Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


IngridT schreef op 31-07-2024 om 13:32:

[..]

De notulen van de overgangs vergadering. Oh man. Ik weet dat ik op een school werk waar het procesmatig op zn zachtst gezegd rommelig loopt. Maar ik heb werkelijk geen idee wat een ouder te zien krijgt die daar om komt vragen.

Heb je er steeds schriftelijk om gevraagd?

IngridT schreef op 31-07-2024 om 13:32:

[..]

De notulen van de overgangs vergadering. Oh man. Ik weet dat ik op een school werk waar het procesmatig op zn zachtst gezegd rommelig loopt. Maar ik heb werkelijk geen idee wat een ouder te zien krijgt die daar om komt vragen.

Haha, nee daar heb ik na 18 jaar lesgeven (en vergaderen) in het VO ook nog nooit van gehoord. Het is belangrijker dat je toetsen mag inzien, dat er transparantie is daarover, dat onder bepaalde omstandigheden iemand een kans moet krijgen om een toets te herkansen. Als een school alleen maar reageert van 'je moet maar met tegenslagen leren omgaan', je geen inzage in toetsen hebt en een rector zegt dat je je klacht moet intrekken? Ja, daar zou ik als ouder ook jeuk van krijgen en willen weten wat ze wel niet allemaal bekokstoven op die vergaderingen. 

Hoe lullig ook, het is wat het is.
Ze kunnen natuurlijk niet overal rekening mee houden.
Laat haar naar het VMBO T gaan en heeft ze daarna de ambitie om de Havo te gaan doen dan is het daar vroeg genoeg voor.
Mij halve familie is gestorven toen ik nog jong was en dit zal vast ook invloed hebben gehad op mijn schoolprestaties maar als ik heel eerlijk ben kon ik ook nooit zo goed/ makkelijk leren, denk ook niet dat het veel anders was geweest als de hele drama's  in mijn leven niet waren gebeurd.

KimVeerman schreef op 30-07-2024 om 23:22:

[..]

Ik heb rond die tweede periode aangegeven dat ze zich niet kon concentreren op school door alle gebeurtenissen met oma.
Toen hebben we een plan gemaakt met de mentor om haar te motiveren om al de onvoldoendes weer omhoog te werken.

Daar is ze ook in geslaagd. Laatste rapport was goed, maar niet goed genoeg om alles omhoog te werken naar een 6.
Ik heb haar wel ingeschreven op de nieuwe school dus ze staat niet op straat. Ik ben zelf geen docent, dus ik heb geen verstand van dit soort zaken.
Ik heb gewoon hulp nodig met dit. De school heeft haar eigen protocol niet op orde en is heel vaag hierover. En ze kunnen geen oplossingen bedenken.

Daar is ze dus niet in geslaagd, want haar cijfers zijn niet goed genoeg. Niet lullig bedoeld, maar ik heb het idee dat je het nog al romantiseert: er is een plan opgesteld en die heeft ze dus niet gehaald en daardoor is ze er niet in geslaagd. 

Wat wil je nu precies bereiken? Ik snap het echt niet zo goed: er zijn nu al meerdere mensen die aangegeven hebben dat je er in principe niks meer mee kunt. Leg je er bij neer. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat vooral jij er een groot probleem mee hebt dat ze af moet stromen. 

IngridT schreef op 31-07-2024 om 13:32:

[..]

De notulen van de overgangs vergadering. Oh man. Ik weet dat ik op een school werk waar het procesmatig op zn zachtst gezegd rommelig loopt. Maar ik heb werkelijk geen idee wat een ouder te zien krijgt die daar om komt vragen.

Ik ben sinds twee jaar afdelingsleider op een vwo en ik ben de eerste die een notulant heeft aangesteld bij de overgangsvergadering. De ouder die erom vraagt krijgt over zijn / haar kind te zien: - of het kind direct doubleerde of een bespreeklijst had; - welke factoren er zijn meegenomen in de bespreking: ziekte, privé-omstandigheden, diagnoses, gedrag en inzet, leesvaardigheid, indien van toepassing profielvakken; - wat het voorstel van de mentor was; - hoeveel docenten er voor het voorstel hebben gestemd en hoeveel tegen.

Ik betwijfel of de school van het kind van TO dit doet, als ik lees hoeveel andere zaken niet goed geregeld lijken te zijn.


AlisonH schreef op 01-08-2024 om 09:03:

[..]

