casamana
01-09-2024 om 08:53
Groepsvorming in brugklas
Mijn dochter (12) zit in de brugklas samen met een meisje van haar basisschool (X, 12). Mijn dochter en X zijn geen vriendinnen. Mijn dochter heeft al wat nieuwe vriendinnen gemaakt in de klas en daarbuiten en heeft het heel leuk. X heeft denk ik nog niet zo veel aansluiting en klampt zich aan mijn dochter vast. Op zich begrijpelijk, maar mijn dochter vindt het benauwend en inmiddels ook best wel irritant eerlijk gezegd. Ze zegt dat X ook geen moeite doet om anderen te leren kennen. Er zijn andere kinderen van de basisschool op deze middelbare school met wie X wel bevriend was op de basisschool, maar die zitten in een andere klas. In de pauze zou X in principe ook naar die kinderen kunnen gaan en afhankelijk van het rooster ook samen fietsen (half uurtje), maar dat doet X niet. En natuurlijk zitten er vast wel andere meisjes in de klas die beter bij X passen dan mijn dochter, maar X onderneemt in die richting eigenlijk niks. Mijn dochter heeft al vaker wat hints gegeven, maar dat wordt niet opgepakt.
Ik dacht eerst laat maar gaan, komt vanzelf wel goed zodra X haar eigen weg vindt, maar ik geloof niet dat mijn dochter dat nog trekt. De irritatie zit inmiddels vrij hoog bij mijn dochter. Tot nu toe heb ik steeds tegen mijn dochter gezegd dat ze X niet mag buitensluiten, dat X nu eenmaal moeilijker contact maakt dan zij en gezegd “hoe zou jij je voelen als je X was?” etc. Maar aan de andere kant is mijn dochter ook niet verantwoordelijk voor X en snap ik ook wel dat het irritant is als iemand met wie je niks hebt de hele tijd achter je aanloopt, terwijl jij wél je best aan het doen bent om nieuwe vriendinnen te maken. X lijkt dit allemaal zelf niet aan te voelen, dus mijn dochter wil een gesprek met X aangaan en aangeven dat ze er last van heeft hoe het nu gaat. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Ze wil X ook niet kwetsen, maar dat ga je natuurlijk wel doen… Het liefst bemoei ik me er niet mee, maar mijn dochter heeft er echt last van. Ik weet niet welk advies ik mijn dochter moet geven. Wat zou ze het beste kunnen zeggen/doen?
Mevrouw75
02-09-2024 om 09:30
De vriendschappen van je dochter zijn nog steeds zo broos als ik weet niet wat, want echt nét gevormd. Je dochter ergert zich omdat het haar positie in gevaar brengt. Jouw taak is om haar sociaal zo sterk te maken dat ze gewoon aardig en sociaal is naar iedereen in de klas.
Poekewiki
02-09-2024 om 11:24
Ik snap geloof ik de ergernis niet zo helemaal. Waar zit dat precies in ?
Ik heb ook collega's waarmee ik niet zoveel heb, maar als ze bij het koffie apparaat staan, kan ik gewoon een sociaal acceptabel praatje maken.
Dus misschien is het een tip dat je dochter X gewoon ziet als een neutrale collega (klasgenoot) waar ze verder niet zo heel veel mee moet. Ik snap wel dat ze een beetje bij het groepje komt hangen, bij gebrek aan alternatief op dit moment. Wellicht verandert dat verder in het schooljaar nog (het is nog maar pas begonnen).
Euphoria
02-09-2024 om 17:12
De vriendschappen van kinderen zijn ontzettend veranderlijk. Kinderen, ook tieners, zijn heel onvoorspelbaar. De ene week vrienden, de andere week ontvriend en de week erna weer besties.
En kinderen kunnen heel naar zijn. Ik hoop dat ouders hun best doen ze te sturen in hun reacties en acties. Wij moeten ze voorleven hoe sociale interactie gaat.
Nu er wat kritische noten zijn lezen we TO niet meer.
Cato45
04-09-2024 om 22:33
Evaluna schreef op 01-09-2024 om 13:44:
Poe, en dan komt mijn dochter dus thuis met het verhaal dat iedereen al groepjes heeft gevormd en dat ze geen idee heeft hoe ze moet aansluiten.
Sociaal heeft ze er vaker wat moeite mee en dat weet ze ook van zichzelf.
Ze kijkt de kat een beetje uit de boom, probeert toch aan te sluiten en hoopt dat het steeds beter gaat.
Ga je dan heus met zo'n meisje het gesprek aan dat je haar er niet bij wilt hebben???
Mijn dochter heeft alleen een jongen van de basisschool in haar klas, dus alles is nieuw en dat is best wel spannend als je niet zo sociaal vaardig bent.
Laat het gaan, dat meisje heeft vast meer tijd nodig en voelt zich vast al ongelukkig genoeg.
Dit, en het advies van moeder Careltje.
Mijn dochter was vorig jaar X (beschreven in topic: dochter zoekt plek in de brugklas). Ze kwam in de brugklas met een meisje/vriendin uit haar groep 8 en vanaf dag 1 had dit meisje een andere vriendin, wat natuurlijk prima is. Mijn dochter heeft het daar moeilijk mee gehad, had weinig aansluiting bij andere meiden in de klas en viel steeds vanwege oneven aantal meiden buiten de boot bij het vormen van groepjes. Mijn dochter fietste bovendien altijd voor of achter de twee andere meiden aan, 45 minuten fietsen. Ze heeft vaak gevraagd af en toe om te wisselen, maar dat wilden de twee vriendinnen niet. Inmiddels fietst mijn dochter alleen naar school.
