Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Elke week wel wat!


Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 18:03 Topicstarter

Kataravrouw schreef op 18-06-2024 om 16:41:

Wat een absurd gedrag laat jouw zoon zien. Je maakt mij niet wijs dat dit zo plotseling is ontstaan. Was hij op de basisschool ook al zo? Extreem gedrag vertonen? En ja dat moet gestraft worden en goed ook. Dat je nog twijfelt zeg om hem niet mee te laten gaan met kamp. En gaat dat vaker zo tussen jou en je man? Niet op 1 lijn staan?

Nou eigenlijk wel. Op de basisschool kon hij heel slecht tegen onrecht, kwam voor de kinderen op die gepest werden! En dat liep soms uit op een vechtpartij door de "tegenpartij". Verder is hij heel respectvol en behulpzaam aldus zijn mentor. En dat is dus ook de reden waarom ik twijfel! 

Dit gebeurt niet vaak tussen mijn man en mij nee. Hij is wel veel strenger dan mij en als hij een straf geeft sta ik ook achter hem en bespreken we dit ook van te voren maar over kamp vond ik wel heftig. Hij is geen gevaar voor andere kinderen! 

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 18:06 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 18-06-2024 om 17:20:

Mag hij van school nog wel mee naar kamp? Ik kan me goed voorstellen dat ze hem er niet bij willen hebben.
Maar zoals anderen al gevraagd hebben, weet je waar dit gedrag vandaan komt? Hebben jullie al hulp gezocht? Ik vind dit toch wel wat ernstiger dan gewoon dwars pubergedrag.

School heeft hier niks over gezegd verder. Het is een keus vanuit ons als straf voor hem. Al weet ik dus niet of dat echt helpt om hem hiermee te straffen voor het laatste voorval. 

En nee ik heb geen idee. Heb meerdere gesprekken met hem gehad. Het enige wat hij zegt is dat hij het op dat moment grappig vond, zich verveelde, ik weet het niet. 

Dit is sinds dit schooljaar begonnen.

Kun je als ouders zomaar besluiten dat hij niet mee mag op kamp?
Als dat schooldagen zijn, dan moet hij gewoon naar school. En is er een alternatief?
Wat gaat hij die dagen dan doen? Het moet niet zo zijn dat hij dan gewoon thuis kan gaan chillen en gamen en andere dingen die hij leuk vindt.

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 18:12 Topicstarter

MamaE schreef op 18-06-2024 om 18:09:

Kun je als ouders zomaar besluiten dat hij niet mee mag op kamp?
Als dat schooldagen zijn, dan moet hij gewoon naar school. En is er een alternatief?
Wat gaat hij die dagen dan doen? Het moet niet zo zijn dat hij dan gewoon thuis kan gaan chillen en gamen en andere dingen die hij leuk vindt.

Dat blijkt. We worden morgen nog terug gebeld voor een vervolg gesprek met de teamleider van de onderbouw. Ze had op het moment dat wij belden niet heel veel tijd. 

Als hij niet naar school hoeft in die 3 dagen dat de rest op kamp is zal het zeker niet lang leven de lol hier thuis zijn hoor 🙂 dan had hij net zo goed mee kunnen gaan!

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 18:13 Topicstarter

Roos55 schreef op 18-06-2024 om 17:13:

Heeft zoon een diagnose?

Nee

Als hij normaal zelf zo extreem braaf is, heeft het liefste jongetje van de klas wellicht iets te bewijzen tegenover klasgenoten. Je moet wel een beetje stoer doen om er bij te horen. En als hij dat van nature niet in zich heeft, leidt dat met de verkeerde vrienden tot dit soort dingen.

Het klinkt inderdaad een beetje als clown gedrag om onzekerheid te verbloemen, in de smaak te vallen bij klasgenoten. Ik vraag me af of hem thuishouden van kamp handig is en oplevert wat je zou willen. Ik zou dit niet beslissen zonder met school te overleggen. Gaat er een docent mee waar hij een goede klik mee heeft? Een goed gesprek met zoon en mentor/docent voorafgaand aan kamp lijkt mij wel noodzakelijk. En ke kan altijd op een straf terugkomen en uitleggen waarom je van een bepaalde straf afziet.

Je hebt al gezien dat straffen niet het gewenste effect heeft, en het risico is dat je dus steeds zwaarder gaat straffen (zie nu het niet mee mogen op kamp). Er is dus echt iets anders nodig.

