casamana
01-09-2024 om 08:53
Groepsvorming in brugklas
Mijn dochter (12) zit in de brugklas samen met een meisje van haar basisschool (X, 12). Mijn dochter en X zijn geen vriendinnen. Mijn dochter heeft al wat nieuwe vriendinnen gemaakt in de klas en daarbuiten en heeft het heel leuk. X heeft denk ik nog niet zo veel aansluiting en klampt zich aan mijn dochter vast. Op zich begrijpelijk, maar mijn dochter vindt het benauwend en inmiddels ook best wel irritant eerlijk gezegd. Ze zegt dat X ook geen moeite doet om anderen te leren kennen. Er zijn andere kinderen van de basisschool op deze middelbare school met wie X wel bevriend was op de basisschool, maar die zitten in een andere klas. In de pauze zou X in principe ook naar die kinderen kunnen gaan en afhankelijk van het rooster ook samen fietsen (half uurtje), maar dat doet X niet. En natuurlijk zitten er vast wel andere meisjes in de klas die beter bij X passen dan mijn dochter, maar X onderneemt in die richting eigenlijk niks. Mijn dochter heeft al vaker wat hints gegeven, maar dat wordt niet opgepakt.
Ik dacht eerst laat maar gaan, komt vanzelf wel goed zodra X haar eigen weg vindt, maar ik geloof niet dat mijn dochter dat nog trekt. De irritatie zit inmiddels vrij hoog bij mijn dochter. Tot nu toe heb ik steeds tegen mijn dochter gezegd dat ze X niet mag buitensluiten, dat X nu eenmaal moeilijker contact maakt dan zij en gezegd “hoe zou jij je voelen als je X was?” etc. Maar aan de andere kant is mijn dochter ook niet verantwoordelijk voor X en snap ik ook wel dat het irritant is als iemand met wie je niks hebt de hele tijd achter je aanloopt, terwijl jij wél je best aan het doen bent om nieuwe vriendinnen te maken. X lijkt dit allemaal zelf niet aan te voelen, dus mijn dochter wil een gesprek met X aangaan en aangeven dat ze er last van heeft hoe het nu gaat. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Ze wil X ook niet kwetsen, maar dat ga je natuurlijk wel doen… Het liefst bemoei ik me er niet mee, maar mijn dochter heeft er echt last van. Ik weet niet welk advies ik mijn dochter moet geven. Wat zou ze het beste kunnen zeggen/doen?
Valeria
16-09-2024 om 08:48
Decembermamma schreef op 15-09-2024 om 21:49:
De school hanteert alleen toegestaan buiten school of in de aula. Ze hebben de telefoons ook nodig voor het rooster.
--Daar hebben ze hier agenda's voor moeten kopen (of het rooster op een ander papier zetten).
Ik heb die melding dus allang gedaan, maar ga er dus ook vanuit dat de ouders van de betreffende jongen dezelfde melding hebben gedaan.
Zo 'dus' vond ik het niet klinken dat jij die melding 'allang' gedaan had. Volgens mij was ik niet de enige die erin las dat je niet durfde.
En lezen de ouders van die andere jongen ook mee in de app dan? Dat weet je toch niet, tenzij je ze gesproken hebt? Dus erop rekenen dat zij iets doen zodat jij niets hoeft te doen, lijkt me niet handig.
Decembermamma
16-09-2024 om 09:47
Valeria schreef op 16-09-2024 om 08:48:
[..]
Zo 'dus' vond ik het niet klinken dat jij die melding 'allang' gedaan had. Volgens mij was ik niet de enige die erin las dat je niet durfde.
En lezen de ouders van die andere jongen ook mee in de app dan? Dat weet je toch niet, tenzij je ze gesproken hebt? Dus erop rekenen dat zij iets doen zodat jij niets hoeft te doen, lijkt me niet handig.
Ik mag erop hopen.dat de andere ouders ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen en de digitale wereld van hun kind in de gaten houd. Ik zat inderdaad in dilemma van de melding ook omdat het mijn kind niet betreft en al helemaal omdat hij nu goed zit, maar zoals er geschreven werd stond al dat ik geen melding zou gaan doen.
Ik neem tav mijn kind de verantwoordelijkheid wel altijd gedaan en zal ik nooit niet doen.
