Anoniem
21-10-2018 om 09:14
Dochter van 15 groeit dicht
Met leed in mijn ogen zie ik dat mijn dochter dichtgroeit. Ze is net zo groot als ik maar ze is veel steviger. Ik denk dat ze zeker 15 kg overgewicht heeft. Gewicht dat ze niet zou hebben als ze zich niet zo volstopte bedoel ik. Ze mag zijn zoals ze is (en dat is een struise meid) maar ze gaat nu écht de verkeerde kant op. En draagt haar kleding ook niet handig waardoor ze nog dikker lijkt. Omdat ik zelf mijn frustraties kan weg eten, en dus weet waar ze mee struggelt, haal ik geen snoepgoed in huis maar nu haalt ze het zelf. Ze schaamt zich daar duidelijk over want toen ik laatst bij haar aanklopte, zei ze dat ik even moest wachten, waarna ik (bijna grappig als ik me niet zo'n zorgen maakte) hard geknisper hoorde van een chipszak die werd weggefrommeld. Later zag ik die zaak dus idd opgevouwen liggen.
Erover praten wil ze niet. Ik heb dat al op diverse manieren geprobeerd. Ze wordt óf heel verdrietig (want ze vindt het zelf overduidelijk niet leuk dat ze steeds meer aankomt) óf kapt alles af. Aan sport heeft ze een bloedhekel.
Van een diëtist wil ze niet horen. Feitelijk is diëten ook niet nodig: ze hoeft alleen maar dat snoepen te laten.
Wat kan ik voor haar doen?? Wat kan ik zeggen?
Hangkous
24-10-2018 om 10:18
Reclame dient maar 1 doel
Hoe krijg ik de consument zo ver dat hij zoveel mogelijk van mijn troep koopt en consumeert.
Ook van de zogenaamde gezonde troep. De halve wereld neemt die reclame slogans voor waar aan en is "goed bezig" zichzelf voor de gek te houden.
Alle light van de markt en terug naar de basis. Als je oma (dan wel geboren begin twintigste eeuw anders je overgrootmoeder) het product niet herkende als eten dan niet eten.
Kaaskopje
24-10-2018 om 11:05
Mijn ervaring
Het komt bij afvallen neer op matigen, bewegen, zo min mogelijk suiker (maar afschaffen hoeft niet), vet mag, maar met mate en eventueel emotie-belonen op een andere manier te doen dan met eten. Haal een leuk nagellakje in plaats van een zak chips, ik noem maar wat.
Het gaat nu om een meisje van bijna 15 en dat is toch iets anders dan een volwassen mens en in mijn geval van iemand die al door de overgang heen is, waardoor het lichaam ook weer minder nodig heeft, waardoor elke calorie teveel eten makkelijk op de heupen gaat zitten. Maar toch...
Ik heb mezelf aangeleerd om mezelf niet te overeten omdat het eten zo lekker is. Soms negeer ik dat toch en voelt dat meteen als 'dat had ik beter niet kunnen doen'. Ik dénk dat mijn maag nu letterlijk is ingesteld op iets minder eten.
Ik drink zo goed als nooit gezoet drinken. Ook geen light dus.
Ik eet wél volle yoghurt. Daarin doe ik muesli waar dan weer wel gedroogde vruchtjes in zitten, dus suikers en ik doe er of een schep jam of honing door. Wel suikers dus.
Ik eet ook wel eten wat in mijn ogen te vet is (man is wat guller met boter in de pan).
Ik eet 's avonds 'gewoon' koekjes. Ik ben verslingerd geraakt aan pennywafels. Twee of als ik me te buiten ga 3 stuks.
Op de een of andere manier ben ik ook verslaafd geraakt aan drop, in tegenstelling tot vroeger. Geen handenvol, maar over een dag heen vast een stuk of 10.
De yoghurt die ik noemde eet ik meestal als lunch, dus niet als toetje. Ik hanteer de regel dat als ik een voldaan gevoel heb, daar geen toetje bij hoeft, heb ik dat voldane gevoel niet, dan neem ik soms nog wel zo'n bak yoghurt met alle toeters en bellen erin.
Voor ik ga slapen eet ik vaak nog fruit. Een banaan of een appel.
Gemiddeld genomen beweeg ik net te weinig of net genoeg, een meisje van 15 haalt vast via haar normale handelen en wandelen het noodzakelijke half uur bewegen, ik zou dus eerst eens kijken wat ze aan beweging binnen haalt voor ze aangemoedigd wordt om méér te bewegen. Ik zelf ben op fitness gegaan. Val ik er niet van af, dan is het wel voor mijn conditie.
