Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 13 vind het lastig om bij mij te zijn.


Moederkareltje schreef op 08-06-2024 om 15:46:

"En ik hoop voor jou dat moeder je niet zwartpraat en een goed woordje voor je doet. Moeder kareltje waarom de behoefte zijn ex hierbij te betrekken?

Waarom moet zij een goed woordje doen? En waarom zou zij hem zwartmaken? Hoe krijg je het je toetsenbord uit"

ik stip alleen wat dingen aan die kunnen gebeuren. Ik ben niet wereldvreemd. Ik heb van dichtbij gezien hoe schadelijk het is als een ouder de andere ouder zwartmaakt. Ik vraag me af of dit ook speelt. Sommige scheidingen gaan niet over rozen. Het helpt als moeder zegt dat papa idd veranderd is. Klaar. Ik zeg niks gemeens en niks wereldschokkends. Dus ik krijg het prima mijn toetsenbord uit.

Wat maakt dat je denkt goh een vader die vraagt om hulp met hem omgaan van door zijn doen beschadigde kind, laat ik even aanstippen dat ik niet hoop dat je ex je zwartmaakt? Want dat is zo super helpend in deze situatie? Goh laat ik dat ook nog even in de mix gooien ,  komt echt over als stoken 

Allereerst, compliment! Dat je je verslaving achter je hebt gelaten. Verder is hier al veel zinnigs gezegd. Is het een idee om een keer aan te sluiten bij een gesprek met de praktijkondersteuner? Als dochter dat ook prettig vindt uiteraard. Een derde kijkt dan vanaf buiten mee en dat kan soms verhelderd zijn. 

Jimmy1988

Jimmy1988

08-06-2024 om 16:59 Topicstarter

Roos55 schreef op 08-06-2024 om 16:27:

Wat goed dat jij bent afgekickt en je problemen hebt aangepakt.
Ook goed van je dochter dat ze met iemand praat.
Een goed boek is puberbrein.

Bedankt en thnx voor de tip. Ik lees zo nu en dan een stukje uit emotieklets,  ook een fijn boek

Moederkareltje schreef op 08-06-2024 om 15:46:

"En ik hoop voor jou dat moeder je niet zwartpraat en een goed woordje voor je doet. Moeder kareltje waarom de behoefte zijn ex hierbij te betrekken?

Waarom moet zij een goed woordje doen? En waarom zou zij hem zwartmaken? Hoe krijg je het je toetsenbord uit"

ik stip alleen wat dingen aan die kunnen gebeuren. Ik ben niet wereldvreemd. Ik heb van dichtbij gezien hoe schadelijk het is als een ouder de andere ouder zwartmaakt. Ik vraag me af of dit ook speelt. Sommige scheidingen gaan niet over rozen. Het helpt als moeder zegt dat papa idd veranderd is. Klaar. Ik zeg niks gemeens en niks wereldschokkends. Dus ik krijg het prima mijn toetsenbord uit.

Het helpt als moeder zegt dat papa idd veranderd is. Dit is echt gevaarlijk advies , een verslaafde is voor altijd een verslaafde of je gebruikt of niet , het gevecht is dagelijks , alsjeblieft laat je ex niet zulke dingen zeggen, dat legt op jou ook een druk , je bent niet veranderd ,dat zegt dat je jezelf niet was , alsof je eerst een ander was , alsjeblieft vraag desnoods hulp aan de verslaafde zorg in je buurt hoe er wel mee om te gaan maar doe dit niet , luister alsjeblieft naar 99 % vsn de reacties 

Jimmy1988

Jimmy1988

08-06-2024 om 17:01 Topicstarter

oudmaarnognietkoud schreef op 08-06-2024 om 16:50:

Allereerst, compliment! Dat je je verslaving achter je hebt gelaten. Verder is hier al veel zinnigs gezegd. Is het een idee om een keer aan te sluiten bij een gesprek met de praktijkondersteuner? Als dochter dat ook prettig vindt uiteraard. Een derde kijkt dan vanaf buiten mee en dat kan soms verhelderd zijn.

Absoluut, ik laat haar eerst een paar sessies alleen met haar en als de behoefte daar is sluit ik graag aan. En bedankt voor je compliment 

Anoniemvoornu schreef op 08-06-2024 om 16:59:

[..]

Het helpt als moeder zegt dat papa idd veranderd is. Dit is echt gevaarlijk advies , een verslaafde is voor altijd een verslaafde of je gebruikt of niet , het gevecht is dagelijks , alsjeblieft laat je ex niet zulke dingen zeggen, dat legt op jou ook een druk , je bent niet veranderd ,dat zegt dat je jezelf niet was , alsof je eerst een ander was , alsjeblieft vraag desnoods hulp aan de verslaafde zorg in je buurt hoe er wel mee om te gaan maar doe dit niet , luister alsjeblieft naar 99 % van de reacties, geef je dochter haar ruimte

Jimmy1988

Jimmy1988

08-06-2024 om 17:03 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 08-06-2024 om 16:59:

[..]

