Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Charlie

Charlie

01-06-2020 om 21:06

Floyd, ook hier in huis discussie

rode krullenbol

rode krullenbol

05-06-2020 om 11:30

Hmm ...

Misschien is dit nog wel het summum van racisme: iemand aanspreken op en daarmee verantwoordelijk maken voor wangedrag van leden van de groep waartoe je op basis van je afstamming behoort.

Rode krullenbol

ElenaH

ElenaH

05-06-2020 om 14:56

Pluk

'Overigens zijn het beslist niet alleen autochtone Nederlanders die discrimineren. Heel veel Turkse en Marokkaanse ondernemers hebben alleen maar medewerkers uit hun eigen gemeenschap.'

Dat is ook wat Ahmed Aboutaleb zei in Nieuwsuur laatst. Hij verwees naar de Hutu's en de Tutsi's. Beiden zwart, maar ze sloegen elkaar de hersenen in. Discriminatie en racisme is van alle tijden en komt overal voor, en moet dus ook overal bestreden worden.

racisme

Discriminatie zal ongetwijfeld zoals meer slechte eigenschappen een algemeen voorkomende menselijke eigenschap zijn. Maar racisme en discriminatie zijn vooral een groot probleem als de groep die de macht heeft in een maatschappij zich er schuldig aan maakt. Met andere woorden het kan best zo zijn dat chinezen in Nederland weinig op hebben met Marokkaanse nederlanders. Alleen een marokkaanse jongere zal daar doorgaans weinig last van hebben omdat de docent op school, de voetbaltrainer, de stagebegeleider, de werkgever, de huizenverhuurder, de politieagent,de journalist zelden een Chinese Nederlander zal zijn. Daarentegen zullen het heel vaak witte Nederlanders zijn. Als die racistische opvattingen hebben dan heeft die Marokkaanse jongere daar heel veel last van.

Pluk

Pluk

05-06-2020 om 15:06

Klopt

Ik heb er dan ook moeite mee als er vooral naar 'wit' wordt gewezen.

ElenaH

ElenaH

05-06-2020 om 15:18

Alkes

'Met andere woorden het kan best zo zijn dat chinezen in Nederland weinig op hebben met Marokkaanse nederlanders. Alleen een marokkaanse jongere zal daar doorgaans weinig last van hebben omdat de docent op school, de voetbaltrainer, de stagebegeleider, de werkgever, de huizenverhuurder, de politieagent,de journalist zelden een Chinese Nederlander zal zijn'

De rellen in Los Angeles in 1992 werden deels aangewakkerd doordat een Aziatische vrouw werd vrijgesproken van de moord op een zwart meisje dat in haar winkel iets wilde kopen.

Rutte

Goh Ad, ben ik het toch eens met een posting van je in deze draad (#266) - dat we dat nog mogen beleven.

Ik heb ook niet zo gek veel vertrouwen in deze nieuwe bewustwording van Mark ' zo de wind waait, waait mijn rokje' Rutte. De man heeft ook ooit eens gepleit voor "groen rechts" beleid, en we weten wat er van dat groen is terechtgekomen.

Toch is het wel interessant. Want kennelijk gaat hij er inderdaad vanuit dat de wind zo waait, dat het nu nuttig is om mee te waaien. Hij had het ook kunnen laten bij gemeenplaatsen over het recht van vrije meningsuiting en dat geweld nooit is goed te praten om dan af te wachten tot dit weer was gaan liggen. Hij gaat er dus kennelijk vanuit dat de wind nog even doorblaast.

Groeten,

Temet

macht

Daar moet ik toch nog even over nadenken.

'Maar racisme en discriminatie zijn vooral een groot probleem als de groep die de macht heeft in een maatschappij zich er schuldig aan maakt.'

Waarna het over gaat naar: 'Alleen een marokkaanse jongere zal daar doorgaans weinig last van hebben omdat de docent op school, de voetbaltrainer, de stagebegeleider, de werkgever, de huizenverhuurder, de politieagent,de journalist zelden een Chinese Nederlander zal zijn. Daarentegen zullen het heel vaak witte Nederlanders zijn. Als die racistische opvattingen hebben dan heeft die Marokkaanse jongere daar heel veel last van.'

