Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


Daglichtlamp schreef op 27-07-2024 om 10:06:

[..]

Maar ik had niet het idee dat ik heel veel stof gemist had.


Zit het verschil niet meer in wat je met de stof doet dan wat de stof precies is? Het laagste niveau is reproductie, dan toepassen, en dan er zelf iets nieuws mee doen? Ik weet de laatste omschrijving niet precies meer. 

Decembermamma schreef op 27-07-2024 om 08:27:

[..]

Dat kan niet, het kan namelijk niet dat je na 3 jaar op havo niveau les krijgen je in de 4e op vwo niveau.

Jawel hoor. Mijn neefje is van 3 havo naar 4 vwo gegaan en is nu arts. Zat wel de universiteit tussen, trouwens. 

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. We kunnen hier wel allemaal persoonlijke anekdotes en N=1 verhalen ophangen, maar je dochter zit op een bepaalde school met bepaalde regels en overgangsnormen en daar heeft ze het mee te doen.

Ik snap dat scholen niet overal rekening mee kunnen houden, omdat er op jaarbasis natuurlijk nogal wat opa's en oma's komen te overlijden. Dat gebeurt immers in het leven. 
Het is heel pijnlijk dat ze hierdoor nu moet afstromen, maar als het goed is, heeft een school overgangsnormeringen en zijn die vooraf duidelijk.

Daarnaast is de schoolvakantie al begonnen, dus de vraag is of je nog veel kan doen hieraan. Soms kun je het ergens ontzettend mee oneens zijn, maar kost de strijd meer energie dan je focussen op de toekomst.

Als ze na vmbo-t nog havo wil doen kost dat net zo veel tijd als doubleren, plus heeft ze dan al een diploma en kan ze eventueel ook naar het mbo mocht ze dat willen.

Valeria schreef op 27-07-2024 om 14:53:

[..]

Zit het verschil niet meer in wat je met de stof doet dan wat de stof precies is? Het laagste niveau is reproductie, dan toepassen, en dan er zelf iets nieuws mee doen? Ik weet de laatste omschrijving niet precies meer.

Wat ik probeerde te zeggen is dat het geen probleem hoeft te zijn om met les op havo 3 niveau over te stappen naar 4 vwo.

KimVeerman

KimVeerman

27-07-2024 om 18:12 Topicstarter

MamaE schreef op 27-07-2024 om 15:17:

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. We kunnen hier wel allemaal persoonlijke anekdotes en N=1 verhalen ophangen, maar je dochter zit op een bepaalde school met bepaalde regels en overgangsnormen en daar heeft ze het mee te doen.

Ik snap dat scholen niet overal rekening mee kunnen houden, omdat er op jaarbasis natuurlijk nogal wat opa's en oma's komen te overlijden. Dat gebeurt immers in het leven.
Het is heel pijnlijk dat ze hierdoor nu moet afstromen, maar als het goed is, heeft een school overgangsnormeringen en zijn die vooraf duidelijk.

Daarnaast is de schoolvakantie al begonnen, dus de vraag is of je nog veel kan doen hieraan. Soms kun je het ergens ontzettend mee oneens zijn, maar kost de strijd meer energie dan je focussen op de toekomst.

Als ze na vmbo-t nog havo wil doen kost dat net zo veel tijd als doubleren, plus heeft ze dan al een diploma en kan ze eventueel ook naar het mbo mocht ze dat willen.

Dank je wel.

Ik heb naar aanleiding van de reacties even de 3 rapporten afzonderlijk uitgerekend en ze zou op basis van de overgangsnormen het 1e en het 3e rapport overgaan. Alleen het 2e rapport is gewoon erg laag, allemaal drieën en vieren. 

Dat zijn dus geen normale gemiddelde cijfers, ze was er duidelijk niet bij door het overlijden van mijn moeder. Die cijfers zijn zo laag door een logische reden. Ook vorig jaar in de eerste heeft ze niet zulke lage cijfers gehad op een rapport. Het is geen patroon of iets dergelijks. 