Ik ben sinds twee jaar afdelingsleider op een vwo en ik ben de eerste die een notulant heeft aangesteld bij de overgangsvergadering. De ouder die erom vraagt krijgt over zijn / haar kind te zien: - of het kind direct doubleerde of een bespreeklijst had; - welke factoren er zijn meegenomen in de bespreking: ziekte, privé-omstandigheden, diagnoses, gedrag en inzet, leesvaardigheid, indien van toepassing profielvakken; - wat het voorstel van de mentor was; - hoeveel docenten er voor het voorstel hebben gestemd en hoeveel tegen.

Ik betwijfel of de school van het kind van TO dit doet, als ik lees hoeveel andere zaken niet goed geregeld lijken te zijn.


Wat goed geregeld bij jullie. Ik denk dat het ouders rust kan geven als ze weten welke overwegingen meegenomen zijn bij het besluit.

Elpisto schreef op 01-08-2024 om 07:15:

[..]

Daar is ze dus niet in geslaagd, want haar cijfers zijn niet goed genoeg. Niet lullig bedoeld, maar ik heb het idee dat je het nog al romantiseert: er is een plan opgesteld en die heeft ze dus niet gehaald en daardoor is ze er niet in geslaagd.

Wat wil je nu precies bereiken? Ik snap het echt niet zo goed: er zijn nu al meerdere mensen die aangegeven hebben dat je er in principe niks meer mee kunt. Leg je er bij neer. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat vooral jij er een groot probleem mee hebt dat ze af moet stromen.

Dit inderdaad. Na het 2e trimester is er dus wel contact geweest én met medewerking van school een plan gemaakt om de onvoldoendes weg te werken. Dochter heeft haar best gedaan, maar het is helaas niet gelukt, ze heeft nog veel onvoldoendes. Heel jammer, maar je kunt dan niet zeggen dat ze er wel in geslaagd is, dat is gewoon niet zo. 

Ik ben geslaagd voor mijn rijexamen, maar ik had helaas wel veel ingrepen. Nu willen ze me geen rijbewijs geven. Ik ga een klacht indienen!

Ze heeft dusdanig veel onvoldoendes dat zij moet afstromen. Als het goed is staan de overgangsnormen gewoon in de schoolgids? Of wat wordt bedoelt met de protocollen zijn niet duidelijk? Bedoel je dat er een protocol moet zijn voor overlijdens van opa's en oma's? Ik denk niet dat dat in een protocol te vatten is. Dat zal individueel bekeken moeten worden. Is een kind een bespreekgeval dan zal zoiets misschien een verzachtende omstandigheid zijn. Zijn de punten dusdanig slecht dat geen sprake is van een bespreekgeval dan maakt het niet meer uit. Het is mij niet helder hoe laag de punten zijn. Ik denk dat TO daar net een wat andere interpretatie van heeft gezien de reacties over Goede rapporten, zwaar traject en geslaagd in onvoldoendes wegwerken zonder dat de onvoldoendes weg zijn.

AlisonH schreef op 01-08-2024 om 09:03:

[..]

Ik ben sinds twee jaar afdelingsleider op een vwo en ik ben de eerste die een notulant heeft aangesteld bij de overgangsvergadering. De ouder die erom vraagt krijgt over zijn / haar kind te zien: - of het kind direct doubleerde of een bespreeklijst had; - welke factoren er zijn meegenomen in de bespreking: ziekte, privé-omstandigheden, diagnoses, gedrag en inzet, leesvaardigheid, indien van toepassing profielvakken; - wat het voorstel van de mentor was; - hoeveel docenten er voor het voorstel hebben gestemd en hoeveel tegen.

Ik betwijfel of de school van het kind van TO dit doet, als ik lees hoeveel andere zaken niet goed geregeld lijken te zijn.


Dit is inderdaad wat TO wil horen. Omdat ze niet snapt (als ik het goed begrijp) waarom haar dochter niet afstroomt naar de Havo.

En ook of er gekeken is naar het totaalplaatje van haar dochter en waarom het lijkt waarom dat niet is meegewogen in hun beslissing, aangezien er aantoonbaar een aanleiding was voor haar tijdelijke daling in cijfers. En omdat haar dochter nu, in een kwetsbare periode, ook nog naar een andere school moet en ook weg bij haar vriendinnen, dus voelt het extra vervelend

AlisonH schreef op 01-08-2024 om 09:03:

[..]

Ik ben sinds twee jaar afdelingsleider op een vwo en ik ben de eerste die een notulant heeft aangesteld bij de overgangsvergadering. De ouder die erom vraagt krijgt over zijn / haar kind te zien: - of het kind direct doubleerde of een bespreeklijst had; - welke factoren er zijn meegenomen in de bespreking: ziekte, privé-omstandigheden, diagnoses, gedrag en inzet, leesvaardigheid, indien van toepassing profielvakken; - wat het voorstel van de mentor was; - hoeveel docenten er voor het voorstel hebben gestemd en hoeveel tegen.

