Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Onderzoek wijst uit dat verbieden wel werkt, gemiddeld drinkt men later en minder.
Maar alcohol is een geaccepteerde drug waarvan de gevaren steeds duidelijker worden.
Roken werd eerst ook als gezond beschouwd, daar zijn we het nu allemaal wel over eens dat dat niet zo is. De overheid is op het gebied van roken half slachtig, want het brengt aan de andere kant ook geld in het laatje. Maar er is al een grote verschuiving gedaan. Vele plekken rookvrij, verkooppunten gereduceerd, geen reclame meer. 
Dat hele proces moet voor alcohol nog doorlopen worden maar het geluid wordt wel steeds sterker.

Deze link is van voor de wetswijziging van 16 naar 18, dat was in 2014, het resultaat kan wel geextrapoleerd worden naar 18. 

'Geen alcohol onder de 16 werkt' (nos.nl)

Alcohol-specific socialization practices and alcohol use in Dutch early adolescents (researchgate.net)

Maak afspraken met je zoon en dan is het aan hem hoe hij ermee omgaat. Je komt nu in een fase dat je daarmee te maken zal krijgen.
Ik zal er niet zo'n halszaak van maken.
Zoon is netjes thuis gebracht en accepteer dat niet iedere oudere er zo zorgvuldig mee omgaat. Niet leuk maar je ontkomt er ook niet helemaal aan.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Hier vaak genoeg aan de had gehad, alcohol schenken aan minderjarigen. Ik verbaas me nergens meer over.

Nick90 schreef op 15-07-2024 om 20:00:

[..]

Ik wel. Maar ik zei nooit nee tegen bier.

Niet liegen hè, je durft nog steeds geen ‘nee’ tegen je vader te zeggen 

watertoren schreef op 16-07-2024 om 08:54:

Wat zijn de tijden verandert zeg. Mijn zoon is nu 31. In die tijd mocht je vanaf 16 jaar zelf bier bestellen. Bij ons ging de discussie over toen ze 14 waren op verjaardagsfeestjes of er bier was of niet. De meeste ouders stonden het wel toe en anders was er geen feest want dan kwamen ze niet. De pubers waar geen bier mocht geschonken thuis die gaven geen feestje.

Klopt, wij zijn bijna van dezelfde leeftijd en de tijden zijn idd veranderd, maar dat is niet zonder reden natuurlijk. Net zoals het feit dat bij ons destijds bij feestjes de sigaretten als “hapjes” op tafel stonden, bijna raar als je er nu zo over nadenkt.


Toch werkt verbieden averechts en lijkt mij een goed gesprek met je kind en een ‘vreselijke’ kater de beste leerschool.

Kersje schreef op 17-07-2024 om 19:17:

[..]



Toch werkt verbieden averechts en lijkt mij een goed gesprek met je kind en een ‘vreselijke’ kater de beste leerschool.

Wetenschappelijk onderzoek toonde jaren geleden al aan dat verbieden juist wel helpt er wordt minder en later door drinken. Ik heb de link naar het onderzoek hier al een keer gegeven.

Ik vind het ook niet sociaal om eisen te stellen aan het feestje van een ander. Een van je vrienden is jarig of geslaagd voor school of zo, en geeft een feestje. Dan ga je toch gewoon omdat die persoon jou uitgenodigd heeft en je blijkbaar belangrijk bent voor diegene? 
Je gaat toch ook niet eisen dat er een bepaald soort gebak of hapjes zijn en dat je anders niet komt? Of bij een kinderfeestje dat er per se activiteit x gedaan moet worden?

Je kunt ook beseffen dat een zestienjarige meestal nog bij zijn/haar ouders woont en dus afhankelijk is van wat die ouders wel/niet toestaan. Wat voor vrienden heb je als niemand op je feestje komt omdat ze het oneens zijn met je ouders?

Ysenda schreef op 17-07-2024 om 19:41:

[..]

Wetenschappelijk onderzoek toonde jaren geleden al aan dat verbieden juist wel helpt er wordt minder en later door drinken. Ik heb de link naar het onderzoek hier al een keer gegeven.

