Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Eten op school met beugel...

Nooit in m'n hele driejarige beugel-leven heb ik me hier druk over gemaakt. 

Goed water drinken / mond spoelen en evt. tandenstokers mee. Dit kan een kind van 12 ook gewoon zelf bedenken. Wat een gehelikopter weer. 

wraps vooraf in stukjes snijden en gewoon met je vingers achter de kiezen droppen
je hoeft toch ook niet voor schut bij de wasbakken - neem het flesje water mee de wc in en spoel daar je mond.

Ik krijg veel reclame voor Yfood, is zoiets niet een optie?

Pippeltje schreef op 25-09-2024 om 10:14:

Dit is best een moeilijk probleem. Ik ben leraar en heb na de middagpauze vaak te maken met leerlingen die moe zijn of juist veel te veel energie hebben, hoofdpijn hebben of allerlei andere klachten waarna blijkt na doorvragen dat ze slecht of niet eten en drinken. Soms willen ze dit om diverse redenen niet (die van de beugel had ik nog niet gehoord) omdat ze 'brood meenemen' stom vinden en geen geld voor de kantine. Of omdat ze alleen heel veel suiker producten nemen en de echte trek niet gestild wordt. Ik vind het echt een probleem, en zou ook niet zo snel weten hoe je dit nu oplost. Er wordt bij ons al gratis fruit aangeboden, tosti's tegen een redelijke prijs en soms andere dingen. We hebben sinds kort gratis broodjes op 2 dagen van de week (daar kregen we ineens subsidie voor) dus dat zal voor die dagen wel helpen.
En dat terwijl pubers juist vaak enorme eetlust hebben!

En ouders van pubers met beugels: zou het jullie kinderen helpen als je als school een aparte ruimte aanbiedt om even je beugel/mond om te spoelen zodat je wat uit het zicht bent van anderen? Wij zouden op school best zo'n ruimte hebben bijv.

Mijn zoon heeft een half uur pauze, in dat halve uur moet hij naar de aula lopen, (soms na gym fietsen) een plekje zoeken en gaan eten, 5 minuten voor tijd wil hij naar het lokaal lopen want hij is een keer te laat geweest (door uitloop van een andere les) en wil nooit meer een te laat briefje halen. 2 boterhammen en een bidon water zijn dan erg veel om naar binnen te werken.

MarvelousM schreef op 25-09-2024 om 11:31:

Nooit in m'n hele driejarige beugel-leven heb ik me hier druk over gemaakt.

Goed water drinken / mond spoelen en evt. tandenstokers mee. Dit kan een kind van 12 ook gewoon zelf bedenken. Wat een gehelikopter weer.

Nou dit!

Jarenlang een beugel gehad, gepest op middelbare om andere redenen,  nooit bij stil gestaan of er iets tussen die beugel kon zitten.

Decembermamma schreef op 25-09-2024 om 15:40:

[..]

Mijn zoon heeft een half uur pauze, in dat halve uur moet hij naar de aula lopen, (soms na gym fietsen) een plekje zoeken en gaan eten, 5 minuten voor tijd wil hij naar het lokaal lopen want hij is een keer te laat geweest (door uitloop van een andere les) en wil nooit meer een te laat briefje halen. 2 boterhammen en een bidon water zijn dan erg veel om naar binnen te werken.

Dan zal hij spoedig leren om sneller te eten

Ze krijgen vanzelf honger. En anders eten ze thuis wat meer. 
Onze dochter heeft een invisilign die ze tijdens het eten uit moet. Ze heeft een bakje mee waar de beugel in kan. Daarna even poetsen of haar mond spoelen met water en dan gaat ie weer in.
In het begin at ze niets op school, maar inmiddels wel. 