Op school tellen alle cijfers hetzelfde mee en ze tellen door, dus er wordt niet naar de afzonderlijke rapporten gekeken. Alleen naar het gemiddelde van de cijfers die gehaald zijn. 

Dus 1e rapport, dan 1e/2e rapport en dan 1e/2e/3e rapport. Op basis van die uitslag maken ze de balans op.

KimVeerman

KimVeerman

27-07-2024 om 18:15 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 26-07-2024 om 12:52:

Wat mij bij topicstarter het meest frustrerend lijkt is dat het niet zoals bij mij ging over doubleren of afstromen, maar om het voordeel van de twijfel om toch naar havo 3 te mogen of om afstromen. Als dochter op grond van het derde rapport gewoon over had gekund, waarom haar die mogelijkheid dan niet geven. Waarom cijfers die halverwege het jaar gehaald zijn de doorslag laten geven?
Bij mij op school telde het laatste rapport ook altijd zwaarder dan de eerdere rapporten.


Door deze reactie ben ik gaan kijken naar dit laatste rapport en idd zou ze gewoon over kunnen. Niet eens doubleren of afstromen. 

KimVeerman schreef op 27-07-2024 om 18:15:

[..]


Door deze reactie ben ik gaan kijken naar dit laatste rapport en idd zou ze gewoon over kunnen. Niet eens doubleren of afstromen.

Datis dan wel lullig, want op andere scholen kijken ze naar het laatste rapport. Maar je hebt al enkele keren geschreven dat je dochter keihard heeft gewerkt. Maar als je keihard moet werken in de tweede klas, dan is het misschien te moeilijk . 

KimVeerman schreef op 27-07-2024 om 18:12:

[..]

Dank je wel.

Ik heb naar aanleiding van de reacties even de 3 rapporten afzonderlijk uitgerekend en ze zou op basis van de overgangsnormen het 1e en het 3e rapport overgaan. Alleen het 2e rapport is gewoon erg laag, allemaal drieën en vieren.

Dat zijn dus geen normale gemiddelde cijfers, ze was er duidelijk niet bij door het overlijden van mijn moeder. Die cijfers zijn zo laag door een logische reden. Ook vorig jaar in de eerste heeft ze niet zulke lage cijfers gehad op een rapport. Het is geen patroon of iets dergelijks.

Op school tellen alle cijfers hetzelfde mee en ze tellen door, dus er wordt niet naar de afzonderlijke rapporten gekeken. Alleen naar het gemiddelde van de cijfers die gehaald zijn.

Dus 1e rapport, dan 1e/2e rapport en dan 1e/2e/3e rapport. Op basis van die uitslag maken ze de balans op.

Heb je alleen contact gezocht met haar mentor hierover, of heb je ook contact gezocht bij het zorgteam of schoolondersteuningsteam?

Want het verbaasd mij zo dat ze dan niet naar 3 havo doorkan? Ook omdat ze duidelijk door het overlijden van slag was en wat je terug kan zien in haar schoolresultaten.

Hoe heeft haar mentor dit toegelicht? 


KimVeerman schreef op 27-07-2024 om 18:12:

[..]


Dus 1e rapport, dan 1e/2e rapport en dan 1e/2e/3e rapport. Op basis van die uitslag maken ze de balans op.

Waar moeten we dan aan denken? Want als je op het eerste rapport bijvoorbeeld alleen maar 8'en staat en je staat voor de volgende periode vaak gemiddeld een 3 of 4, dan wordt dat op zo'n cumulatief rapport misschien zelfs wel een 6, en dan als je het in de derde periode weer optrekt, een 7 bijvoorbeeld. 

Alleen als je eerste rapport al aan de lage kant is overleef je zo'n dip niet. Wat waren de rapportcijfers dan? En wat zeiden de leraren bij de rapportgesprekken van de tweede periode?

