Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

21-10-2018 om 09:14

Dochter van 15 groeit dicht

Ja suiker

Helaas gebruik ik zelf nog te veel suiker. Ik heb het idee dat suiker mij meer energie kost dan het oplevert. Dus probeer ik het te minderen door minder koffie te drinken, koffie zonder suiker blief ik echt niet, of er een kleiner schepje in te doen.
En we drinken hier meer groene thee en rooibosthee en daar hoef ik niets in, ja een beetje citroen in de groene thee is wel lekker.
Maar ja, ik heb ook een lage bloeddruk en ben afgelopen week een paar keer van mijn stokje gegaan. Dan vind ik een paar koppen warme thee met veel suiker wel even een oplossing.
Maar het blijft een uitdaging.

antje

antje

23-10-2018 om 00:08

Da's mijn geluk AnneJ, dat ik koffie sowieso het lekkerst zwart vind
Anders zou ik het ook wel lastig vinden.
Ik dronk wel, steeds vaker, iets als ijskoffie en daar zat ook vreselijk veel suiker in.
Maar dochter heeft het weleens gemaakt met alleen koffie, melk en ijsblokjes en ik het vond het opvallend goed smaken.

Ik geloof ook wel dat suiker veel kan kosten.
Ik heb sterk het idee dat ik me heel veel beter voel (vooral qua energie) zonder.

Ik weet niet of je koffie lekker kunt gaan vinden zonder suiker. Ik drink bijv nu frisdrank zonder suiker en dat is dan gewoon prikwater, veel lekkerder eigenlijk natuurlijk. In de meeste gerechten die ik kook laat ik de suiker nu ook weg en het meeste smaakt even lekker of lekkerder.
Maar bijv balsemico vind ik weer te lekker om te laten.

Verdorie, weer iets lekkers

Kind is 15 kg te zwaar. Je kunt heel veel beweren, maar dat is er niet alleen door chips of snoep bijgekomen. Zo simpel als “geen snoep meer kopen” is het dus niet.
In huis bij moeder en misschien ook bij vader, wordt te vaak te veel gegeten en of gedronken. Vader en moeder hebben daar controle op door het menu te veranderen en misschien wel beter op elkaar af te stemmen.
Vervang al het drinken door water of thee zonder suiker. Geen pizza meer op het menu. Geen ‘vooruit-een-keer-in-de-week’ zakken patat of taart of wat ook.
Veel groente, vis, weinig vlees.
Zorg dat er ‘s middags als dochter thuis komt, wat te eten is. Een stevige soep voor de stevige trek. Dan is er geen trek meer in chips.
‘S avonds niet te laat eten en dan vooral ook niet te snel en niet te veel.
Schep altijd de helft van wat je wil op. Je kunt eventueel nog een keer nemen.

Afvallen duurt heel erg lang. Niet meer aankomen is het eerste doel. Ze heeft wel de mazzel dat ze nog in de groei is.
Om op hetzelfde gewicht te blijven moet ze minder eten dan het Voedingscentrum voorschrijft. Dit omdat ze in haar sociale omgeving vanzelfsprekend overladen wordt met traktaties, snoep en zoete dranken (school, feestjes, verjaardagen).
In een gemiddelde klas is het zomaar 1 x per week raak (verdorie, weer iets lekkers). Daar komen de familieverjaardagen een feesten nog bij (jemig, taart).

Het is niet aardig om haar alleen te laten met deze lastige worsteling.

Raffie

Raffie

23-10-2018 om 09:40

Gezondheid

Ik zou de nadruk niet op het uiterlijk leggen, hoe ze eruit ziet moet ze zelf weten natuurlijk. Maar haar gezondheid is wel iets wat jullie aangaat, waar jullie voor verantwoordelijk zijn zelfs!
Reden genoeg om het snoepen te blijven reguleren (niet verbieden, maar met mate!)

juf Ank

juf Ank

23-10-2018 om 09:46

je moet

wel uitkijken dat onder invloed van maatschappelijke veranderingen -de overdreven slanke modellen-waar we allemaal zo'n hekel aan hebben, er niet voor zorgen dat we kinderen niet meer aanspreken op hun eetgedrag...'want ze zouden eens onzeker kunnen worden'
Zoals vader dochter aanspreekt-ik weet niet op welke manier- geeft zij zelf aan daar onzeker van te worden: ik neem aan dat dat op de botte mannen manier gebeurt. Maar verder zou ik niet accepteren dat ze er niet over wil praten omdat ze er onzeker van wordt. Eetgedrag hoort gewoon bij het opvoeden en ook rond je 15 is dat nog nodig soms. Wel op een andere manier: het kind moet het wel zelf leren managen; verbieden heeft geen zin.

