Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


tsjor schreef op 29-07-2024 om 08:10:

[..]

' Als de hoogte van het cijfer bepaalt hoe vaak het meetelt, 

Dat zegt ze niet. Ze gaf een voorbeeld.

tsjor schreef op 29-07-2024 om 08:10:

[..]

Ik neem aan dat je daar toen navraag naar hebt gedaan? Wat was toen de reactie?

'Ja die 6 telt bijv 2x mee en die 3 telt 4x mee en die 8 telt maar 1x mee dan krijg je een heel ander cijfer. Dan sta je een 4,6.' Als de hoogte van het cijfer bepaalt hoe vaak het meetelt, dan is het wel een heel rare school en is het verwonderlijk dat daar iemand wel overgaat naar de volgende klas. Meestal hangt het af van de aard van de toets.

Tsjor

Als het om de hoogte gaat is het echt ongebruikelijk.  Meestal heeft het te maken met het type toets en de omvang.

Proefwerk telt zwaarder dan so dat zwaarder telt dan een oso,  of een verloop over het jaar, begin jaar telt minder zwaar dan verder in het jaar. Het idee bij dat laatste is het voorkomen dat leerlingen in het begin een sprint trekken en de rest van het jaar rustiger aan doen.

Ik vind het heel sneu voor je dochter. Ik zou er een mailtje aan het schoolhoofd aan wagen. ‘Er gaan zoveel grootouders dood, daar kunnen we geen rekening mee houden.’ Serieus?? Zo leert ze beter met tegenslagen omgaan. Ja, dat zal. Maar het kind heeft wel even tegenslag genoeg, een overleden oma, verdriet, een 1. Moet dat dan nog verder worden afgestraft met afstromen en vriendinnen kwijt? Als dat niet nodig is? In het leven van een kind gaan niet dagelijks mensen dood. Dan hoop je toch op een beetje medeleven.

Misschien kun je vragen om het voordeel van de twijfel. Ik ben zelf in heel andere omstandigheden ooit over gegaan met het voordeel van de twijfel met de afspraak dat ik op het eerste rapport op overgaan zou staan. Dat is gelukt en ik ben daar nog altijd dankbaar voor. Misschien kun je zoiets afspreken.

Het hoeft geen indicatie te zijn dat ze het niet kan. Ik heb zelf in elk geval daarna gewoon mijn diploma gehaald. Je kent zelf je dochter, jezelf en de omstandigheden het beste. Dat ze hard heeft gewerkt om het op te halen, lijkt me positief. Ze heeft motivatie, dat is juist goed!

Op de school van mijn dochter hadden ze na de laatste toetsweek toetsinzage. Dan hebben ze geen school, maar je kunt dan op een bepaald tijdstip naar school gaan om je toetsen in te zien als je dat wilt. Hebben ze op jullie school niet ook zo’n mogelijkheid?

KimVeerman schreef op 29-07-2024 om 02:18:

[..]


Jammer dat je steeds zo negatief reageert. Ze wilde graag die onvoldoendes wegwerken en heeft daar haar best voor gedaan.Ze wilde graag over of iig op die school blijven bij haar vrienden.
Vele toetsen heeft ze niet mogen inzien dus of de cijfers kloppen weet ze niet. Dat is voor haar ook een frustratie. Geen leermoment door even in die toets te kijken wat je goed en fout hebt gedaan.

Ik reageer niet negatief, ik schrijf alleen steeds het mogelijke gezichtspunt van de school op. En dat  gezichtspunt heeft de school op basis van ervaring en ze willen je dochter er mee beschermen en juist voor de komende jaren positieve ervaringen geven. 


S.ndra schreef op 29-07-2024 om 08:19:

Ik zou er een mailtje aan het schoolhoofd aan wagen.

TO heeft al alle mogelijke klachtenprocedures doorlopen: 'Ik heb alle klachten procedures aangegrepen en ik kan nog verder naar de geschillencommissie. Maar is dit het waard?' Uit het begin. Het overwegende advies is: niet doen, niet naar de geschillencommissie, om diverse redenen.

Het kan zijn dat de schol ook rekening houdt met precedentwerking, dus dat de reden voor een uitzondering ook wel een uitzonderlijke reden moet zijn. 

Tsjor

Ik vind drie cijfers in een jaar waarvan er één zo ongeveer de helft van je totale eindcijfer bepaalt echt heel vreemd voor een middelbare school. Dat is bij je eindexamen zo, maar bij de rest vind ik dat niet passend. Ook het niet mogen inzien van toetsen vind ik vreemd, dat is gewoon een recht. 