Wat ik mij afvraag hebben ze in de onderbouw bij to helemaal geen toetsen tussendoor? Hangt alles af van de toetsweken? Hier hebben ze in onderbouw ook nog overhoringen en toetsen tussendoor. In bovenbouw gaan ze over naar 4 toetsweken met bijna geen cijfers tussendoor. 
Het lijkt mij stug dat je cijfers alleen bestaan uit 3 toetsweken. Dan is het misschien wel heel fijn om naar een andere school te gaan. Waar het niet afhangt van 3 toetsweken. Want je iedereen kan wel eens een mindere week hebben. Bijv. Ziek zijn, privé wat aan de hand. Maar dochter in 5 vwo heeft bijv een 3,8 gehaald voor haar scheikunde maar gaat over met een ruime 6. En heeft echt geen achten gehaald op haar andere toetsen. Dus  ik snap niet hoe dochter van to aan cijfers komt, als ze 1 toetsweek heeft verknald en andere toetsweken goed heeft gemaakt.

Ook zonder havo diploma kun je naar een hoge school d.m.v de 21 + toets ,  echt verder leren kan altijd, maak jezelf er niet zo druk erom , dit is geen les, of falen of probleem, in de 3de had ze zoiezo al een andere klas gekregen 

Hoe zijn de gesprekken met school gegaan na het tweede rapport?
En waren het eerste en derde rapport zodanig dat ze net over zou zijn gegaan, net niet teveel vijven en net genoeg compensatiepunten, of was het royaal, met zevens en achten?
Hoe zijn de gesprekken met school gegaan na het tweede rapport, want ik neem aan dat je toen wel gesprekken hebt gehad op school?

Tsjor

Tuna1968 schreef op 28-07-2024 om 08:31:

Wat ik mij afvraag hebben ze in de onderbouw bij to helemaal geen toetsen tussendoor? Hangt alles af van de toetsweken? Hier hebben ze in onderbouw ook nog overhoringen en toetsen tussendoor. In bovenbouw gaan ze over naar 4 toetsweken met bijna geen cijfers tussendoor.
Het lijkt mij stug dat je cijfers alleen bestaan uit 3 toetsweken. Dan is het misschien wel heel fijn om naar een andere school te gaan. Waar het niet afhangt van 3 toetsweken. Want je iedereen kan wel eens een mindere week hebben. Bijv. Ziek zijn, privé wat aan de hand. Maar dochter in 5 vwo heeft bijv een 3,8 gehaald voor haar scheikunde maar gaat over met een ruime 6. En heeft echt geen achten gehaald op haar andere toetsen. Dus ik snap niet hoe dochter van to aan cijfers komt, als ze 1 toetsweek heeft verknald en andere toetsweken goed heeft gemaakt.

Als ik het goed gelezen had ging het om lage cijfers die ook nog eens 4x meetellen en was het daarom bijna niet te doen om het totaal cijfer nog op te halen.

Maar to heeft er dan geen gesprek plaats gevonden met mentor na die slechte toetsweek. Wat de consequenties is met deze cijfers. Of komt dat advies van vmbo ineens uit de lucht vallen. Is er totaal geen begeleiding geweest na de slechte cijfers.Na elke toetsweek is er indien nodig een mentor-leerling gesprek als er slechte cijfers zijn. Bij dochter op school wordt er een plan van aanpak gemaakt door mentor en betrokken docenten met leerling en daar worden ouders ook op de hoogte van gesteld. Als dit niet gebeurd is, vraag mij af of het een goede school is.

KimVeerman schreef op 27-07-2024 om 18:12:

[..]

Dank je wel.

Ik heb naar aanleiding van de reacties even de 3 rapporten afzonderlijk uitgerekend en ze zou op basis van de overgangsnormen het 1e en het 3e rapport overgaan. Alleen het 2e rapport is gewoon erg laag, allemaal drieën en vieren.

Ik begrijp hieruit dat ook rapport 1 en 3 niet enkel hoge punten of zelfs alleen voldoendes bevatte? Bij alles hoger dan 6 of met een enkele 5 zou je immers niet hoeven uitrekenen of ze aan de overgangsnormen voldoet. Aangezien ze in het 3e blok (neem ik aan) heel hard gewerkt heeft om het 2e blok goed te maken geeft dat denk ik wel iets aan over hoeveel 'reserve' je dochter heeft. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.