Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


KimVeerman

KimVeerman

20-08-2024 om 11:18 Topicstarter

Valeria schreef op 14-08-2024 om 11:25:

[..]

De school zou zich pas niet aan de regels houden als ze je dochter zouden bevorderen, toch?


Dat zeg ik niet, ik vind afstromen prima, als de school daar gegronde redenen voor aanlevert en hier ook de bewijzen voor aanlevert kan ik daar prima mee akkoord gaan. Tot nu toe heb ik helaas nog niks ontvangen. 

Mijn dochter wilde graag de laatste toetsen in kunnen zien, maar ondanks vele e-mails en gesprekken is dat niet gelukt. 
De toetsen waar ze een 1 of laag cijfer voor had mocht ze niet inzien die halverwege het jaar waren behaald. 

De zorgcoördinator die hulp zou bieden gedurende het jaar is niet ingeschakeld, ondanks herhaaldelijk verzoek.

Het leerlingvolgsysteem is niet gestuurd en andere documenten om haar bij de nieuwe school definitief in te kunnen schrijven. 
De notulen van de eindvergadering worden niet gestuurd. Ik weet niet eens of ze wel is besproken, het kan ook ingepland zijn en vervolgens was er geen tijd ofzo. Ze hebben min of meer aangegeven dat er geen notulen zijn…

Dat de mentor een mens is en ook met haar eigen problemen moet dealen snap ik verder prima. Maar begrip tonen en saamhorigheid creëren is ook belangrijk binnen een klas. Zorgen dat kinderen van een situatie afweten en elkaar kunnen steunen zou ook helpen. 

Bedankt voor alle steun en reacties! Heel fijn om te lezen en te relativeren👏🏼



KimVeerman

KimVeerman

20-08-2024 om 11:24 Topicstarter

AlisonH schreef op 14-08-2024 om 10:40:

[..]

“Terwijl ze in dezelfde situatie zat” - vergelijk je nou echt het verlies van een (misschien wel heel geliefde) collega met wat je dochter gebeurt? Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat de school, gebaseerd op jouw verhaal, steken heeft laten vallen. Maar ik weet vanuit de andere kant dat veel ouders weigeren te geloven dat een beslissing wel degelijk in het belang van het kind is geweest. Ik zou na de zomer kijken of je een keer een gesprek kunt krijgen met de afdelingsleider en bespreken wat er precies is gebeurd en waar je moeite mee hebt. Misschien doen ze nog iets met je feedback. Bij mij zou je voor zo’n gesprek welkom zijn maar ik werk niet op de school van jouw dochter.

Een dierbare collega voor de mentor is hetzelfde als een dierbare oma van mijn dochter. Ik snap het verschil niet. Het verdriet is hetzelfde en de rouwverwerking ook, daar kun je dan begrip voor hebben. Voor elkaar en steun bieden door even een blik uit te wisselen. 

KimVeerman schreef op 20-08-2024 om 11:18:

[..]

Dat zeg ik niet, ik vind afstromen prima, als de school daar gegronde redenen voor aanlevert en hier ook de bewijzen voor aanlevert kan ik daar prima mee akkoord gaan. Tot nu toe heb ik helaas nog niks ontvangen.

Mijn dochter wilde graag de laatste toetsen in kunnen zien, maar ondanks vele e-mails en gesprekken is dat niet gelukt.
De toetsen waar ze een 1 of laag cijfer voor had mocht ze niet inzien die halverwege het jaar waren behaald.

De zorgcoördinator die hulp zou bieden gedurende het jaar is niet ingeschakeld, ondanks herhaaldelijk verzoek.

Het leerlingvolgsysteem is niet gestuurd en andere documenten om haar bij de nieuwe school definitief in te kunnen schrijven.
De notulen van de eindvergadering worden niet gestuurd. Ik weet niet eens of ze wel is besproken, het kan ook beloofd zijn en vervolgens was er geen tijd ofzo.

Dat de mentor een mens is en ook met haar eigen problemen moet dealen snap ik verder prima. Maar begrip tonen en saamhorigheid creëren is ook belangrijk binnen een klas. Zorgen dat kinderen van een situatie afweten en elkaar kunnen steunen zou ook helpen.

Bedankt voor alle steun en reacties! Heel fijn om te lezen en te relativeren👏🏼



Dat is heel raar van school dat ze haar toetsen niet in mag zien. Daar heeft ze recht op. Daar zou ik halverwege het jaar al wel flink aan de bel getrokken hebben. Ik kan me niet voorstellen dat alle docenten, inclusief teamleider en directeur daar achter staan. En zowel, dan kun je ook maar beter naar een andere school gaan. Dan is er echt flink iets mis. Je zou er dan zelfs de inspectie op af kunnen sturen.

Maar voor je dochter heeft dat nu niet zoveel zin meer. Probeer haar vooral te ondersteunen en bemoedigen zodat ze een goede start maakt in haar nieuwe klas!