Wat ik niet in huis heb, kan ik niet opeten. Ik ben van mening dat je degene die af moet vallen moet steunen. Dus mogen bepaalde lekkernijen niet standaard in huis zijn, af en toe een keertje mag.
Bij mij werkt dit, vandaar dat ik het opsom, maar regel dat maar eens met een meisje van deze leeftijd. Het blijft makkelijk praten vanaf de zijlijn.
Kaaskopje
24-10-2018 om 11:14
Oh ja
vast geen acceptabel gevonden puntje... ik ontbijt nooit. Dat doe ik al vanaf mijn tiende niet meer standaard. Op school en later op mijn werk, at ik in de eerste pauze mijn eerste boterham. Daarvoor functioneerde ik prima op de nog nuchtere maag. Als ik niet iets hoef te doen, eet ik pas tussen de middag mijn eerste eten. Dan heb ik ook pas echt behoefte om iets in mijn maag te stoppen. Ik ben van mening dat het ontbijt iets te belangrijk gemaakt wordt voor mensen die in onze welvaart leven, eten doen we wel, maar dat mag naar mijn gevoel in een ander schema dan ontbijt-lunch-avondeten. Maar ik zal nooit zeggen dat men ongelijk heeft, want dat weet ik niet.
kenfan
25-10-2018 om 01:26
Terug naar de vragenstelster
want ik denk dat zij en haar dochter weinig opschieten met alle amateurvoedingsdeskundige filosofietjes, die soms de plank volledig misslaan (rietsuiker en honing in plaats van "gewone" suiker..euh?!?!?! of dat je gezond bezig bent als je elke avond twee pennywafels in je giecheltje stopt)
Dochter van TO is 15, ik kan uit ruime ervaring vertellen dat je weinig zeggenschap of invloed hebt over het eetgedrag van pubers hebt , al zet je elke avond een biologische onbespoten schijf van vijf op tafel.
Ik denk dat je elk waardeoordeel over het gewicht van haar dochter los moet laten. Snoep demoniseren leidt tot stiekem gedrag en schuldgevoel. Sporten gaat 'm ook niet worden. Als je dat met tegenzin doet, breng je dat niet op na een werk/schooldag. Bewegen zet ook weinig zoden aan de dijk als het om gewichtsverlies gaat.
Probeer het wat objectiever te benaderen en te achterhalen wat haar parten speelt. Overmatig snoepen valt in dezelfde categorie als zwaar drinken, continu gamen, of je half dood hongeren: vluchtgedrag om achterliggende problemen te vergeten. Vervelende is dat het niets helpt, maar je er een probleem bij krijgt. In het geval van ernstig overgewicht diabetes type 2 waardoor je niets meer onbevangen in je mond kunt stoppen. In mijn ogen is er niets mis met een goed geproportioneerde grotere maat en een jofele D- cup. Maar met maat 44 en lichaamsverhoudingen die uit balans zijn, wordt het lastig kleding kopen die nog een beetje aardig staat. Gezien je opmerking over haar weinig flatterende kleding loopt ze daar waarschijnlijk nu al tegenaan.
Misschien zou dat je eerste insteek kunnen zijn: samen op zoek naar goed passende kleding, een wat betere kapper, misschien wat bescheiden makeup waardoor ze zich misschien wat beter in haar vel voelt. En fixeer je dan niet op de weegschaal. Zet in eerste instantie in dat ze in elk geval niet verder aankomt, zen die kleding niet gaat knellen. Ik ben met een kind dat naar de andere kant doorsloeg nog een keer naar een kleurenadviseuse geweest. Wat mij zelf helpt om als ik pas op de plaats maak is gewoon bij te houden wat ik naar binnenwerk. Alleen de gedachte dat ik het op moet schrijven, weerhoudt me dan ervan toe te slaan bij de haringkar.
Talia
25-10-2018 om 09:38
genen
Een onderzoek van een Amerikaanse universiteit toonde aan dat slanke mensen alles kunnen eten wat ze willen en dat de crux hem zit in "wat ze willen".
Er was een docu op de BBC over iets met How people stay thin, al kan ik hem zo snel niet vinden op YouTube. Tien mensen (leeftijd tussen 20 en 30, normaal postuur) moesten een maand het dubbele aantal calorieën eten dat hun lichaam nodig had. Om dat te berekenen was hun basisstofwisseling gemeten.
