Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Eten op school met beugel...

Bakblik schreef op 24-09-2024 om 19:52:

Ga NIET beginnen aan smoothies! Doordat de puber niet hoeft te kauwen treedt er geen verzadigingsgevoel op. Dan heb je niet genoeg aan 2 smoothies, er kan nog een derde en misschien wel vierde bij. En voordat je het weet vliegen de kilo's er aan.
Heb zelf door problemen met mijn kaak 3 periodes van meerdere weken vloeibaar gegeten, en had er zo een paar kilo bij.

Kind hoeft natuurlijk alleen de lunch te overleven op school max 5 keer per week. Alle andere maaltijden kan hij gewoon thuis eten. 

zelfgemaakte smoothies zijn prima. Of je nou een kom yoghurt met muesli en wat bosbessen eet, of de hele mik gemalen maakt niet zo veel uit. Wanneer je een basis met alleen fruit maakt is het niet heel gezond, net als de gekochte. 
Het gaat alleen om de lunch.

Blauwevis

Blauwevis

24-09-2024 om 20:15 Topicstarter

Dank allen voor jullie tips, tandenborstel en spiegeltje zitten in haar tas,maar dan nog wil ze niet eten, misschien als ze een beetje gewend is op school dat het makkelijker wordt. Qua ontbijt eet ze nu wel bijna dubbel zo veel als voorheen, avondeten gaat ook goed, ik ga even kijken of kwark met fruit een optie is. Ik zou met alle liefde elke ochtend een bento bakje vullen met van alles en nogwat, maar op schooldagen slaapt ze niet hier. Gelukkig weinig reistijd, dus daar heeft ze de energie niet voor nodig. 

Blauwevis

Blauwevis

24-09-2024 om 20:16 Topicstarter

Lena55 schreef op 24-09-2024 om 17:29:

Ik scheurde als puber alles in kleine stukjes en dan achter je tanden duwen. Zo bleef het meestal schoon. En altijd van die borsteltjes mee en na elk moment even checken in de wc.

Deze tip ga ik ook nog even opperen, dankje.

Blauwevis

Blauwevis

24-09-2024 om 20:19 Topicstarter

Bakblik schreef op 24-09-2024 om 17:27:

[..]

Dit ja. Spoelen met water kan genoeg zijn.

Ze heeft een tandenborstel spiegeltje en ragertje bij zich, maar nog teveel schaamte om in de toiletruimte daar mee aan de slag te gaan.

Blauwevis schreef op 24-09-2024 om 20:19:

[..]

Ze heeft een tandenborstel spiegeltje en ragertje bij zich, maar nog teveel schaamte om in de toiletruimte daar mee aan de slag te gaan.

Is er misschien een andere ruimte met een spiegel? Bijvoorbeeld bij de kleedkamers van de gymzaal?

Blauwevis

Blauwevis

24-09-2024 om 20:26 Topicstarter

Lena55 schreef op 24-09-2024 om 19:19:

[..]

Geloof me...pubers willen NIET rondlopen met een beugel vol etensresten. Als volwassene zou ik me al schamen, laat staan als je een puber bent. Eten en daarna meteen schoonmaken lijkt me de beste oplossing. Doen toch veel pubers. Toiletten zijn bij mij op school ook vol met pubers die hun tanden/haar/hoofddoek etc controleren.

Nou dit idd, sinds de brugklas douscht ze elke ochtend, kleding legt ze tegenwoordig van te voren klaar, 3 keer in de spiegel kijken voor vertrek etc. heel anders dan groep 8. Ik denk ook  dat ze niet de enige zal zijn die bij het toilet even de beugel checkt.

Blauwevis

Blauwevis

24-09-2024 om 20:30 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 24-09-2024 om 20:26:

[..]

Is er misschien een andere ruimte met een spiegel? Bijvoorbeeld bij de kleedkamers van de gymzaal?

Ze heeft een ruimte waar ze zich terug kan trekken ivm rugzakje, lopen wel enkele leerlingen maar niet veel, dus dat is mijn hoop dat ze zich daar als eerste op haar gemak gaat voelen, heeft ook even tijd nodig.

Breakers, daar leven tieners op. Duur, maar vaak in de bonus. Onze AH is tegenover de middelbare school en als de Breakers in de 1+1 zijn is het een soort bijenkorf nij de koelkasten, waar je anders nooit kids ziet.

Mijn zoon krijgt in dat halve uurtje pauze incl van en naar lokaal lopen niet eens zijn boterhammen op. Laat staan dat hij ook nog eens tanden zou poetsen.

wat je ook eet, in beugels blijft nou eenmaal veel achter, en met een beugel zijn goede mondhygiëne extra belangrijk. Dus gewoon poetsen.

Blauwevis schreef op 24-09-2024 om 20:30:

[..]

