Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.

Mijn kind zit in de brugklas van havo/vwo. Best een zwaar traject met lange dagen.
Dit jaar is echter mijn moeder dus haar oma overleden. Mijn dochter is wel doorgegaan met school om niks te missen, maar haar concentratie en motivatie waren wat minder en ze haalde slechte cijfers.

Nu moet ze afstromen naar een lager niveau. VMBO-t. Ze mag niet blijven zitten en zelfs niet naar een gewone havo brugklas. Ik heb nu al vele gesprekken gevoerd met school maar ze zijn stug.
Mijn dochter is erg gemotiveerd om te leren, had geen achterstanden alleen wat slechte cijfers gehaald in die emotionele zware periode.

School zegt dat het overlijden van een grootouder niet relevant is en niet belangrijk. Dit is de leeftijd waarop vele grootouders doodgaan en daar kunnen ze geen rekening mee houden.

De overgangsnormen worden niet versoepeld.
Ze moet afstromen naar een VMBO-t klas. 
Bent u leerkracht?
Heeft u ervaring met deze materie? 
Is dit normaal?


Ja afstromen vinden scholen normaal, in de eerste klas wordt doubleren bijna niet toegestaan. Aangezien overal de schoolvakanties al begonnen zijn neem ik aan dat de beroepsmogelijkheden òf al door jou gebruikt zijn òf inmiddels verlopen zijn. Ik heb dan ook geen advies voor je.
Gelukkig is het tegenwoordig weer wel gemakkelijker om na het VMBO-t weer door te stromen naar de havo.
Kan ze wel op dezelfde school blijven, of moet ze naar een hele andere locatie of school?

KimVeerman

KimVeerman

24-07-2024 om 21:46 Topicstarter

Ik heb alle klachten procedures aangegrepen en ik kan nog verder naar de geschillencommissie. Maar is dit het waard? 

Ze zit in 2havo/vwo en zou wel mogen blijven zitten als haar cijfers hoger waren.
Maar dat er geen mogelijkheid is om te blijven zitten in een 2havo klas is heel vreemd. 

Ze moet idd naar een ander schoolgebouw, klas en andere leraren/leerlingen. Alles nieuw, na deze akelige en verdrietige tijd. 

Ik krijg het idee dat ze dan langdurig wel echt slechte cijfers gehaald moet hebben gehaald. Klopt dat? Een maandje vieren halen is niet genoeg om flink onvoldoende te staan op je rapport als je cijfers normaal goed zijn.

Een verhaal heeft natuurlijk meerdere kanten. Ontzettend verdrietig voor je dochter dat haar oma overleden is en dat het haar zo aangegrepen is. Maar ik snap de positie van de school ook. Opa's en oma's overlijden, komt inderdaad veel voor op die leeftijd, maar dat ervaart iedereen anders. Echter kinderen in de leeftijd 12-16 hebben het sowieso emotioneel constant zwaar. Hormonen, vriendschappen, liefde, seksuele gevoelens... Het is zo enorm veel. Je wil op een niveau zitten op school dat je ook goed aankan met emotionele buien, wisselende motivatie en concentratie. 

Je titel klopt niet. Ze is niet afgestroomd door het overlijden van je moeder, waarvoor gecondoleerd, maar doordat ze slechte cijfers heeft gehaald. ik snap het standpunt van school. Er is altijd wel wat met pubers, zoals scheidende ouders en overlijdende grootouders en liefdesverdriet. Kinderen gaan over op basis van wat ze laten zien, niet op basis van wat ze misschien zouden kunnen laten zien. 

Er is dus wel een mogelijkheid om te blijven zitten, maar dan zouden haar cijfers hoger moeten zijn.
Ik kan eerlijk gezegd niet zoveel met je verhaal. Je legt een eenduidige relatie tussen slechte cijfers en het overlijden van oma. Maar is dat wel terecht? Als oma in het begin van het schooljaar is overleden, heeft ze dan haar cijfers niet kunnen ophalen? Als oma aan het einde van het schooljaar is overleden, is het dan duidelijk dat haar goede cijfers plotseling naar beneden kelderde? Heeft ze ooit wel goede cijfers gehaald?
Je schrijft zelf dat brugklas havo/vwo een zwaar traject voor haar was met lange dagen. Wellicht hebben haar docenten dat ook gezien en geconcludeerd dat het traject voor haar te zwaar was, nog afgezien van het overlijden van oma.
Ik zou zeker proberen om nu het positieve eruit te halen voor haar. Misschien is het goed als ze even wat gas terug kan nemen, op een andere school een nieuwe start kan maken en de tijd kan nemen voor het verwerken van het overlijden van haar oma. VMBO-t zal overigens niet zomaar een makkie zijn, dus ik denk dat je haar moet beloven in het begin behulpzaam te zijn met plannen van huiswerk. Hopelijk krijgt ze dan in het tweede deel van het jaar wat meer lucht, gaat het leren wat gemakkelijker en hoeft ze niet zulke lange dagen te maken. Het is belangrijk dat ze nu kan leren dat je na verlies de boel weer bij elkaar kunt rapen en verder kunt gaan met je leven.
Mocht er echt sprake zijn van problematische rouw, dan zou ze via de huisarts moeten kijken of ze begeleiding bij rouwverwerking kan krijgen.

