Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner


"Wederom goedenavond Forum. Wij hebben 6 kinderen. De oudste van 16 wil graag met ons meedrinken tijdens de kerst. Haar 15 jarige broertje ook. De rest is nog te jong hiervoor."
Die van 15 en 16 zijn toch ook te jong hiervoor?

Beslis zelf wat de grenzen zijn en hoe je dat aan je kinderen wilt meegeven.

Ik zou zowel de 16- als de 15-jarige één glas laten meedrinken. Ik zou er wel bij vermelden dat dit uitzonderlijk is en echt alleen maar op Kerstavond toegestaan wordt. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-12-2021 om 22:48

zwaankip schreef op 22-12-2021 om 22:46:

Ik zou zowel de 16- als de 15-jarige één glas laten meedrinken. Ik zou er wel bij vermelden dat dit uitzonderlijk is en echt alleen maar op Kerstavond toegestaan wordt.

Waarom zou je dat doen?

niet_rechts schreef op 22-12-2021 om 22:48:

[..]

Waarom zou je dat doen?

Van 1 keer per jaar 1 glas gaan die pubers echt geen hersenschade oplopen hoor!


SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-12-2021 om 22:53

zwaankip schreef op 22-12-2021 om 22:51:

[..]

Van 1 keer per jaar 1 glas gaan die pubers echt geen hersenschade oplopen hoor!


Van één sigaretje ook niet. Van één joint ook niet. Van één snuifje ook niet. Van poep eten ook niet. Kortom: da's geen reden.

Waarom zou je het op die ene dag toestaan. Wat voegt daar toe?

niet_rechts schreef op 22-12-2021 om 22:48:

[..]

Waarom zou je dat doen?

Heb je de OP goed gelezen?

Zowel de 16-jarige als de 15-jarige vragen om UITZONDELIJK met Kerst een glas te mogen meedrinken. 

Ik zou dat niet verbieden want: 1 glas 1 keer per jaar onder toezicht toestaan is veel beter dan categoriek "neen" zeggen. Dan gaan die pubers stiekem ergens anders hun glas alcohol drinken en wss wel 2 of 3.

zwaankip schreef op 22-12-2021 om 23:12:

[..]

Heb je de OP goed gelezen?

Zowel de 16-jarige als de 15-jarige vragen om UITZONDELIJK met Kerst een glas te mogen meedrinken.

Ik zou dat niet verbieden want: 1 glas 1 keer per jaar onder toezicht toestaan is veel beter dan categoriek "neen" zeggen. Dan gaan die pubers stiekem ergens anders hun glas alcohol drinken en wss wel 2 of 3.

Dat blijkt niet zo te zijn, dat is al regelmatig onderzocht en steeds blijkt dat jongeren door duidelijk nix18 beleid thuis juist minder en later aan alcohol te beginnen. De links zijn eerder in dit topic al gegeven.

Ysenda schreef op 22-12-2021 om 23:16:

[..]

Dat blijkt niet zo te zijn, dat is al regelmatig onderzocht en steeds blijkt dat jongeren door duidelijk nix18 beleid thuis juist minder en later aan alcohol te beginnen. De links zijn eerder in dit topic al gegeven.

Je kunt dit eindeloos herhalen, maar het idee “ze kunnen het maar beter thuis leren” is hardnekkig. 
De redenering past wel goed bij het Nederlandse gedoogbeleid overigens.

 

zwaankip schreef op 22-12-2021 om 23:12:

[..]

Heb je de OP goed gelezen?

Zowel de 16-jarige als de 15-jarige vragen om UITZONDELIJK met Kerst een glas te mogen meedrinken.

Ik zou dat niet verbieden want: 1 glas 1 keer per jaar onder toezicht toestaan is veel beter dan categoriek "neen" zeggen. Dan gaan die pubers stiekem ergens anders hun glas alcohol drinken en wss wel 2 of 3.

Ik lees in de OP dat deze vader 2-3 glazen voor een 16-jarige ziet als een mooi begin om 'verstandig onder toezicht' te leren drinken. 

Logisch dat zijn kinderen hem niet serieus nemen. Ik heb zo ook mijn twijfels. 

niet_rechts schreef op 22-12-2021 om 22:53:

[..]

Van één sigaretje ook niet. Van één joint ook niet. Van één snuifje ook niet. Van poep eten ook niet. Kortom: da's geen reden.

Waarom zou je het op die ene dag toestaan. Wat voegt daar toe?


