er geen hinder van heb maakt het mij niet uit. Wel weet hij, als er iets is moet je bellen.  Inmiddels is hij 20 en het gaat eigenlijk altijd goed.

Als deze zoon al niet zelf mag uitmaken hoe laat hij naar huis gaat, wie mag het dan nog wel?

Hier ook een zoon van net 16 die examen heeft gedaan. Hij en zijn vrienden komen bijna iedere dag samen en maken het ook vaak erg laat. Doordeweeks gaat het nog wel omdat er meestal nog wel een paar jongens moeten werken de volgende dag maar in weekend gaan ze ook rustig door tot een uurtje of 4. Feestjes waar zij heen kunnen duren niet zo lang maar ze gaan dan altijd nog wel even bij iemand zitten. Ook hier wordt trouwens gedronken, helaas!

Moxxie schreef op 18-06-2024 om 18:46:

Als deze zoon al niet zelf mag uitmaken hoe laat hij naar huis gaat, wie mag het dan nog wel?

Je opmerking zou misschien ergens op slaan als het ging om een jongen van 24.

Valeria schreef op 18-06-2024 om 19:58:

[..]

Je opmerking zou misschien ergens op slaan als het ging om een jongen van 24.

Ik neem aan dat een man van 24 sowieso geen verantwoording met hoeft af te leggen.  

Valeria schreef op 18-06-2024 om 19:58:

[..]

Je opmerking zou misschien ergens op slaan als het ging om een jongen van 24.

Wat een kattige opmerking zeg. Neem het niet zo serieus, het was bedoeld als een compliment omdat het klinkt als een leuke puber die het allemaal prima doet.

Lotd

Lotd

18-06-2024 om 21:47 Topicstarter

Anne1234! schreef op 18-06-2024 om 19:45:

Hier ook een zoon van net 16 die examen heeft gedaan. Hij en zijn vrienden komen bijna iedere dag samen en maken het ook vaak erg laat. Doordeweeks gaat het nog wel omdat er meestal nog wel een paar jongens moeten werken de volgende dag maar in weekend gaan ze ook rustig door tot een uurtje of 4. Feestjes waar zij heen kunnen duren niet zo lang maar ze gaan dan altijd nog wel even bij iemand zitten. Ook hier wordt trouwens gedronken, helaas!

Ja precies mijn verhaal gelukkig gaat het door de weeks nog vrij relaxed veel werken ook maar met dat geld worden dan de feestjes in het weekend betaald, (ook kleding en sparen natuurlijk) maar dat weekend hè slaap jij dan wel goed ik voel altijd onrust tot hij er is 

Ik vraag mijn net geslaagde bijna zestienjarige: 
Hoe laat spreken we af dat je thuis bent? 
Ze zegt altijd een tijd die nog ruim binnen mijn norm ligt dus voor de vorm denk ik er nog even over na. Door de week moet ze om 22u thuis zijn want ik ga om 22:30 slapen en ik wil rustig kunnen slapen zonder gedoe.

Marty1984 schreef op 18-06-2024 om 16:47:



Zeker een tiener die drinkt - terwijl ie dat wettelijk niet eens mag - zou ik toch écht niet zomaar volledig los laten. 

Er staat niet in de wet dat ze niet mogen drinken!
Er staat in de wet dat 18- niet met alcohol houdende dranken over straat mogen en dat het niet aan ze verkocht mag worden.

Dus als hij bij vrienden thuis is mag er gewoon alcohol aan 18- geschonken worden. 

Of het gezond is is een andere discussie maar wettelijk mag het wel.

Vanzelfsprekend drinken ze graag een biertje. 16 jaar. Dat lijkt me het probleem. Hoe laat je thuiskomt; ach, als het verder goed met hem gaat, maakt dat niet veel uit. Maar de hersentjes op deze leeftijd al tegen houden in de groei. DAT wil je je toch niet?

Pippeltje schreef op 19-06-2024 om 10:50:

Vanzelfsprekend drinken ze graag een biertje. 16 jaar. Dat lijkt me het probleem. Hoe laat je thuiskomt; ach, als het verder goed met hem gaat, maakt dat niet veel uit. Maar de hersentjes op deze leeftijd al tegen houden in de groei. DAT wil je je toch niet?

Er zijn ook ouders die hier niet zo zwart wit mee omgaan.  En dit was de vraag ook niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.