Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Advies gevraagd vriendinnen ruzie en ouders


Kleinduimpje

Kleinduimpje

04-10-2022 om 18:25 Topicstarter

nee precies eppos, ik kan ook niet tegen onrechtvaardigheid. Maar blijkbaar zeggen sommige nu dat ik de onaardige ben, lijkt dan wel de omgekeerde wereld. Terwijl wij hier thuis ook zijn van, niemand buitensluiten, iedereen mag meedoen, je bent aardig tegen iedereen, totdat iemand iets bij jou doet, dat kun je een keer vergeven, 2 keer, 3 keer, 4 keer, ja hoe vaak?

Ik heb zelf volop in tienerdrama gezeten toen ik op de middelbare school zat en zag het bij mijn dochter ook terugkomen. Dochter had een vriendin die alles omdraaide richting haar moeder zodat mijn dochter de heks leek. Mijn dochter is zelf ook geen heilige, dus ik vermoed dat die hetzelfde richting mij deed over haar vriendin. Ik heb toen eens vriendelijk gezegd dat we maar een keer met ons vieren (dochter, ik, vriendin en haar moeder) bij elkaar moesten gaan zitten, omdat wat ik van die moeder hoorde niet overeen kwam met wat ik van mijn dochter hoorde en dat ik 'geen idee' had waar het nou misging. Vriendin zag dat natuurlijk niet zitten want dan zou haar gedraai uitkomen en mijn dochter krabde zich ook nog eens achter de oren. Nooit meer iets van gehoord. Zoek het lekker uit met je drama. Die vriendschap is doodgebloed.
Mijn beste vriendin van vroeger (ken ik al vanaf mijn 12e) heeft een dochter die een paar maanden ouder is dan de mijne. Twee totaal verschillende kinderen en die werden dan ook geen vriendinnen. Dat vonden wij als vriendinnen wel eens lastig, maar toen we een paar keer bijna mot over de meiden hadden gehad, hebben we het gewoon losgelaten. Haar dochter is groot, sterk, sportief, leuk om te zien, maar ook een beetje dominant en geneigd tot pesten. Mijn dochter is lichamelijk minder sterk, minder mooi en minder populair, maar kan veel beter leren. Totaal niet te vergelijken die twee. Het lastige was dat als ik iets zei over bijvoorbeeld het schooladvies van mijn kind, mijn vriendin meteen iets zei waaruit bleek hoe populair haar kind was (en het mijne niet). Andersom merkte ik bij mezelf ook die neiging op: als zij iets zei over de vele vriendjes van haar tienerdochter, had ik de neiging iets te zeggen over mijn dochters academische prestaties en dat een vriendje altijd nog kon. Dat werkte dus niet. 
Ik zie mijn vriendin nog steeds, we wisselen inmiddels alleen prietpraat over de kinderen uit. Moraal van het verhaal: als de vriendschap je lief is, laat die meiden het dan lekker zelf uitzoeken, ook al vind je het oneerlijk.  

nog een laatste tip; probeer de grote lijn te zien van het geheel. Je vervalt zo in op elk detail je gelijk halen… de vriendschap van die meiden loopt op zijn eind. Dat lijkt zelfs gezonder voor je dochter, in jouw ogen, want die vriendschap is toxic.

En als jij je eigen vrienden wantrouwt in hun oordeel (kan ik me voorstellen, jouw oordeel over hun dochter is ook niet mals), dan moet je je afvragen wat je met die vriendschap wil. Als je die voort wil zetten, houd je je buiten het gedoe. 

Kleinduimpje schreef op 04-10-2022 om 18:25:

nee precies eppos, ik kan ook niet tegen onrechtvaardigheid. Maar blijkbaar zeggen sommige nu dat ik de onaardige ben, lijkt dan wel de omgekeerde wereld. Terwijl wij hier thuis ook zijn van, niemand buitensluiten, iedereen mag meedoen, je bent aardig tegen iedereen, totdat iemand iets bij jou doet, dat kun je een keer vergeven, 2 keer, 3 keer, 4 keer, ja hoe vaak?

Lees eens terug hoe je over dit meisje schrijft. Hoe kan je dan serieus nog vinden dat je niet onaardig bent? Je vind het niet leuk dat zij jouw dochter niet leuk zouden vinden maar zelf heb je een giga hekel aan die van hun. Tja ..