Decembermamma
16-09-2024 om 09:49
Valeria schreef op 16-09-2024 om 08:48:
[..]
Valeria je zet er nog even tussen dat ze agenda's hebben moeten kopen. Even voor de duidelijkheid hier hebben ze inschrijf uren en nogal wat verschuivingen en dergelijken. Ook hun huiswerk wordt digitaal opgegeven. Dus een papieren agenda is daar helemaal.niey handig voor.
Chantalle74
16-09-2024 om 10:02
Gsm wel of niet op school, dat zal t verschil qua pesten niets uitmaken. Ze lopen na school gewoon weer uren te scrollen en appen. En vergeet daarbij SNAP niet; foto maken en die verdwijnt weer heel snel. Niemand die ziet wat jij gestuurd hebt naar anderen.
Onderneem actie als je iets ziet op GSM van je kind, ook al heeft je kind het niet gepost.
Dit gaat vaak zo ver, dat het gepeste kind er hele leven last van houdt.
Daarbij kan je er niet vanuit gaan dat elke ouder meekijkt op GSM van kind. (Uiteindelijk hebben zij ook recht op privacy)
Ben zelf docent MBO en zie zoveel beschadigde jongeren door pestgedrag.
Heb je een vermoeden, doe er iets mee!
En naar TO wil ik zeggen. Zeg tegen je dochter dat ze geen vriendinnen hoeft te zijn, maar dat ze haar niet moeten buitensluiten. Is het nou zo erg dat dit meisje bij hen staat? Uiteindelijk zal over een paar weken de groepsvorming veranderen. En wie weet is jouw dochter dan degene die er buiten ligt. Dat wil je ook niet.
Laat het zichzelf oplossen, praat met je kind hoe erg buitensluiten kan zijn.
Krijg er de kriebels van hoe sommige hier er serieus op in gaan en ideeën bedenken hoe dochter van TO van dit meisje af kan komen.
Lena55
16-09-2024 om 16:06
Decembermamma schreef op 16-09-2024 om 09:47:
[..]
Ik mag erop hopen.dat de andere ouders ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen en de digitale wereld van hun kind in de gaten houd. Ik zat inderdaad in dilemma van de melding ook omdat het mijn kind niet betreft en al helemaal omdat hij nu goed zit, maar zoals er geschreven werd stond al dat ik geen melding zou gaan doen.
Ik neem tav mijn kind de verantwoordelijkheid wel altijd gedaan en zal ik nooit niet doen.
Zit deze jongen dan ook in de groepsapp? Zo uitgekookt zijn ze meestal wel. Een foto delen van iemand met de tekst 'gay' oid doen ze meestal niet naar de persoon zelf... Die ouders kunnen er dan toch zelf niet achter komen?
Je zou hopen dat de ouders van het kind die dit gemaakt/verstuurd heeft meekijken en hun kind aanspreken hierop. Maar mijn ervaring is dat dit gebeurd juist doordat deze ouders niet meekijken en hun kind onvoldoende opgevoed hebben mbt mediagebruik en omgang met anderen.
Euphoria
16-09-2024 om 16:51
Decembermamma schreef op 16-09-2024 om 09:47:
[..]
Volgens mij twijfelt niemand aan jouw inzet t.a.v. jouw kind.
DGHK
17-09-2024 om 17:14
Decembermamma schreef op 16-09-2024 om 09:49:
[..]
Valeria je zet er nog even tussen dat ze agenda's hebben moeten kopen. Even voor de duidelijkheid hier hebben ze inschrijf uren en nogal wat verschuivingen en dergelijken. Ook hun huiswerk wordt digitaal opgegeven. Dus een papieren agenda is daar helemaal.niey handig voor.
Was bij ons vroeger op school ook. Inschrijfuren, kon je lekker voor inschrijven op de computers die daarvoor beschikbaar waren. Verschuivingen stonden op een heel mooi bord die in de grote hal hing. Idem voor uitval en wijzigingen voor de dag erna. Huiswerk schreef je lekker op in je agenda.
Allemaal handig, en kan ook gewoon weer gebeuren. Als het ruim 20 jaar geleden kon, kan het nu ook. Mss moet het onderwijs iets minder digitaal worden.
MamaE
17-09-2024 om 17:17
DGHK schreef op 17-09-2024 om 17:14:
[..]
