Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


Het klinkt alsof het besloten is en dan is het gewoon klaar.  Soms gaan dingen zo.  Kijk als jij allerlei klachten procedures wil starten dan moet je dat doen maar ik zou daar geen energie in steken
Leer je kind : elk nadeel heeft zijn voordeel en bedenk samen wat de voordelen zijn
Ze gaat nu naar het 3e jaar? Fijn, over 2 jaar al examen en dan alsnog havo of mss al een vakopleiding dus geen vakken waar je niets aan vind
Het wordt makkelijker. Dus fijn meer tijd voor vriendinnen en bijbanen
Je moet nieuwe vriendinnen maken? Ja maar als je blijft zitten moet je ook nieuwe vriendinnen maken

weet je bij een kind, wat erin zit komt er. Vanzelf uit. Heeft zij wel de capaciteit om op havo /vwo te presteren, dan komt ze daar vanzelf terecht.  Of dat nu via vmbo havo route is, of mbo hbo. Of later op haar werk intern.  Dat komt vanzelf.

KimVeerman schreef op 25-07-2024 om 00:14:

Druk van mij? Ik heb haar juist niet onder druk gezet. Misschien moet je wat beter lezen wat ik schrijf.

Mijn andere dochter zat in het examen jaar en heeft haar examen gewoon gehaald. Ze is geslaagd!! Niet elk kind reageert hetzelfde op het verlies van een dierbare persoon.

Ik ben zelf idd nog aan het rouwen en het valt mij heel zwaar dat ik nu ook weer een heleboel dingen moet regelen naast al het andere wat ik nog moet regelen van mijn moeder.

De school doet net alsof het allemaal maar vanzelf gaat. Terwijl mijn dochter een nieuwe klas krijgt en nieuwe vrienden moet maken na de vakantie. Daar maakt ze zich nu al zorgen over.

Bedankt voor alle steunbetuigingen, dat is echt heel lief en dat waardeer ik enorm.

Kan me heel goed voorstellen dat dit een extra zorg erbij is een een al heel moeilijke periode voor je, is ook gewoon echt niet leuk. Heeft je moeder een lang ziekbed gehad?

Ik vind het een behoorlijk harde reactie van de school. 

@Kim: veel sterkte met het verlies van je moeder.

Ik hoop dat je dochter na de zomervakantie in een leuke klas terecht komt waar ze zich snel thuis voelt (en waar misschien ook iets meer aandacht is voor andere dingen dan alleen cognitieve prestaties).

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

25-07-2024 om 08:08

Ik snap je wel . Ik vind ook dat school haar best in havo 2 had kunnen laten starten. Desnoods tot december.
Lukt het niet dan naar mavo 2.

Gecondoleerd nog met je moeder.

De druk zit hem in hoe erg jij het vindt dat je dochter nu naar het VMBO-t moet. Ik snap dat het vervelend is als je dan dingen moet regelen en helemaal hoe zwaar het is om dingen te regelen rond het overlijden van je moeder. Maar probeer de overgang voor je dochter zo luchtig en positief mogelijk te houden, dan maak je dat deel voor haar in elk geval minder zwaar.

Tsjor

Doubleren in brugklas wordt in de praktijk weinig gedaan om te voorkomen dat wanneer je opnieuw doubleert je helemaal van school af moet. 

Het is nu 2mavo geworden. Een nieuwe klas maar dat was opnieuw 1h/v doen ook.
Je schrijft "best een zwaar traject met lange dagen". Misschien is eerst mavo doen en daarna havo wel fijner voor je dochter. 

Er stromen ook soms weer kinderen terug van 2M naar 3H als ze duidelijk te goed zijn voor het mavotraject.

Dus staar je niet blind op het woord afstromen en een mavodiploma is een mooi diploma.