Een maand later werd iedereen weer gewogen en de gewichtstoename zat tussen een paar ons en 8 kilo. Hoe kon dat? Bleek dat de basisstofwisseling van de mensen die bijna niks waren aangekomen flink omhoog was gegaan om de extra calorieën weg te krijgen.
Tweede punt was dat de meesten die niet veel waren aangekomen, best moeite hadden met het dubbele aantal calorieën en degene die 8 kilo was aangekomen het extra eten wel lekker vond.
Ik geloof niet in genen die ervoor zorgen dat mensen dik worden. Het is het eetpatroon (van het gezin) dat ervoor zorgt dat het hele gezin dik is. Stop dikke mensen in een afvalkliniek waar ze echt niet stiekem extra’s kunnen snoepen en iedereen valt af. Of iemand aankomt of afvalt is echt gewoon scheikunde. Meer calorieën erin dan worden verbrand en iemand komt aan. Worden er meer calorieën verbrand dan ingenomen, dan valt iemand af.
Ik ben altijd dun geweest, maar ik lust ook niks. Geen vet, geen room, geen taart, geen snoep, ik gruw ervan. Mijn broer daarentegen is altijd dik geweest. Maar hij lust dan ook alles. Hun borden zijn groter, hun toetjesschaaltjes zijn groter, iedere middag koekje bij de thee, eetbeloning in de sportkantine, terwijl ik een appel voor mijn kinderen meeneem en hoogst zelden ze iets te eten koop op straat. Ik wil mezelf daarmee niet op de borst kloppen, maar ik denk dat mijn kinderen een ander idee van eten krijgen dan mijn nichtjes.
Ongemerkt gaat in zo’n gezin veel meer calorieën per dag naar binnen. Tel daarbij op dat veel mensen onzin aannemen als ‘honing is beter dan kristalsuiker’ of het verschil niet snappen tussen het aantal calorieën in meloen en appel en ze denken dat ze goed bezig zijn, maar eigenlijk niet goed weten wat ze doen.
Kaaskopje
25-10-2018 om 10:37
Talia
Of het nu genen zij, of stofwisseling, het kan wel degelijk in de natuurlijke aanleg zitten of je slank blijft of niet. Ik heb twee dochters, waarvan eentje kleiner is dan ons allemaal, ze heeft wat dat betreft de genen van haar biologische oma en overgrootopa, maar ze is ook te mager voor haar lengte. Daar is ze zelf niet gelukkig mee, maar ze kan eten wat ze wil... aankomen gaat tergend langzaam of helemaal niet. Als je ziet wat ze aan eten en versnaperingen kan verstouwen... uit het oog van smikkelen en smullen ben ik daar weleens jaloers op, maar het zet voor haar dus geen zoden aan de dijk. Wij als gezin hebben een normaal eetpatroon. Dus er wordt niemand teveel opgedrongen. Krijgt iemand toch teveel en komt diegene daarvan aan, dan is dat door eigen gedrag en dus geen gezins'fout'.
Wat jij zegt komt wel voor, dat zie ik, dus het kan wel. En dat vind ik soms moeilijk om aan te zien. Het voorbeeld in onze omgeving is naar mijn niet aardige maar wel realistische overtuiging toch het gevolg van 'het niet snappen', maar ook 'er niet aan willen'. Het kind wordt daarin meegenomen en is te dik. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, ook in hun geval. Na opname nummer zoveel van vader heeft men ingegrepen. Vader móet afvallen, moeder heeft iets meer discipline, in het geheel genomen gaat het beter, maar omdat eigen inzicht nog steeds een lastig ding is, ondergaat vooral vader het als een 'dit moet ik van een ander' in plaats van 'dit wil ik zelf'. Ze lijken ook niet echt inzicht te hebben in wat gezond is en wat niet. Mensen als zij trappen in de woorden die op een product staan, of waarmee ze aangeprezen worden. Het staat er toch, dus dan is het beter dan... noem maar wat.
Een tijdje geleden zeiden man en ik tegen elkaar dat deze vader niet oud zal worden als hij zo doorgaat. Hopelijk komt het met deze extra druk van buitenaf toch nog een beetje goed.
kenfan
25-10-2018 om 13:31
Talia
Eerst wijs je op een onderzoek waaruit blijkt dat er flinke individuele stofwisselingsverschillen zijn tussen mensen onderling en in de volgende alinea zeg je niet te geloven in genetische aanleg.