Verbieden heeft zin

Juf ank “Wel op een andere manier: het kind moet het wel zelf leren managen; verbieden heeft geen zin.”
Dat is een achterhaalde mening. Verbieden heeft wel zin zo is gebleken uit onderzoek naar gedrag mbt alcoholgebruik. Kinderen volgen bij voorkeur de mening van hun ouders, zelfs als die niet in de buurt zijn.
Maar bovendien: Kind eet wat het krijgt voorgeschoteld. Zegt braaf dankjewel en eet keurig het bordje leeg. Als de ouders en volwassenen te veel voorschotelen, dan leidt dat tot overeten. Het kind vertrouwt de ouders/volwassenen. Het zal geen nee zeggen tegen het aanbod. “Je moet het zelf managen” is een oneerlijke voorstelling van zaken. Tegen de eet, kook en koopgewoontes van de ouders in managen is niet makkelijk.

Pirata

Pirata

23-10-2018 om 12:14

Tja

"Geen pizza op het menu".
Mijn vakantiekind met morbide obesitas viel bij ons in 2,5 week 3 kilo af. Mèt elke week pizza, desserts en chips. Maar alles in normale hoeveelheden. Siroop en cola light ipv 3 liter suikerhoudende cola.
Toen hij thuis was zette hij als eerste actie een slagroomspuit aan zijn mond.

Mijn eigen kinderen eten ook veel. Puber heeft zojuist ontbeten met kibbeling en 3 grote pizzapunten (okee, het was al half 12). Je kunt zijn ribben tellen. Ook broertje heeft ondergewicht (kilo of 2).

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-10-2018 om 12:21

Pirata

"Puber heeft zojuist ontbeten met kibbeling en 3 grote pizzapunten (okee, het was al half 12). Je kunt zijn ribben tellen. Ook broertje heeft ondergewicht (kilo of 2)."

Dan hebben jouw kinderen geluk. Een kind dat sneller in gewicht toeneemt wordt nagewezen als die pizza of kibbeling eet.

dik

Ok 15 kilo overgewicht (ik neem aan 15 kilo boven maximale gezonde bmi) is veel. Maar het beeld dat uit dit draadje naar voren komt " o getver dik is vreselijk" stoort mij wel. En ja als het echt ongezond is, dan is er een probleem. Maar dat slank zo overgewaardeerd wordt ten opzichte van dik is ook iets dat wij als maatschappij zelf doen.
Een 15-jarige kun je gezond eten voorzetten - doe ik hier thuis ook redelijk mijn best voor - maar een 15-jarige kan ook zelf naar de Mac of Albert Heijn om van alles in te slaan.
Ik zou zelf heel voorzichtig zijn met haar te wijzen op haar overgewicht. Bespreek eerder met haar wat haar dwars zit.

Pirata

Pirata

23-10-2018 om 13:15

Toch

Toch zou ik dan als ouder zorgen dat er meer eten is. Als ze uit school komt direct opvangen met thee en wat eten van de goede soort. Denk aan sandwiches en wat nootjes. Zorg dat ze het minder nodig heeft om zelf ongezond voer in te slaan.
Sally, klopt, mijn kinderen hebben daar mazzel aan. Maar ze worden dan wel weer regelmatig versleten voor anorexiapatienten... Wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat je best pizza e.d. kunt eten zonder dat het direct aanzet. Het is brood, kaas en tomatensaus met een friemeltje beleg...

Emmawee

Emmawee

23-10-2018 om 13:34

Alkes

"Maar het beeld dat uit dit draadje naar voren komt " o getver dik is vreselijk" stoort mij wel."
Hoe komt dat beeld naar voren? Ik zie het niet.

Ik las dat dit een stevige meid is en daarbovenop 15 kilo overgewicht. Dat is teveel en dat heeft niks met een schoonheidsideaal te maken, maar alles met gezondheidsrisico's en het feit dat zo'n lijf je belemmert in wat je doet.

Daar komt bij dat 15 kilo teveel op je 15de echt iets anders is dan 15 kilo teveel op je 50ste. Ze moet nog een lange tijd met haar lijf en haar gewoontes.

