casamana
01-09-2024 om 08:53
Groepsvorming in brugklas
Mijn dochter (12) zit in de brugklas samen met een meisje van haar basisschool (X, 12). Mijn dochter en X zijn geen vriendinnen. Mijn dochter heeft al wat nieuwe vriendinnen gemaakt in de klas en daarbuiten en heeft het heel leuk. X heeft denk ik nog niet zo veel aansluiting en klampt zich aan mijn dochter vast. Op zich begrijpelijk, maar mijn dochter vindt het benauwend en inmiddels ook best wel irritant eerlijk gezegd. Ze zegt dat X ook geen moeite doet om anderen te leren kennen. Er zijn andere kinderen van de basisschool op deze middelbare school met wie X wel bevriend was op de basisschool, maar die zitten in een andere klas. In de pauze zou X in principe ook naar die kinderen kunnen gaan en afhankelijk van het rooster ook samen fietsen (half uurtje), maar dat doet X niet. En natuurlijk zitten er vast wel andere meisjes in de klas die beter bij X passen dan mijn dochter, maar X onderneemt in die richting eigenlijk niks. Mijn dochter heeft al vaker wat hints gegeven, maar dat wordt niet opgepakt.
Ik dacht eerst laat maar gaan, komt vanzelf wel goed zodra X haar eigen weg vindt, maar ik geloof niet dat mijn dochter dat nog trekt. De irritatie zit inmiddels vrij hoog bij mijn dochter. Tot nu toe heb ik steeds tegen mijn dochter gezegd dat ze X niet mag buitensluiten, dat X nu eenmaal moeilijker contact maakt dan zij en gezegd “hoe zou jij je voelen als je X was?” etc. Maar aan de andere kant is mijn dochter ook niet verantwoordelijk voor X en snap ik ook wel dat het irritant is als iemand met wie je niks hebt de hele tijd achter je aanloopt, terwijl jij wél je best aan het doen bent om nieuwe vriendinnen te maken. X lijkt dit allemaal zelf niet aan te voelen, dus mijn dochter wil een gesprek met X aangaan en aangeven dat ze er last van heeft hoe het nu gaat. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Ze wil X ook niet kwetsen, maar dat ga je natuurlijk wel doen… Het liefst bemoei ik me er niet mee, maar mijn dochter heeft er echt last van. Ik weet niet welk advies ik mijn dochter moet geven. Wat zou ze het beste kunnen zeggen/doen?
AlisonH
14-09-2024 om 14:48
Decembermamma schreef op 14-09-2024 om 10:32:
Gisteren in de klassenapp van mijn zoon een paar foto's zien rondgaan, blij dat zoonlief er niets op gereageerd heeft. Maar het was een foto van een ventje dat 2 weken na start schooljaar nog is ingestroomd in de klas van zoon. Deze jongen zat helemaal alleen aan een tafel in de aula, een beetje rond te kijken. Onder de foto stond een tekst "echt gay". Ik heb tegen zoon gezegd dat ik verwacht dat hij niet met dit soort ongein mee moet doen, en gevraagd of de jongen buitengesloten werd. Hij gaf aan dat nooit te doen en dat de jongen er zelf voor koos niet bij de anderen te gaan zitten. Ik vind het moeilijk want ik vind zoon niet de persoon om die jongen te helpen, zoon is zelf erg kwetsbaar en veel gepest op de basisschool en lijkt hier nu stilletjes aan een groepje maatjes om zich heen te verzamelen.
Ik zou dit zelf bij de mentor melden als je zoon het liever niet doet. Als mentor ben je voor het aanpakken van pestgedrag afhankelijk van meldingen van leerlingen. De mentor gaat dan echt niet aan de grote klok hangen van wie de melding komt.
Decembermamma
14-09-2024 om 15:08
AlisonH schreef op 14-09-2024 om 14:48:
[..]
Ik zou dit zelf bij de mentor melden als je zoon het liever niet doet. Als mentor ben je voor het aanpakken van pestgedrag afhankelijk van meldingen van leerlingen. De mentor gaat dan echt niet aan de grote klok hangen van wie de melding komt.
Dat is dus het punt. Ik vraag me af of de mentor nergens uit laat blijken of het van mij komt. Het punt is dat ik absoluut niet wil dat mijn zoon op zo'n manier belast wordt, hij heeft het op de basisschool al zo vreselijk zwaar gehad.
Valeria
14-09-2024 om 15:14
Maar als iemand anders gepest wordt is dat niet erg? En als je zoon nu de volgende is?
Daglichtlamp
14-09-2024 om 15:16
Ik snap weer precies waarom telefoons op school verboden zijn. Nu nog een school die dat ook handhaaft.
Fiorah
14-09-2024 om 15:24
Decembermamma schreef op 14-09-2024 om 15:08:
[..]
Dat is dus het punt. Ik vraag me af of de mentor nergens uit laat blijken of het van mij komt. Het punt is dat ik absoluut niet wil dat mijn zoon op zo'n manier belast wordt, hij heeft het op de basisschool al zo vreselijk zwaar gehad.