Pippeltje schreef op 25-09-2024 om 10:14:

Dit is best een moeilijk probleem. Ik ben leraar en heb na de middagpauze vaak te maken met leerlingen die moe zijn of juist veel te veel energie hebben, hoofdpijn hebben of allerlei andere klachten waarna blijkt na doorvragen dat ze slecht of niet eten en drinken. Soms willen ze dit om diverse redenen niet (die van de beugel had ik nog niet gehoord) omdat ze 'brood meenemen' stom vinden en geen geld voor de kantine. Of omdat ze alleen heel veel suiker producten nemen en de echte trek niet gestild wordt. Ik vind het echt een probleem, en zou ook niet zo snel weten hoe je dit nu oplost. Er wordt bij ons al gratis fruit aangeboden, tosti's tegen een redelijke prijs en soms andere dingen. We hebben sinds kort gratis broodjes op 2 dagen van de week (daar kregen we ineens subsidie voor) dus dat zal voor die dagen wel helpen.
En dat terwijl pubers juist vaak enorme eetlust hebben!

En ouders van pubers met beugels: zou het jullie kinderen helpen als je als school een aparte ruimte aanbiedt om even je beugel/mond om te spoelen zodat je wat uit het zicht bent van anderen? Wij zouden op school best zo'n ruimte hebben bijv.

maar op middelbare scholen lopen tig kinderen met beugels rond, je kunt ze moeilijk allemaal een eigen ruimte geven lijkt mij. En verder vind ik dit ook zeuren om niks, als je niet wil eten dan eet je niet of je leert om na het eten even die beugel schoon te maken. Thuis kun je het ook dus op school zie ik het probleem niet zo. Zelfde geldt voor slome eters die in een halfuur tijd geen 2 sneden brood en een slok drinken opkrijgen, je zit niet meer op de basisschool waar je een uur pauze tussen de middag had ofzo. 

Nick90 schreef op 25-09-2024 om 16:50:

[..]

maar op middelbare scholen lopen tig kinderen met beugels rond, je kunt ze moeilijk allemaal een eigen ruimte geven lijkt mij.

Ze kunnen toch ook na elkaar die ruimte gebruiken? Net als het toilet, de kolfruimte op kantoren en de douche. Of heb jij voor iedereen thuis een eigen toilet en douche?

Bakblik schreef op 25-09-2024 om 16:55:

[..]

Ze kunnen toch ook na elkaar die ruimte gebruiken? Net als het toilet, de kolfruimte op kantoren en de douche. Of heb jij voor iedereen thuis een eigen toilet en douche?

En waarom precies zou een school dat moeten faciliteren?  En buiten dat, wij hadden vroeger geen aparte hokjes om te douchen na gym, toen  ik een topicje opende over je onderbroek aanhouden tijdens samen douchen met mn jongste vond iedereen dat vreemd maar dan zouden scholen wel hokjes met wastafel en spiegel moeten hebben waar kinderen apart van elkaar etensresten uit hun beugels kunnen vissen want ja voor schut voor andere kinderen kan natuurlijk niet

Nick90 schreef op 25-09-2024 om 17:00:

[..]

En waarom precies zou een school dat moeten faciliteren?

Om de pubers met beugels te behoeden voor rottende tanden en gelach van medepubers als ze met stukjes komkommer tussen de beugel in de klas zitten?

Puberteit is een ingewikkelde tijd voor de jongeren met veel onzekerheid, schaamte en niet anders willen zijn. Als de school hierin meedenkt en een ruimte creëert is dat alleen maar fijn toch?

Oma vertelt: Toen ik naar de middelbare ging hing er een koffieautomaat in de aula waar je als je snel was koffie kon kopen. Er was geen kantine en als je geen koffie lustte dan had je dus niks te drinken overdag want lekvrije bekers/flessen om iets mee te nemen waren er nog nauwelijks. Boeken mochten niet nat worden. Op warme dagen dronk je wat water bij de wasbak in het toilet.

Dat scholen nu meer faciliteren dan alleen de lessen is mijns inziens een goede ontwikkeling.

Jij hebt nog geen pubers toch? Spreek je nog wel als je zover bent.

Bakblik schreef op 25-09-2024 om 16:55:

[..]

Een klein kamertje dat op slot kan en waar ze een slokje water kunnen nemen om de mond te spoelen? Evt effe met een ragertje tussen de beugel. Dat zou handig zijn.

