Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter voor het eerst een vriendje

Mijn dochter van bijna 16 heeft sinds kort een vriendje.
Het is een aardige jongen maar het is voor mij ook even wennen.
Hoe doen jullie dat met afspreken en blijven slapen. 
Vanaf wanneer mag dat bij jullie ? 


Imi

Imi

02-10-2021 om 12:26

Wat ik mijn kinderen zeg: als je heel verliefd bent en je wilt het allebei heel graag, is seks heel fijn, gezellig en lekker. Geniet ervan!

Maar je moet als stel ruim vooraf over anticonceptie praten en het samen (!) regelen (natuurlijk wil ik helpen als dat nodig is). 
Als je er niet aan toe bent om er samen open over te praten en/of het samen te regelen, ben je er ook nog niet aan toe om seks te hebben. Want praten en seks horen bij elkaar. Hoe kan je je geliefde anders vertellen wat je wel en niet fijn vindt, waar je grenzen liggen enz? Seks brengt verantwoordelijkheden voor elkaar met zich mee. Als je dat niet aankunt, moet je er nog niet aan beginnen.

Ik heb hier de vraag of een vriendje of vriendinnetje mocht blijven slapen nog niet gehad. Ik zal tegen die tijd wel kijken wat mijn gevoel zegt, maar ik gun het ze van harte.

Ted68 schreef op 02-10-2021 om 09:14:

Ik begrijp dit nooit.... alsof je alleen maar seks kan hebben in een bed.....

Heb 5 kinderen, en ja, iedereen mag blijven slapen.... de jongste, nu 18 heeft al 4 jaar verkering, en haar ouders stonden daar gelukkig net zo in alsmijn partner en ik....

Iedereen is hier overdag altijd welkom, maar ik heb niet altijd zin in logés en in sommige logés heb ik sowieso minder zin. Heeft niet zozeer te maken met hoe gezellig ze het samen hebben, dat gaat vooral om mijn eigen 'space'. 

kenfan schreef op 02-10-2021 om 11:40:

[..]

GIng jij met je moeder naar bed dan? Mijn zoon en zijn vriendin waren met 16 zelfstandig genoeg om samen te gaan. Zij heeft haar moeder afgewimpeld.

Huh? 

Julali schreef op 02-10-2021 om 13:37:

[..]

Huh?

Ze bedoelt dat het de eigen verantwoordelijkheid is van degenen die seks hebben. Seks heb je niet met je moeder. 

Imi

Imi

02-10-2021 om 14:33

yette schreef op 02-10-2021 om 12:55:

[..]

Iedereen is hier overdag altijd welkom, maar ik heb niet altijd zin in logés en in sommige logés heb ik sowieso minder zin. Heeft niet zozeer te maken met hoe gezellig ze het samen hebben, dat gaat vooral om mijn eigen 'space'.

Dat kan natuurlijk, en dat is je goed recht. Het is jouw huis en jouw leven. 

Ik vind het gezellig om logees te hebben, maar dat geldt lang niet voor iedereen.

yette schreef op 02-10-2021 om 12:55:

[..]

Iedereen is hier overdag altijd welkom, maar ik heb niet altijd zin in logés en in sommige logés heb ik sowieso minder zin. Heeft niet zozeer te maken met hoe gezellig ze het samen hebben, dat gaat vooral om mijn eigen 'space'.

Zo is dat, je eigen 'space' is ook wat waard. Zo'n verkering is veelal tijdelijk, en zo heb je een periode lang tijdelijk logés in je badkamer, op je toilet, in de keuken, noem maar op; met logés voel je je minder vrij dan je altijd gewend was, helemaal omdat het geen kleine kindertjes meer zijn die alles gewoon vinden, maar jonge mensen met een mening over wat leuk, stom, lelijk, ouderwets etcetera is. Je deelt je privéleven met logés, en als je woning niet zo groot is, kan dat te krap aanvoelen.

 Als de verkering een blijvertje blijkt te zijn, is het anders dan wanneer de verkering op een dag (wellicht op een vervelende manier) uitgaat. 

Imi schreef op 02-10-2021 om 14:33:

[..]

Dat kan natuurlijk, en dat is je goed recht. Het is jouw huis en jouw leven.

Ik vind het gezellig om logees te hebben, maar dat geldt lang niet voor iedereen.

Tuurlijk kunnen loges heel gezellig zijn, maar je zult niet per definitie de logees van je kinderen leuke logees vinden...

yette schreef op 02-10-2021 om 14:23:

[..]

Ze bedoelt dat het de eigen verantwoordelijkheid is van degenen die seks hebben. Seks heb je niet met je moeder.