Het helpt als moeder zegt dat papa idd veranderd is. Dit is echt gevaarlijk advies , een verslaafde is voor altijd een verslaafde of je gebruikt of niet , het gevecht is dagelijks , alsjeblieft laat je ex niet zulke dingen zeggen, dat legt op jou ook een druk , je bent niet veranderd ,dat zegt dat je jezelf niet was , alsof je eerst een ander was , alsjeblieft vraag desnoods hulp aan de verslaafde zorg in je buurt hoe er wel mee om te gaan maar doe dit niet , luister alsjeblieft naar 99 % vsn de reacties

Ik denk dat ik prima weet hoe verslaving werkt, en mensen kunnen zeker veranderen. Ik bezoek wekelijks de NA meetings en werk dagelijks aan mijn herstel. Hier wil ik het verder bij laten en vind dit niet echt een passende reactie.

Moederkareltje schreef op 08-06-2024 om 14:38:

Het kost gewoon tijd als je vroeger explosief was. Iedere ervaring dat je dat nu niet bent is er een meegenomen en stukje dichter bij weer vertrouwen. Je kunt vertrouwen niet forceren het komt te voet en gaat te paard. Je kunt praten wat je wil. Geen woorden maar daden. Slik je frustraties in. Jouw consequenties van de verslaving helaas. Het komt wel goed met de tijd. Daarnaast trek je er niet teveel vanaan aangezien pubers vrij onredelijk zijn. Laat haar maar. En ik hoop voor jou dat moeder je niet zwartpraat en een goed woordje voor je doet.

Zo te lezen heeft dit kind en haar moeder voldoende voor de kiezen gehad in het verleden, dus een hele grote gezonde dosis argwaan over het 'clean' zijn kan ik mij wel indenken, omdat het vertrouwen in het verleden erg geschonden is en er bij de test van het gezin waarschijnlijk een trauma zit hierdoor. Dus dat zo'n moeder dan een goed woordje moet doen over haar ex....dat recht heeft hij helaas verspeelt en het vertrouwen ook.

Helaas de consequenties van zijn gedrag en verslaving. 

Als zijn dochter duidelijk aangeeft dat ze her moeilijk heeft met het contact met haar vader daardoor, is omdat ze getraumatiseerd is. Ik zou al het initiatief voor contact bij zijn kind laten en daar geen druk opleggen. En dit ook duidelijk benoemen. En vragen hoe zij het contact graag zou zien. En dat ze daar over na mag denken en je haar serieus in neemt.

Kan best zijn dat ze 1x in de twee weken samen eten al voldoende vindt of misschien zelfs een stop om het een en ander te verwerken in alle rust...en accepteer dat

ik denk dat je een dertien jarige vooral niet bezig zou moeten willen houden. Wellicht meer het probleem dat ze geen vriendinnen bij jouw in de buurt heeft?Gezien ze nog moeite heeft met het verleden, relatie therapie?

Jimmy1988 schreef op 08-06-2024 om 17:01:

[..]

Absoluut, ik laat haar eerst een paar sessies alleen met haar en als de behoefte daar is sluit ik graag aan. En bedankt voor je compliment

Eerlijk, absoluut niet aanbieden. Laat dat kind daar haar veilige ruimte hebben, alleen voor haar. Zodat ze vrij kan zijn in haar verhaal, zonder na te hoeven denken wat haar vader daarvan vindt of boos wordt.

Ze geeft duidelijk aan, en hoe moeilijk moet dat zijn op die leeftijd, dat ze twijfelt over het contact door het verleden. Het contact lijkt ook een trigger te zijn voor angst, dus geef dit kind ruimte....precies wat ze aangeeft.

Jimmy1988

Jimmy1988

08-06-2024 om 17:18 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 08-06-2024 om 17:11:

[..]

Eerlijk, absoluut niet aanbieden. Laat dat kind daar haar veilige ruimte hebben, alleen voor haar. Zodat ze vrij kan zijn in haar verhaal, zonder na te hoeven denken wat haar vader daarvan vindt of boos wordt.

Ze geeft duidelijk aan, en hoe moeilijk moet dat zijn op die leeftijd, dat ze twijfelt over het contact door het verleden. Het contact lijkt ook een trigger te zijn voor angst, dus geef dit kind ruimte....precies wat ze aangeeft.

Zeker, dat zeg ik ook in mijn reactie. Ik laat het bij haar.

BritgetJones007 schreef op 08-06-2024 om 17:05:

[..]

Zo te lezen heeft dit kind en haar moeder voldoende voor de kiezen gehad in het verleden, dus een hele grote gezonde dosis argwaan over het 'clean' zijn kan ik mij wel indenken, omdat het vertrouwen in het verleden erg geschonden is en er bij de test van het gezin waarschijnlijk een trauma zit hierdoor. Dus dat zo'n moeder dan een goed woordje moet doen over haar ex....dat recht heeft hij helaas verspeelt en het vertrouwen ook.

Helaas de consequenties van zijn gedrag en verslaving.