Gaat het dan om een getalsmatige vergelijking? En is het feit dat het 'heel vaak' witte Nederlanders zijn die docent, voetbaltrainer, stagebegeleider, werkgever, huizenverhuurder, politieagent of journalist zijn een teken van macht?

Ik zeg vaak: je hoeft de taal niet alleen te leren om met mij (ja, ik ben een witte Nederlander) te praten, maar ook met je medecursisten, en dan noem ik de landen op waar iedereen vandaan komt. Volgens mij is dat de betekenis van een multi-culturele samenleving.

Tsjor

Voor tsjor

Snap je serieus niet wat ik bedoel.? In NL zijn de meeste mensen die beslissen witte mensen. Meen je dat ik getalsmatig moet aantonen dat de meeste docenten in Nl wit zijn? Dat ze allochtone kinderen vaak een te laag schooladvies geven?
Lees dit artikel eens

Afkomst is ook in Nederland op vele momenten een beslissende factor

Pluk

Pluk

05-06-2020 om 21:32

Alkes

Je legde verband tussen getal en macht. 'In NL zijn de meeste mensen die beslissen witte mensen.'. Het getal snap ik: in NL zijn de meeste mensen wit (tot nu toe). Maar als het gaat om beslissen, zijn er dan beslisplekken die voorbehouden zijn aan witte mensen? Valt 'wit' en 'beslissen' samen?

Tsjor

Slachtoffercultuur

Ali B haalde gisteravond bij Beau aan, dat het lijkt om een wedstrijdje slachtofferschap. Bij D66 lijkt de lijsttrekkersverkiezing te gaan tussen de keuze voor de eerste vrouw (Sigrid Kaag) of de eerste openlijke homo (Rob Jetten), volgens Jetten. Ik hoop dat het nog over politieke visies zal gaan. Er liggen meer dan genoeg politieke vraagstukken voor de zeer nabij, de iets verdere en de hele verre toekomst.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 09:40

Rob Jetten

'of de eerste openlijke homo (Rob Jetten)'

Nee, dat was Boris Dittrich.

bieb63

bieb63

06-06-2020 om 16:49

ElenaH

En wellicht Rutte?

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 16:52

Bieb63

Nu zijn moeder overleden is, kan hij misschien eindelijk uit de kast ... ?

Charlie

Charlie

11-06-2020 om 21:52

Afgerond

De reacties op de standpunten van kind 1 van mij hier in deze draad zetten mij aan het denken (en hielden me bezig) en vond ik best over-de-top reacties.
Sorry, maar juist hierdoor denk ik kind wat beter te begrijpen inmiddels, het is juist dit fenomeen waar hij tegen ageert.
(en het is pas een puber hé!!)
(en we blijven in gesprek)

Daarnaast geniet ik van ontluikende politieke betrokkenheid van kind 2 dat nu voor het eerst gedemonstreerd heeft, eerste stapjes blijven bijzonder!

En zelf ben ik gewoon blij dat de hysterische motie tegen Halsema nu afgedaan is.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2020 om 02:35

Tsjor l

Maar als het gaat om beslissen, zijn er dan beslisplekken die voorbehouden zijn aan witte mensen? Valt 'wit' en 'beslissen' samen?===

Nee, er zijn officiéékl geen beslisplekken voorbehouden aan witte mensen, want dat zou institutioneel racisme zijn, maar het gebeurt nog té vaak dat gekleurde of andersgelovige mm!mensen die beslisplekken niet kunnen bezetten door vooroordelen en aannames in hun verleden en tijdens sollicitaties. Bijvoorbeeld door een lager schooladvies dan bij een wit even slim kind, of geen plek op een school met een evenwichtige leerlingenmix, omdat sommige scholen bij voorbaat selecteren via schaduw-aanmeldlijsten (bleek vandaag in het nieuws. Bij een werkgever is de naam al genoeg om in de papierbak te verdwijnen. Het komt er dus op neer dat je als niet-witte mazzel hebt als je de juiste mensen treft, die zich niet laten leiden door afkomst en huidskleur.

ElenaH

ElenaH

12-06-2020 om 07:04

Klopt Kaaskooje

De PVV in de Tweede Kamer vond 10 jaar geleden dat Aboutaleb geen burgemeester van Rotterdam mocht worden, omdat hij naast een Nederlands ook een Marokkaans paspoort heeft. Dat had dus niets met de kwaliteiten van de man zelf te maken.