Het is overigens ook helemaal niet gek dat zoon aangeeft dat er niets aan de hand is. Hij zal zelf inderdaad waarschijnlijk niet weten waarom hij zo doet. Op die leeftijd hebben ze meestal nog niet het reflecterend vermogen om dat helemaal te doorzien. 

Hebben jullie ook gesproken met school? Wat denken zij dat er onder ligt, of kijken ze alleen naar het gedrag?

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 18:20 Topicstarter

nog even ter info:
Zoon is volgens mentor verder heel beleefd, respectvol en behulpzaam tegenover klasgenoten en docenten.
Zoon klikt met sommige docenten niet goed, hij zegt zelf dat ze hem als pispaal gebruiken waardoor hij ook dwars gaat doen (praat ik niet goed want ook ik ben niet met iedereen vrienden maar je hoort je wel te gedragen, en dit vertel ik hem ook!)
Hij heeft geen diagnose. Buren en omgeving vinden hem ook echt een nette jongen. Maar zodra hij met vrienden is gaat het mis. Verbieden met die jongens om te gaan lijkt me moeilijk te controleren?! Of hoe dit aan te pakken? Ik denk zelf ook dat hij zichzelf heel erg wilt bewijzen op deze manier. Thuis hebben wij weinig last van hem! Qua dingen slopen of stoer doen of niet luisteren bijv. Maar de dingen die hij uitvreet hebben uiteraard wel weer invloed op ons.

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 18:25 Topicstarter

kaatjecato schreef op 18-06-2024 om 18:18:

Het klinkt inderdaad een beetje als clown gedrag om onzekerheid te verbloemen, in de smaak te vallen bij klasgenoten. Ik vraag me af of hem thuishouden van kamp handig is en oplevert wat je zou willen. Ik zou dit niet beslissen zonder met school te overleggen. Gaat er een docent mee waar hij een goede klik mee heeft? Een goed gesprek met zoon en mentor/docent voorafgaand aan kamp lijkt mij wel noodzakelijk. En ke kan altijd op een straf terugkomen en uitleggen waarom je van een bepaalde straf afziet.

Je hebt al gezien dat straffen niet het gewenste effect heeft, en het risico is dat je dus steeds zwaarder gaat straffen (zie nu het niet mee mogen op kamp). Er is dus echt iets anders nodig.

Het is overigens ook helemaal niet gek dat zoon aangeeft dat er niets aan de hand is. Hij zal zelf inderdaad waarschijnlijk niet weten waarom hij zo doet. Op die leeftijd hebben ze meestal nog niet het reflecterend vermogen om dat helemaal te doorzien.

Hebben jullie ook gesproken met school? Wat denken zij dat er onder ligt, of kijken ze alleen naar het gedrag?

Nou dat denk ik dus ook. Bewijzen tegenover andere wat hij wel allemaal niet durft en hoe stoer die is.

Zijn eigen mentor gaat ook mee op kamp en die klikken wel heb ik het idee. Zij ziet hem ook als een respectvolle en behulpzame jongen. 

Ik krijg verder alleen wat van school te horen als er iets is gebeurd en wat voor straf daar tegenover staat (bijv een uur nablijven) en dat ze er over hebben gepraat en opgelost is. Verder niks.

Wat je zegt is idd wel een goed idee! Dankjewel!

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 18:27 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 18-06-2024 om 18:18:

Als hij normaal zelf zo extreem braaf is, heeft het liefste jongetje van de klas wellicht iets te bewijzen tegenover klasgenoten. Je moet wel een beetje stoer doen om er bij te horen. En als hij dat van nature niet in zich heeft, leidt dat met de verkeerde vrienden tot dit soort dingen.

Nou extreem braaf zeg ik nou ook weer niet 😅 

Maar ik denk wel dat dit de oorzaak is. Hij is heel onzeker al ziet hij er niet zo uit! Verkeerde vrienden heeft hij wel. Niet allemaal maar er zijn erbij dat ik denk hmm beter niet mee omgaan! Maar ja hoe verbied je dat? En hoe controleer je dat? Want 9vd10 x zijn ze met een groepje waar ook de "goede" bij zitten 😐

Jaimy89 schreef op 18-06-2024 om 18:27:

[..]