Nee dat snap ik, maar ik vind het niet zo gek je kind ermee te helpen als zoiets voor het eerst nodig is. Dat doe je toch ook voor allerlei andere dingen die ze op die leeftijd tegenkomen? 

De keuze voor welk anti conceptie middel je gaat wordt steeds complexer, het is niet meer zo dat iedereen aan de pil gaat en dat is dat. Er zijn allerlei mogelijkheden, het lijkt me toch dat je hierover praat met je dochter? 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-10-2021 om 14:51

Julali schreef op 02-10-2021 om 14:49:

[..]

Nee dat snap ik, maar ik vind het niet zo gek je kind ermee te helpen als zoiets voor het eerst nodig is. Dat doe je toch ook voor allerlei andere dingen die ze op die leeftijd tegenkomen?

De keuze voor welk anti conceptie middel je gaat wordt steeds complexer, het is niet meer zo dat iedereen aan de pil gaat en dat is dat. Er zijn allerlei mogelijkheden, het lijkt me toch dat je hierover praat met je dochter?

Huh? Dat doet de huisarts toch al? Die gaan echt geen spiraal voorschrijven aan een 15 jarige denk ik zo.

Julali schreef op 02-10-2021 om 14:49:

[..]

Nee dat snap ik, maar ik vind het niet zo gek je kind ermee te helpen als zoiets voor het eerst nodig is. Dat doe je toch ook voor allerlei andere dingen die ze op die leeftijd tegenkomen?

De keuze voor welk anti conceptie middel je gaat wordt steeds complexer, het is niet meer zo dat iedereen aan de pil gaat en dat is dat. Er zijn allerlei mogelijkheden, het lijkt me toch dat je hierover praat met je dochter?


Oh ik praat over genoeg dingen, dat het vooral  belangrijk is je eigen tempo aan te houden, dat seks meer omvat dan penetratie, dat er heel veel andere manieren zijn waar je niet zwanger van kunt worden, dat het belangrijk is om je eigen tempo aan te houden en dat je zelfs nog kunt stoppen als je onderbroek al op je enkels hangt.

Maar ik neem ze niet bij alles meer aan het handje als ze de kleutertijd voorbij zijn, ze zijn niet achterlijk.

kenfan schreef op 02-10-2021 om 11:40:

[..]

GIng jij met je moeder naar bed dan? Mijn zoon en zijn vriendin waren met 16 zelfstandig genoeg om samen te gaan. Zij heeft haar moeder afgewimpeld.

Mijn dochter idem. Die kon dat prima samen met haar vriend.

Mallebeppie schreef op 02-10-2021 om 11:11:

[..]

Sommige meisjes hebben belang bij de pil om hele andere redenen.

Ook dat. Acne bijvoorbeeld.

Julali schreef op 02-10-2021 om 11:04:

[..]

O nee? Dus je gaat met een kind van 13, 14 jaar al de pil halen? Terwijl ze nog niet bezig is met seks? Is dat echt hoe het gaat?

Ik bedoel dat je dat niet doet de avond voordat het vriendje blijft slapen. Ik denk dat je me donders goed begrijpt.

yette schreef op 02-10-2021 om 12:55:

[..]

Iedereen is hier overdag altijd welkom, maar ik heb niet altijd zin in logés en in sommige logés heb ik sowieso minder zin. Heeft niet zozeer te maken met hoe gezellig ze het samen hebben, dat gaat vooral om mijn eigen 'space'.

Dat had ik ook hoor. Door de week was het hier sowieso een no-go maar in het weekend was het wel vaak prijs. Wij zagen op zondagochtend aan de schoenen onder de kapstok wie er was blijven slapen . Nu zijn het dertigers en hebben wij onze privacy terug...heerlijk!

Julali schreef op 01-10-2021 om 22:28:

[..]

Lijkt me vooral erg handig als je er zo eentje uit de kast kunt pakken in plaats van ze zelf te moeten kopen bij de drogist. Als puber vond ik dat een stuk gênanter.

Bij mijn man (hij zorgde voor condooms ik voor de pil) waren altijd condooms in huis. Hij mocht leeg doosje bij ouders op bed leggen en dan haalde moeder nieuwe. Vond dat prettige manier. Geen gênant gedoe op je vijftiende (voor ons destijds) en ook geen verleiding om condooms niet te gebruiken omdat ze te duur waren. 

Denk dat ik het zo bij mijn kinderen ook ga doen: ik zorg dat ze destijds altijd in huis zijn. Dan ga ik voor het eerst in mijn leven naar drogist om condooms te kopen, nog nooit gedaan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.