Spreekt dat elkaar niet een beetje tegen?
kenfan
25-10-2018 om 13:48
Modebeeld
Ik denk dat we bij alle waardeoordelen over eetgedrag en gewicht niet uit het oog moeten verliezen dat ideeen daarover aan veranderingen onderhevig zijn. Grosso modo komt het er op neer dat wat het moeilijkst te bereiken is tot ideaal verheven wordt. Wat wellicht ook nog meespeelt is dat de mode in engere zin (kleding) veelal bepaald wordt door mannen die geen enkele erotische interesse in borsten hebben.
Daarnaast is er verschil tussen cosmetisch en medisch overgewicht. Als het waar is dat 50% van de Nederlanse bevolking te zwaar is, zit ik aan de verkeerde kant van de streep. Ondertussen draag ik na vier kinderen op de wereld te hebben gezet en de 50 gepasseerd te zijn een standaardkledingmaat die als eerste uit de rekken verdwijnt, en heb ik geen gewrichts of andere lichamelijke andere klachten en een heel aangenaam liefdesleven.
Die percentages zijn in mijn ogen dan ook niet zo dramatisch. Ik ben een liefhebber van lekker eten. En ja, ik moet opletten maar ik prijs me gelukkig dat ik in een tijd en een land geboren ben waar dat ruimschoots voorhanden is.
Leen13
25-10-2018 om 14:55
Willen inderdaad
Misschien is dat ook wel genetisch? Maar ik heb geen neiging tot overeten. Ik had zin om iets lekkers voor mijzelf te halen gisteren. Heb ik een paar haringen gehaald. De kinderen zijn weg, die haten vis en de vislucht, dus dat ga ik vanmiddag even lekker eten.
Ik heb ooit gelijnd door de dingen die ik toch niet echt lekker vind, voor mij vlees en gebak, te laten staan. Dat moest voor mijn rug. Die vijf kilo was er in een jaar tijd af.
Maar toen ik die tip aan mijn moeder gaf, die haar hele leven op en af gelijnd heeft, eet alleen nog wat je echt lekker vind, begon ze te lachen want: ze vond echt alles lekker.
Zij heeft heel veel baat gehad, op oudere leeftijd, van een koolhydraatarm dieet waarbij ze wel veel hartig mocht eten. De laatste 20 jaar bleef ze dan ook op een goed gewicht zonder gedoe.
Dat leek mij niet zo gezond en daar hebben we het natuurlijk ook over gehad. Maar ja, dik zijn is ook niet gezond, dus dit was haar keuze.
Ik neig dus meer naar mijn vader, die zeer matig was in alles.
Triva
25-10-2018 om 14:57
Hangkous
Je zei:
' De zoete smaak geeft je lijf een seintje om klaar te zijn voor de ontvangst van suiker, insuline aanmaak wordt gestart. Er komt alleen geen suiker maar die insuline staat klaar, dan krijg je trek, zin in dingen met koolhydraten
Ik zeg dat in het light product wat ik neemb50% minder suiker zit dus jouw insulineverhaal slaat nergens op. Vervolgens ga je denigrerend doen over reclame? Waarom? Jij zegt iets wat niet klopt.
Leen13
25-10-2018 om 15:10
Het effect van zoetstof
https://www.scientias.nl/zoetstof-kan-veranderen-hoe-ons-lichaam-met-suiker-omgaat/
https://www.zoetstoffen.nl/nieuws/actueel/met-light-of-zerofrisdrank-krijg-je-minder-suiker-binnen/
De wetenschappelijke meningen over het effect van zoetstof op de aanmaak van insuline en het produceren van glucose of het krijgen van trek daarin verschillen. Men weet eigenlijk niet goed hoe het werkt.
Daarnaast kun je de neiging hebben tot extra inname omdat je zo goed bezig bent met een zoetje in plaats van suiker.
Maar ook hier geldt: matig gebruik is, net als bij suiker, geen probleem.
Hoog gebruik kan schadelijk zijn. Van Aspartaam kun je zelfs een vorm van MS, ADEM, krijgen.
Talia
25-10-2018 om 15:31
Kenfan
Ja, dat spreekt elkaar inderdaad een beetje tegen. Maar als je snel dik wordt omdat je stofwisseling niet zo hard werkt, zou je dus minder moeten eten. Veel mensen denken dat ze weinig eten, maar als ze dan stiekem worden gefilmd, hebben ze niet eens door hoe vaak ze ongemerkt iets in hun mond stoppen. Was ook een Engels programma van.