Ik heb een aantal jaar als schoolmaatschappelijk werker op havo/vwo school gewerkt ( ook op een VMBO overigens) en daarin werd, als ik betrokken was, wel echt gekeken naar omstandigheden. In dit soort gevallen werd er gekeken naar cijfers van de 1e klas en de 2 andere rapporten waarbij we met elkaar probeerden te kijken naar of wij dachten dat de leerlingen havo of vwo wel zou kunnen halen. Als er verder alleen prima rapporten ( niet met de hakken over de slootjes) dan werd er een uitzondering gemaakt en mocht de leerlingen blijven. Dit was op beide havo/vwo scholen zo waar ik werkte. Maar goed dan moest ik als schoolmaatschappelijk werker wel betrokken worden om goed zicht te krijgen op de omstandigheden. 

Sterkte met jullie verlies. Een moeder/oma verliezen kan ontzettend verdrietig en heftig zijn. 

 Voor de duidelijkheid: ze zat in 2 havo/vwo en gaat nu naar 3 vmbo? Haar eerste en derde rapport waren goed genoeg om over te gaan, maar haar eindcijfers waren te laag door een slecht tweede rapport?  Ik vind het jammer als dit klopt dat ze haar niet het voordeel van de twijfel hebben gegeven, zeker als er gewoon een stijgende lijn was.  Ik denk alleen dat je er weinig aan doet, na de vakantie zal ze toch moeten starten op vmbo.  Werd in haar tweejarige brugklas les gegeven op havo of op vwo niveau?

Heel bot, tenzij de betreffende grootouder een plaatsvervangend ouder is, dus kind woont bij de betreffende grootouder vind ik het overlijden van een grootouder geen wereldschokkende zaak voor een kleinkind. Dat hoort erbij in het leven en overkomt de meeste middelbare school leerlingen. School weet dat en houdt er niet op individuele basis rekening mee maar wel met de overgangsnormering in het algemeen, ze hoeven niet 90% te scoren om over te gaan. Er gebeuren nog veel meer schokkende dingen bij andere leerlingen. Jouw dochter is geen uitzondering in de populatie. 

Dat die ene slechte periode zo'n impact heeft kon je direct daarna ook al weten. Dat was het moment om met school in overleg te gaan.

Als het kind op het juiste niveau zit is de middelbare school geen zwaar traject of heel hard werken. Ook niet als het kind gymnasium doet. Als jouw kind in de brugklas al heel hard moet werken en het heel zwaar vind moet je je ook afvragen of je kind wel op het juiste niveau zit. En zelfs met voldoende cijfers niet een stapje lager beter op haar plek zit. Ook daar kijkt de school naar. Die havo/vwo of vwo eindtoets zegt iets maar niet alles. Het is net beleggen: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Dus support je kind want ook deze nieuwe klas en nieuwe locatie kan heel leuk zijn als je er positief aan begint en dan hoeft je kind niet heel zwaar en hard te werken maar is er ruimte om te groeien op andere minstens net zo belangrijke gebieden.

KimVeerman schreef op 24-07-2024 om 22:17:

Het eerste rapport was goed, het tweede rapport rampzalig door alle gebeurtenissen
Ze had geen enkele voldoende gehaald tijdens de toetsweek. Zelfs een paar keer een 1 die 2x/4x meetelde…
Derde rapport was goed, maar net niet genoeg om alle onvoldoendes weg te werken.
Er worden gemiddeld 12 cijfers per jaar gegeven dus 4 cijfers per periode, een 1 die 4x meetelt hakt er enorm in en kan bijna niet worden opgehaald als je normaal een 7 haalt.

Heb je ook contact gehad met school vlak voor of na de rampzalige toetsweek? Wat was de reactie van school toen? Is er gesproken over toetsen herkansen?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als dat contact er niet geweest is dat school nu denkt dat alles uit de kast getrokken wordt om dochter toch in de havo/vwo klas te houden. 

Doubleren is keer op keer bewezen ineffectief. Dus ik begrijp wel dat ze daar niet voor kiezen - meer scholen stappen daar zoveel mogelijk vanaf. Nu kan ze in geval door naar de derde. Ik snap overigens jouw (en haar) zorgen: de stap naar een ander gebouw etc. is natuurlijk ook een forse. Sterkte allemaal! 