Ze heeft een ruimte waar ze zich terug kan trekken ivm rugzakje, lopen wel enkele leerlingen maar niet veel, dus dat is mijn hoop dat ze zich daar als eerste op haar gemak gaat voelen, heeft ook even tijd nodig.

Dat rugzakje verklaard voor mij waarom ze zo’n moeite heeft met etensresten achter haar beugel. Mijn dochter heeft in de brugklas een slotjesbeugel gekregen en heb haar er nooit over gehoord dat ze problemen heeft met etensresten achter haar beugel. Die neeemt gewoon brood mee naar school.

Dit is best een moeilijk probleem. Ik ben leraar en heb na de middagpauze vaak te maken met leerlingen die moe zijn of juist veel te veel energie hebben, hoofdpijn hebben of allerlei andere klachten waarna blijkt na doorvragen dat ze slecht of niet eten en drinken. Soms willen ze dit om diverse redenen niet (die van de beugel had ik nog niet gehoord) omdat ze 'brood meenemen' stom vinden en geen geld voor de kantine. Of omdat ze alleen heel veel suiker producten nemen en de echte trek niet gestild wordt. Ik vind het echt een probleem, en zou ook niet zo snel weten hoe je dit nu oplost. Er wordt bij ons al gratis fruit aangeboden, tosti's tegen een redelijke prijs en soms andere dingen. We hebben sinds kort gratis broodjes op 2 dagen van de week (daar kregen we ineens subsidie voor) dus dat zal voor die dagen wel helpen.
En dat terwijl pubers juist vaak enorme eetlust hebben!

En ouders van pubers met beugels: zou het jullie kinderen helpen als je als school een aparte ruimte aanbiedt om even je beugel/mond om te spoelen zodat je wat uit het zicht bent van anderen? Wij zouden op school best zo'n ruimte hebben bijv.

Pippeltje schreef op 25-09-2024 om 10:14:

Dit is best een moeilijk probleem. Ik ben leraar en heb na de middagpauze vaak te maken met leerlingen die moe zijn of juist veel te veel energie hebben, hoofdpijn hebben of allerlei andere klachten waarna blijkt na doorvragen dat ze slecht of niet eten en drinken. Soms willen ze dit om diverse redenen niet (die van de beugel had ik nog niet gehoord) omdat ze 'brood meenemen' stom vinden en geen geld voor de kantine. Of omdat ze alleen heel veel suiker producten nemen en de echte trek niet gestild wordt. Ik vind het echt een probleem, en zou ook niet zo snel weten hoe je dit nu oplost. Er wordt bij ons al gratis fruit aangeboden, tosti's tegen een redelijke prijs en soms andere dingen. We hebben sinds kort gratis broodjes op 2 dagen van de week (daar kregen we ineens subsidie voor) dus dat zal voor die dagen wel helpen.
En dat terwijl pubers juist vaak enorme eetlust hebben!

En ouders van pubers met beugels: zou het jullie kinderen helpen als je als school een aparte ruimte aanbiedt om even je beugel/mond om te spoelen zodat je wat uit het zicht bent van anderen? Wij zouden op school best zo'n ruimte hebben bijv.

Ik heb als volwassene een beugel gehad. Zelfs ik had een soort schaamte om in gemeenschappelijke toiletruimte mijn gebit te doen. Laat staan wat een puber, die ook al onzeker is over zoveel andere dingen, heeft aan schaamte. Ik kon dan altijd naar het invalidentoilet en de bedrijfskantine waar ik mijn lunch op de beugel uitzocht. En dan alles met mes en vork eten zodat ik het tussen mijn kiezen kon proppen.

@TO: brugklas, puberteit, beugel…genoeg onzekerheden, ik zou het even aankijken en met haar meedenken over wat ze wel kan eten (en noem het spoelen met water ook als optie, dan hoeft ze niet te ragen etc.)

Mijn dochter heeft bijna geen kiezen en eet heel langzaam. Ze heeft ook verschillende beugels gehad. Nu een die uit moet met eten. Vorig schooljaar gingen ze op school over naar continurooster en had ze nog maar 15 minuten om te eten. Ze eet nu een gekookt ei en wat fruit op school en na school thuis brood. Ook als ze ergens gaat spelen. 
Eigenlijk hebben wij destijds wat opties aangedragen en het haar min of meer zelf uit laten zoeken. Ze was pas acht, maar had en heeft veel behoefte aan autonomie. 

Ik zou niet te veel meegaan in het drama. Dan eet ze in de ochtend en in de avond wat extra. Of ze bedenkt zelf dat een bakje yoghurt of kwark met wat fruit ook kan.
Feitelijk gezien is het het probleem van je kind. Er zijn oplossingen genoeg, soms is het leven ook gewoon keuzes maken. Ook met een rugzakje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.