Ik weet dat het heel moeilijk is om minder te eten, omdat eten moet. Het is gemakkelijker om te stoppen met roken of alcohol te drinken, want die producten heb je niet nodig.
Hangkous
25-10-2018 om 15:57
50 % minder suiker
Maar om de smaakbeleving goed te houden gaat er dan wel zoetstof in.
De zoete smaak zorgt voor de aanmaak van insuline. Er komt minder suiker dan je lichaam verwacht.
Verhaal snijdt echt eel hout. Ik krijg iedere maand de voeding. Nu daar stond dat in. Ik kan dat hier niet plaatsen want de online versie zit achter een inlog voor bedrijven/ziekenhuizen.
antje
25-10-2018 om 16:22
Suiker is suiker
dat is natuurlijk nog steeds de gangbare, populaire opvatting.
Maar bijv honing heeft natuurlijk ook een voedzame naam. (hoewel ik me een onderzoek kan herinneren waardoor dat ook weer in twijfel werd getrokken)
En de suiker in fruit zit toch echt verpakt in een gezond jasje. (en dat kun je van kristalsuiker niet zeggen) Niemand die me wijs kan maken dat (veel) fruit ongezond is. Afgezien van wat wij mensen daarop spuiten dan.
Jammer is een beetje dat 'het gangbare' in zijn totaliteit toch aardig ongezond is geworden de laatste jaren. Natuurlijk ben ik ook dankbaar voor de keuzes en overvloed. Maar voor jonge mensen is het erg lastig hierin op te groeien op een verstandige manier. Veel mensen die gewoon mee doen met de rest worden gewoon te dik.
Flavia
25-10-2018 om 16:34
antje
suiker is suiker.
Alleen om dezelfde hoeveelheid suiker via fruit naar binnen te krijgen moet je veel meer volume eten dan bij een hap kristalsuiker of honing.
Maar die suiker blijft het zelfde chemische stofje.
Kaaskopje
25-10-2018 om 23:04
Kenfan
Terug naar de vragenstelster
want ik denk dat zij en haar dochter weinig opschieten met alle amateurvoedingsdeskundige filosofietjes, die soms de plank volledig misslaan (rietsuiker en honing in plaats van "gewone" suiker..euh?!?!?! of dat je gezond bezig bent als je elke avond twee pennywafels in je giecheltje stopt)"
Het dringt opeens tot me door wat je hier geschreven hebt en vind dit niet fijn overkomen. Ik liet geen filosofietje los, oh ja ... het ontbijt vooruit. Ik vind dat niet alleen dus het is geen privé gedachte. ik deelde mijn ervaringen en heb duidelijk aangegeven dat ik nergens zeker van kan zijn omdat ik dat niet weet. Ik heb ook geen oordeel over honing o a. uitgesproken, ik heb gemeld dat dat wél suikers zijn. Dat is gewoon een feit. Hoezo zou ik gezond bezig zijn met pennywafels? In mijn giecheltje nog wel. Waar zeg ik dat? Je hebt mijn verhaal een negatieve eigen invulling gegeven. Voorlopig ben ik met mijn filosofietjes en giecheltje inmiddels 26 kilo lichter. Ik doe dan toch iets goed kennelijk. Ik deel de manier waarop, dus ook met de minder strenge en gezonde deeltjes (drop, honing, koekjes). Meer niet. Ik verdien je denigrerende toon niet vind ik
antje
25-10-2018 om 23:14
Flavia
Het gaat om de gevolgtrekking daaruit, dat het dus niet uit zou maken welke suikers je zou eten.
Maar het is echt een wereld van verschil of jij je nodige suikers uit broccoli haalt of uit taart.
Kristalsuiker (oid) voegt niets (voedzaam) toe aan je dieet, het is dus altijd 'extra', dus ook extra calorieën.
antje
25-10-2018 om 23:15
Kaaskopje
Je vindt het serieus een goed advies voor een puber, dagelijks koekjes en drop?
Kan best, want jij bent zo ook afgevallen?
