Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter neemt mijn spullen ongevraagd mee naar huis van mijn ex

Gek word ik er van. Mijn dochter van 15 pakt ongevraagd allemaal spullen (laders, snoertjes, powerbanks, kleding, serviesgoed, ...) van mij en neemt die dan mee naar mijn ex. Omdat ze het niet vertelt kan ik mijn rot zoeken. Ik heb namelijk erg last van vergeetachtigheid.
Als ik haar dan een appje stuur met de vraag of ze dat voorwerp meegenomen heeft, dan zal ze dat nooit toegeven, omdat ze bang is voor de reactie. Ik heb haar al meerdere keren verteld dat ik het verwacht dat ze meldt als ze spullen meeneemt en dat ik niet boos word, omdat ik al blij ben dat ik niet meer verder hoef te zoeken. Dat werkt helaas maar beperkt, omdat ze bij haar moeder gewend is dat die erg scherp uit de hoek komt als ze zich niet aan de regels houdt.
Ik ben inmiddels ten einde raad, omdat mijn spullen maar blijven verdwijnen en ik maar blijf zoeken naar spullen die er niet meer zijn.
Wat raden jullie mij aan?


BraveHendrik

BraveHendrik

14-08-2023 om 11:49 Topicstarter

O ja, helaas kan ik de ex er niet in betrekken. We zijn niet on speaking terms.

BraveHendrik schreef op 14-08-2023 om 11:49:

O ja, helaas kan ik de ex er niet in betrekken. We zijn niet on speaking terms.

Is daar niks aan te doen? 

Heb je dochter gevraagd waarom ze het doet of heb je zelf een idee?

daar kan je denk ik weinig mee. Dit was ook het geval bij mijn dochter en hoe vaak ik ook heb gevraagd hiermee te stoppen of op zn minst eerst te vragen, ze deed er niks mee. Op een gegeven moment ook goed boos geworden, maar niks hielp.

BraveHendrik

BraveHendrik

14-08-2023 om 12:22 Topicstarter

Inderdaad, goed boos worden, uitleggen hoe gek ik er van wordt, ....
Theoretisch is het ook een oplossing me er niet zo druk om te maken, maar sommige spullen is wel erg lastig dat ze opeens zo maar weg zijn. Des te meer omdat ik helaas erg verstrooid ben.

Bij pubers werkr lik op stuk en gelijke munt met wat humor heel goed. Dus zuj neemt jouw spullen ongevraagd mee. Dan neem jij haar spullen ongevraagd mee. Wat gebruikt ze dagelijks en heeft ze nodig? Een stijltang, föhn, box? Die leen je dan even. Als ze erover begint heb je een haakje voor gesprek. En zo verder tot het kwartje valt. Hier werkt dit erg goed vooral rondom: iets doen/helpen in huishouden. Geeft dat gedoe en gezeur? Keer erna zeg ik: jahaaaaa, straaaaks, morgen....als ze vragen of ik ze naar een feestje kan brengen bijvoorbeeld.  Spullen die ongevraagd geleend worden speelt hier weinig, vandaar dit voorbeeld. Of anders zit er niks anders op je eigen lader ed achter slot en grendel te bewaren. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

14-08-2023 om 12:30

Kun je nagaan hoe het voor haar is. Telkens al haar spullen versjouwen, dan ben je pas vaak wat kwijt.

Heb je ook aan haar gevraagd waaróm ze dit doet? En hoe je haar kunt helpen? Mist ze spullen, moet ze te vaak heen en weer met te veel spullen? Weet ze niet wat waar hoort? Durft ze geen contact met de andere ouder als ze bij de een is, omdat die niet on speaking terms zijn? Dan zou ik ook mijn hele hebben en houden meenemen, namelijk. Bang om iets te vergeten.