Nou extreem braaf zeg ik nou ook weer niet 😅

Maar ik denk wel dat dit de oorzaak is. Hij is heel onzeker al ziet hij er niet zo uit! Verkeerde vrienden heeft hij wel. Niet allemaal maar er zijn erbij dat ik denk hmm beter niet mee omgaan! Maar ja hoe verbied je dat? En hoe controleer je dat? Want 9vd10 x zijn ze met een groepje waar ook de "goede" bij zitten 😐

Verbieden heeft weinig zin, want je hebt er geen controle over met wie hij omgaat. Je kunt wel gesprekjes voeren over situaties. Misschien aan de hand van verhalen van anderen 'ik hoorde van een vriendin dat haar zoon....(Situatie). Hoe zou jij daar mee omgaan?'. 

Of gesprekken over wat hij belangrijk vindt aan vrienden. Wat als iemand iets doet wat een beetje stoerig maar onhandig gedrag is, wat vind hij daarvan? 

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 18:34 Topicstarter

Pinokkio schreef op 18-06-2024 om 16:45:

Ik geloof niet in straffen en in dit geval lijkt het me dus een heilloze weg.
Dat wil niet zeggen dat ik hem mee op kamp zou laten gaan. Want het argument van de rest beschermen vind ik wel valide.
Maar dat ligt volledig aan de rest. Want tsja, je kunt hem ook niet uit school houden om de rest te beschermen, enz.
Wat zegt hij hier nu zelf allemaal van? Hoe gaat het verder op school en in de rest van zijn leven? Wat zit er achter zijn gedrag?

Wat hij zelf zegt is: ja het was dom..ik verveelde me..ik vond het op dat moment grappig..ik weet het niet..ik zal volgende keer beter nadenken. Ik heb er spijt van.

Ik denk zelf dat hij heel onzeker is en een soort bewijs drang heeft tegenover jongens waar hij " tegen op kijkt". Van kijk mij is..ik durf dit en dat gewoon. 

Jaimy89 schreef op 18-06-2024 om 17:54:

[..]

Hij gaat 2x per week naar kickboks (al in de volwassen groep sinds vorige week) door zijn kracht. Heeft 1,5 jaar op krav maga gezeten. Doet aan fitnes en er hangt een bokszak in de garage waar hij op los kan en gaat. Op kickboks is hij ook heel gedisciplineerd en respectvol volgens zijn trainer. Dus teveel energie? Ik weet het niet 🤷‍♀️

Ik zou mijn kind van 13 niet graag in een volwassen kickbox groep hebben zitten, ook al heeft hij de kracht. Hij is nog steeds een kind namelijk.

Wat ik wel lees is dat hij dus veel met vechtsport bezig is(kickboxen, boxbal in garage en in verleden ook op verdediginssport gezeten). Heeft hij ook geleerd om van zich af te praten ipv met kracht iets duidelijk maken? Kan hij verwoorden als hij verdrietig is, teleurgesteld, bang, gespannen enz?

Bij dat soort sporten is er wel vaak een bepaalde harde 'cultuur' . En gaan vaak bepaalde types op dit soort sporten. Weet je hoe het eraan toegaat op de sportschool en met wie hij omgaat?

Verder lees ik dat jullie straffen als consequentie gebruiken voor zijn gedrag, zoals de mobiel afpakken of huisarrest. Maar praten jullie wel met hem. En dan niet hoe het op school gaat, maar hoe het met hem gaat? Hoe is zijn belevingswereld? Enz. Staan jullie in verbinding met jullie zoon? 

Jaimy89 schreef op 18-06-2024 om 18:34:

[..]

Wat hij zelf zegt is: ja het was dom..ik verveelde me..ik vond het op dat moment grappig..ik weet het niet..ik zal volgende keer beter nadenken. Ik heb er spijt van.

Ik denk zelf dat hij heel onzeker is en een soort bewijs drang heeft tegenover jongens waar hij " tegen op kijkt". Van kijk mij is..ik durf dit en dat gewoon.

Dat kan heel goed zo zijn. Dat het zijn manier is om zijn plek in de groep op te eisen. Tel daarbij impulsief gedrag bij op... 

Kan hij adhd hebben?

En als je dan praat met hem: wat zou hij een eerlijke straf vinden als een vriend van hem dit soort fratsen uithaalde

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.