Afvallen zelf brengt trouwens ook gezondheidsrisico's met zich mee. Dat is wat mij betreft ook de reden om te adviseren er hulp bij te vragen en niet zelf te gaan experimenteren met bijvoorbeeld een 100% suikerban, of koolhydraatarm, IF of welke andere hype er rondwaart.

Het meisje heeft misschien meer aan ouders die gezondere keuzes maken (zodat ze af en toe een zakje chips kan eten), maar het kan ook dat ze heel makkelijk succes kan halen met alle frisdrank schrappen, of dat ze leert om beter te gaan met haar emoties, of dat ze een vorm van bewegen vindt waar ze wel plezier aan beleeft (ik ken bijvoorbeeld een volle dame die met veel plezier en succes is gaan gewichtheffen). Belangrijk is dat ze zelf invloed gaat ervaren met steun van beide ouders.

Emmawee

Emmawee

23-10-2018 om 13:44

foutje

Het helpt natuurlijk sowieso als ouders gezonde keuzes maken, niet "misschien", zoals ik schreef. Ik bedoelde te zeggen dat daar "misschien" een oplossing zat, maar misschien niet de hele oplossing.

truus

truus

23-10-2018 om 14:06

lastig

15 is een hele lastige leeftijd. Hormonen spelen een rol (zowel invloed op emotie als fysiek), kind wordt zelfstandiger (kan gemakkelijker dingen buiten de deur eten).
Op die leetijd was mijn dochter ook te dik. En ook de jaren erna nog. Wij aten gezond, gaven het goede voorbeeld. Dohter at thuis braaf gezond mee maar onder schooltijd (pauze, tussenuur) ging ze naar de plus met mensen uit de klas en daar werden dan ongezonde dingen gehaald. Frikanelbroodjes, croissants, saucijzenbroodjes etc. Kinderen zoals die van pirata konden dat wel hebben maar bij dochter zette alle snel en dubbel zo hard aan. Ook na schooltijd haalde ze van alles. Ze had geld want een baantje, waar ze ook wel eens at. Pizza etc.
Ze baalde er zelf ook wel van maar het lukte niet om er iets aan te doen. Wat ook nog mee speelde was dat haar toenmalige vriend ook aan de maat was.. Die vond het allemaal niet erg en haalde ook chips etc. Mijn man en ik daarentegen wel. Ik vond het heel moeilijk om te zien.
Ik zeg nu 'was' want dochter is nu 21 en heeft een mooi figuur. 1 1/2 jaar geleden ging de verkering na zo'n 3 1/2 jaar uit en ipv zich nog meer vol te stoppen is ze gaan sporten en heeft ze het roer omgegooid qua eten. Eigenlijk was ze opgelucht dat t uit was. Pas toen ze zelf wilde, heeft ze het roer kunnen omgooien.
Wat ik hier mee wil zeggen, is dat jij met je dochter een weg moet vinden. Wat past bij haar? Waar voelt zij zich prettig bij? Waarom stopt ze zich vol? En het kan misschien ook wel een paar jaar duren voor ze tot inzicht komt.

Triva

Triva

23-10-2018 om 20:00

waarom niet?

'Kind is 15 kg te zwaar. Je kunt heel veel beweren, maar dat is er niet alleen door chips of snoep bijgekomen. Zo simpel als “geen snoep meer kopen” is het dus niet.'

Waarom niet? Alleen door het stoppen van de tussendoortjes doordeweeks ben ik vier kilo afgevallen in anderhalve maand. In het weekend gaat er nog steeds iets van cake of chips in.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-10-2018 om 20:45

En het snaaien onderweg ?

In tussenuren, na schooltijd ? Hele hordes middelbare scholieren belagen dan de supermarkt. De snelle happen zijn allang binnen als mam thuis klaar zit met de gezonde gevulde soep. Het is gewoon verschrikkelijk moeilijk. Iedereen eet, altijd en overal, of er nou een aanleiding is of niet.

Thuis met zijn allen strak regime voeren is een, maar er gebeurt zoveel buitenshuis. Stoppen met alle sapjes en frisdranken helpt vast wat, drinkend gaat er veel meer naar binnen dan je je bewust bent.

Reken het maar uit

Eens even rekenen. 4 kilo, dat is 28000 caloriën. In zes weken zeg je.4666 calorieën per week. Dat is 666 calorieën per dag.
Een extra avondmaaltijd zo ongeveer.

