Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


BritgetJones007 schreef op 01-08-2024 om 13:00:

[..]

Ik begreep dat haar dochter havo/vwo volgde?

Vandaar naar de Havo door ipv gelijk naar de mavo. Dat zou ik ook logischer vinden

Maar je weet toch helemaal niet welke punten ze had? Als je havo-vwo volgt dan ga je afhankelijk van hoe hoog je punten zijn naar havo of vwo, maar voor beide moet je wel voldoen aan de overgangsnormen. Het is natuurlijk niet zo dat je altijd naar de havo mag, onafhankelijk van hoe slecht je resultaat is. En als je wel naar de havo gaat dan noemt men dat niet afstromen, maar gewoon over gaan naar drie havo. Dus ik vind het helemaal niet zo logisch dat ze naar de havo kan terwijl we niks weten van haar punten.

AlisonH schreef op 01-08-2024 om 09:03:

[..]

Ik ben sinds twee jaar afdelingsleider op een vwo en ik ben de eerste die een notulant heeft aangesteld bij de overgangsvergadering. De ouder die erom vraagt krijgt over zijn / haar kind te zien: - of het kind direct doubleerde of een bespreeklijst had; - welke factoren er zijn meegenomen in de bespreking: ziekte, privé-omstandigheden, diagnoses, gedrag en inzet, leesvaardigheid, indien van toepassing profielvakken; - wat het voorstel van de mentor was; - hoeveel docenten er voor het voorstel hebben gestemd en hoeveel tegen.

Ik betwijfel of de school van het kind van TO dit doet, als ik lees hoeveel andere zaken niet goed geregeld lijken te zijn.


Heel goed alison! 

Bij zoon op de middelbare school staat ook een document met de overgangsnormen op de website. Je kunt 'gewoon' overgaan, een bespreek-geval zijn of afstromen (in de onderbouw). In het document staan precies de 'spelregels' met vakgroepen en tekortpunten. Wanneer overduidelijk is dat je geen bespreek-geval bent (positief of negatief), dan wordt je niet eens besproken in de overgangsvergadering. 

De leerlingen weet dit vaak al van te voren, omdat in Magister de cijfers en vakgroep gemiddelden staan. En de spelregels kennen ze vaak uit hun hoofd (hoor ik van zoon en zijn klasgenoten).

KimVeerman

KimVeerman

12-08-2024 om 08:45 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 01-08-2024 om 11:23:

[..]

En ik zou ook alle punten die hierin staan in jou klacht verwoorden. Dat je op deze punten antwoord wenst te krijgen.

En dat school dit vervelend vindt, is omdat ze dus blijkbaar hun zaakjes niet in orde hebben en ze zich moeten verantwoorden hierover.

Eigenlijk doe je ze een gunst, want bovenstaande horen ze gewoon op orde te hebben en elke leerling op deze punten bespreken.


Ja, daar ging ik ook vanuit en ik verwachtte eerlijk gezegd ook niet te horen dat deze notulen er niet zijn. 
Er was trouwens rond dezelfde tijd ook een sterfgeval op school. Een docent was overleden en daarom ging alle zorg van de zorgcoördinator uit naar de kinderen die veel te maken hadden met deze docent.
Ook de mentor van mijn dochter was zichtbaar verdrietig in deze periode en was bezig met haar eigen verdriet en verwerking ipv steun bieden laan mijn dochter.

Bedankt weer voor alle mooie reacties! Heel fijn om te lezen. 

Kim, ben je nu niet alleen maar dingen aan het verzamelen om te betogen hoe fout zij zijn? Wat heb je daaraan, behalve dat je nog bozer wordt, nog meer overtuigd van je eigen gelijk, nog overtuigder dat je kind niet op de school hoort waar het wel moet beginnen.

Tsjor

KimVeerman schreef op 12-08-2024 om 08:45:

[..]


Ja, daar ging ik ook vanuit en ik verwachtte eerlijk gezegd ook niet te horen dat deze notulen er niet zijn.
Er was trouwens rond dezelfde tijd ook een sterfgeval op school. Een docent was overleden en daarom ging alle zorg van de zorgcoördinator uit naar de kinderen die veel te maken hadden met deze docent.
Ook de mentor van mijn dochter was zichtbaar verdrietig in deze periode en was bezig met haar eigen verdriet en verwerking ipv steun bieden laan mijn dochter.

Bedankt weer voor alle mooie reacties! Heel fijn om te lezen.

De mentor is ook maar een mens hè?

KimVeerman

KimVeerman

14-08-2024 om 09:08 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 12-08-2024 om 15:00:

[..]

De mentor is ook maar een mens hè?


Het laat zien dat juist die menselijkheid ontbreekt in dit hele verhaal. Je zou juist verwachten dat zij, terwijl ze in dezelfde situatie zat, begrip zou tonen naar mijn dochter en haar steun kon bieden. 

KimVeerman

KimVeerman

14-08-2024 om 09:15 Topicstarter

tsjor schreef op 12-08-2024 om 14:50:

Kim, ben je nu niet alleen maar dingen aan het verzamelen om te betogen hoe fout zij zijn? Wat heb je daaraan, behalve dat je nog bozer wordt, nog meer overtuigd van je eigen gelijk, nog overtuigder dat je kind niet op de school hoort waar het wel moet beginnen.

Tsjor


Ik hou van rechtvaardigheid en als er regels zijn waar een school zich aan hoort te houden en dat gebeurt niet. Dan ben ik daar niet blij mee en zal ik de school daar op wijzen. Ongeacht wat mijn dochter gaat doen of wat ik tegen haar zeg. Dat zijn twee verschillende dingen. 

KimVeerman

KimVeerman

14-08-2024 om 09:19 Topicstarter

ArianneH schreef op 31-07-2024 om 23:07:

[..]