Als zijn dochter duidelijk aangeeft dat ze her moeilijk heeft met het contact met haar vader daardoor, is omdat ze getraumatiseerd is. Ik zou al het initiatief voor contact bij zijn kind laten en daar geen druk opleggen. En dit ook duidelijk benoemen. En vragen hoe zij het contact graag zou zien. En dat ze daar over na mag denken en je haar serieus in neemt.

Kan best zijn dat ze 1x in de twee weken samen eten al voldoende vindt of misschien zelfs een stop om het een en ander te verwerken in alle rust...en accepteer dat

Precies dit 

Jimmy1988 schreef op 08-06-2024 om 17:03:

[..]

Ik denk dat ik prima weet hoe verslaving werkt, en mensen kunnen zeker veranderen. Ik bezoek wekelijks de NA meetings en werk dagelijks aan mijn herstel. Hier wil ik het verder bij laten en vind dit niet echt een passende reactie.

Jimmy1988 schreef op 08-06-2024 om 17:03:

[..]

Ik denk dat ik prima weet hoe verslaving werkt, en mensen kunnen zeker veranderen. Ik bezoek wekelijks de NA meetings en werk dagelijks aan mijn herstel. Hier wil ik het verder bij laten en vind dit niet echt een passende reactie.

Mensen kunnen hun gedrag veranderen, zeker weten en dat laat jij zien door je gedrag toch?! Clean zijn en geen woedeuitbarstingen meer .Daar heeft jouw ex geen aandeel in, het is gevaarlijk advies omdat als je dus als het mis zou gaan niet alleen jij het vertrouwen breekt van je dochter maar je ex dat ook doet want zij stond voor jou in dat je veranderd was snap je ? Daarom o.a. zeg ik dit is echt gevaarlijk advies , 99%van de andere adviezen hier zijn echt goed , en behoorlijk eensgezind

Zou het haar/ jullie helpen om samen leuke dingen buitenshuis op te pakken, een gezamenlijke hobby, sport of cursus oid? Ik heb zelf nu drie pubers en merk dat om in contact te blijven het beter werkt om luchtig dingen te doen dan om te praten. Dit laatste zijn ze altijd gauw klaar mee.
En buitenshuis voelt ze mss minder de dreiging uit het verleden dat je weleens uit je slof kon schieten? 

Edit; ok ik zie dat je al dingen voorstelt maar dat zij niets wilt. 

Als zij jouw begrenzing als boosheid ervaart kun je het daar mss eens over hebben? Wat zou voor haar minder bedreigens zijn? Ik heb weleens aan mijn zoons gevraagd hoe ik beter kon begrenzen zonder dat we allemaal boos werden, kwam een mooi gesprek uit. Pubers zijn soms zo onredelijk maar soms ook zo wijs!

Anoniemvoornu schreef op 08-06-2024 om 17:38:

[..]

[..]

Mensen kunnen hun gedrag veranderen, zeker weten en dat laat jij zien door je gedrag toch?! Clean zijn en geen woedeuitbarstingen meer .Daar heeft jouw ex geen aandeel in, het is gevaarlijk advies omdat als je dus als het mis zou gaan niet alleen jij het vertrouwen breekt van je dochter maar je ex dat ook doet want zij stond voor jou in dat je veranderd was snap je ? Daarom o.a. zeg ik dit is echt gevaarlijk advies , 99%van de andere adviezen hier zijn echt goed , en behoorlijk eensgezind

Het helpt als moeder zegt dat papa idd veranderd is. Dit is echt gevaarlijk advies , een verslaafde is voor altijd een verslaafde of je gebruikt of niet , het gevecht is dagelijks , alsjeblieft laat je ex niet zulke dingen zeggen, dat legt op jou ook een druk , je bent niet veranderd ,dat zegt dat je jezelf niet was , alsof je eerst een ander was , alsjeblieft vraag desnoods hulp aan de verslaafde zorg in je buurt hoe er wel mee om te gaan maar doe dit niet , luister alsjeblieft naar 99 % vsn de reacties




Blaas de boel eens niet zo op zeg. Ik zei dat ik hoop dat moeder niet zwart over vader praat juist omdat ze het waarschijnlijk heel moeilijk heeft gehad in de relatie door de verslaving en dat ik hoop dat ze erachter staat, een goed woordje in de vorm dat papa zijn best doet dan. Wat is daar gevaarlijk aan. Bepaal jij welke adviesen goed zijn. Ik denk het niet. Dat is aan topicstarter. Een verslaafde is niet altijd een verslaafde en het gevecht hoeft ook niet dagelijks. Dit soort informatie verspreiden is pas destructief. Dan schrijf je iemand voor eeuwig af. Ik heb ook in de afkickkliniek gezeten en zit niet elke dag hier te snakken en er zijn zat mensen die 20 of 30 jaar clean redden die ik op meetings heb ontmoet. Mensen kunnen de periode afgesloten hebben en verdienen een tweede kans zonder stempels op hun hoofd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.