Ik betwijfel of de school van het kind van TO dit doet, als ik lees hoeveel andere zaken niet goed geregeld lijken te zijn.


En dit is wat je mag verwachten van een professionele school. Precies dit.

AlisonH schreef op 01-08-2024 om 09:03:

[..]

Ik ben sinds twee jaar afdelingsleider op een vwo en ik ben de eerste die een notulant heeft aangesteld bij de overgangsvergadering. De ouder die erom vraagt krijgt over zijn / haar kind te zien: - of het kind direct doubleerde of een bespreeklijst had; - welke factoren er zijn meegenomen in de bespreking: ziekte, privé-omstandigheden, diagnoses, gedrag en inzet, leesvaardigheid, indien van toepassing profielvakken; - wat het voorstel van de mentor was; - hoeveel docenten er voor het voorstel hebben gestemd en hoeveel tegen.

Ik betwijfel of de school van het kind van TO dit doet, als ik lees hoeveel andere zaken niet goed geregeld lijken te zijn.


En ik zou ook alle punten die hierin staan in jou klacht verwoorden. Dat je op deze punten antwoord wenst te krijgen.

En dat school dit vervelend vindt, is omdat ze dus blijkbaar hun zaakjes niet in orde hebben en ze zich moeten verantwoorden hierover.

Eigenlijk doe je ze een gunst, want bovenstaande horen ze gewoon op orde te hebben en elke leerling op deze punten bespreken.

BritgetJones007 schreef op 01-08-2024 om 11:03:

[..]

Dit is inderdaad wat TO wil horen. Omdat ze niet snapt (als ik het goed begrijp) waarom haar dochter niet afstroomt naar de Havo.

Als ze gewoon op de havo mocht blijven zou toch geen sprake zijn van afstromen?

Meesje schreef op 01-08-2024 om 10:02:

[..]

 Het is mij niet helder hoe laag de punten zijn. Ik denk dat TO daar net een wat andere interpretatie van heeft gezien de reacties over Goede rapporten, zwaar traject en geslaagd in onvoldoendes wegwerken zonder dat de onvoldoendes weg zijn.

Een goed rapport vind ik alles een 8, maar daar kom ik zelfs met een periode met allemaal enen niet mee op onvoldoendes aan het eind. Ik denk ook dat ik een andere interpretatie heb van een goed rapport.

Meesje schreef op 01-08-2024 om 11:40:

[..]

Als ze gewoon op de havo mocht blijven zou toch geen sprake zijn van afstromen?

Ik begreep dat haar dochter havo/vwo volgde?

Vandaar naar de Havo door ipv gelijk naar de mavo. Dat zou ik ook logischer vinden

BritgetJones007 schreef op 01-08-2024 om 13:00:

[..]

Ik begreep dat haar dochter havo/vwo volgde?

Vandaar naar de Havo door ipv gelijk naar de mavo. Dat zou ik ook logischer vinden

Dat is niet logisch als haar gemiddelde bijvoorbeeld geen 6 is, en ze tekorten heeft in de hoofdvakken.

Bij mijn kinderen  op school  heb je geen 3-jarige gemengde brugklas, maar geldt dat voor van 1 naar 2. Als je na de brugklas havo-atheneum een 5 hebt voor Engels en Nederlands kun je al niet meer naar 2 havo. Als je een 5 hebt voor Frans, aardrijkskunde en geschiedenis ook niet. Dat staat gewoon op de website.

Valeria schreef op 01-08-2024 om 13:21:

[..]

Dat is niet logisch als haar gemiddelde bijvoorbeeld geen 6 is, en ze tekorten heeft in de hoofdvakken.

Bij mijn kinderen op school heb je geen 3-jarige gemengde brugklas, maar geldt dat voor van 1 naar 2. Als je na de brugklas havo-atheneum een 5 hebt voor Engels en Nederlands kun je al niet meer naar 2 havo. Als je een 5 hebt voor Frans, aardrijkskunde en geschiedenis ook niet. Dat staat gewoon op de website.

bij zoon moest je om vanuit de havo/vwo klas naar vwo door te stromen gemiddeld 7.3 staan, om naar havo door te stromen 6.5 en bij lager was het doorstromen naar tl. 

Zoals al vaker gezegd, scholen bepalen zelf hun overgangseisen en die moeten staan in de schoolgids. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.