Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


Meesje schreef op 28-07-2024 om 10:21:

[..]

Ik begrijp hieruit dat ook rapport 1 en 3 niet enkel hoge punten of zelfs alleen voldoendes bevatte? Bij alles hoger dan 6 zou je immers niet hoeven uitrekenen of ze aan de overgangsnormen voldoet. Aangezien ze in het 3e blok (neem ik aan) heel hard gewerkt heeft om het 2e blok goed te maken geeft dat denk ik wel iets aan over hoeveel 'reserve' je dochter heeft.

Ik denk dat ze bij TO op school, net als bij ons een voortschrijdend rapport hebben. Dus rapport 1 gaat over periode 1, rapport 2 gaat over periode 1 en 2, rapport 3 gaat over periode 1, 2 en 3. Dus als je dan de aparte periodes wil weten, moet er even gerekend worden.

Maar To heeft ze dan alleen maar toetsen? En geen inleveropdrachten. En wat zijn dan haar cijfers? En de overgangsnormen ?Want wij kunnen allemaal wel dingen vertellen. En stond ze op alle vakken dan onvoldoende. Want bij dochter op school kunnen ze met een enkele onvoldoende nog over. Als ze alles onvoldoende heeft, snap ik dat ze haar laten afstromen naar vmbo. Dus wij kunnen er eigenlijk nu niets over zeggen omdat we niet weten wat haar cijfers zijn en de overgangsnormen zijn.

ik denk dat de school een op haar tenen lopende leerling zag die geen ruimte had in haar resultaten om een tegenslag op te vangen en de wetenschap dat het volgende jaren zwaarder gaat worden voor de leerling besloten heeft dat het voor deze leerling beter is af te stromen.

Ik zou niet de rapporten 'apart' gaan uitrekenen. Het lijkt me logisch dat alle cijfers in een jaar meetellen en niet alleen de laatste periode. Dan zou je het hele jaar kunnen lanterfanten en dan op het laatst een eindsprint trekken. Een hele periode 'weg laten' kan niet zomaar. Ik kan me één situatie herinneren waarin dat gebeurde en dat was bij een klasgenoot die in de eerste weken van het schooljaar een verkeersongeluk had gehad waarbij haar geheugen en belastbaarheid tijdelijk heel slecht waren. Die had toen in de eerste periode heel veel gemist en bijna geen cijfers. Dat blok telde ook niet mee voor haar. Uiteindelijk is ze wel overgegaan. Maar dan heb je het wel over een uitzonderlijke situatie die - gelukkig - niet tig keer per jaar voorkomt op een school.

Kijk in de schoolgids naar de overgangsnormen. Daarin moet staan welke scores er nodig zijn voor bevordering, zittenblijven of afstromen.

MamaE schreef op 28-07-2024 om 12:54:

Ik zou niet de rapporten 'apart' gaan uitrekenen. Het lijkt me logisch dat alle cijfers in een jaar meetellen en niet alleen de laatste periode. Dan zou je het hele jaar kunnen lanterfanten en dan op het laatst een eindsprint trekken. Een hele periode 'weg laten' kan niet zomaar. Ik kan me één situatie herinneren waarin dat gebeurde en dat was bij een klasgenoot die in de eerste weken van het schooljaar een verkeersongeluk had gehad waarbij haar geheugen en belastbaarheid tijdelijk heel slecht waren. Die had toen in de eerste periode heel veel gemist en bijna geen cijfers. Dat blok telde ook niet mee voor haar. Uiteindelijk is ze wel overgegaan. Maar dan heb je het wel over een uitzonderlijke situatie die - gelukkig - niet tig keer per jaar voorkomt op een school.

Kijk in de schoolgids naar de overgangsnormen. Daarin moet staan welke scores er nodig zijn voor bevordering, zittenblijven of afstromen.

Maar het gaat hier helemaal niet om lanterfanten. Dus waarom daarmee vergelijken?

Ysenda schreef op 28-07-2024 om 12:27:

ik denk dat de school een op haar tenen lopende leerling zag die geen ruimte had in haar resultaten om een tegenslag op te vangen en de wetenschap dat het volgende jaren zwaarder gaat worden voor de leerling besloten heeft dat het voor deze leerling beter is af te stromen.

