Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


Zeespiegel schreef op 26-07-2024 om 09:35:

[..]

Voor wat betreft de cijfers, in principe krijg je in zo'n gezamenlijke klas les op het hoogste niveau, maar om op het hoogste niveau te blijven moet je meer dan een 7 (dat was tenminste bij ons de grens) gemiddeld halen. Voor het laagste niveau gaat het om niet te veel onvoldoendes te halen. Om te mogen blijven.

DAt hangt van de school af op welk niveau je les gaat krijgen. Kan VWO zijn, kan havo zijn, kan iets er tussen in zijn. Je kunt per toets 1 of 2 cijfers krijgen met elk hun eigen overgangsnormen.

Dit verschilt echt per school en hier kun je echt geen 'in principe' aan hangen.

Daglichtlamp schreef op 26-07-2024 om 10:59:

[..]

Ik zeg ook niet dat dat voor iedereen geldt, maar met mijn iq had dat echt niet gepast. Zoals ik al zei waren mijn beste jaren op het vwo, toen had ik eindelijk klasgenoten waar ik bij paste.

ook met een hoog iq kun je prima op vmbo of elders passen, de jaren waar ik dingen geleerd heb waar ik nu in mijn dagelijks leven iets kan was op het vmbo. De bore-out kwam doordat ik verder niet mocht leren wat ik wilde leren qua verdieping. Het minst heb ik gepast bij de vwo-ers. Ik heb de omgekeerde route gedaan, vmbo, mavo, havo, vwo. Ik was het gelukkigst op de havo, met die mensen ben ik nu nog bevriend.

Ik denk ook niet dat het aan je iq ligt maar aan je persoonlijkheid en de groep waar je in terecht komt.

 Wat  mij bij topicstarter het meest frustrerend lijkt is dat het niet zoals bij mij ging over doubleren of afstromen, maar om het voordeel van de twijfel om toch naar havo 3 te mogen of om afstromen. Als dochter op grond van het derde rapport gewoon over had gekund, waarom haar die mogelijkheid dan niet geven. Waarom cijfers die halverwege het jaar gehaald zijn de doorslag laten geven?
Bij mij op school telde het laatste rapport ook altijd zwaarder dan de eerdere rapporten.

Ysenda schreef op 26-07-2024 om 12:48:

[..]

ook met een hoog iq kun je prima op vmbo of elders passen, de jaren waar ik dingen geleerd heb waar ik nu in mijn dagelijks leven iets kan was op het vmbo. De bore-out kwam doordat ik verder niet mocht leren wat ik wilde leren qua verdieping. Het minst heb ik gepast bij de vwo-ers. Ik heb de omgekeerde route gedaan, vmbo, mavo, havo, vwo. Ik was het gelukkigst op de havo, met die mensen ben ik nu nog bevriend.

Ik denk ook niet dat het aan je iq ligt maar aan je persoonlijkheid en de groep waar je in terecht komt.

Dit mijn hoogbegaafde sibling heeft ontzettend genoten van zijn tijd op het mbo , hij deed jaren geleden een vakopleiding waar zijn interesse lag , verdiend een goed salaris hiermee en heeft een hele reeks hobby's , niet iedereen met een hoog IQ wil of gaat studeren en dat hoeft ook helemaal niet, de nadruk op kinderen vooral met  een hoog IQ vind ik te vaak liggen op je moet een zo hoog mogelijk niveau behalen, terwijl dit lang niet altijd aansluit op de wensen van het kind 

Daglichtlamp schreef op 26-07-2024 om 10:59:

[..]

Ik zeg ook niet dat dat voor iedereen geldt, maar met mijn iq had dat echt niet gepast. Zoals ik al zei waren mijn beste jaren op het vwo, toen had ik eindelijk klasgenoten waar ik bij paste.

Het kan dat jij er niet had gepast maar iemand met jouw IQ kan ook echt prima op het VMBO passen. Mijn dochter met een hoog IQ had het erg naar haar zin op het VMBO kader en nu ook op een creatieve MBO 4 opleiding. 

Anoniemvoornu schreef op 26-07-2024 om 13:02:

[..]

Dit mijn hoogbegaafde sibling heeft ontzettend genoten van zijn tijd op het mbo , hij deed jaren geleden een vakopleiding waar zijn interesse lag , verdiend een goed salaris hiermee en heeft een hele reeks hobby's , niet iedereen met een hoog IQ wil of gaat studeren en dat hoeft ook helemaal niet, de nadruk op kinderen vooral met een hoog IQ vind ik te vaak liggen op je moet een zo hoog mogelijk niveau behalen, terwijl dit lang niet altijd aansluit op de wensen van het kind

Herkenbaar. Ik heb in de ogen van mijn moeder enorm gefaald door geen WO te doen. Inmiddels is ze daar wel wat genuanceerder over gaan denken hoor, ik heb altijd hele leuke en interessante banen gehad waarmee zij ook wel 'voor de dag kon komen', want dat was natuurlijk wel belangrijk. Mijn zoon, randje hoogbegaafd, doet nu een fantastische creatieve hbo-opleiding waar hij helemaal op zijn plek zit. Wel kan hij door zijn hoge iq zijn klasgenoten bij veel theoretische vakken helpen en dat vindt hij ook hartstikke leuk om te doen.