Herman Vuijsjes

Ik ben wel gecharmeerd van de inbreng van Herman Vuijsjes (te complex om hier in het kort te samen te vatten). Daarom heb ik het onderwerp met cursisten besproken onder verwijzing naar artikel 1 van de grondwet (en de reikwijdte daarvan) en het meldpunt discriminatie.
Ik denk dat het allebei waar is: enerzijds de intense wens om iedereen gelijk te behandelen, anderzijds discriminatie op allerlei gebieden. Maar ook de wens om dat tegen te gaan.

Tsjor

tsjor

Ik weet niet in welke omgeving jij leeft,maar in mijn omgeving zijn vrijwel alle beslissers wit. Van de top van het bedrijf waarvoor ik werk en ongeveer de hele managementlaag daaronder, de burgermeester van mijn stad, de rector van de middelbare scholen waar mijn kinderen zaten, vrijwel alle docenten, de leden van dit kabinet, het overgrote deel van de leden van politieke partij waar ik lid van ben (nota bene een progressieve partij). Ja, ik durf wel te stellen dat beslissen in dit land overwegend een witte aangelegenheid is. En ja ik ken ook Aboutaleb, Marcouch of Arib, maar die kent iedereen omdat ze uitzonderingen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2020 om 10:24

Opvattingen Wynia en Vuijsje

Omdat ik merr uitleg over de uitlatingen van Vuijsje wél prettig had gevonden, ging ik googelen. Omfst Syo Wynia oo tv wss eerdt over hem.

Uit https://www.wyniasweek.nl/racisme-overdrijven-om-het-te-kunnen-bevechten/

Aan het eind staat dit:
"Zouden antiracisten iets meer oog hebben voor feitelijke, empirische gegevens, moeten ze toegeven dat de emancipatie van de afgelopen eeuwen spectaculair is. Maar ja, dan valt ook hun nering weg. Hun winkeltje kunnen ze sluiten."

En daar protesteer ik toch tegen. Ja, de mentaliteit verandert nog steeds, maar dat is niet iets om trots op te zijn en empirisch spectaculair te kunnen noemen, maar om, voor nu wat "Black lives matters" betreft, mét de zwarte gemeenschap opluchting over te voelen, maar aan de witte kant ook schaamte. Ik schaam me niet persoonlijk voor wat "men" is aangedaan, maar plaatsvervangende schaamte komt wel in mij op. Het had nooit mogen gebeuren.

Onderscheid tussen uiterlijkheden als huidskleur en ook wat je gelooft zou gewoon nooit hebben mogen bestaan. Over geloof kun je nog inbrengen dat meningsverschillen tot discussie en zelfs tot oorlog kunnen leiden. Maar huidskleur is geen opvatting. Je kunt ook nog over je hart strijken als je even uitgaat van "onbekend maakt onbemind", dus dat mensen schrikken van een nieuw fenomeen in hun midden is begrijpelijk, maar na die schrik moet het wel klaar zijn. Maar nee, zo waren onze voorouders niet en helaas is dat te vaak nog zo. Álle voorouders overigens. Ook in Afrika, Azië en het Midden Oosten. En dat laatste mis ik om eerlijk te zijn wél te vaak in de discussie.

Daarna over Vuijsje:

https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oog-op-morgen/onderwerpen/59837-2020-06-06-socioloog-herman-vuijsje-over-het-racismedebat

Ik vind toch, ondanks dat ik een eind met hem mee kan gaan wat betreft het onderscheid tussen racisme en discriminatie, dat ook hij oordeelt vanuit zijn witte " bereik". Daar zitten grenzen aan door dat wit-zijn, maar ook zijn religieuze achtergrond, kansen die hij gekregen heeft enz.. dat is niet altijd hetzelfde als de werkelijkheid van de anders-zijnde mens. Maar oordeel zelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2020 om 10:25

Toch

Sorry voor de typfouten. Ik herstel ze niet 😊

Paola

Paola

12-06-2020 om 10:30

Bestuurders wit

Is het niet gek dat de bestuurders nog overwegend wit zijn in een land waar de bevolking overwegend wit is? En waar de toestroom van een grote groep allochtonen pas zestig jaar geleden begonnen is met laag opgeleiden? Zie hoe moeizaam het gaat met vrouwen in hoge posities, terwijl zij al duizenden jaren iets meer dan 50% van de bevolking uitmaken.