Zal best, maar uit mijn ervaring werkt(e) verbieden niet, misschien had ik dat duidelijker moeten vermelden.

Een 16 jarige die thuis komt en vertelt dat ze (stiekem) een biertje hebben gedronken op het feestje is toch totaal wat anders dan dat de aanwezige vader alcohol promoot, toekijkt bij een bierwedstrijd en de jeugd strontlazerus thuisbrengt? 
Ik zou het niet bedenken. We halen dus ladingen alcohol in huis, bieden ze gelijk sigaretten aan en eventueel wat pillen? Tja, ze kunnen maar beter "nee" leren zeggen toch?
Ik zou laaiend zijn, waarom was die vader thuis? Blijkbaar niet voor wat toezicht. Dat gesprek met kind zou er zeker zijn  de volgende dag. Nog sterker, dat heeft al plaatsgevonden voor het feestje. 

wil40 schreef op 19-07-2024 om 08:01:

Een 16 jarige die thuis komt en vertelt dat ze (stiekem) een biertje hebben gedronken op het feestje is toch totaal wat anders dan dat de aanwezige vader alcohol promoot, toekijkt bij een bierwedstrijd en de jeugd strontlazerus thuisbrengt?
Ik zou het niet bedenken. We halen dus ladingen alcohol in huis, bieden ze gelijk sigaretten aan en eventueel wat pillen? Tja, ze kunnen maar beter "nee" leren zeggen toch?
Ik zou laaiend zijn, waarom was die vader thuis? Blijkbaar niet voor wat toezicht. Dat gesprek met kind zou er zeker zijn de volgende dag. Nog sterker, dat heeft al plaatsgevonden voor het feestje.

Eens! Hoewel ik hoop dat t scenario anders was: pa was niet thuis toen t gebeurde en heeft om doe reden geen toezicht gehouden. Toen hij eenmaal thuis kwam zag hij wat er gebeurd was en heeft zoon thuis gebracht. 

Als de pubers bij mij zitten hou ik geen toezicht. Ik vind dat op die leeftijd niet meer nodig. 

Kimdekim schreef op 19-07-2024 om 15:35:

Als de pubers bij mij zitten hou ik geen toezicht. Ik vind dat op die leeftijd niet meer nodig.

Nee? Nou wij wel hoor met 16 jaar. Niet dat wij dan beneden zaten, maar wij waren wel boven. Natuurlijk zaten we er niet bovenop, een beetje herrie konden we echt wel mee leven, maar no way dat er straalbezopen jongelui in mijn huis zouden zijn waarvoor mijn kind van 16 dan verantwoordelijk zou zijn. Je moet er toch niet aan denken dat er iets gebeurt?? Er zijn kinderen (ja, pubers zijn nog kinderen) in jouw huis en dus zijn ze jouw verantwoordelijkheid.

Ik zou ook een hartig woordje met de betreffende pa wisselen. Is hij nou helemaal van de pot gepleurd om mijn kind dronken te voeren? En ja, de puber had ook echt wel een probleem met mij gehad. Dat gesprek heb ik nooit hoeven voeren. Een keer was een kind deel van een groepje minderjarigen die veel te ver waren gegaan, maar die van mij was toen wel zo verstandig om als enige van de groep niet echt toeter te zijn en de hersens nog bij elkaar te hebben. Daarom is er ook op tijd ingegrepen en zijn er geen ongelukken gebeurd. Dat was meteen een hele goede les en zover is het dus nooit meer gekomen.

Engeltje schreef op 22-07-2024 om 12:58:

[..]

Nee? Nou wij wel hoor met 16 jaar. Niet dat wij dan beneden zaten, maar wij waren wel boven. Natuurlijk zaten we er niet bovenop, een beetje herrie konden we echt wel mee leven, maar no way dat er straalbezopen jongelui in mijn huis zouden zijn waarvoor mijn kind van 16 dan verantwoordelijk zou zijn. Je moet er toch niet aan denken dat er iets gebeurt?? Er zijn kinderen (ja, pubers zijn nog kinderen) in jouw huis en dus zijn ze jouw verantwoordelijkheid.