Was bij ons vroeger op school ook. Inschrijfuren, kon je lekker voor inschrijven op de computers die daarvoor beschikbaar waren. Verschuivingen stonden op een heel mooi bord die in de grote hal hing. Idem voor uitval en wijzigingen voor de dag erna. Huiswerk schreef je lekker op in je agenda.
Allemaal handig, en kan ook gewoon weer gebeuren. Als het ruim 20 jaar geleden kon, kan het nu ook. Mss moet het onderwijs iets minder digitaal worden.
Dat kan natuurlijk, ben ik ook helemaal voor, maar zo'n systeemverandering krijgt een brugklasser natuurlijk niet voor elkaar. De school moet daar op inzetten door bijvoorbeeld te stellen dat telefoons in de kluis blijven gedurende de schooldag en dat roosterwijzigingen op grote schermen in de aula getoond worden en dat docenten huiswerk opgeven in de les en leerlingen een papieren agenda mee dienen te nemen.
Ysenda
17-09-2024 om 19:10
MamaE schreef op 17-09-2024 om 17:17:
[..]
Dat kan natuurlijk, ben ik ook helemaal voor, maar zo'n systeemverandering krijgt een brugklasser natuurlijk niet voor elkaar. De school moet daar op inzetten door bijvoorbeeld te stellen dat telefoons in de kluis blijven gedurende de schooldag en dat roosterwijzigingen op grote schermen in de aula getoond worden en dat docenten huiswerk opgeven in de les en leerlingen een papieren agenda mee dienen te nemen.
Hoezo huiswerk pas in de les geven. Beetje Dalton oppakken en aan het begin van het blok de stof, de eisen, het te maken huiswerk en de toetsen in een planner klaar hebben.
Fijne docenten doen daar ook nog een afvinklijstje bij.
Geen agenda nodig. Rooster in magister, wijzigingen op diverse plekken op digiborden. Et voila, leerling heeft geen mobiel nodig op school.
Susan79
17-09-2024 om 19:17
Ysenda schreef op 17-09-2024 om 19:10:
[..]
Hoezo huiswerk pas in de les geven. Beetje Dalton oppakken en aan het begin van het blok de stof, de eisen, het te maken huiswerk en de toetsen in een planner klaar hebben.
Fijne docenten doen daar ook nog een afvinklijstje bij.
Geen agenda nodig. Rooster in magister, wijzigingen op diverse plekken op digiborden. Et voila, leerling heeft geen mobiel nodig op school.
Mijn dochter krijgt op school voor alle vakken een studieplanner met huiswerk en overhoringen, maar één keer uitval en het klopt niet meer, en er verandert ook nog wel eens iets gaandeweg, dus het huiswerk wordt evengoed gewoon in de les opgegeven.
Decembermamma
17-09-2024 om 21:22
Susan79 schreef op 17-09-2024 om 19:17:
[..]
Mijn dochter krijgt op school voor alle vakken een studieplanner met huiswerk en overhoringen, maar één keer uitval en het klopt niet meer, en er verandert ook nog wel eens iets gaandeweg, dus het huiswerk wordt evengoed gewoon in de les opgegeven.
Nou hier dus niet, elke week schrijven ze aan het begin van de week het huiswerk in de papieren agenda. Dat schrijven ze vanuit de studieplanning van de huidige week over. Vervolgens moeten ze dat in gaan plannen. Maar het huiswerk past niet op die inimini regeltjes van de planagenda dus moeten ze de studieplanner erbij houden. Voor de eenvoud hebben ze van ieder vak een aparte studieplanner en bij ieder vak staat het anders geregistreerd wat ze moeten doen.
Het rooster staat in magister. Maar vorige week bijvoorbeeld als verrassing stond er ineens huiswerk naast de les van wiskunde. Daar werden op een dag dat ze van 8:15-16:00 les hadden nog even 60 wiskunde sommen aan het huiswerk toegevoegd, de dag erna moest dat dus af zijn. Al leer je zo goed plannen er is altijd wel een docent die de boel weet te frustreren.
Ze werken hier met 2 inschrijf uren in de week en de roosters wijzigen nog wekelijks. Dus het rooster we even inschrijven zit er niet in, daar is ook geen plek voor in de agenda.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.