Een 1 halen is niet zo heel gek en ook niet iets wat je alleen krijgt bij niks invullen.
Je moet toch vaak iets van 70-80% goed hebben voor een voldoende. 
Maar als één toets je halve cijfer voor dat jaar bepaalt en dat is een 1, is het wel lastig ophalen. Dan zit wat mij betreft het programma ook niet evenwichtig en evenredig in elkaar. 

tsjor schreef op 29-07-2024 om 08:10:

[..]

Ik neem aan dat je daar toen navraag naar hebt gedaan? Wat was toen de reactie?

'Ja die 6 telt bijv 2x mee en die 3 telt 4x mee en die 8 telt maar 1x mee dan krijg je een heel ander cijfer. Dan sta je een 4,6.' Als de hoogte van het cijfer bepaalt hoe vaak het meetelt, dan is het wel een heel rare school en is het verwonderlijk dat daar iemand wel overgaat naar de volgende klas. Meestal hangt het af van de aard van de toets.

Tsjor

? Dat van te voren al bepaald op school.

Dat die toets 1x meetelt en de 2de toets 3x of bijvoorbeeld een 4de toets weer 1x of een opdracht 2x en ga zo maar door. Dat is overal zo

MamaE schreef op 29-07-2024 om 11:29:

Ik vind drie cijfers in een jaar waarvan er één zo ongeveer de helft van je totale eindcijfer bepaalt echt heel vreemd voor een middelbare school. Dat is bij je eindexamen zo, maar bij de rest vind ik dat niet passend. Ook het niet mogen inzien van toetsen vind ik vreemd, dat is gewoon een recht.

Een 1 halen is niet zo heel gek en ook niet iets wat je alleen krijgt bij niks invullen.
Je moet toch vaak iets van 70-80% goed hebben voor een voldoende.
Maar als één toets je halve cijfer voor dat jaar bepaalt en dat is een 1, is het wel lastig ophalen. Dan zit wat mij betreft het programma ook niet evenwichtig en evenredig in elkaar.

Bij een 1 werd vroeger je ouders ingelicht en zeker mocht je toets wel inzien.

Dus daar zou ik wel even achteraan gaan. 

Laat eerst de toets maar zien. Maak een foto ervan en kijk thuis ook even de info na in de boeken. Maar een 1 en je mag het niet inzien, dat is wel heel erg raar en autoritair gedrag

Hallo, wat een moeilijke situatie voor jou en je dochter. Ik ben zelf leerkracht en begrijp je frustratie. Scholen hebben vaak strikte overgangsnormen en helaas wordt er soms weinig rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden zoals een overlijden in de familie. Het is wel belangrijk om te blijven communiceren met de school en wellicht een officiële klacht in te dienen als je het gevoel hebt dat er geen recht wordt gedaan aan de situatie van je dochter. Misschien kan je ook met een onderwijsadviseur of een andere externe partij praten om te kijken of zij kunnen bemiddelen. Sterkte in deze lastige tijd.

'Dat die toets 1x meetelt en de 2de toets 3x of bijvoorbeeld een 4de
toets weer 1x of een opdracht 2x en ga zo maar door. Dat is overal zo'
Dat weet ik, daarom kan het ook niet zo zijn dat er alleen maar toetsweken zijn, want dan heb je geen verschillen tussen wat 1, 2 of 3 keer meetelt. Dat verschil in meetellen is niet afhankelijk van de hoogte van het cijfer, maar van het gewicht van de toets. Er moeten dan dus wel toetsen tussendoor gegeven zijn, die lager meetellen. 

Tsjor

'Het is wel belangrijk om te blijven communiceren met de school en wellicht een officiële klacht in te dienen als je het gevoel hebt dat er geen recht wordt gedaan aan de situatie van je dochter. '
Ik heb al op verschillende wijzen gevraagd naar de communicatie tijdens/na die tweede periode, maar daar komt geen duidelijk antwoord op.

TO geeft nu wel aan dat ze nu alle mogelijke klachtenprocedures heeft doorlopen: 'Ik heb alle klachten procedures aangegrepen en ik kan nog verder naar de 
geschillencommissie. Maar is dit het waard?' Verder geeft ze aan dat ze nu verschillende gesprekken heeft gehad met school. Zie begin van het draadje. Dus dat station is al gepasseerd.