Een goed glas wijn is voor mij echt  een onderdeel van een bijzonder etentje, een aanvulling op het menu.  DIt integenstelling tot poep, nicotine of coke. Cola (vloeibare poep) of zo bij het eten- hier spreekt mijn innerlijke snob die ik maar niet het zwijgen op kan leggen - vind ik eigenlijk toch,sorry, sorry,  een tikkie tokkie.  Ik heb er aardigheid in mijn kinderen een stukje eetcultuur mee te geven. Als matig drinker ga ik er ook niet van uit dat gebruik automatisch leidt tot misbruik.

Antwoord op de vraag van Joost

Bij het kerstdiner heb ik geen wijn staan die uitnodigt tot lekker doorlebberen. Die van 16 zou van half glas krijgen met de mededeling dat ie daar het hele kerstdiner mee moet doen, en evt kan aanlengen met water. Die van 15 de boodschap dat ie nog een jaar moet wachten. Heb je meteen een duidelijke huisregel, wel zo handig in een groot gezin, dat je daar niet bij elk volgend kind om moet steggelen. Daar verbaasde ik me trouwens het meeste over bij zoveel kinderen, jaren opvoedervaring, en dan nog gevoelig zijn voor het hullie mogen wel argument. 

Vanaf 16 zou ik er geen graten in zien dat ze meedrinken.
En dan wel 1 of 2 glazen, geen hele fles.

Heeft die van 15 iets om naar uit te kijken en ligt de grens voor alle kinderen in huis - ook diegenen die daarna komen - gelijk.

Het zou me - buiten Kerst - vanaf hun 16de sowieso niet kunnen schelen dat ze af en toe 1 of 2 glazen drinken. Zolang ze het maar houden bij wijn, bier of aangelengde cocktails (passoa orange bijvoorbeeld) én geen whiskey-toestanden.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-12-2021 om 01:04

niet_rechts schreef op 22-12-2021 om 22:48:

[..]

Waarom zou je dat doen?

Dit is geen reactie hierop maar meer in het algemeen en geheel off-topic.

 Ik krijg echt een zeer beklemmend gevoel als ik de reacties in dit topic lees, en ergens begrijp ik het ook niet.
Enerzijds hebben jullie er geen probleem mee dat jullie tieners voor enkele euro's per uur gaan werken in de private sector - geen probleem dat ze bv. een ganse dag in de horeca staan en constant met alcohol geconfronteerd worden - maar anderzijds hoor je hier dan weer van die overtuigde NIX18 stemmen; ik snap er de ballen van. 

Hoe meer ik op Nederlandse fora lees, hoe meer ik besef dat ik absoluut geen puber zou willen zijn in jullie land en hoe beter ik begrijp waarom jullie zoveel relletjes hadden bij het invoeren van de coronamaatregelen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-12-2021 om 01:19

Volgens mij kun je ook prima puber zijn zonder alcohol. 

Ja, je kunt prima puber zijn zonder alcohol.
Maar weet je, je kunt ook prima puber zijn met alcohol.
Met mate uiteraard, en dat is nu het punt waar je thuis wel toezicht op hebt. 
Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, zeker niet met feestelijkheden. Dan nog wilde eentje het toch gewoon niet meestal. De ander wel en ik zie daar totaal geen problemen mee. De laatste is nu 18 en nog steeds erg matig met alcohol. 
Kan best zijn dat ik voorzichtiger was geweest met minder matige kinderen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-12-2021 om 02:47

Peen schreef op 23-12-2021 om 01:19:

Volgens mij kun je ook prima puber zijn zonder alcohol.

Het gaat mij er niet om dat je geen puber kunt zijn zonder alcohol. Het gaat mij erom dat jullie het normaal achten dat zestienjarigen een volwassen job uitvoeren tegen een schijntje van een cent maar hen ondertussen onverantwoordelijk achten om om te gaan met alcohol. 
Als ik dan nog eens in acht neem dat jullie het normaal vinden dat adolescenten hun loopbaan beginnen met een studieschuld, kan ik niet meer dan mezelf gelukkig prijzen met het gegeven dat ik in België woon. 

Lang leve de mondige Nederlanders die het ondertussen doodnormaal vinden om honderd maandlonen af te leggen voor een kippenhok, die het normaal vinden dat je duizenden euro's aan schulden aangaat om te studeren, die het normaal vinden dat (bijna) gepensioneerden mantelzorger zijn voor hun hoogbejaarde ouders, etc. etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.