Heb je er steeds schriftelijk om gevraagd?


ja drie keer bij drie verschillende personen en de anderen in de cc

KimVeerman schreef op 14-08-2024 om 09:08:

[..]


Het laat zien dat juist die menselijkheid ontbreekt in dit hele verhaal. Je zou juist verwachten dat zij, terwijl ze in dezelfde situatie zat, begrip zou tonen naar mijn dochter en haar steun kon bieden.

“Terwijl ze in dezelfde situatie zat” - vergelijk je nou echt het verlies van een (misschien wel heel geliefde) collega met wat je dochter gebeurt? Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat de school, gebaseerd op jouw verhaal, steken heeft laten vallen. Maar ik weet vanuit de andere kant dat veel ouders weigeren te geloven dat een beslissing wel degelijk in het belang van het kind is geweest. Ik zou na de zomer kijken of je een keer een gesprek kunt krijgen met de afdelingsleider en bespreken wat er precies is gebeurd en waar je moeite mee hebt. Misschien doen ze nog iets met je feedback. Bij mij zou je voor zo’n gesprek welkom zijn maar ik werk niet op de school van jouw dochter. 

KimVeerman schreef op 14-08-2024 om 09:08:

[..]


Het laat zien dat juist die menselijkheid ontbreekt in dit hele verhaal. Je zou juist verwachten dat zij, terwijl ze in dezelfde situatie zat, begrip zou tonen naar mijn dochter en haar steun kon bieden.

Ik denk dat hier een belangrijke crux zit: wat wordt er door jou verwacht van steun door school en wat verstaat school onder steun. 

Het verwerken van verdriet van je dochter is wat mij betreft een thuis ding. School kan ondersteunen op praktisch gebied: herkansing, extra uitleg, luisterend oor etc, maar de overgangsnormen blijven gelden. Ik verwacht geen coulance van school als kind 1-en haalt voor toetsen en daardoor niet aan de overgangsnormen voldoet. 

KimVeerman schreef op 14-08-2024 om 09:08:

[..]


Het laat zien dat juist die menselijkheid ontbreekt in dit hele verhaal. Je zou juist verwachten dat zij, terwijl ze in dezelfde situatie zat, begrip zou tonen naar mijn dochter en haar steun kon bieden.

Van steun van een mentor zouden haar cijfers toch niet hoger worden?

Van steun van jou misschien wel. Of bedoel je dat de mentor had moeten zorgen dat alle docenten haar lage cijfers had moeten negeren? "Toen hebben we een plan gemaakt met de mentor om haar te motiveren om al de onvoldoendes weer omhoog te werken. Daar is ze ook in geslaagd. Laatste rapport was goed, maar niet goed genoeg om alles omhoog te werken naar een 6." 

Eerst vond je het plan met de mentor dus geslaagd. Toen men hier constateerde dat het NIET geslaagd was, ga je ineens de mentor verwijten maken dat die zich niet als therapeut heeft gedragen. Je had ook zelf je dochter naar een echte therapeut kunnen sturen of zo.

KimVeerman schreef op 14-08-2024 om 09:15:

[..]


Ik hou van rechtvaardigheid en als er regels zijn waar een school zich aan hoort te houden en dat gebeurt niet. Dan ben ik daar niet blij mee en zal ik de school daar op wijzen. Ongeacht wat mijn dochter gaat doen of wat ik tegen haar zeg. Dat zijn twee verschillende dingen.

De school zou zich pas niet aan de regels houden als ze je dochter zouden bevorderen, toch?


UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

14-08-2024 om 11:43

KimVeerman schreef op 14-08-2024 om 09:15:

[..]


Ik hou van rechtvaardigheid en als er regels zijn waar een school zich aan hoort te houden en dat gebeurt niet. Dan ben ik daar niet blij mee en zal ik de school daar op wijzen. Ongeacht wat mijn dochter gaat doen of wat ik tegen haar zeg. Dat zijn twee verschillende dingen.

Ik snap je wel .Het klopt ook niet . Het kost veel energie en het levert je ws niks op .

Probeer ook stil te staan en te rouwen.


De school heeft zich aan de regels gehouden.

De school heeft de bekende en in de schoolgids gepubliceerde overgangsregeling gebruikt. Volgens die regeling kan je dochter niet over naar het volgende jaar havo.

Ze is besproken, alweer volgens de schoolregels,  en daar kwam uit dat bevordering naar tl wel kan. Doubleren en tegelijk afstromen vonden ze blijkbaar niet noodzakelijk.

Waar de school het , in mijn ogen terrecht, zakelijk en volgens de regels afhandelt zit er bij jou vooral de emotie om het gebeuren dat a niet kwantificeerbaar is en daarmee b niet objectief is.

Het wordt tijd dit gebeuren achter je te laten, het veranderd niet en de school heeft niet laakbaar gehandeld. Ze hebben je dochter gesteund met een plan om de cijfers omhoog te halen, dat is onvoldoende gelukt. Ze is besproken waar de omstandigheden waardoor ook zijn besproken, alleen zien zij het anders dan jij. Hun voordeel is alleen dat zij veel beter kunnen inschatten hoe de schoolcarrière van leerlingen zich voortzetten dan jij, want zij zien er elk jaar een paar honderd en jij in de hele schoolcarrière van je dochter maar 1.



KimVeerman schreef op 14-08-2024 om 09:15:

[..]


Ik hou van rechtvaardigheid en als er regels zijn waar een school zich aan hoort te houden en dat gebeurt niet. Dan ben ik daar niet blij mee en zal ik de school daar op wijzen. Ongeacht wat mijn dochter gaat doen of wat ik tegen haar zeg. Dat zijn twee verschillende dingen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.