Je komt over alsof je jezelf en je dochter heel wat beter vindt dan dit meisje. 

PinkFlower schreef Je komt over alsof je jezelf en je dochter heel wat beter vindt dan dit meisje.

Vind je het gek? Daar heeft die meid het anders wel naar gemaakt, zou ik zeggen.

De dochter van TO verdient gewoon beter dan omlaag te worden getrokken door een jaloers persoon. Of beter: twee jaloerse personen. Die jongen is er tenslotte ook nog.

Wie leert hem dat hij geen wraakacties heeft te ondernemen naar aanleiding van het lopen van een zogeheten 'blauwtje'?

Hopelijk de vriendengroep.

RodeKrullenbol schreef op 04-10-2022 om 21:01:

[..]

Vind je het gek? Daar heeft die meid het anders wel naar gemaakt, zou ik zeggen.

De dochter van TO verdient gewoon beter dan omlaag te worden getrokken door een jaloers persoon. Of beter: twee jaloerse personen. Die jongen is er tenslotte ook nog.

Wie leert hem dat hij geen wraakacties heeft te ondernemen naar aanleiding van het lopen van een zogeheten 'blauwtje'?

Hopelijk de vriendengroep.

Ja dat vind ik gek. Ze zegt dat ze opvoed met aardig zijn tegen iedereen, niemand buitensluiten enz en ondertussen boehoe doen want vrienden mogen haar dochter niet, haar ozo perfecte, nooit gemene dochter... En ondertussen praat ze over dit meisje terwijl de gaat van je scherm spat. 

Dochter zal echt heus zelf ook wel wat gedaan hebben. Geen enkele puber is een engeltje. Laat ze het lekker onderling oplossen maar to zal eens moeten inzien dat haar kind ook niet perfect is. Niemand is dat.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

04-10-2022 om 21:54 Topicstarter

nou laat even lekker met je reactie's. Waarom moet mijn dochter perse iets gedaan hebben terwijl vriendin jaloers is. Vriendin zegt toch zelf dat ze gemene trekjes heeft door haar jaloezie. vriendin heeft nog nooit gezegd maar jij doet ook dit of dat. Dus ....Hoe kom je erbij dat mijn dochter gemeen doet tegen haar vriendinnen, nogmaals never nooit niet. Maar ik stop ermee om te zeggen dat dochter niks heeft gedaan, het is gewoon zoals ik vertel en zelf weet ik beter. Doe jij weleens gemeen tegen vriendinnen dan? Ik anders niet...

Kleinduimpje

Kleinduimpje

04-10-2022 om 21:55 Topicstarter

Bedankt rodekrullenbol

Kleinduimpje

Kleinduimpje

04-10-2022 om 22:01 Topicstarter

heb ik ergens gezegd dat dochter perfect is nee, maar ze is niet gemeen en staat altijd voor iedereen klaar, is dat gek, bestaan er niet zo'n mensen? Dus als iemand je iets aandoet moet je zelf iets gedaan hebben? Ooit gehoord van kinderen die worden gepest? Denk je dat die kinderen altijd wat gedaan hebben? Dan heb je het mis.

PinkFlower schreef op 04-10-2022 om 21:45:

[..]

Ja dat vind ik gek. Ze zegt dat ze opvoed met aardig zijn tegen iedereen, niemand buitensluiten enz en ondertussen boehoe doen want vrienden mogen haar dochter niet, haar ozo perfecte, nooit gemene dochter... En ondertussen praat ze over dit meisje terwijl de gaat van je scherm spat.

Dochter zal echt heus zelf ook wel wat gedaan hebben. Geen enkele puber is een engeltje. Laat ze het lekker onderling oplossen maar to zal eens moeten inzien dat haar kind ook niet perfect is. Niemand is dat.

Zelfs/juist/ook mensen die hun medemens doorgaans in principe welwillend tegemoet treden, hebben het recht om boos te worden als anderen zich asociaal opstellen en doen er alleen maar goed aan om diegenen dan grenzen te stellen.

De haat komt in dit geval van de kant van de dochter van TO's vriendin en de onvolwassen jongen. Het zou wat worden als we hun onsportieve gedrag zouden belonen in plaats van begrenzen!