Ik snap dat je daar bang voor bent. Het lastige is: hij is nu geen mikpunt. Maar denk je dat hij lekker gaat in een klas waar het onveilig is? Ook al richt het zich dan niet op hem?
Ik zou met zoon bespreken of hij het zelf wil melden. Misschien wil hij dat juist wel omdat hij zelf zulke slechte ervaringen heeft. En anders zou ik het zelf, al dan niet anoniem, melden.
Ciska78
14-09-2024 om 15:27
toen mijn dochter in gr8 zat was er ook een groepsapp, dochter wist dat ik daar in mee las. Daar werd op een gegeven moment echt in gepest en ik heb dit dus meteen aan de leerkracht gemeld. Ik was blij te horen dat ik niet de enige ouder was die dit had gemeld. Altijd doen, dan kan er ook wat mee/aan gedaan worden
Lizzyliz
14-09-2024 om 15:52
Je zoon zit in een klas waar gepest wordt. Dat alleen zou voor jou als ouder een goede reden kunnen zijn om dit wel te melden. Je wilt toch een veilige omgeving voor je kind?
Euphoria
14-09-2024 om 17:34
Decembermamma schreef op 14-09-2024 om 15:08:
[..]
Ik begrijp jou.
Is het een idee om duidelijk te benoemen dat jij anoniem wil blijven?
Uitleggen waarom en welk gevaar jij daarin ziet?
Euphoria
14-09-2024 om 17:37
Daglichtlamp schreef op 14-09-2024 om 15:16:
Ik snap weer precies waarom telefoons op school verboden zijn. Nu nog een school die dat ook handhaaft.
Ik zou een gat in de lucht springen wanneer die telefoons verbannen zouden worden.
Zilver_gray
14-09-2024 om 17:42
Een zelfde soort akkefietje heeft zich destijds voor gedaan toen dochter in de brugklas zat (een jochie werd buitengesloten door de rest van de jongens en uitgescholden voor homo omdat hij voornamelijk met de meiden omging).
Mijn dochter trok zich dat erg aan en vertelde dat aan mij, waarop ik geen moment geaarzeld heb en de mentor heb benaderd.
Deze pakte dit goed op en niemand is er achter gekomen dat ik de melding heb gedaan.
To kan toch bij de mentor aangeven dat ze anoniem wil blijven ter wille van haar zoon?
Niks doen vind ik zo laf, stel dat het jouw kind was, dan zou je blij zijn dat een ander voor je kind in de bres springt.
Pippeltje
15-09-2024 om 10:34
Waarschijnlijk doet een mentor er al iets mee zonder te melden in de klas wie er 'geklikt' heeft. Ik zou dat als mentor sowieso doen. Een ouder die mij dit soort informatie toespeelt zou ik bedanken en -of de ouder dat vraagt of niet- uit mezelf- dit voorval bespreken met de klas, zonder zelfs maar te laten doorschemeren van wie het komt.
Wat nog duidelijker is; maak een screenshot van het bericht en stuur deze door.
Denk in dit geval vooral even aan het kind wat buitengesloten wordt en hoeveel pijn dit doet.
HAHA!wait..what
15-09-2024 om 11:34
Pippeltje schreef op 15-09-2024 om 10:34:
Waarschijnlijk doet een mentor er al iets mee zonder te melden in de klas wie er 'geklikt' heeft. Ik zou dat als mentor sowieso doen. Een ouder die mij dit soort informatie toespeelt zou ik bedanken en -of de ouder dat vraagt of niet- uit mezelf- dit voorval bespreken met de klas, zonder zelfs maar te laten doorschemeren van wie het komt.
Wat nog duidelijker is; maak een screenshot van het bericht en stuur deze door.Denk in dit geval vooral even aan het kind wat buitengesloten wordt en hoeveel pijn dit doet.
Nou, dit inderdaad..
Mensen zijn vaak zo verontwaardigd als het hun eigen kinderen betreft. Maar als je dan wegkijkt als het anderen treft, dat snap ik niet.. Ook naar je eigen kinderen geef je dan een verkeerd signaal en hou je het in feite in stand.
Kleine ruzies kunnen ze prima zelf oplossen maar buitensluiten/pesten kun je niet negeren toch?
Mevrouw75
15-09-2024 om 11:37
Daglichtlamp schreef op 14-09-2024 om 15:16:
Mijn school handhaaft, maar net als spieken: het mag niet, er wordt op toegezien, er wordt gehandhaaft, maar er glipt weleens wat tussendoor.
Ze zijn trouwens niet toegestaan in de klas, dat is wat anders dan in de aula. Veel scholen hanteren wel het beleid: thuis of in de kluis, maar dat is dus strenger dan het landelijk verbod.
Pippeltje
15-09-2024 om 20:18
Bij ons worden de telefoons bij de ingang ingenomen en bij de uitgang teruggegeven. Kinderen spelen en socializen veel meer nu.
Decembermamma
15-09-2024 om 21:49
De school hanteert alleen toegestaan buiten school of in de aula. Ze hebben de telefoons ook nodig voor het rooster.
Ik heb die melding dus allang gedaan, maar ga er dus ook vanuit dat de ouders van de betreffende jongen dezelfde melding hebben gedaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.