KimVeerman
24-07-2024 om 21:23
Afstromen door overlijden oma.
Mijn kind zit in de brugklas van havo/vwo. Best een zwaar traject met lange dagen.
Dit jaar is echter mijn moeder dus haar oma overleden. Mijn dochter is wel doorgegaan met school om niks te missen, maar haar concentratie en motivatie waren wat minder en ze haalde slechte cijfers.
Nu moet ze afstromen naar een lager niveau. VMBO-t. Ze mag niet blijven zitten en zelfs niet naar een gewone havo brugklas. Ik heb nu al vele gesprekken gevoerd met school maar ze zijn stug.
Mijn dochter is erg gemotiveerd om te leren, had geen achterstanden alleen wat slechte cijfers gehaald in die emotionele zware periode.
School zegt dat het overlijden van een grootouder niet relevant is en niet belangrijk. Dit is de leeftijd waarop vele grootouders doodgaan en daar kunnen ze geen rekening mee houden.
De overgangsnormen worden niet versoepeld.
Ze moet afstromen naar een VMBO-t klas.
Bent u leerkracht?
Heeft u ervaring met deze materie?
Is dit normaal?

Pippeltje
29-11-2024 om 04:36
Ysenda schreef op 26-08-2024 om 08:53:
[..]
Op het oude oo was dit gebruikelijk.
welnee

Jonagold
29-11-2024 om 07:46
Pippeltje schreef op 29-11-2024 om 04:36:
[..]
welnee
Jawel. Zeker in de eerste jaren. Toen schreven we zelfs nog onder onze eigen naam! En we moesten onze berichten ook nog een titel meegeven (wat vaak nog behoorlijk lastig was), die zag je nl terug in de topiclijst. Maar dat is allemaal wel al heel lang geleden…

Ginevra
04-12-2024 om 21:09
Jonagold schreef op 29-11-2024 om 07:46:
[..]
Jawel. Zeker in de eerste jaren. Toen schreven we zelfs nog onder onze eigen naam! En we moesten onze berichten ook nog een titel meegeven (wat vaak nog behoorlijk lastig was), die zag je nl terug in de topiclijst. Maar dat is allemaal wel al heel lang geleden…
Yep ik heb de oranje pagina’s nog meegemaakt. En op mijn kop gekregen van een van de beheerders dat ik mijn eigen echte naam niet had bekendgemaakt….

Ysenda
04-12-2024 om 21:48
Ginevra schreef op 04-12-2024 om 21:09:
[..]
Yep ik heb de oranje pagina’s nog meegemaakt. En op mijn kop gekregen van een van de beheerders dat ik mijn eigen echte naam niet had bekendgemaakt….
![]()
De oranje tijden.

KimVeerman
21-01-2025 om 11:46
BritgetJones007 schreef op 28-11-2024 om 20:29:
ik was benieuwd hoe het nu gaat?
BritgetJones007 schreef op 28-11-2024 om 20:29:
ik was benieuwd hoe het nu gaat?
Ik zal even een korte update schrijven.
Mijn dochter is dus afgestroomd naar VMBO-t en zit in een combinatieklas met th-k-b kinderen. Het is een grotere klas en ze heeft meer keuze om vrienden te maken, gelukkig lukt dat wel aardig. Ze mist haar oude klas enorm. Het is niet leuk om op deze manier uit je omgeving te worden gerukt en ze wordt hier niet echt geaccepteerd. Voor haar voelt het nog steeds enorm onrechtvaardig, ze maakt er het beste van en is een faalangst training gestart om meer te durven en zelfvertrouwen op te bouwen.
Ze haalt tot nu toe alleen maar hoge cijfers en gaat dit jaar al examen doen voor een aantal vakken. Versnellen noemen ze dit.
Ze staat nu gem. deze cijfers 9-9-9-8-7-6-6. Echt een absurd hoog verschil met vorig jaar. Frans van een 4 naar 9 gemiddeld. Ze is overal de beste van de klas en de klasgenoten vinden dit zichtbaar irritant. De leraren zijn blij met haar.
Ik heb gelukkig wel de boeken van 3H/VWO besteld en ze werkt hieruit aan wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Huiswerk krijgt ze van haar oude klasgenoten.
Zo kan ze zichzelf nog wel uitdagen, want de meeste vakken is herhaling of nog zelfs stof uit van de basisschool zoals rekenen. Ze is dus veel tijd weer bezig met social media, want ja leren is niet prioriteit als je alles al hebt gehad.
Het sluit qua vakken totaal niet aan, ze deed eerst veel op VWO niveau en een terugstap naar een HAVO klas had echt beter geweest. Dan zat ze op dezelfde school met kinderen die ze al kent en leraren waar ze vertrouwd mee is.
Ze maakt er gelukkig het beste van en ik stimuleer haar om niet te veel te gaan onderpresteren, want dat zou zonde zijn. Ze heeft de Piano herontdekt en speelt nu elke dag 1-2-3 uur piano.
De traumatische gebeurtenis van het overlijden van haar oma heeft op deze manier zo een nare herinnering en impact gehad dat ze het lange tijd ook niet kon verwerken en de pijn niet kon verdragen. Gelukkig heeft ze ingezien dat praten helpt en ze heeft een boekje waar ze in schrijft zodat ze het een plekje kan geven.
Ze heeft nu in ieder geval door haar mooie cijferlijst niet het gevoel dat ze het niet kon en gaat hard aan de slag voor een mooi schooljaar.
Ik heb meerdere ouders gesproken die klachten hebben over de oude school. Het beleid is daar niet goed en de algemene regels worden niet gehandhaafd. Dus of daar verandering in gaat komen is waarschijnlijk niet te verwachten. Het verloop qua leraren is ook groot en dat is vaak een slecht teken.

tsjor
21-01-2025 om 18:24
Verloop van leerkrachten is inderdaad een slecht teken.
Maar ik verbaas me dat je enerzijds zegt dat het haar aardig lukt om vrienden te maken en anderzijds dat ze niet geaccepteerd wordt etc.
Ze kan altijd nog kijken of ze staatsexamens gaat doen als ze voor een bepaalde opleiding bepaalde vakken op HAVO/VWO-niveau nodig heeft.
Het kan gebeuren dat er iets in je leven komt dat een obstakel vormt voor je ontwikkeling. Voor haar heeft het overlijden van oma grote impact gehad. Daarna komt de vraag hoe je daarmee om gaat. Er zijn nog genoeg mogelijkheden voor haar om zich te ontwikkelen.
Tsjor

Anoniemvoornu
22-01-2025 om 09:27
Wat fijn voor je dochter dat ze nu de ruimte heeft om te verwerken en om hobby's op te pakken! De cijferlijst is natuurlijk super, alles weer voldoende , en meerdere vakken ruim voldoende dat zal een stuk prettiger voelen

KimVeerman
23-02-2025 om 19:15
Ja dynamiek in de klas.
Een aantal kinderen zijn flexibel en maken wel contact met haar, maar dat is op 1 hand te tellen. De vriendschappen zijn meestal al wel gemaakt in de eerste en tweede klas.
Er zijn ook een aantal leerlingen die geen contact maken en haar het liefste zien vertrekken. Maar daar doe je toch niets aan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.