Maar waarom heb je je dochter dan zo lang aangemoedigd om met dit jaloerse en gemene meisje om te gaan? Dit speelt al best lang en je dochter wilde het nota bene zelf afkappen. Je uit nu al je boosheid op dat meisje, maar je dochter was nooit in die vervelende situatie terecht gekomen als jij haar niet had gepusht om het contact voort te zetten. Als je iemand iets kwalijk moet nemen ben je het zelf. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

04-10-2022 om 22:21 Topicstarter

ik heb haar nooit aangemoedigd. Maar het is een hele lastige situatie geweest omdat je samen op school, sport, dansen enz zit. Jullie zullen wel zeggen ja en...vele meiden zijn echt al afgehaakt. Ze vond het ook veel te lastig om het af te kappen. Je bent zo lang vriendinnen dan gaat het weer even goed en dan begint het weer. En dochter is ook snel van het ik wil geen ruzie/ goede vrede en we maken het weer goed. Ik snap haar ook heel goed en er zijn zeker ook leuke tijden geweest. Maar nu is ze op het punt dat ze zegt dat ze niet zo over haar heen wilt laten lopen en dat ze er wel klaar mee is, met het jaloerse gedrag, ze zegt dus ook zo doe je niet tegen een vriendin. Mocht dat jaloerse gedrag weg gaan wil ze echt wel met haar omgaan en dat is ook prima, maar lukt vriendin op dit moment dus niet.

CocoCharlie schreef op 04-10-2022 om 22:12:

Maar waarom heb je je dochter dan zo lang aangemoedigd om met dit jaloerse en gemene meisje om te gaan? Dit speelt al best lang en je dochter wilde het nota bene zelf afkappen. Je uit nu al je boosheid op dat meisje, maar je dochter was nooit in die vervelende situatie terecht gekomen als jij haar niet had gepusht om het contact voort te zetten. Als je iemand iets kwalijk moet nemen ben je het zelf.

Vergt het te veel empathie van je, CocoCharlie, om in te schatten dat Kleinduimpje de hele situatie heel vervelend en lastig vindt en aan dit forum heeft voorgelegd, mede vanwege haar rol als moeder? Je zal het maar meemaken: heb je je kind weten op te voeden tot vriendelijk persoon en krijgt ze dit aan haar klomp hangen!

Sinds wanneer hoeft een jongen niet meer hoffelijk om te gaan met een 'nee, dank je' en mogen vriendinnen zich straffeloos ontpoppen tot ontrouwhartige verraders?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

04-10-2022 om 22:47

Kleinduimpje schreef op 04-10-2022 om 21:54:

nou laat even lekker met je reactie's. Waarom moet mijn dochter perse iets gedaan hebben terwijl vriendin jaloers is. Vriendin zegt toch zelf dat ze gemene trekjes heeft door haar jaloezie. vriendin heeft nog nooit gezegd maar jij doet ook dit of dat. Dus ....Hoe kom je erbij dat mijn dochter gemeen doet tegen haar vriendinnen, nogmaals never nooit niet. Maar ik stop ermee om te zeggen dat dochter niks heeft gedaan, het is gewoon zoals ik vertel en zelf weet ik beter. Doe jij weleens gemeen tegen vriendinnen dan? Ik anders niet...

Wel knap dat een 16 jarige zoveel zelfinzicht heeft vind ik. 

Kleinduimpje schreef op 04-10-2022 om 22:01:

heb ik ergens gezegd dat dochter perfect is nee, maar ze is niet gemeen en staat altijd voor iedereen klaar, is dat gek, bestaan er niet zo'n mensen? Dus als iemand je iets aandoet moet je zelf iets gedaan hebben? Ooit gehoord van kinderen die worden gepest? Denk je dat die kinderen altijd wat gedaan hebben? Dan heb je het mis.

Ja hoor ooit van gehoord, ben zelf namelijk heel erg gepest. Er zit nog wel heel veel tussen pesten of nooit iets onaardigs doen.

Maar ik jouw dochter is een engel, de heilige Maria herself die nooit roddelt, nooit onaardige dingen over iemand zegt en altijd voor Jan en alleman klaar staat. Hou toch op man! Zulke mensen bestaan niet, je bent zelf geen haar beter dan die "vriendin" je bent ronduit gemeen over een puber! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.