Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


KimVeerman schreef op 29-07-2024 om 21:55:

[..]


De rector was ook boos op mij dat ik een klacht had ingediend. Ze wilde dat ik de klacht ging intrekken. Het zou teveel werk voor haar zijn en mij niks opleveren.

Wow hoe slecht, en hoe bevooroordeeld van die rector! 

KimVeerman schreef op 29-07-2024 om 21:53:

[..]

Ja ik zou ook graag weggaan, maar mijn dochter wil wel graag op deze school blijven, omdat ze net iets heeft opgebouwd met vriendinnen en plezier op deze school. Frans is haar slechtste vak en ze is nu daarvoor ook aan het leren om volgend jaar betere cijfers te kunnen halen. Dus ze hoopt nog de 1 voor Frans te verbeteren!

Maar hoe zit het eigenlijk als je als ouder niet meewerkt met afstromen? Ik heb al aan de school gevraagd om een andere school met plek te vinden, maar dat was ook moeilijk.


Ik begrijp het niet goed, kan ze dan wel op dezelfde school blijven, alleen dan een andere klas? Dat zou gelukkig zijn, toch, want eerder schreef je dat ze naar een andere school zou moeten.

Als je niet meewerkt met afstromen, wat wil je dan doen? De juridische procedure kost tijd en de scholen beginnen over een paar weken. Je kunt niet eisen dat je kind wordt toegelaten tot een bepaalde klas. Dus je kind zal thuis komen te zitten, je krijgt de leerplichtambtenaar op je dak en eventueel de kinderbescherming.

Je kunt kiezen voor escaleren en frustreren. Dan verzamel je al je boze punten, raak je verzeild in procedures waar nauwelijks een goede uitkomst van te verwachten is.

Je kunt ook kiezen voor accepteren en ondersteunen van je dochter. Ik zou voor dat laatste kiezen. Het gaat tenslotte om haar.

Ondertussen geef je weinig  antwoord op concrete vragen, zoals: wat heb je na die tweede periode besproken met school, hoe lang weet je al dat ze niet over kan gaan en naar het vmbo moet.

Tsjor

wat wil je precies met dit topic? 
Je vraag of dit normaal is op school is beantwoord meerdere keren door heel veel mensen . Namelijk ja het is normaal af te stromen als je cijfers niet voldoende zijn.

tsjor schreef op 30-07-2024 om 07:47:

[..]

Als je niet meewerkt met afstromen, wat wil je dan doen? De juridische procedure kost tijd en de scholen beginnen over een paar weken. Je kunt niet eisen dat je kind wordt toegelaten tot een bepaalde klas. Dus je kind zal thuis komen te zitten, je krijgt de leerplichtambtenaar op je dak en eventueel de kinderbescherming.


De huidige school mag haar niet uitschrijven zonder alternatief. Dus als zowel de huidige school als topicstarter geen andere school heeft geregeld zal ze naar de huidige school moeten.

Daglichtlamp schreef op 30-07-2024 om 08:49:

[..]

De huidige school mag haar niet uitschrijven zonder alternatief. Dus als zowel de huidige school als topicstarter geen andere school heeft geregeld zal ze naar de huidige school moeten.

Nee, dan komt ze thuis te zitten want de school geeft het niveau niet, er is geen geschikte klas voir deze leerling. Dan krijgt ze hooguit wat boeken en opdrachten,  scholen zijn daar niet zo goed in.

Daglichtlamp schreef op 30-07-2024 om 08:49:

[..]

De huidige school mag haar niet uitschrijven zonder alternatief. Dus als zowel de huidige school als topicstarter geen andere school heeft geregeld zal ze naar de huidige school moeten.

Zoals ik het lees blijft ze sowieso op deze school. Alleen zit VMBO in een ander gebouw dan havo/vwo. Dus dan is niet meewerken helemaal kansloos. Dan zal de conclusie immers zijn dat moeder het passende onderwijs dat school biedt weigert. 