Triva
26-10-2018 om 09:11
Hangkous
Lees dan eens dit artikel (wat niet achter een inlog voor bedrijven/ziekenhuizen zit) en daarbij: IK houd mijzelf NIET voor de gek. Ik eet er niet meer bij, neem geen drie handjes light chips en geef nu eens toe dat je niet wist dat er nog steeds 60% (50 was een tikfout) van de suiker in zit tov een normaal pak dubbelfriss. Geef ook toe dat ik helemaal niet zei dat ik light neem in plaats van water (ik drink heel veel water en thee op een dag en soms maar 1x een glas sap)
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zoetstoffen.aspx
Verband met overgewicht
Er verschijnen soms berichten die het gebruik van zoetstoffen juist in verband brengen met gewichtstoename. Onderzoeken waarin mensen die in het dagelijks leven producten met zoetstoffen gebruiken worden vergeleken met mensen die dat niet doen, laten hierover wisselende beelden zien. Soms blijkt dat mensen die zoetstoffen gebruiken een hoger gewicht hebben dan mensen die dat niet doen. Maar dat betekent nog niet dat zoetstoffen overgewicht veroorzaken. Een mogelijke verklaring is dat mensen met overgewicht zoetstoffen juist gebruiken omdat ze op hun gewicht willen letten. Of dat mensen die zoetstoffen gebruiken andere leefgewoonten hebben die juist bijdragen aan gewichtstoename.
Het meest overtuigende bewijs komt van gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken waarin de ene groep mensen een tijdje doelbewust producten met zoetstoffen krijgt en een andere groep een tijdje producten met suiker. Uit de gezamenlijke resultaten van dergelijke onderzoeken blijkt dat mensen die producten met zoetstoffen krijgen minder calorien binnenkrijgen dan wanneer mensen met suiker gezoete producten nemen. Ook als ze zelf de hoeveelheid die ze verder eten kunnen bepalen.
Effect op de bloedsuikerspiegel
Producten met suiker zorgen voor een stijging van het bloedsuikergehalte. Ook stijgt de afgifte van insuline; dit gebeurt om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. Zoetstoffen zoals aspartaam hebben dit effect niet. Na de consumptie van zoetstoffen wordt geen stijging van het bloedglucose of insuline waargenomen
In dubbelfriss zit stevioglycosiden en ik daag je uit: google even een betrouwbaar artikel waar in staat dat stevia de insulineaanmaak stimuleert.
Leen13
26-10-2018 om 09:15
Meningen verdeeld Triva
"Zoetstof zou bij langdurig gebruik wel eens kunnen leiden tot diabetes type twee. Dat suggereert nieuw onderzoek naar de veelgebruikte zoetstof sucralose.
Zoetstof in minieme porties kan eten en drinken zoeter maken zonder dat de hoeveelheid calorieën toeneemt. Maar de zoetstof lijkt toch wat meer te doen in het lichaam dan gedacht. “Kunstmatige zoetstof is niet passief, het hééft een effect,” zegt Yanina Pepino, hoofdauteur van de studie aan Washington University School of Medicine."
"Bij de glucosetest bleek dat de deelnemers die sucralose hadden gedronken een veel hoger bloedsuikerniveau hadden dan degenen die water voor de test dronken. De insulineniveaus stegen ook met ongeveer twintig procent. “Dus de kunstmatige zoetstof zorgde voor een verhoogd insulineniveau in het bloed én een verhoogde glucosereactie,” zegt Pepino."
"Resistentie
Die verhoogde insulinereactie kan volgens Pepino goed, maar ook slecht zijn. Het toont aan dat iemand in staat is genoeg insuline aan te maken om te kunnen omgaan met piekende glucoseniveaus. Maar wanneer mensen stelselmatig meer insuline produceren, kunnen zij resistent worden voor het effect en dat kan uiteindelijk leiden tot diabetes type twee (eerder vooral bekend als ouderdomssuiker). Bij diabetes type twee kan het lichaam het bloedsuikerniveau niet meer goed regelen en reageert het lichaam niet meer goed op insuline. De bloedsuiker blijft dan in het bloed zitten in plaats van dat de persoon energie krijgt."
Uit deze link.
"https://www.scientias.nl/zoetstof-kan-veranderen-hoe-ons-lichaam-met-suiker-omgaat/"
Alkes
26-10-2018 om 09:29
AnneJ
En hier een artikel over onder andere het door jouw aangehaalde onderzoek. Ook goed leesvoer.
https://www.overvoedingengezondheid.nl/bloggers-verspreiden-onjuiste-informatie-over-kunstmatige-zoetstoffen/
Leen13
26-10-2018 om 13:20
Uitkomst onbeslist
Rob van Berkel is zelf een blogger, een wetenschappelijke dietist. Een HBO studie at best.