KimVeerman schreef op 24-07-2024 om 22:59:

Ik heb gedurende het jaar niet heel veel extra druk gezet op haar. Ik heb haar geholpen en ondersteund waar het nodig was en idd gerustgesteld dat het wel zou lukken.

Ik had echter de starre houding van school niet verwacht t.a.v. het overlijden.

Nu gaat ze eigenlijk 2 stappen omlaag dus van een vwo naar een vmbo-t en de stap naar havo wordt overgeslagen.

Maar ja, het is blijkbaar normaal dat kinderen meteen uit hun veilige omgeving worden gehaald en het vertrouwen in het kind meteen weg is na een paar slechte cijfers terwijl daar een legitieme reden voor is.

Maar wat, meer dan hun medeleven tonen, hadden ze nog meer kunnen doen dan? 

Met alle respect hoor, ook vanuit hier mijn condoleances. Maar je kind is niet blijven zitten doordat haar grootmoeder is overleden, ze is blijven zitten omdat haar cijfers te slecht waren, genomen over een gehele periode. 


Doubleren in de brugklas wordt gewoon in principe niet gedaan, dus dan is er maar 1 keuze over en dat is niveau terug. Er zijn vanuit school dus gerede twijfels of ze het aan kan en met het halen van een 1 die 4 keer mee telt, is die twijfel toch niet zomaar toch? Ik bedoel, zelfs als je niet leert, en wel naar school geweest bent die periode, dan moet er toch wel een 3 uit te halen zijn?

Elpisto schreef op 25-07-2024 om 08:51:

[..]
Doubleren in de brugklas wordt gewoon in principe niet gedaan, dus dan is er maar 1 keuze over en dat is niveau terug. Er zijn vanuit school dus gerede twijfels of ze het aan kan en met het halen van een 1 die 4 keer mee telt, is die twijfel toch niet zomaar toch? Ik bedoel, zelfs als je niet leert, en wel naar school geweest bent die periode, dan moet er toch wel een 3 uit te halen zijn?


Volgens mij zit dit meisje dus juist niet meer in de eerste klas, maar zat ze al in de tweede klas. Doubleren in de tweede klas komt vaker voor dan in de eerste. Dan  heb je namelijk al laten zien dat je het niveau in principe wel aan kunt.

Maar doordat topicopener al in haar eerste post schrijft over een zwaar traject wordt wel de indruk gewekt dat dochter sowieso er al hard voor moest werken.
 

maar waarom is het zo erg dat je dochter een "minder" niveau gaat doen , fijner toch voor haar want heel naar gezegd overlijdens kunnen vaker gebeuren  en een beetje minder stress om te presteren op school is dan wel prettig, juist goed dat school rekening houd met haar belastbaarheid , je kan altijd verder leren het duurt iets langer maar geeft nu mischien wel heel veel minder stress voor haar

Voor mij ligt het er ook wel aan wat bedoeld wordt met een 'goed' eerste en derde rapport. Goed, als in; alles 8 of hoger. Dan snap ik de houding van school ook niet. Dan is wel duidelijk dat het kind het kan. Goed, als in; voldoende om over te gaan, met gemiddeld een 6, soms een zeven, soms een 5. Dan kan ik me enige terughoudendheid voorstellen. Zeker als het school ook is opgevallen dat het kind school als een 'zwaar traject met lange dagen' ervaart. Want dat klinkt een beetje alsof ze boven haar niveau zat. Zo zwaar hoort een brugklas immers niet te zijn. En als ze om het te halen al heel hard moet werken dan zal iedere tegenslag in de komende jaren opnieuw leiden tot onder de norm zakken. Dan denk ik dat het voor je dochter heel fijn is om nu op haar eigen niveau les te krijgen en niet meer in een 'zwaar traject' te hoeven zitten. En als ze dan alsnog naar de havo wil dan kan dat toch. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.