Even opgezocht TO schrijft inderdaad: Ze moet idd naar een ander schoolgebouw, klas en andere leraren/leerlingen. Alles nieuw, na deze akelige en verdrietige tijd. Het gaat dus om afstromen binnen de huidige school. 

Meesje schreef op 30-07-2024 om 09:18:

[..]

Zoals ik het lees blijft ze sowieso op deze school. Alleen zit VMBO in een ander gebouw dan havo/vwo. Dus dan is niet meewerken helemaal kansloos. Dan zal de conclusie immers zijn dat moeder het passende onderwijs dat school biedt weigert.

Mocht het wel een andere school zijn dan is die school toch ook gewoon wel een alternatief. Het kan toch niet zo zijn dat ouders weigeren het kind naar de juiste school te sturen en dat kind dan op de huidige school blijft én over mag én in de klas naar keuze van ouders mag. Dat zou pas chaos geven op scholen. Ik vrees dat dochter dan inderdaad thuis komt te zitten.

Of ze wel of niet over gaat is inderdaad aan de school. Mijn indruk was dat de huidige school het lagere niveau niet aanbiedt, maar dat kan ik mis hebben.

KimVeerman

KimVeerman

30-07-2024 om 22:51 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 30-07-2024 om 09:21:

[..]

Of ze wel of niet over gaat is inderdaad aan de school. Mijn indruk was dat de huidige school het lagere niveau niet aanbiedt, maar dat kan ik mis hebben.

De VMBO school is van dezelfde scholengemeenschap. Maar dus niet dezelfde directie of leraren. 

KimVeerman

KimVeerman

30-07-2024 om 23:22 Topicstarter

tsjor schreef op 30-07-2024 om 07:47:

[..]

Ik begrijp het niet goed, kan ze dan wel op dezelfde school blijven, alleen dan een andere klas? Dat zou gelukkig zijn, toch, want eerder schreef je dat ze naar een andere school zou moeten.

Als je niet meewerkt met afstromen, wat wil je dan doen? De juridische procedure kost tijd en de scholen beginnen over een paar weken. Je kunt niet eisen dat je kind wordt toegelaten tot een bepaalde klas. Dus je kind zal thuis komen te zitten, je krijgt de leerplichtambtenaar op je dak en eventueel de kinderbescherming.

Je kunt kiezen voor escaleren en frustreren. Dan verzamel je al je boze punten, raak je verzeild in procedures waar nauwelijks een goede uitkomst van te verwachten is.

Je kunt ook kiezen voor accepteren en ondersteunen van je dochter. Ik zou voor dat laatste kiezen. Het gaat tenslotte om haar.

Ondertussen geef je weinig antwoord op concrete vragen, zoals: wat heb je na die tweede periode besproken met school, hoe lang weet je al dat ze niet over kan gaan en naar het vmbo moet.

Tsjo


Ik heb rond die tweede periode aangegeven dat ze zich niet kon concentreren op school door alle gebeurtenissen met oma.
Toen hebben we een plan gemaakt met de mentor om haar te motiveren om al de onvoldoendes weer omhoog te werken. 

Daar is ze ook in geslaagd. Laatste rapport was goed, maar niet goed genoeg om alles omhoog te werken naar een 6. 
Ik heb haar wel ingeschreven op de nieuwe school dus ze staat niet op straat. Ik ben zelf geen docent, dus ik heb geen verstand van dit soort zaken.
Ik heb gewoon hulp nodig met dit. De school heeft haar eigen protocol niet op orde en is heel vaag hierover. En ze kunnen geen oplossingen bedenken. 

Het staat je uiteraard vrij om een andere school te zoeken, maar dat lijkt me zo in de vakantie wel kort dag. 
School heeft de plicht om te zoeken naar een passende plek, maar die is al gevonden binnen de eigen organisatie. Daarom zoeken ze ook niet verder. 