Als ze gemiddeld 8en had in de eerste periode zou ze niet op 3en en 4en op haar tweede rapport uitkomen. Zelfs met een 7 krijg je het niet zomaar omlaag naar een 3. Redelijk lage gemiddeldes gecombineerd met een enorme val als er iets gebeurt - ik weet niet wat school hier anders van had moeten denken. Zittenblijven? Maar dan haal je niet ineens 9s en kun je het jaar erna wéér iets hebben. 

Valeria schreef op 28-07-2024 om 13:40:

[..]

Als ze gemiddeld 8en had in de eerste periode zou ze niet op 3en en 4en op haar tweede rapport uitkomen. Zelfs met een 7 krijg je het niet zomaar omlaag naar een 3. Redelijk lage gemiddeldes gecombineerd met een enorme val als er iets gebeurt - ik weet niet wat school hier anders van had moeten denken. Zittenblijven? Maar dan haal je niet ineens 9s en kun je het jaar erna wéér iets hebben.

Maar als de slechte cijfers 4x meetellen en heel laag zijn, dan is het lastig inhalen 

BritgetJones007 schreef op 28-07-2024 om 13:48:

[..]

Maar als de slechte cijfers 4x meetellen en heel laag zijn, dan is het lastig inhalen

Als er in de tweede periode een slecht cijfer 4x meetelt, dan is er vast ook wel een cijfer in de eerste of derde periode dat 4x meetelt, en als je gebruikelijke cijfer een 8 is, dan heb je veel meer ruimte om dat slechte cijfer te compenseren dan als je gebruikelijke cijfers tussen de 5 en 7 liggen. 

Per vak krijg je toch wel meer als 3 cijfers per jaar? En de cijfers van de toetsweek tellen wel vaak zwaarder mee maar dat zal dan ook voor de toetsen van de andere toetsweken gelden. Het lijkt me niet dat 1 toetsweek verpesten, als de andere toetsweken wel goed zijn gegaan en je tussendoor nog wat (minder zwaar meetellende) andere, goede, cijfers hebt gehaald, je zo slecht uitkomt. 
Stel dat je voor de toetsweken voor een bepaald vak een 6, een 3, een 8 en nog wat minder zwaar meetellen voldoende des haalt dan kom je gemiddeld nog gewoon voldoende uit. En met 2 onvoldoendes ga je vaak ook nog gewoon over. Ze moet het dus wel echt vrij matig hebben gedaan, niet alleen tijdens die ene verpeste toetsweek.

KimVeerman

KimVeerman

29-07-2024 om 01:58 Topicstarter

Tuna1968 schreef op 28-07-2024 om 08:31:

Wat ik mij afvraag hebben ze in de onderbouw bij to helemaal geen toetsen tussendoor? Hangt alles af van de toetsweken? Hier hebben ze in onderbouw ook nog overhoringen en toetsen tussendoor. In bovenbouw gaan ze over naar 4 toetsweken met bijna geen cijfers tussendoor.
Het lijkt mij stug dat je cijfers alleen bestaan uit 3 toetsweken. Dan is het misschien wel heel fijn om naar een andere school te gaan. Waar het niet afhangt van 3 toetsweken. Want je iedereen kan wel eens een mindere week hebben. Bijv. Ziek zijn, privé wat aan de hand. Maar dochter in 5 vwo heeft bijv een 3,8 gehaald voor haar scheikunde maar gaat over met een ruime 6. En heeft echt geen achten gehaald op haar andere toetsen. Dus ik snap niet hoe dochter van to aan cijfers komt, als ze 1 toetsweek heeft verknald en andere toetsweken goed heeft gemaakt.

Ja ze heeft 3 toetsenweken en weinig cijfers tussendoor. Meestal zijn dat opdrachten en een enkele SO. 

KimVeerman

KimVeerman

29-07-2024 om 02:02 Topicstarter

Anne1234! schreef op 28-07-2024 om 18:13:

Per vak krijg je toch wel meer als 3 cijfers per jaar? En de cijfers van de toetsweek tellen wel vaak zwaarder mee maar dat zal dan ook voor de toetsen van de andere toetsweken gelden. Het lijkt me niet dat 1 toetsweek verpesten, als de andere toetsweken wel goed zijn gegaan en je tussendoor nog wat (minder zwaar meetellende) andere, goede, cijfers hebt gehaald, je zo slecht uitkomt.
Stel dat je voor de toetsweken voor een bepaald vak een 6, een 3, een 8 en nog wat minder zwaar meetellen voldoende des haalt dan kom je gemiddeld nog gewoon voldoende uit. En met 2 onvoldoendes ga je vaak ook nog gewoon over. Ze moet het dus wel echt vrij matig hebben gedaan, niet alleen tijdens die ene verpeste toetsweek.