Reken het eens uit voor 15 kilo. Hoeveel kilo snoep is dat?

Guera

Guera

23-10-2018 om 22:18

Misvattingen

Waarom is het wel ok dat een dunne puber wel troep eet?
Ik vind dat ook niet ok. Hier slanke kinderen maar ze zouden van mij echt geen pizza als ontbijt mogen. Gewoon niet omdat het troep is en geen fatsoenlijk ontbijt.
Ook lees ik hier over light producten. Daarvan raak je van de regen in de drup. Je houdt je lijf voor de gek en je wordt er niet slanker van.
En tot slot: suiker is suiker. Of het nu rietsuiker of kristalsuiker of fruitsuiker is. Je wordt er allemaal even dik van.

Ik wil even af zijn van eventuele genetische effecten. Ik heb er niet voor geleerd. Wat ik wel plausibel vind is mindset. Zwaardere mensen redeneren: dat MAG ik niet. Het voelt als een opgave of als zondigen.
Slanke mensen zeggen: ik WIL dat niet.
Ik overweeg vaak of ik iets de moeite vind om in mijn mond te stoppen. Een lekkere zelfgebakken appeltaart mjummie. Een Albert heijn vlaai : nee bedankt.
Ik maak die overwegingen bewust . Ik leer mijn kinderen dat ook te doen. Snoepen prima. Maar graag bewust. En het werkt wel want zoon zegt regelmatig. Ik heb liever vanavond wat chips. Ik sla dus de koek over.
Praten over gezonde keuzes in de meest brede zin is volgens mij heel belangrijk. Wij praten daar regelmatig over. Dat gaat ook over bagger op internet wat ik de loze calorieën voor je hersenen noem. Prima. Maar niet alleen maar.

Hangkous

Hangkous

24-10-2018 om 08:22

Pizza troep?

Kind hier eet graag brood met kaas en daarop wat tomaat, paprika, vleugje uiensnippers en (als er een verpakking open is) gaan er nog wat olijven tussen ook. Zonder mayo best een gezond broodje volgens de publieke opinie.
Beginnen we met dun uitgerold brooddeeg waar voor het bakken hetzelfde beleg op gaat, vooruit ook nog wat champignons als extra groente en dan in de oven daar is de pizza! En dan heet het troep?
Als ontbijt gebeurt dat hier niet maar als lunch in de vakantie mag dat best eens.

Hier leven en eten we ook bewust, geen lightproducten, dat leert je niet matigen. Liever een halve plak 40plus kaas dan een hele plak 20 pluskaas. Liever een klein handje chips dan 2 handjes light rommel. Dan zie je pas dat je minder moet eten om niet dik te worden.

De eigen gebakken appeltaart neem ik wel tijdens een verjaardag, de kleffe diepvries kledder liever niet.

De pubers hier zijn 16 en bijna 14 en zijn zich heel bewust, alleen chips en frisdrank in het weekend of bij speciale gelegenheden. Ze pakken doordeweeks ook zelf fruit als na school snack.

Jarenlang het goede voorbeeld gezien en dat volgen ze nu.

Ze hebben allebei snoep op hun kamer als het zo uitkomt en daar gaan ze verstandig mee om. Bewustwording daar moet je als ouders op tijd mwe beginnen.

Als ik de pubers nu nog bewust zou moeten maken weet ik niet hoe ik dat aan zou moeten pakken.

Triva

Triva

24-10-2018 om 08:51

Hangkous

Mijn pubers heb ik niet leren matigen, heb ik niet het goede voorbeeld gegeven, eten twee borden avondeten weg, tig boterhammen, eten gerust een halve zak chips leeg (niet light, overigens heeft light 33% minder van iets), nemen een dikke plak kaas, eten alle soorten taart ook al komt het uit de vriezer en zijn superdun. Leg dat dan eens uit?

Triva

Triva

24-10-2018 om 08:55

guera

'Ook lees ik hier over light producten. Daarvan raak je van de regen in de drup. Je houdt je lijf voor de gek en je wordt er niet slanker van.'

Als ik 1 glaasje dubbelfriss neem en ik kies de light versie: wie houd ik dan voor de gek?

"Ik wil even af zijn van eventuele genetische effecten. Ik heb er niet voor geleerd. Wat ik wel plausibel vind is mindset. Zwaardere mensen redeneren: dat MAG ik niet. Het voelt als een opgave of als zondigen.Slanke mensen zeggen: ik WIL dat niet."