Ik word zelf bijvoorbeeld erg kriegelig van mensen die over slavernij praten alsof ze het zelf hebben meegemaakt en alsnog excuses eisen. Dat is iets van vroeger waar ik persoonlijk niet verantwoordelijk voor ben.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-06-2020 om 11:55

Hmm ...

"Dat is iets van vroeger waar ik persoonlijk niet verantwoordelijk voor ben."

Wie het slavernijverleden afdoet als "iets van vroeger" getuigt van wel erg weinig inlevingsvermogen/empathie. Niet dat ik een slachtofferperspectief bepleit, maar het mag ook wel voor zich spreken - is ook wetenschappelijk aangetoond - dat zulke ingrijpende, scheve sociale verhoudingen negatieve gevolgen hebben tot op de dag van vandaag. Neem alleen al (het bestaan van) vooroordelen en daarmee moeten leven.

Voorts geeft de uitspraak een valse voorstelling van zaken. Niemand wordt namelijk persoonlijk verantwoordelijk gesteld voor het slavernijverleden.

Je lijkt een open communicatie op basis van wederzijds respect uit de weg lijkt te gaan, Paola. Ik vraag me af waarom.

Rode krullenbol

bieb63

bieb63

12-06-2020 om 12:46

Door die slavernij blijven die mensen (die bevolkingsgroep) in ogen van velen een soort van minderwaardig (gevoelsmatig dan iig), want het waren maar slaafjes..... dus 'blijkbaar' van een mindere soort?
Zo werkt dat hè?

Pluk

Pluk

12-06-2020 om 13:25

Slavernij

Slavernij heeft enorme gevolgen, die nog eeuwenlang merkbaar zijn. Net als religieuze conflicten. Verdiep je in de laatste 20 eeuwen en je kunt een heleboel conflicten en ongelijkheid van nu verklaren. Ik vind het goed om je daar bewust van te zijn. Daarmee begint de verandering.

Die kansenongelijkheid is er. Steeds meer mensen ontworstelen zich daaraan. Kansenongelijkheid wordt door meer veroorzaakt dan gebeurtenissen in de geschiedenis. Ook zijn er biologische (man-vrouw) verschillen en culturele verschillen. Die zijn volgens mij veel lastiger aan te pakken. Slavernij is fout, dat is (voor ons, in deze tijd) simpel. Maar zeggen dat je als meisje last hebt van het gesis van Marrokanen? Zeggen dat je gediscrimineerd wordt als vrouw als je ergens solliciteert? Zeggen dat er gemiddeld meer Marokkanen in de criminaliteit belanden dan autochtonen? Zeggen dat je je als Turkse politieman niet zo prettig voelt tussen je collega’s? Als ouders tegen een leraar zeggen dat je kind een hoger schooladvies moet krijgen? Het kan allemaal alleen als het niet doorslaat in polariseren.

En dat gebeurt nu (weer). Akwasi die agressief staat te doen, Georgina Verbaan die iedereen die kritiek had op de eerste demo in Amsterdam een closetracist noemt. Het is allemaal zeer polariserend. Panden en beelden die worden beklad. Het helpt niet om dichter tot elkaar te komen. Het maakt de kloof alleen maar groter.

Alkes

Ik heb inderdaad een andere omgeving dan jij denkt dat ik heb. Maar wel alles relatief.

Tsjor

Bieb

en omgekeerd: daarom denken sommige mensen dat alle blanken grootgrondbezitters waren met slaven om het werk te doen. Ik kan me een televisie-uitzending herinneren, waarin een man vertelde hoe hij in de jaren '20 vanuit Suriname naar Nederland kwam en zich in d ehaven kapot schrok: daar waren blanke mensen gewoon aan het werken, aan het sjouwen en vegen.... dat had hij niet verwacht.

Tsjor

rode krullenbol

rode krullenbol

12-06-2020 om 15:05

En de les is ...

Een ieder doet er het beste aan elk individu op zijn eigen gedrag te beoordelen. Dat is niet voor niets de basis van onze rechtstaat.

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.