Ja die 6 telt bijv 2x mee en die 3 telt 4x mee en die 8 telt maar 1x mee dan krijg je een heel ander cijfer. Dan sta je een 4,6.

KimVeerman

KimVeerman

29-07-2024 om 02:06 Topicstarter

Valeria schreef op 28-07-2024 om 13:40:

[..]

Als ze gemiddeld 8en had in de eerste periode zou ze niet op 3en en 4en op haar tweede rapport uitkomen. Zelfs met een 7 krijg je het niet zomaar omlaag naar een 3. Redelijk lage gemiddeldes gecombineerd met een enorme val als er iets gebeurt - ik weet niet wat school hier anders van had moeten denken. Zittenblijven? Maar dan haal je niet ineens 9s en kun je het jaar erna wéér iets hebben.

Ze heeft een paar keer een 1 gehaald wat ik overigens ook niet snap. Want een 1, hoe haal je dat tegenwoordig? Vroeger was dit alleen als je je naam opschreef en verder niks opschreef. Dan had je een 1. Of als je er niet was. 
Je hebt altijd wel iets goed, maar hier geven ze heel makkelijk een 1. 

KimVeerman

KimVeerman

29-07-2024 om 02:18 Topicstarter

Ysenda schreef op 26-07-2024 om 20:28:

[..]

Ontzettend hard moeten werken zou niet nodig moeten zijn op het juiste niveau, dan zou gewoon werken met veel ruimte voor andere dingen voldoende moeten zijn.

Best kans dat de school ziet hoe hard jouw dochter moest werken en haar wilde beschermen want in 3 en 4 havo gaat het tempo en de diepte wel omhoog, dan moet er harder gewerkt worden dan in de 1e 2 jaren.


Jammer dat je steeds zo negatief reageert. Ze wilde graag die onvoldoendes wegwerken en heeft daar haar best voor gedaan.Ze wilde graag over of iig op die school blijven bij haar vrienden. 
Vele toetsen heeft ze niet mogen inzien dus of de cijfers kloppen weet ze niet. Dat is voor haar ook een frustratie. Geen leermoment door even in die toets te kijken wat je goed en fout hebt gedaan. 

KimVeerman schreef op 29-07-2024 om 02:06:

[..]

Ze heeft een paar keer een 1 gehaald wat ik overigens ook niet snap. Want een 1, hoe haal je dat tegenwoordig? Vroeger was dit alleen als je je naam opschreef en verder niks opschreef. Dan had je een 1. Of als je er niet was.
Je hebt altijd wel iets goed, maar hier geven ze heel makkelijk een 1.

Ik neem aan dat je daar toen navraag naar hebt gedaan? Wat was toen de reactie?

'Ja die 6 telt bijv 2x mee en die 3 telt 4x mee en die 8 telt maar 1x mee dan krijg je een heel ander cijfer. Dan sta je een 4,6.' Als de hoogte van het cijfer bepaalt hoe vaak het meetelt, dan is het wel een heel rare school en is het verwonderlijk dat daar iemand wel overgaat naar de volgende klas. Meestal hangt het af van de aard van de toets.

Tsjor

Als alles klopt wat jij hier vertel, dan zou ik maar blij zijn, dat ze naar een andere school moet. Oa. toetsen niet inzien, maar een paar cijfers per jaar en gelijk afstromen naar vmbo-t.Terwijl je maar 1 toetsweek verknalt heb. Dat zou de komende jaren ook voor problemen gaan zorgen. Je kan altijd wel eens een slecht cijfer halen. En je moet dan wel een mogelijkheid hebben om te compenseren. En dat schijnt er bij jou dochter op school dus niet te zijn. Zeker toetsen niet mogen inkijken vindt ik heel raar.  Alle toetsen die meetellen voor examens mogen niet mee niet mee naar huis, maar moeten op school zoveel tijd bewaard worden. Maar mogen wel ingezien worden.Maar dat is bij julie nog niet aan de orde.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.