Tsjor

Ik denk idd. dat wat Renmuis probeert uit te leggen, onderdeel is vd reden. Ik denk dat de cijfers te langdurig slecht zijn en met het oog op kunnen presteren onder druk die er ongetwijfeld nog vaker aankomt, zal de keuze gemaakt zijn. Was daar met de vorige rapport bespreking geen enkele indicatie van? Komt het geheel uit de lucht vallen en was het daarvoor allemaal prima? Dan kun je het idd proberen. Maar ik ga er vanuit dat er toen al zoiets gezegd moet zijn.

KimVeerman

KimVeerman

24-07-2024 om 22:17 Topicstarter

Het eerste rapport was goed, het tweede rapport rampzalig door alle gebeurtenissen 
Ze had geen enkele voldoende gehaald tijdens de toetsweek. Zelfs een paar keer een 1 die 2x/4x meetelde…
Derde rapport was goed, maar net niet genoeg om alle onvoldoendes weg te werken. 
Er worden gemiddeld 12 cijfers per jaar gegeven dus 4 cijfers per periode, een 1 die 4x meetelt hakt er enorm in en kan bijna niet worden opgehaald als je normaal een 7 haalt.

Mij lijkt dat 'net niet' iets te rooskleurig.
Je dochter heeft nu vakantie dus ik hoop dat ze zich nu kan ontspannen en niet achtervolgd wordt met deze schoolperikelen. Daar kun jij voor zorgen.
Daarna zou ik met haar bespreken dat je met de start van het nieuwe schooljaar haar wil helpen om een goede start te maken. Onderschat VMBO-t niet. Het is belangrijk dat je dan zelf ook even meekijkt: wat is moeilijk voor haar. Maar misschien is ze wel een stap verder en pakt ze alles goed en gemakkelijk op. Dat zou mooi zijn. Het einde van het leven van oma is niet het einde van haar leven, ze begint pas.

Tsjor

Normaal zou ze haar jaar overdoen en daarna nog 3 jaar HAVO doen. In totaal 4 jaar.

Ik zou mikken op de VMBO-T-route om vervolgens als ze daar is afgestudeerd over 2 jaar nog 2 jaar HAVO te doen. Duurt ook 4 jaar. Heeft ze bovendien 2 ietswat makkelijkere jaren nu.

(Of ze kan gelijk door naar een MBO-opleiding over 2 jaar als ze die liever doet / weet wat ze wil. Daar waar ze bij de HAVO sowieso nog 4 jaar vast zit op 't voortgezet.)

KimVeerman

KimVeerman

24-07-2024 om 22:59 Topicstarter

Ik heb gedurende het jaar niet heel veel extra druk gezet op haar. Ik heb haar geholpen en ondersteund waar het nodig was en idd gerustgesteld dat het wel zou lukken.

Ik had echter de starre houding van school niet verwacht t.a.v. het overlijden. 

Nu gaat ze eigenlijk 2 stappen omlaag dus van een vwo naar een vmbo-t en de stap naar havo wordt overgeslagen. 

Maar ja, het is blijkbaar normaal dat kinderen meteen uit hun veilige omgeving worden gehaald en het vertrouwen in het kind meteen weg is na een paar slechte cijfers terwijl daar een legitieme reden voor is. 

Heel vervelend voor haar. Maar school kijkt uiteindelijk naar de cijfers. Er zijn tal van kinderen met bijzondere situaties of omstandigheden. De brugklas is om te kijken naar haar niveau. Wellicht had ze al een havo advies na de cito? Dan is dit een stap lager met de mogelijkheid weer op te stromen na het vmbo 't diploma. 