Geef het de tijd, je dochter is niet verantwoordelijk voor X, dat hebben wij ook altijd tegen onze dochter gezegd. Uiteindelijk duurde het tot februari voor mijn dochter een vriendinnengroepje in de klas had. Het is helemaal goedgekomen, maar het had mijn dochter een minder eenzaam gevoel gegeven als W haar niet had laten vallen en het wat meer op zijn beloop had gelaten.
Cato45
04-09-2024 om 22:35
Mevrouw75 schreef op 02-09-2024 om 09:30:
De vriendschappen van je dochter zijn nog steeds zo broos als ik weet niet wat, want echt nét gevormd. Je dochter ergert zich omdat het haar positie in gevaar brengt. Jouw taak is om haar sociaal zo sterk te maken dat ze gewoon aardig en sociaal is naar iedereen in de klas.
Wauw, wat een mooi antwoord.
Rahiema
11-09-2024 om 18:10
Als X verlegen, stil en eenzaam is en op zichzelf is, niet weet wat ze moet zeggen en niet makkelijk vrienden kan maken zal ze het schooljaar heel zwaar krijgen omdat ze geen maatje zal hebben met wie ze een pleziere brugklasjaar tegemoet gaat.
Ik vind het best zielig voor X.
Ik hoop dat ze een maatje vind die past bij haar en dat ze zich niet bang, onzeker en alleen zal voelen.
tsjor
14-09-2024 om 08:59
Ik hecht veel waarde aan boodschappen die zeggen: "volg je eigen weg." Zelf vond ik de groepjes vaak wat oppervlakkig, een bepaald soort 'gezelligheid' waar ik niet van hield. Ik kocht dan ook een reclameposter van een universiteit in Amsterdam, waarop stond: 'Als je altijd al je eigen weg ging....' met daarop een meisje dat als icarus, met vleugels van een trapje wilde springen.
Tsjor
Decembermamma
14-09-2024 om 10:32
Gisteren in de klassenapp van mijn zoon een paar foto's zien rondgaan, blij dat zoonlief er niets op gereageerd heeft. Maar het was een foto van een ventje dat 2 weken na start schooljaar nog is ingestroomd in de klas van zoon. Deze jongen zat helemaal alleen aan een tafel in de aula, een beetje rond te kijken. Onder de foto stond een tekst "echt gay". Ik heb tegen zoon gezegd dat ik verwacht dat hij niet met dit soort ongein mee moet doen, en gevraagd of de jongen buitengesloten werd. Hij gaf aan dat nooit te doen en dat de jongen er zelf voor koos niet bij de anderen te gaan zitten. Ik vind het moeilijk want ik vind zoon niet de persoon om die jongen te helpen, zoon is zelf erg kwetsbaar en veel gepest op de basisschool en lijkt hier nu stilletjes aan een groepje maatjes om zich heen te verzamelen.
MamaE
14-09-2024 om 11:05
Decembermamma schreef op 14-09-2024 om 10:32:
Gisteren in de klassenapp van mijn zoon een paar foto's zien rondgaan, blij dat zoonlief er niets op gereageerd heeft. Maar het was een foto van een ventje dat 2 weken na start schooljaar nog is ingestroomd in de klas van zoon. Deze jongen zat helemaal alleen aan een tafel in de aula, een beetje rond te kijken. Onder de foto stond een tekst "echt gay". Ik heb tegen zoon gezegd dat ik verwacht dat hij niet met dit soort ongein mee moet doen, en gevraagd of de jongen buitengesloten werd. Hij gaf aan dat nooit te doen en dat de jongen er zelf voor koos niet bij de anderen te gaan zitten. Ik vind het moeilijk want ik vind zoon niet de persoon om die jongen te helpen, zoon is zelf erg kwetsbaar en veel gepest op de basisschool en lijkt hier nu stilletjes aan een groepje maatjes om zich heen te verzamelen.
Ik snap jouw overweging, maar zo'n foto in de klassenapp is wel pestgedrag en dat mag je zoon best melden bij de mentor.
Wordt de jongen wel gevraagd om bij een groepje te komen zitten? Dat kan natuurlijk altijd, als hij dan niet wil, nou ja, dan niet.
HAHA!wait..what
14-09-2024 om 11:15
Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat en ik hoop dat er nog een update komt eigenlijk
BritgetJones007
14-09-2024 om 13:12
Maar heb jij dit gemeld bij de mentor
Lena55
14-09-2024 om 13:46
Wat misselijk dit. Direct melden bij de mentor!
Ik geef les aan 15/16 jarigen. Als dit mij ter oren zou komen mag degene die de foto gemaakt/verstuurd heeft zich direct melden met ouders op school. Dit gedrag pik ik als mentor absoluut niet. Dus ik zou dit heel graag willen weten en er ook direct naar handelen. Dergelijk gedrag moet je meteen de kop indrukken, want het escaleert heel snel. Als ouder van een minderjarig kind heb je hier echt verantwoordelijkheid in om hier iets aan te doen vind ik. Als docent hebben wij deze hulp ook nodig. We komen er anders vaak niet achter en kunnen er daardoor niets aan doen.
yasmijn27
14-09-2024 om 13:56
Dit heb je ook direct gemeldt bij de mentor?
Valeria
14-09-2024 om 14:01
Waarschijnlijk een gevalletje "het betrof niet mijn zoon en anders krijgt hij zelf problemen, dus nee".
MamaE
14-09-2024 om 14:05
Een goede mentor gaat niet aan de grote klok hangen welke leerling of ouder dit gemeld heeft. Het staat in een groepsapp. Iedereen ziet het. Dus kan ook iedereen het melden. Of ouders die meelezen.
Als degene die zoiets post hier niet op wordt aangesproken, dan komt die ermee weg en dat is niet oké. Nog onveiliger dan pesten is de omgeving die zwijgt en niks doet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.