Dat zijn jouw woorden.... Er zijn zat slanke mensen die zeggen: ik NEEM dat gewoon en dikke mensen die zeggen: ik WIL dat niet. Die zitten ook naast elkaar op een feestje.

Triva

Triva

24-10-2018 om 08:57

miriam

'Eens even rekenen. 4 kilo, dat is 28000 caloriën. In zes weken zeg je.4666 calorieën per week. Dat is 666 calorieën per dag.
Een extra avondmaaltijd zo ongeveer.

Reken het eens uit voor 15 kilo. Hoeveel kilo snoep is dat?'

In hoeveel tijd is die 15 kilo er dan precies aan gekomen? Ik heb het niet alleen over snoep maar over tussendoortjes, koek, chips en snoep. Ik ben van mening dat je op een normaal tempo kunt afvallen door gewoon de maaltijden te blijven eten maar te stoppen met tussendoortjes.

Pirata

Pirata

24-10-2018 om 09:11

Tijdstippen eten

Ach, hier wordt ook gerust nasi bij het ontbijt gegeten. Of pannekoeken. Er zijn mensen die pannekoeken eten als diner, dat vind ik dan weer niks. Want dan mis je je groente. Tenzij je die bij je ontbijt hebt genomen natuurlijk.
En ik geloof niet dat je niet leert matigen van cola light. Sowieso vinden ze het hier minder lekker, dus nemen ze er minder van. En je hele darmstelsel slaat niet gelijk op hol van een geringe hoeveelheid zoetstoffen. Wel als dat overal in zit. Op vetten bezuinig in sowieso niet. Vet=smaak. Minder vet=aangelengd met water en een of ander bindmiddel. Dan liever iets minder van het vette product, dan meer van het "minder vet" product.

Anoniem

Anoniem

24-10-2018 om 09:21

Wel/niet zeggen

Spitsroeden lopen... Dat is het idd.
De onzekerheid van een schat van een grappig, zorgzaam, ontzettend lief kind ga ik dus niet voeden (...) met keihard zeggen 'je eet teveel, neem eens wat minder enz'
Tuurlijk heb ik dat liefdevol en voorzichtig afgetast maar gauw gezien aan haar reactie dat ze best wist wat ik bedoelde en deed ze (soms letterlijk) de deur dicht.
Dan is er mijn schoonzus die dat soort dingen wél deed met haar dochter. Die haar pushte richting sport en dieet. Die in keiharde bewoordingen te kennen gaf dat ze haar dik zijn afkeurde. En haar dochter werd steeds afwijzender naar haar moeder en weegt nu zeker 150 kg als het niet meer is.
Dat is dus geen goede manier.

Ik ga (goede tip) - Ik heb zelf wat meer tijd - haar betrekken bij eten koken. Recepten uitzoeken. Vragen wat ze graag in de koelkast aantreft om trek te stillen. Om zichzelf te verwennen maar dan op een gezondere manier.
En dan zal ik aangeven dat we het samen gaan doen en dat ik haar hulp (voor mij) goed kan gebruiken.
Wish me luck!

antje

antje

24-10-2018 om 09:25

Alles staat of valt

met hoe je iets maakt.
Ik eet geregeld pannekoeken als diner.
Maar dan wel voedzaam. Altijd een gezond deeg (bijv volkoren) en ik vind het juist lekker met veel groente. (ui, tomaat, champignons)
Genoeg groente is het niet, maar ik neem er dan bijv een salade naast.

Zelfde geldt voor pizza. Dat kun je heel gezond, heel ongezond en ergens ertussen in maken. (te beginnen met het deeg, dat standaard vrij ongezond gemaakt wordt)

Anoniem

Anoniem

24-10-2018 om 09:29

School & winkel

Véél snoepen is zeker op school aan de hand. Hordes kinderen die met elkaar dagelijks naar de super gaan. Dat kan mijn dochter én niet weerstaan én niet bevechten. Zoals elk kind valt ze niet graag uit de toon.
Helaas is 1 van haar beste vriendinnen ook obees (zoals het gezin waar ze uit komt). Het is niet zo makkelijk helaas.
Mssch zou het niet zo'n raar idee zijn als je ook voor snoepgoed, vette broodjes en frisdrank je id moest laten zien in de super... Bannen die hap (...) nog beter.