Ik ben ook met mijn zeer hoge iq afgestroomd van gymnasium naar havo. Ik vond het een verademing. Daarna hbo en prima gewerkt als hbo'er tussen de soortgenoten. Na mijn 40e master gedaan, dat vond ik inhoudelijk geweldig. Maar ik ben daarna les gaan geven in de bovenbouw van het vwo en ik vond het er weer echt verschrikkelijk. Ik geef nu les in het hbo, ook nu weer helemaal mijn ding.

ogen op de toekomst Kim, zowel jij als je dochter. Heeft ze een idee wat ze graag wil worden?
Dam kunnen jullie hier de weg naartoe uitstippelen ( jij op de achtergrond, laat haar zelf eerst maar eens proberen)

gewoon naar Vmbo t laten gaan. Ze kan daarna altijd nog doorgaan naar de HAVo

KimVeerman

KimVeerman

26-07-2024 om 20:17 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 26-07-2024 om 12:52:

Wat mij bij topicstarter het meest frustrerend lijkt is dat het niet zoals bij mij ging over doubleren of afstromen, maar om het voordeel van de twijfel om toch naar havo 3 te mogen of om afstromen. Als dochter op grond van het derde rapport gewoon over had gekund, waarom haar die mogelijkheid dan niet geven. Waarom cijfers die halverwege het jaar gehaald zijn de doorslag laten geven?
Bij mij op school telde het laatste rapport ook altijd zwaarder dan de eerdere rapporten.

Klopt goede analyse daglicht, bedankt daarvoor. Ze had idd een goed derde rapport en op basis van die cijfers kon ze over. Maar ja die 3 rapporten tellen allemaal even hard mee. Er is geen onderscheid in de 3 rapporten. Terwijl ze de derde periode wel ontzettend hard heeft gewerkt en haar koppie er weer bij had. 

KimVeerman schreef op 26-07-2024 om 20:17:

[..]

Klopt goede analyse daglicht, bedankt daarvoor. Ze had idd een goed derde rapport en op basis van die cijfers kon ze over. Maar ja die 3 rapporten tellen allemaal even hard mee. Er is geen onderscheid in de 3 rapporten. Terwijl ze de derde periode wel ontzettend hard heeft gewerkt en haar koppie er weer bij had.

Ontzettend hard moeten werken zou niet nodig moeten zijn op het juiste niveau, dan zou gewoon werken met veel ruimte voor andere dingen voldoende moeten zijn.

Best kans dat de school ziet hoe hard jouw dochter moest werken en haar wilde beschermen want in 3 en 4 havo gaat het tempo en de diepte wel omhoog, dan moet er harder gewerkt worden dan in de 1e 2 jaren.

Ysenda schreef op 26-07-2024 om 12:43:

[..]

DAt hangt van de school af op welk niveau je les gaat krijgen. Kan VWO zijn, kan havo zijn, kan iets er tussen in zijn. Je kunt per toets 1 of 2 cijfers krijgen met elk hun eigen overgangsnormen.

Dit verschilt echt per school en hier kun je echt geen 'in principe' aan hangen.

Dat kan niet, het kan namelijk niet dat je na 3 jaar op havo niveau les krijgen je in de 4e op vwo niveau.

Decembermamma schreef op 27-07-2024 om 08:27:

[..]

Dat kan niet, het kan namelijk niet dat je na 3 jaar op havo niveau les krijgen je in de 4e op vwo niveau.

Wat ik zeg: elke school bepaald dit zelf, jouw stellige kan niet, of in principe krijgen ze op vwo niveau les is te stellig.

Scholen verschilken ook in hun ambities,  hoger gemiddeld eindcijfer, excelleren in bepaalde vakken. Heeft allemaal invloed op hoe ze het onderwijs inrichten. 

Decembermamma schreef op 27-07-2024 om 08:27:

[..]

Dat kan niet, het kan namelijk niet dat je na 3 jaar op havo niveau les krijgen je in de 4e op vwo niveau.

Ik vraag me altijd af of het verschil nu echt zo groot is, mijn overstap van 4 havo naar 5 vwo ging namelijk echt heel soepel, mijn cijfers gingen zelfs omhoog in plaats van omlaag. Kwam in mijn geval natuurlijk ook omdat ik beter ben in inzicht dan in automatiseren, dus vwo deed meer beroep op wat ik goed kon. Maar ik had niet het idee dat ik heel veel stof gemist had.

Is wel ervaring van inmiddels best lang geleden, dus wellicht dat het verschil inmiddels wel groter is.

Daglichtlamp schreef op 27-07-2024 om 10:06:

[..]

Ik vraag me altijd af of het verschil nu echt zo groot is, mijn overstap van 4 havo naar 5 vwo ging namelijk echt heel soepel, mijn cijfers gingen zelfs omhoog in plaats van omlaag. Kwam in mijn geval natuurlijk ook omdat ik beter ben in inzicht dan in automatiseren, dus vwo deed meer beroep op wat ik goed kon. Maar ik had niet het idee dat ik heel veel stof gemist had.

Is wel ervaring van inmiddels best lang geleden, dus wellicht dat het verschil inmiddels wel groter is.

Ik ben in mei van lhno c niveau, naar mavo gegaan en in oktober van datzelfde jaar kreeg ik de keuze of ik van mavo3 naar vwo3 wilde gaan. 

Wel met aangepaste eisen voor mijn niet examenvakken aka de talen. Maar wel strengere beoordeling bij handvaardigheid. 

Ik heb om sociale redenen voor de havo gekozen, op het vwo zou ik in de klas komen bij mijn pesters (lichamelijk geweld) van de basisschool, daar had ik geen trek in.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.