Kim, je maakt het nog dramatischer. Nu gaat ze al van VWO naar VMBO-t, terwijl ze eerst nog op een havo-vwo brugklas zat. Dat moet je niet doen, je maakt het alleen maar zwaarder voor haar. Hoe kan ze onder die druk van jou uitkomen?
Ik lees je verhaal met pijn en moeite. In mijn dorp deed een jongen examen, vlak nadat zijn moeder overleden was en hij slaagde met een 10. Mijn dochter begon aan een opleiding van 2 jaar, 10 dagen voordat haar vader overleed. En ze sluit die nu succesvol af. Dat zijn jonge mensen van wie de vader of moeder is overleden. Kom op zeg!
Ik hoop dat je er nu alles aan gaat doen om je dochter het vertrouwen, de moed en de energie te geven om verder te gaan met haar leven met een positieve insteek: je komt er wel, misschien met een stapje extra, maar daar gaan we aan beginnen. Kom op, steun je dochter!
Wellicht heb je zelf het gevoel dat de grond onder je voeten is weggeslagen nu je moeder is overleden. Misschien moet je daar naar kijken en je eigen rouwproces onder ogen zien. Ik heb het gevoel dat je nu alle zwaarte op je dochter legt en ik vind dat moeilijk om te lezen.

Tsjor

Ik denk als ik het zo lees dat je het allemaal heel persoonlijk maakt en dat je zelf heel verdrietig bent. Dat kan ik me goed voorstellen! Een en ander heeft volgens mij niet zoveel te maken me het vertrouwen in jouw kind, ze zit in de brugklas. Mensen daar hebben niet perse wel of geen vertrouwen in je kind, het is gewoon een jaar waarin gekeken wordt welk niveau nu(op dit moment) passend is. Een buitenstaander kan natuurlijk absoluut niets zeggen over hoe belangrijk een bepaalde grootouder is voor een kleinkind, maar dat ze op een middelbare school daar niet veel rekening mee kunnen en willen houden snap ik. Mijn grootouders zijn op een na in hetzelfde jaar overleden toen ik in de tweede zat, de vierde het jaar ervoor, dat is geen doen voor een school.

Zou het kunnen dat het gewoon een enorm rotjaar was en je je nu een beetje teveel stort op het rechtzetten van dit 'onrecht'? Als je dochter echt onder haar niveau zit de nieuwe klas dan komt ze vanzelf wel weer bovendrijven, VMBO is niet het einde van de wereld toch? Sterkte met je verlies!

KimVeerman

KimVeerman

25-07-2024 om 00:14 Topicstarter

Druk van mij? Ik heb haar juist niet onder druk gezet. Misschien moet je wat beter lezen wat ik schrijf. 

Mijn andere dochter zat in het examen jaar en heeft haar examen gewoon gehaald. Ze is geslaagd!! Niet elk kind reageert hetzelfde op het verlies van een dierbare persoon. 

Ik ben zelf idd nog aan het rouwen en het valt mij heel zwaar dat ik nu ook weer een heleboel dingen moet regelen naast al het andere wat ik nog moet regelen van mijn moeder. 

De school doet net alsof het allemaal maar vanzelf gaat. Terwijl mijn dochter een nieuwe klas krijgt en nieuwe vrienden moet maken na de vakantie. Daar maakt ze zich nu al zorgen over. 

Bedankt voor alle steunbetuigingen, dat is echt heel lief en dat waardeer ik enorm.

KimVeerman schreef op 24-07-2024 om 22:59:

Ik heb gedurende het jaar niet heel veel extra druk gezet op haar. Ik heb haar geholpen en ondersteund waar het nodig was en idd gerustgesteld dat het wel zou lukken.

Ik had echter de starre houding van school niet verwacht t.a.v. het overlijden.

Nu gaat ze eigenlijk 2 stappen omlaag dus van een vwo naar een vmbo-t en de stap naar havo wordt overgeslagen.

Maar ja, het is blijkbaar normaal dat kinderen meteen uit hun veilige omgeving worden gehaald en het vertrouwen in het kind meteen weg is na een paar slechte cijfers terwijl daar een legitieme reden voor is.

Wat een nare situatie.  Een 1 is inderdaad niet op te halen als die 4x meetelt. 

School had eigenlijk deze toetsen moeten laten herkansen en dan had ze kunnen laten xien of ze de stof snapt 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.