KimVeerman

KimVeerman

20-08-2024 om 19:46 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 20-08-2024 om 11:30:

[..]

Dat is heel raar van school dat ze haar toetsen niet in mag zien. Daar heeft ze recht op. Daar zou ik halverwege het jaar al wel flink aan de bel getrokken hebben. Ik kan me niet voorstellen dat alle docenten, inclusief teamleider en directeur daar achter staan. En zowel, dan kun je ook maar beter naar een andere school gaan. Dan is er echt flink iets mis. Je zou er dan zelfs de inspectie op af kunnen sturen.

Maar voor je dochter heeft dat nu niet zoveel zin meer. Probeer haar vooral te ondersteunen en bemoedigen zodat ze een goede start maakt in haar nieuwe klas!

Dat heb ik ook gedaan, aan het begin van het jaar zelfs bij de eerste ouderavond heb ik aangegeven dat leraren hier heel vervelend over deden in de eerste klas.

Aan het einde van het schooljaar werd er een dag ingepland voor het nakijken van toetsen. Toen gingen de leraren spelletjes spelen met de klas. Alleen 3 toetsen van de 9 heeft ze kunnen inzien. Daar heb ik toen weer een opmerking over gemaakt. Ik ben zelf ook blij dat ze weggaat, maar mijn dochter niet. Ze voelde zich er ondanks deze rare situaties toch wel op haar plek. 

Heel bijzonder dat school simpelweg niet reageert op mails, geen inzage geeft en geen documenten verstrekt. 
Staat je dochter nog niet ingeschreven op haar nieuwe school nu dan?
Dat lijkt me wel problematisch. Formeel gezien begint het schooljaar op 1 augustus en scholen moeten ook een klassenindeling maken, boeken bestellen etc. Wordt dat allemaal wel tijdig geregeld?
Misschien beter trouwens om daarover met de nieuwe school contact op te nemen. 
Ik zou dat soort dingen geregeld willen hebben en zeker willen weten, ook om een goede start te hebben.

MamaE schreef op 20-08-2024 om 22:10:

Heel bijzonder dat school simpelweg niet reageert op mails, geen inzage geeft en geen documenten verstrekt.
Staat je dochter nog niet ingeschreven op haar nieuwe school nu dan?
Dat lijkt me wel problematisch. Formeel gezien begint het schooljaar op 1 augustus en scholen moeten ook een klassenindeling maken, boeken bestellen etc. Wordt dat allemaal wel tijdig geregeld?
Misschien beter trouwens om daarover met de nieuwe school contact op te nemen.
Ik zou dat soort dingen geregeld willen hebben en zeker willen weten, ook om een goede start te hebben.

Ik vind dat ook echt wel heel slecht, net als het niet in mogen zien van toetsen en nog wat dingen die daar gebeuren. 

Ze mogen het wel inzien: 'Aan het einde van het schooljaar werd er een dag ingepland voor het nakijken van toetsen.' Tsjor

Een toets moet je direct na het nakijken kunnen inzien, dat hoort bij het leerproces. Zo’n moment aan het einde van het jaar is alleen voor toetsen uit de laatste toetsweek. Alles uit eerdere periodes moet allang zijn ingezien en nabesproken. Als mijn kind nog op die school zat ging ik op zoek naar het toetsbeleid, dat moet er zijn. Voor nu zou ik het laten en mijn energie bewaren voor een goede start op de nieuwe afdeling en kijken wat er daar allemaal te vinden is aan informatie op het gebied van toetsing, begeleiding, bevordering en informatieverstrekking.

KimVeerman

KimVeerman

24-08-2024 om 10:02 Topicstarter

tsjor schreef op 21-08-2024 om 08:03:

Ze mogen het wel inzien: 'Aan het einde van het schooljaar werd er een dag ingepland voor het nakijken van toetsen.' Tsjor

En toen hadden vele leraren de toetsen niet mee en gingen ze spelletjes doen met de leerlingen!! Lees even a.u.b. 



 Mijn dochter is niet mondig genoeg om te eisen dat ze op dat moment de toets moet inzien. 
Er waren meerdere kinderen die dit ook vervelend vonden en hebben de docent wel aangesproken. Maar ze hadden de toetsen thuis liggen, het was te lang geleden. Waarom willen jullie dit? 
Dat waren de argumenten van de leraren. 

Punt blijft dat er dus blijkbaar wel een moment was om toetsen in te zien. 
Dan is er een tweede punt, dat je je dochter kunt leren om daar wat alerter en assertiever in te zijn; en als ze dat niet is (niet iedereen hoeft van mij assertief te zijn) dan is de situatie zoals die nu is.