Hangkous

Hangkous

24-10-2018 om 09:37

Triva

Pubers hier zijn ook superdun mogen gerust iets meer wegen die heb ik leren matigen met zoetigheid vanwege hun gebit. Zijn erfelijk belast met niet zulke stevige tanden. Zelf heb ik wel enige neiging tot overgewicht, ik maak dus bewuste keuzes en geef dus het goede voorbeeld. We doen hier niet aan light, omdat dat niks anders is dan verkoop tactiek.

===Als ik 1 glaasje dubbelfriss neem en ik kies de light versie: wie houd ik dan voor de gek?===

Jezelf! Een beetje afhankelijk van de situatie, als je een glas light leegdrinkt in de keuken omdat je dorst hebt kan je net zo goed water nemen, beter dorstlessend. Als je dat glas light leegdrinkt tijdens een borreluurtje met lekkere hapjes op tafel dan zet light geen zoden aan de dijk. De zoete smaak geeft je lijf een seintje om klaar te zijn voor de ontvangst van suiker, insuline aanmaak wordt gestart. Er komt alleen geen suiker maar die insuline staat klaar, dan krijg je trek, zin in dingen met koolhydraten. In plaats van die 2 stokbroodjes met tapenade, die je van plan was te nemen, neem je er nu 3, of 4.
Als je de light dubbelfriss neemt met light chips gaat het helemaal fout. In plaats van dat ene handje dat je wilde nemen, neem je er nu 3 want light chips heeft iets in zich waardoor je er meer van op kan.

Zelf matigen, een plonsje water in je gewone sinas, een klein handje gewone chips en een halve plak volvette kaas is beter dan die light troep.

Reken het na

Triva "Ik ben van mening dat je op een normaal tempo kunt afvallen door gewoon de maaltijden te blijven eten maar te stoppen met tussendoortjes."
Ik denk het niet.
Jouw geval bewijst dat. Reken maar na. Je moest 4 kg afvallen. Kennelijk heb je in een x periode 28.000 calorieën te veel gegeten. In hoeveel tijd? 2 jaar? Dat 38 calorieën per dag. Een koekje te veel. Of een keer in de week een patat met te veel.
Nu ben je 4 kg afgevallen. Niet door normaal te eten, maar door 28.000 calorieën minder te eten dan je verbruikt. + nog eens 1600 calorieën van de tussendoortjes te veel.
In het totaal eet je dus ruim 700 calorieën per dag minder dan voorheen.
Die mindering kan niet bestaan uit het weglaten van alleen maar tussendoortjes.
Ondertussen denk ik dat de dochter van TS het helemaal met je eens is. Haar moeder en haar vader misschien ook wel. Dochter eet normaal, vindt iedereen. Alleen dat stiekeme eten, dat loopt uit de hand, vindt men.
Daarmee is het helemaal haar eigen schuld en eigen keuze. Het arme kind. Ze wil haar ouders niets verwijten.
Het is veel waarschijnlijker dat ze ook aan tafel en verstrekt door vader en moeder te veel binnen krijgt. Te veel melk. Te veel frisdrank. Te veel boterhamen, te veel beleg. Van alles een beetje te veel. En dan ook nog stiekem chips.
Ze gaat niet afvallen of stoppen met groeien als ze dat weg laat.

Triva

Triva

24-10-2018 om 09:46

Nee

Ik neem dat glas light in plaats van een glas niet light, niet in plaats van een glas water en light dubbelfris bevat 40% minder suiker dus dat insulineverhaal slaat nergens op. https://www.dubbelfrisss.nl/product/light/

Triva

Triva

24-10-2018 om 09:51

Miriam

"Kennelijk heb je in een x periode 28.000 calorieën te veel gegeten. In hoeveel tijd?"

Nee ik ben door lichamelijke oorzaak minder gaan bewegen. Ik ben niet veel aangekomen maar om dat minder bewegen voor te zijn ben ik gaan minderen en toen viel ik af. Overigens slaat die vier kilo nergens op. Ik weeg mij twee keer per dag voor de lol en over de week varieert mijn gewicht zo drie kilo.

Hangkous

Hangkous

24-10-2018 om 09:55

Reclame is geen wetenschap!

Doordat je in je mond zoet proeft, al dan niet van suiker, wordt de insulineproductie al gestart voordat de frisdrank je darmen heeft bereikt. Je proeft het zoet, zonder dat je hersenen dan al weten of het om suiker of aspartaam/acesulfaam-k gaat. En dan start die insulineproductie al om klaar te staan als de "zoetigheid" in je darmen terecht komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.