Ik zou ook een hartig woordje met de betreffende pa wisselen. Is hij nou helemaal van de pot gepleurd om mijn kind dronken te voeren? En ja, de puber had ook echt wel een probleem met mij gehad. Dat gesprek heb ik nooit hoeven voeren. Een keer was een kind deel van een groepje minderjarigen die veel te ver waren gegaan, maar die van mij was toen wel zo verstandig om als enige van de groep niet echt toeter te zijn en de hersens nog bij elkaar te hebben. Daarom is er ook op tijd ingegrepen en zijn er geen ongelukken gebeurd. Dat was meteen een hele goede les en zover is het dus nooit meer gekomen.

Hier zitten de pubers in de serre.  Ze komen en gaan door de garage dus ik zie ze niet eens.  Behalve als ze even hoi komen zeggen wat ze meestal wel doen.  

Als een ouder op hoge poten bij mij zou komen omdat hun puber bij mij gedronken heeft,  hoeft diegene niet meer te komen.  Ben ik verder heel gemakkelijk in.  Ik wil geen toezicht houden op pubers van 16 en 17. Als ze dat nodig hebben moeten die ouders maar hun huis openstellen voor pubers.  

Kimdekim schreef op 22-07-2024 om 14:29:

[..]

Hier zitten de pubers in de serre. Ze komen en gaan door de garage dus ik zie ze niet eens. Behalve als ze even hoi komen zeggen wat ze meestal wel doen.

Als een ouder op hoge poten bij mij zou komen omdat hun puber bij mij gedronken heeft, hoeft diegene niet meer te komen. Ben ik verder heel gemakkelijk in. Ik wil geen toezicht houden op pubers van 16 en 17. Als ze dat nodig hebben moeten die ouders maar hun huis openstellen voor pubers.

Ik vind 'wat drinken' echt wat anders. Hier ging het om strontlazarus worden, waar die vader nota bene bij was (en aanmoedigde?). Dat vind ik echt wel van een ander kaliber. En ach, als ze weten dat je thuis bent zal er niemand zich zo laten gaan dat ze niet meer op hun benen kunnen staan lijkt mij. Is hier in ieder geval nooit voorgekomen. En inmiddels kennen we de vriendenkring ook wel aardig, dat zijn allemaal prima jongelui. Ook eventuele vrienden en kennissen die meekomen en die wij niet kennen weten zich te gedragen.

Ik blijf het vreemd vinden dat je de verantwoordelijkheid voor het welzijn van een stel pubers blijkbaar aan je eigen kinderen overlaat. Hoe denk jij dat die (en jijzelf)  zich voelen als een van hun vrienden zich in jouw huis zo bezat (van de door jou in huis gehaalde drank!) dat ie van zijn fiets lazert met zijn kop op de stoeprand, of zich te pletter rijdt of een gracht in? Allemaal dingen die je regelmatig in de krant leest. Ik zou het mijn kind niet aan willen doen om zich daarvoor verantwoordelijk te voelen en ik wil zelf ook zeker die verantwoordelijkheid niet. Kun je natuurlijk je verschuilen achter dat een kind van 16 daar zelf verantwoordelijk voor is, of de ouders verantwoordelijk stellen voor een blijkbaar slechte opvoeding, feit is dat het in jouw huis mis is gegaan omdat jij het wel zo gemakkelijk vindt je er niet mee te bemoeien. Lekkere instelling...

Misschien heb ik het niet goed gelezen allemaal hoor, maar Engeltje, waar stond dan dat de vader erbij was en het aanmoedigde?

Volgens vader van de klasgenoot hadden ze in zijn achtertuin een drankspel gespeeld met bier en wijn die hij voor het feest gekocht had. Hij leek dat de normaalste zaak van de wereld te vinden

Oke, er staat niet dat die vader er ook bij was. Maar ik vind dus bier en wijn kopen voor een feest waar minderjarigen zijn NIET de normaalste zaak van de wereld. En als jij drank aanschaft ben je wat mij betreft mede verantwoordelijk voor wat daarmee gebeurt.
Maar ik gok dat die vader zich al heel goed voelde over het feit dat hij zoon van TO thuis heeft gebracht. Tja, ik sta nogal anders in het leven, dat is wel duidelijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.