Kinveerman, soms heb ik wel eens meegemaakt dat iemand die in een rouwproces zit in plaats van naar verdriet vast komt te zitten in boosheid. Boosheid op iets of iemand die in de periode rondom het overlijden iets verkeerds zegt of doet, een arts die te laat komt, een huisarts die niet goed reageert, een begeleider die een verkeerd woord zegt. Die boosheid gaat dan heel diep, dat wil zeggen dat er niets mag gebeuren of gezegd worden dat die boosheid weg neemt of relativeert. Het is eigenlijk boosheid in plaats van het diepe verdriet. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, dat weet ik niet. Maar het komt wel in mijn gedachte als ik jouw berichten lees en de vasthoudendheid van je boosheid. Inmiddels gaat het over details (hadden de leraren de toetsen wel bij zich op de dag van inzage aan het einde van het lesjaar?) die met het eigenlijke probleem, namelijk dat je dochter niet voldoende scoorden om over te gaan, nauwelijks nog iets te maken hebben. Zelfs al had ze ze mogen inzien, dan had dat waarschijnlijk niets veranderd aan haar resultaten, zeker niet als ze niet assertief genoeg is om elk cijfer te betwisten.

Nogmaals: ga ervoor om je dochter, ondanks haar teleurstelling, zo goed mogelijk te laten starten op de nieuwe school. In het begin zal ze ongetwijfeld klagen over van alles en aantonen dat ze daar echt niet hoort; uiteindelijk zal ze haar wensen om moeten zetten in de cijfers en dan ligt de hele wereld nog voor haar open. De wedstrijd stopt niet bij één gemiste goal.

Tsjor

MamaE schreef op 20-08-2024 om 22:10:

Heel bijzonder dat school simpelweg niet reageert op mails, geen inzage geeft en geen documenten verstrekt.
Staat je dochter nog niet ingeschreven op haar nieuwe school nu dan?
Dat lijkt me wel problematisch. Formeel gezien begint het schooljaar op 1 augustus en scholen moeten ook een klassenindeling maken, boeken bestellen etc. Wordt dat allemaal wel tijdig geregeld?
Misschien beter trouwens om daarover met de nieuwe school contact op te nemen.
Ik zou dat soort dingen geregeld willen hebben en zeker willen weten, ook om een goede start te hebben.

Ze gaat niet naar een nieuwe school. Ze stroomt af binnen de huidige school. 

Ik krijg niet de indruk dat men geen roosters, klassenindeling ed stuurt. Of ik moet daar overheen hebben gelezen? De info die Kim vraagt gaat niet over 'hoe nu verder?' maar over vorig schooljaar. Om de fouten te vinden waarvan zij vermoed dat die gemaakt zijn. 

Ze kreeg 3 van de 9 toetsen te zien. Betekent dat dat het het inkijkmoment van de laatste toetsweek was? Dat dochter mss de eerdere inkijkmomenten om een of andere reden over het hoofd heeft gezien? 

En in die 3 toetsen (per vak?) die ze wel gezien heeft; stonden daar grove fouten in? cq, geven die aanleiding er vanuit te gaan dat de eerdere punten onjuist zijn? 

KimVeerman schreef op 24-08-2024 om 10:02:

[..]

En toen hadden vele leraren de toetsen niet mee en gingen ze spelletjes doen met de leerlingen!! Lees even a.u.b.



Mijn dochter is niet mondig genoeg om te eisen dat ze op dat moment de toets moet inzien.
Er waren meerdere kinderen die dit ook vervelend vonden en hebben de docent wel aangesproken. Maar ze hadden de toetsen thuis liggen, het was te lang geleden. Waarom willen jullie dit?
Dat waren de argumenten van de leraren.

Kortom; de toetsen lagen in de papierbak ofzo...en om dat te verbloemen 'gaan we leuk spelletjes doen'....of nog erger; niet eerlijk beoordeeld. 

Echt wtf. Slecht gewoon

 Als ik inderdaad zie hoe vaak mijn jongste er nog punten bijkreeg door het inzien serieus te nemen, vind ik dit echt wel slecht van de school.

Het inzien van toetsen is gewoon een recht van leerlingen. Daar zouden docenten en school zich gewoon aan moeten houden. Ook bij brugklassers. Juist dan, ik vind de verantwoordelijkheid daarvoor neerleggen bij kinderen van 12/13 jaar echt niet oké.
Natuurlijk moeten kinderen leren om assertief te zijn, maar in je eentje een complete schoolcultuur wijzigen is echt heel lastig. 

@Meesje: mijn vraag over de inschrijving was een reactie op een schrijven van TS waarin ze schreef dat school ondanks herhaaldelijke verzoeken allerlei formulieren en dossiers die nodig zijn voor inschrijving op de nieuwe school niet aanlevert.
Kan best dat de dochter van TS naar een ander gebouw van dezelfde school moet, feit is wel dat de inschrijving fatsoenlijk geregeld moet worden. Zodat ze na de vakantie een klas heeft en de juiste boeken, weet waar ze hoe laat moet zijn etc. Als ik zo lees hoe laks school is qua houding, dingen regelen etc. zou ik daar niet direct op durven vertrouwen en dat dus bij de nieuwe school/locatie checken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.