Tsjor

KimVeerman

KimVeerman

29-07-2024 om 21:53 Topicstarter

Tuna1968 schreef op 29-07-2024 om 08:12:

Als alles klopt wat jij hier vertel, dan zou ik maar blij zijn, dat ze naar een andere school moet. Oa. toetsen niet inzien, maar een paar cijfers per jaar en gelijk afstromen naar vmbo-t.Terwijl je maar 1 toetsweek verknalt heb. Dat zou de komende jaren ook voor problemen gaan zorgen. Je kan altijd wel eens een slecht cijfer halen. En je moet dan wel een mogelijkheid hebben om te compenseren. En dat schijnt er bij jou dochter op school dus niet te zijn. Zeker toetsen niet mogen inkijken vindt ik heel raar. Alle toetsen die meetellen voor examens mogen niet mee niet mee naar huis, maar moeten op school zoveel tijd bewaard worden. Maar mogen wel ingezien worden.Maar dat is bij julie nog niet aan de orde.

Ja ik zou ook graag weggaan, maar mijn dochter wil wel graag op deze school blijven, omdat ze net iets heeft opgebouwd met vriendinnen en plezier op deze school. Frans is haar slechtste vak en ze is nu daarvoor ook aan het leren om volgend jaar betere cijfers te kunnen halen. Dus ze hoopt nog de 1 voor Frans te verbeteren! 

Maar hoe zit het eigenlijk als je als ouder niet meewerkt met afstromen? Ik heb al aan de school gevraagd om een andere school met plek te vinden, maar dat was ook moeilijk. 


KimVeerman

KimVeerman

29-07-2024 om 21:55 Topicstarter

tsjor schreef op 29-07-2024 om 18:33:

'Het is wel belangrijk om te blijven communiceren met de school en wellicht een officiële klacht in te dienen als je het gevoel hebt dat er geen recht wordt gedaan aan de situatie van je dochter. '
Ik heb al op verschillende wijzen gevraagd naar de communicatie tijdens/na die tweede periode, maar daar komt geen duidelijk antwoord op.

TO geeft nu wel aan dat ze nu alle mogelijke klachtenprocedures heeft doorlopen: 'Ik heb alle klachten procedures aangegrepen en ik kan nog verder naar de
geschillencommissie. Maar is dit het waard?' Verder geeft ze aan dat ze nu verschillende gesprekken heeft gehad met school. Zie begin van het draadje. Dus dat station is al gepasseerd.

Tsjor


De rector was ook boos op mij dat ik een klacht had ingediend. Ze wilde dat ik de klacht ging intrekken. Het zou teveel werk voor haar zijn en mij niks opleveren. 

KimVeerman schreef op 29-07-2024 om 21:53:

[..]

Ja ik zou ook graag weggaan, maar mijn dochter wil wel graag op deze school blijven, omdat ze net iets heeft opgebouwd met vriendinnen en plezier op deze school. Frans is haar slechtste vak en ze is nu daarvoor ook aan het leren om volgend jaar betere cijfers te kunnen halen. Dus ze hoopt nog de 1 voor Frans te verbeteren!

Maar hoe zit het eigenlijk als je als ouder niet meewerkt met afstromen? Ik heb al aan de school gevraagd om een andere school met plek te vinden, maar dat was ook moeilijk.


Dan moet je het hele riedeltje door, klacht bij school, klacht bij overkoepelend orgaan, en zo omhoog tot je uiteindelijk bij een rechtbank komt.

KimVeerman schreef op 29-07-2024 om 21:53:

[..]

Ja ik zou ook graag weggaan, maar mijn dochter wil wel graag op deze school blijven, omdat ze net iets heeft opgebouwd met vriendinnen en plezier op deze school. Frans is haar slechtste vak en ze is nu daarvoor ook aan het leren om volgend jaar betere cijfers te kunnen halen. Dus ze hoopt nog de 1 voor Frans te verbeteren!

Maar hoe zit het eigenlijk als je als ouder niet meewerkt met afstromen? Ik heb al aan de school gevraagd om een andere school met plek te vinden, maar dat was ook moeilijk.


Ik weet niet hoe het zit als je als ouder niet mee wilt werken. Maar school mag pas uitschrijven als er een inschrijving is op een andere school. Maar het is nu toch overal vakantie, school of jullie kunnen nu toch nooit een andere school vinden ?

Wanneer hoorden jullie voor het eerst dat ze moest afstromen ?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.