Dat de directeur boos is over je klacht, zou ik me niet zo zeer aantrekken. De vraag is of je er nog heel veel tijd en energie in wil steken en wat het gaat opleveren uiteindelijk.
Als het jou die strijd waard is, is de mening van de directeur ook maar een mening. 
Die heeft gewoon geen zin in gedoe waarschijnlijk.

KimVeerman

KimVeerman

30-07-2024 om 23:32 Topicstarter

josbrod96 schreef op 29-07-2024 om 12:35:

Hallo, wat een moeilijke situatie voor jou en je dochter. Ik ben zelf leerkracht en begrijp je frustratie. Scholen hebben vaak strikte overgangsnormen en helaas wordt er soms weinig rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden zoals een overlijden in de familie. Het is wel belangrijk om te blijven communiceren met de school en wellicht een officiële klacht in te dienen als je het gevoel hebt dat er geen recht wordt gedaan aan de situatie van je dochter. Misschien kan je ook met een onderwijsadviseur of een andere externe partij praten om te kijken of zij kunnen bemiddelen. Sterkte in deze lastige tijd.


Ik had op de site van de OCO gelezen dat ik recht heb op inzage in het leerlingvolgsysteem en notulen van de overgangsvergadering, het stukje dat over mijn dochter gaat. Ik heb er 3 keer om gevraagd, maar niet gekregen. Ik vraag me af of ze wel besproken is, omdat ze het niet willen sturen. 

KimVeerman schreef op 30-07-2024 om 23:32:

[..]


Ik had op de site van de OCO gelezen dat ik recht heb op inzage in het leerlingvolgsysteem en notulen van de overgangsvergadering, het stukje dat over mijn dochter gaat. Ik heb er 3 keer om gevraagd, maar niet gekregen. Ik vraag me af of ze wel besproken is, omdat ze het niet willen sturen.

De docenten zullen ook wel vakantie hebben toch

KimVeerman schreef op 30-07-2024 om 23:32:

[..]


Ik had op de site van de OCO gelezen dat ik recht heb op inzage in het leerlingvolgsysteem en notulen van de overgangsvergadering, het stukje dat over mijn dochter gaat. Ik heb er 3 keer om gevraagd, maar niet gekregen. Ik vraag me af of ze wel besproken is, omdat ze het niet willen sturen.

je hebt recht op inzage, niet op kopieën van het dossier. 

Het is nu vakantie dan is school 4 weken dicht. Ik zou dus na de vakantie inzage vragen en daar een afspraak voor maken.

Was ze volgens de overgangsrichtlijnen bespreek geval of was het duidelijk dat ze moest afstromen volgens de geldende richtlijnen? 

Zzonnetje schreef op 31-07-2024 om 07:56:

[..]

je hebt recht op inzage, niet op kopieën van het dossier.

Het is nu vakantie dan is school 4 weken dicht. Ik zou dus na de vakantie inzage vragen en daar een afspraak voor maken.

Was ze volgens de overgangsrichtlijnen bespreek geval of was het duidelijk dat ze moest afstromen volgens de geldende richtlijnen?

https://www.onderwijsconsument.nl/hebben-ouders-recht-op-een-kopie-van-het-leerlingdossier-van-hun-kind/

Scholen houden zich liever niet aan de wet.

KimVeerman schreef op 30-07-2024 om 23:32:

[..]


Ik had op de site van de OCO gelezen dat ik recht heb op inzage in het leerlingvolgsysteem en notulen van de overgangsvergadering, het stukje dat over mijn dochter gaat. Ik heb er 3 keer om gevraagd, maar niet gekregen. Ik vraag me af of ze wel besproken is, omdat ze het niet willen sturen.

De notulen van de overgangs vergadering. Oh man.  Ik weet dat ik op een school werk waar het procesmatig op zn  zachtst gezegd  rommelig loopt. Maar ik heb werkelijk geen idee wat een ouder te zien krijgt die daar om  komt vragen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.