Maar ja, dan staan ze de halve pauze in de rij. Want ze moeten ook nog naar de wc. Eerst in de ene rij, dan in de andere. Dan is dat halve uur helemaal te kort en kunnen ze alsnog niet eten. 

Het zou pas écht fijn zijn als ze in dat kleine kamertje ook een wc pot zouden zetten. Dan kunnen ze er én plassen, maandverband wisselen enz én de mond spoelen. Misschien is wc of toilet een goede naam voor het kamertje? 

Bakblik schreef op 25-09-2024 om 17:10:

[..]

Om de pubers met beugels te behoeden voor rottende tanden en gelach van medepubers als ze met stukjes komkommer tussen de beugel in de klas zitten?

Puberteit is een ingewikkelde tijd voor de jongeren met veel onzekerheid, schaamte en niet anders willen zijn. Als de school hierin meedenkt en een ruimte creëert is dat alleen maar fijn toch?

Oma vertelt: Toen ik naar de middelbare ging hing er een koffieautomaat in de aula waar je als je snel was koffie kon kopen. Er was geen kantine en als je geen koffie lustte dan had je dus niks te drinken overdag want lekvrije bekers/flessen om iets mee te nemen waren er nog nauwelijks. Boeken mochten niet nat worden. Op warme dagen dronk je wat water bij de wasbak in het toilet.

Dat scholen nu meer faciliteren dan alleen de lessen is mijns inziens een goede ontwikkeling.

Jij hebt nog geen pubers toch? Spreek je nog wel als je zover bent.

Nope maar pakweg 16 jaar geleden was ik zelf nog een puber op een scholengemeenschap met 1800 leerlingen,  we hadden een kantine met allerlei eten en drinken, gezamelijke douches bij de gymlokalen en ook wij leerden om zonder schaamte onze beugels van etensresten te ontdoen. Het is niet alsof je meisjes vraagt om gezamelijk in een ruimte hun tampon te verwisselen of ze vraagt om in dezelfde ruimte te gaan zitten poepen zonder tussenschot. Er zijn tig kinderen met beugels op de middelbare school, als die allemaal apart van elkaar etensresten tussen hun beugel uit moeten halen zou je een pauze van 2x 50 minuten nodig hebben. In het ene topic wordt nog geklaagd dat jonge mensen van tegenwoordig teveel en te snel willen en in dit topic moeten die onzekere kinderen juist helemaal ontzien worden, stel je voor dat iemand ziet dat je beugel opcleant, oei oei, dan moeten scholen faciliteren dat dat privé kan. En nee, als zoon tussen de middag niet eet om wat voor reden dan ook moet ie wachten tot het tussendoortje om 16.00 of het avondeten om 18.00.

Boeken mogen tegenwoordig trouwens nog steeds niet nat worden want dan ontvang je een gepeperde rekening van V Dijk

Ik snap het wel hoor. Mijn beugel is er nog maar nét uit en het ongemak met bepaald eten vond ik wel een dingetje. 
Op de middelbare had ik 20 of 25 minuten lunchpauze,  weet ik niet meer. Dan moest je die hele grote school door om naar de aula ta gaan, je eten naar binnen te proppen en dan weer naar het lokaal. Effectief 10 minuten om te eten. Mijn oplossing was dan om niet te eten.
Op mijn werk 15 minuten lunchpauze, effectief acht minuten.
Dat er nu oog is voor ongemak, is niet helikopteren maar laat wel de puber zelf met een oplossing komen.

Ik heb een zorgintensief kind die in het normale onderwijs heeft geprobeerd een diploma te halen. Voor hem waren er (binnen grenzen) aangepaste regels en aanpassingen binnen het curriculum.
Als kind met extra behoefte aan rust kon hij gebruik maken van de "rustruimte voor autisten" (het betreffende hok had een andere naam maar die ben ik even kwijt) terwijl hij zelf geen autisme heeft. Veel scholen hebben inmiddels gebedsruimtes voor de moslims, rustruimte voor de autisten, dus een hokje, anders dan het toilet, om de beugel te onderhouden vind ik geen idioot idee.
Als de beugel goed is gewend en de schaamte voorbij is kan ze dat altijd nog op de normale toiletten doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.