Anoniem
21-10-2018 om 09:14
Dochter van 15 groeit dicht
Met leed in mijn ogen zie ik dat mijn dochter dichtgroeit. Ze is net zo groot als ik maar ze is veel steviger. Ik denk dat ze zeker 15 kg overgewicht heeft. Gewicht dat ze niet zou hebben als ze zich niet zo volstopte bedoel ik. Ze mag zijn zoals ze is (en dat is een struise meid) maar ze gaat nu écht de verkeerde kant op. En draagt haar kleding ook niet handig waardoor ze nog dikker lijkt. Omdat ik zelf mijn frustraties kan weg eten, en dus weet waar ze mee struggelt, haal ik geen snoepgoed in huis maar nu haalt ze het zelf. Ze schaamt zich daar duidelijk over want toen ik laatst bij haar aanklopte, zei ze dat ik even moest wachten, waarna ik (bijna grappig als ik me niet zo'n zorgen maakte) hard geknisper hoorde van een chipszak die werd weggefrommeld. Later zag ik die zaak dus idd opgevouwen liggen.
Erover praten wil ze niet. Ik heb dat al op diverse manieren geprobeerd. Ze wordt óf heel verdrietig (want ze vindt het zelf overduidelijk niet leuk dat ze steeds meer aankomt) óf kapt alles af. Aan sport heeft ze een bloedhekel.
Van een diëtist wil ze niet horen. Feitelijk is diëten ook niet nodig: ze hoeft alleen maar dat snoepen te laten.
Wat kan ik voor haar doen?? Wat kan ik zeggen?
Flavia
29-10-2018 om 11:51
Antje : suiker is suiker
Ja, zo leg ik het mijn kind wel uit. Ook de voedingsdeskundige bij de trainingsschool (dus niet een gewone sportclub of sportschool) legt het zo aan de spelers uit.
Dat suiker suiker is ongeacht waar het in zit, dus dat 5 bananen op een dag ook niet zo'n goed idee is.
Dat het gezonder is om een appel te nemen dan een koekje is een heel andere boodschap.
Als je te veel vet eet of te veel suikers, als je te veel calorieen binnen krijgt kom je aan. Dat kan in sommige gevallen goed zijn, in veel gevallen niet.
MarSy
29-10-2018 om 17:34
Flavia
Eens, van teveel gezonde suikers in fruit en groente of bruine boterhammen kaas word je ook dik. Ik leer mijn kinderen dus ook hoe het zit en uiteraard ook dat ze gezonde voeding moeten eten vanwege de vitamines en andere goede stoffen
Pirata
29-10-2018 om 18:52
"Fris"drank
In gewone gezoete frisdrank zit zoveel suiker, dat het daarna als een dikke laag op mijn tanden plakt. Daarom drink ik liever light.
Zoetjes (natrena) hebben inderdaad een bijsmaak. Daarom gebruik ik halve zoetjes 🤣 in de koffie.
En eet er dan een halve stroopwafel bij...
Kaaskopje
29-10-2018 om 20:02
Antje
Het zal aan mij liggen, maar ik zie nu niet wat het zo ineens maakt voor jou. Waar zie je dat ik snoepen als gezond eten beschouw? Dat doe ik namelijk niet.
Het kan wel zo zijn dat iemand denkt dat kaas een betere keuze is dan hagelslag en een kind hagelslag in het kader van ongezond niet laat eten, maar kaas wel. Die redenering is dan niet helemaal terecht.
Bij mijn oudste dochter was ik nogal streng, eerst een hartig broodje, dan pas zoet. Dat was toen geen afwijkend idee van mij alleen. Toen mijn jongste dat hartige beleg weigerde, heb ik dat principe overboord gegooid. Liever een broodje met zoet wel eten, dan niet willen eten. Ditzelfde kind eet nu het liefst altijd een warme maaltijd. Brood is sowieso niet favoriet. Dat broodje met zoet is niet automatisch véél slechter. Er zit meer suiker in, maar geen (jam bijvoorbeeld, of zonder boter) of mínder vet.
Sally MacLennane
29-10-2018 om 20:15
Terug naar de beginvraag
Hoe hou je een puber van het snaaien af? Moeder haalt het niet meer in huis, maar dat werkt niet meer op die leeftijd. Het is duidelijk dat ze zelf stiekem zakjes chips (en wie weet wat nog meer) koopt. Haar kleding knelt en ze is duidelijk niet aanspreekbaar op haar eetgedrag.
Kom daar maar eens doorheen... Je kunt haar moeilijk geen zakgeld meer geven of bij de ingang van de supermarkt waken om te voorkomen dat ze tijdens schooltijd snaai gaat halen.
Kaaskopje
29-10-2018 om 20:35
Sally
Precies. Je koopt niks voor al je principes als kind zich daar niets van aantrekt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.