Scientias publiceert alleen over onderzoeken die in wetenschappelijke tijdschriften zijn verschenen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4990242/
De uitkomsten zijn niet eenduidig en voor discussie en verder onderzoek vatbaar.
"Conclusions
Some observational studies suggest an association between NNS consumption and development of metabolic diseases; however, adiposity is a confounder frequently found in observational studies. The effects of the NNS on glucose metabolism are not clear. The results of the identified clinical trials are contradictory and are not comparable because of the major existing differences between them. Studies evaluating specific NNS, with an adequate sample size, including a homogeneous study group, identifying significant comorbidities, with an appropriate control group, with an appropriate exposure time, and considering adjustment for confounder variables such as adiposity are needed."
"Based on the scientific evidence presented, the consumption of NNS is not encouraged, but they could be considered a useful tool in the nutritional treatment of certain metabolic diseases as sugar substitutes as long as the quantity consumed is within the acceptable daily intake (ADI) and without compensation by ingesting other energy-rich foods. Lastly, health professionals should not promote the consumption of sweet tasting foods regardless its source."
IngridT
26-10-2018 om 13:35
Ach. Simpele oplossing
Water met een ijsblokje en een schijfje limoen of citroen en/ of een paar blaadjes munt is echt heerlijk. Komkommer kan geloof ik ook. Of weet ik veel wat voor andere Opties er nog zijn. Kan met kraanwater, of met bubbels uit een fles ( ik ben zelf dol op san pellegrino) Thee zonder suiker is ook heerlijk. Hup, naar Simon levelt voor wat vergelijkend warenonderzoek, als je geen frisdrank meer koopt is zelfs de duurste thee naar verhouding spotgoedkoop. Als je dat een paar weken uitprobeert ben je echte de zoete frisdranken ontwend en vind je er wsch zelfs niks meer aan. Hoef je ook helemaal niet meer na te denken of moeilijke onderzoeken te lezen. En kun je zonder schuldgevoel gewoon als je daar zin in hebt een schep honing of pure kristalsuiker door je yoghurt gooien, want dat ene schepje valt volgens mij in t niet bij de hoeveelheid suiker die regelmatige frisdrank- of sapdrinkers per dag naar binnen werken.
Ingrid
kenfan
26-10-2018 om 14:39
Kaaskopje
Hoelang heb je over dat gewichtsverlies gedaan? Anderhalf jaar, twee jaar? Want even heel serieus: als jij in minder tijd maar liefst 26 kg afvalt zonder daar echt veel moeite voor te hoeven doen in de vorm van intensief sporten en/of een heel drastische aanpassing van je eetpatroon - en sorry, maar die indruk wek je niet - dan zou daar ook wel eens een serieus medische oorzaak achter kunnen zitten.
Wat mij stoorde aan deze draad is dat die ontaardde in een bitch fight van middelbare dames die over elkaar heen buitelen in hun daadkracht om hun menopausale kilootjes te beteugelen. Terwijl ik uit de openingsposting een puber haal die met eten worstelt en een moeder die dat mogelijk versterkt met negatieve uitlatingen. Een voedingsbodem voor een eetprobleem. Een puber met overgewicht vergt een andere aanpak dan vrouwen van onze leeftijd. Gaat dat meisje nu lijnen dan leg je de bodem voor een levenslange moeizame verhouding met eten.
Kaaskopje
26-10-2018 om 14:45
Antje
is goed lezen nu echt zó ingewikkeld? Dat was geen advies, dat was een weergave van mijn gewoontes. Maar nu je het er toch nog steeds over hebt: ja, ik vind dat je jezelf ook foute calorieën mag toestaan om het leuk te houden. Zo hou je het beter vol. Ik lig dus niet wakker van mijn dropjes en koekjes, want ik val evengoed af. Ik voorzie dat ik de 30 kilo ook ga halen. Ik heb gister bij de Hema koffie met een dikke punt taart gegeten. Dat soort extra's kunnen wel effect hebben, maar lekker was het wel. Alles valt of staat met zelfdiscipline. Heb je die volledig niet, dan moet je die foute calorieën niet standaard in huis halen en beperken tot een enkele verwennerij.