Kleding in de zin van kleding die jij draagt? Of kleding waarvan jij vindt dat het in jouw huis hoort omdat jij deze voor haar gekocht hebt?
Voor de andere spullen: zijn dit dingen die jullie samen gebruiken? Oftewel is het eigendom voor haar eigenlijk wel duidelijk? Ik zou de essentiële dingen die het huis niet mogen verlaten duidelijk merken. Dan denk ik aan je eigen powerbank, je eigen opladers e.d. Ik zou met dochter nagaan welke opladers zij wel mag gebruiken.

Misschien is je dochter ook verstrooid?

heb je het vermoeden dat ze dit expres doet om jou dwars te zitten?
(En dat denk ik niet) zo nee zoek dan gezamenlijk gewoon in oplossingen (koop dingen bijv dubbel) en lach om je verstrooidheid.   Die zij mogelijk ook heeft als het jouw dochters is + een puber en dus vermoedelijk niet eens realiseert dat de powerbank nog in haar tas zat hoor

het is al erg genoeg als je je pubertijd moet doorbrengen in 2 verschillende huizen en je ouders niet eens met elkaar willen praten

Ik zou ervoor zorgen dat die essentiële spullen dubbel aanwezig zijn voor haar. Dus 1 set bij jou thuis en de andere set bij ex in huis. Dat scheelt een berg frustraties en zoveel zal dat bij elkaar toch ook niet kosten? 

Ik ga er even van uit dat ze voornamelijk haar eigen spullen meeneemt naar haar moeder. Als ze dan bij jou thuis zonder zit, is dat haar probleem. Ze kan het dan een week zonder doen, of de spullen zelf gaan halen.
Je kunt aanbieden haar te helpen een lijstje te maken van de spullen die ze over en weer wil meenemen, zodat ze die niet steeds vergeet.

Als ze jouw persoonlijke spullen (lader, power bank, wat nog meer?) meeneemt naar haar moeder, zou ik eerst een rustig, niet-boos gesprek met haar hebben over wat dit voor jou betekent. Een lijstje maken en eisen dat ze die spullen volgende keer mee terug neemt.  Als het dan niet beter wordt, zou ik inderdaad ook eens wat van haar spullen tijdelijk laten verdwijnen. Dan kan ze eens ervaren hoe het is.

Neemt ze ook huisraad mee? Ben je dan ineens een pan of een mixer kwijt, bedoel je dat? Dat hoef je inderdaad niet te pikken, dat zijn jouw spullen die je zelf nodig hebt.

Ik ken mensen die heel pietluttig zijn over welke kleding in welk huis hoort, maar dat heb ik nooit begrepen. De kleding is van het kind, niet van de ouder, zo zie ik het.

En je geeft aan dat ze het niet toegeeft.
Hoe weet je het dan? 
Maak jij de spullen niet kwijt? 
(ik geef meestal iedereen de schuld maar ben het toch vaak zelf 

Pinokkio schreef op 14-08-2023 om 12:50:

En je geeft aan dat ze het niet toegeeft.
Hoe weet je het dan?
Maak jij de spullen niet kwijt?
(ik geef meestal iedereen de schuld maar ben het toch vaak zelf

Oei, dat kan ook nog.

Als je erg vergeetachtig bent, is het extra belangrijk dat alle spullen een vaste plek hebben en dat je alles meteen opruimt.

Dubbel 

Pinokkio schreef op 14-08-2023 om 12:50:

En je geeft aan dat ze het niet toegeeft.
Hoe weet je het dan?
Maak jij de spullen niet kwijt?
(ik geef meestal iedereen de schuld maar ben het toch vaak zelf

Goh en wij maar denken dat Hendrik zo braaf is, terwijl hij zijn spullen zelf kwijt maakt 

Maar serviesgoed, wat moet ik me daarbij voorstellen, kookt ze graag en neemt ze het zondagse servies mee om de tafel te dekken? Of heeft ze een eigen beker? 

Als ze haar eigen kleding meeneemt dan zou ik daar niet mee zitten. Wat die snoertjes en laders betreft, geef haar d'r eigen lader/snoertje en stop die van jezelf achter slot en grendel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.