Wat ik dan misschien niet direct alléén als weergave van mijn eigen gewoontes heb geschreven, is wat ik over het ontbijt heb gezegd. Daarvan heb ik gezegd dat ik vind dat het ontbijt wat overgewaardeerd wordt in ónze maatschappij. Dat is mijn mening. Niet wetenschappelijk onderbouwd. Voel je je goed met ontbijten, doe dat dan vooral wél. Een ander komt later op gang en eet liever niet al vroeg in de ochtend. Geen man overboord, naar mijn mening dus. Je lichaam draait echt wel door en teert dan gewoon op wat je nog bij je hebt. Volgens inzichten van de laatste jaren, kan dat ook bijdragen aan gewichtsverlies. Blijk ik toch érgens trendsetter mee te zijn .
Tussen de eerste alinea en de tweede zit een paar uur. In die paar uur is mijn dochter hier geweest. Ze blijkt nu ook begonnen te zijn met afvallen. Zij houdt alles bij, calorieën, wat waar en hoe het er dan in zit... pffff... ik zou er mal van worden, maar voor haar werkt het nu en dan juich ik het alleen maar toe. Alles wat werkt, op een gezonde manier, dus geen crash-diëten, prima!
Kaaskopje
26-10-2018 om 15:05
Kenfan
Haha, al de tweede keer in een week dat ik van bitchen beticht wordt. Komt het toch nog goed met me? .
Nee, mijn intentie was echt puur weergeven wat ik doe. Door hoe ik nu afgevallen ben, heb ik geleerd dat afvallen in een rustig tempo, niet té streng, maar wel redelijk consequent, het voor mij goed vol te houden was/is en dat die insteek ook tot een andere kijk op eten kan leiden. Ik eet niet meer tot ik uit mijn voegen barst, ik stop als ik het gevoel heb dat het genoeg is. Ik móet geen toetje meer zoals vroeger. Toen was het 'zonder toetje is het niet af'. Nu wel. In een restaurant gaat dat oude mechanisme nog wel op. Je bent uit eten, of je bent niet uit eten,dus dan maar goed ook. Omdat deze manier succes heeft, vind ik het ook steeds 'leuker' om dat niet te verknallen. Ik heb mezelf ermee, ik ben nu zover gekomen, ik wil dat niet nóg een keer. Ik heb in totaal drie keer bewust gelijnd. De eerste keer heb ik het een maand volgehouden en was ik 10 kilo kwijt, de tweede keer heb ik het een half jaar bewust gedaan, was ik 20 kilo kwijt, dat heb ik er allemaal weer aangegeten. Nu ben ik 26 kilo kwijt in 17 maanden en ik durf te stellen dat ik nu blijvend op het goede spoor zit.
Zover over mij. Ik ben volledig met je eens dat een meisje van 14/15 jaar een wat andere benadering vraagt. Ten eerste een positieve moeder, die het gewicht van dochter ook af en toe kan 'vergeten' en het onderwerp heel soms tactvol aan kan snijden. Je hebt er niets aan om het meisje achter de broek aan te zitten door haar steeds op de kilo's te wijzen en als een soort voedselpolitie haar aankopen af te kraken of te controleren. Dat werkt averechts. Ik heb dat zelf ook in huis gehad. Dochter die toch wat steviger werd en maar snoepen en chipsen... Ik heb het zoveel mogelijk losgelaten. Ze is nu zo'n 10 jaar ouder dan toen, ze is nu echt weer te zwaar en zie daar... ze heeft het weer opgepakt. Dat stelt mij gerust, omdat ik weet dat het er makkelijker aanvliegt dan eraf gaat.
Kaaskopje
26-10-2018 om 15:09
Oh ja, cola
Ik ben net wel uit de bocht gevlogen over cola light. Dat vindt dochter lekker. Ik gierde direct 'oh, dat is zo fout! Daar hou je jezelf mee voor de gek'. Maar goed, ze vindt dat dus af en toe lekker... Als dat haar foute geneugten dan moeten zijn, het zij zo. Verder doet ze akelig goed haar best.
antje
26-10-2018 om 15:27
Kaaskopje
Als je uitgebreide relaas geen advies behelst voor ts dan snap ik je bedoeling niet zo goed?
Triva
26-10-2018 om 20:00
Annej
Ik vermoed dat je niet alle zoetstoffen op 1 stapel van insulineaanmaak kan gooien. Aspartaam doet dat niet en de steviasoorten ook niet.
Kaaskopje: ik houd mijzelf niét voor de gek. Waarom jouw dochter wel?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.