Kleinduimpje
03-10-2022 om 21:34
Advies gevraagd vriendinnen ruzie en ouders
Dochter van 16 is al zeker 13 jaar bevriend met vriendin. Vriendin is altijd al jaloers geweest op dochter. Omdat dochter te goed is heeft ze heel veel gepikt van vriendin. Door haar jaloerse gedrag probeert ze mijn dochter te kleineren. Dochter ziet er leuk uit , is heel lief, veel vriendinnen en vriendin had nooit vriendinnen omdat iedereen haar al snel doorhad, ze is zelf super onzeker, vandaar dat ze een ander naar beneden probeert te halen en altijd de aandacht op haar wilt hebben. Nu hebben ze een vriendengroepje met jongens en als dochter maar iets van aandacht kreeg was ze jaloers. Een jongen vond dochter leuk, maar dochter wilde niet. Nu heeft ze die jongen zo ver gekregen om dochter belachelijk te maken. Nu is er vorige week iets gebeurt en heeft dochter er genoeg van en is er klaar mee. Dochter heeft het aangegeven in gesprek en later op whatsapp, vriendin reageert niet meer. Nu wil dochter eigenlijk niet bij dat vriendengroepje weg, maar ze wil niet meer met vriendin omgaan en zegt dat ze het niet fijn vindt om niks tegen elkaar daar te zeggen, maar de vriendschap hoeft voor haar niet meer. Ik zit er zelf wel mee, en weet niet wat ik haar moet adviseren. Want hoe ga je dan nog om met dat groepje en ook heel raar vriendin niet meer reageert. Ik heb wel gezegd het haar zet is (vriendin).
Nu is er nog een probleem, want haar ouders zijn onze vrienden. Ik heb altijd al het idee dat dochter zeer negatief is weggezet bij vriendin's ouders, terwijl dochter juist net veel te goed is geweest. Maar vriendin verdraaid de verhalen. Ik ben al langer bang, want merk dat moeder vriendin iets tegen mijn dochter heeft. Ik ben best wel kwaad ook op wat er vorige week is gebeurd, mijn dochter is echt belachelijk gemaakt, dat doe je niet als vriendin. Maar goed, nu hebben we donderdag een verjaardag bij hun. Dochter gaat niet mee door het gedoe. Maar wat moet ik zelf ermee? Moet ik er wel iets mee, als ouders hebben wij er eigenlijk niets mee te maken? Maar het zit me allemaal niet lekker, ook omdat ik het oneerlijk vind dat ze denk ik alle verhalen niet weten hoe het echt zit. Graag advies.
Kleinduimpje
03-10-2022 om 22:14
Maar fijn, nu heb ik wel een beetje idee wat te doen. Stel dat ouders er wel over beginnen en iets over dochter zeggen kan ik me niet inhouden,dan ga ik wel het verhaal vertellen.
EnchantedDragonfly18
03-10-2022 om 22:16
Kleinduimpje schreef op 03-10-2022 om 22:14:
Maar fijn, nu heb ik wel een beetje idee wat te doen. Stel dat ouders er wel over beginnen en iets over dochter zeggen kan ik me niet inhouden,dan ga ik wel het verhaal vertellen.
Dat zou ik niet doen. Je kunt ze zelfs onderbreken en zeggen dat het iets is tussen de 2 dames en dat het niet verstandig is om als ouders daar tussen te gaan zitten. Iedere dochter heeft een eigen verhaal.
Kleinduimpje
03-10-2022 om 22:19
tja..wel lastig.
Waar ik ook echt mee zit en me zo boos maakt is dat dochter altijd veel te goed is geweest en dat ze blij mocht zijn met vriendin net als dochter. En ze haar al meerdere keren gekwetst heeft door alleen maar jaloezie. Dat maakt me boos, dochter heeft dat niet verdiend..waarom die je zoiets?
EnchantedDragonfly18
03-10-2022 om 22:21
Kleinduimpje schreef op 03-10-2022 om 22:19:
tja..wel lastig.
Waar ik ook echt mee zit en me zo boos maakt is dat dochter altijd veel te goed is geweest en dat ze blij mocht zijn met vriendin net als dochter. En ze haar al meerdere keren gekwetst heeft door alleen maar jaloezie. Dat maakt me boos, dochter heeft dat niet verdiend..waarom die je zoiets?
Je maakt het veel te persoonlijk.
IMI-x2
03-10-2022 om 22:29
Misschien is het tijd dat je je dochter leert dat mensen die jou slecht behandelen niet je vrienden zijn. En dat je die mensen gewoon achter je mag laten. Er lopen genoeg leuke mensen in de wereld rond.
Kleinduimpje
03-10-2022 om 22:36
daar heb je zeker gelijk in. Misschien heb ik er zelf ook een aandeel in gehad om het in stand te houden, ook omdat ouders vrienden zijn en dat ik het dan wel leuk vond dat zij vriendinnen waren. Dochter heeft eigenlijk al heel lang aan gegeven geen vrienden meer te willen zijn, maar door verbondheid met ouders en school/sport was dit ook lastig om afstand te nemen.
Renmuis
03-10-2022 om 22:50
Er zit hier zoveel achter, maar geen zin om dit allemaal uit te pluizen.
Laat je dochter lekker afstand nemen van deze "vriendengroep", zoals ze al heel verstandig doet (die jongens zijn ook geen knip voor de neus waard als ze het niet voor je dochter opnamen bij zo'n voorval, toch?) en stop met zo vals over deze (voormalige) vriendin van je dochter te praten - jij bent de volwassene, dat kan echt niet - en behandel haar normaal als je haar tegenkomt, zoals je elk kind van vrienden zou behandelen. Je dochter is verder een populair en geliefd meisje, dus maak het niet te zwaar, luister, en geef je dochter ruimte het van zich af te laten glijden. Als je geconfronteerd wordt met beschuldigingen, zeg dan hooguit "ik zie dat anders, maar ik laat het tussen de meiden."
Kleinduimpje
03-10-2022 om 22:54
ben wel benieuwd wat je bedoeld met er zit zoveel achter.
En ben ook wel benieuwd wat je bedoeld met dat ik niet vals mag praten. Waarom kan dat niet? Ik heb wel vaker een mening over die tieners hoe ze met elkaar omgaan en dan zeg ik dat ook tegen de kinderen. Zo van, ik vind dat niet aardig van die of die mag weleens normaal doen.
Renmuis
03-10-2022 om 23:04
Kleinduimpje schreef op 03-10-2022 om 22:54:
En ben ook wel benieuwd wat je bedoeld met dat ik niet vals mag praten. Waarom kan dat niet? Ik heb wel vaker een mening over die tieners hoe ze met elkaar omgaan en dan zeg ik dat ook tegen de kinderen. Zo van, ik vind dat niet aardig van die of die mag weleens normaal doen.
Je ziet niet het verschil tussen "ik vind dat niet aardig" en "vriendin heeft geen vriendinnen en verdient geen vriendinnen, zeker niet zo'n mooie, lieve, populaire meid als mijn dochter"? Dat laatste moet je echt boven staan. Dat meisje is een kind in ontwikkeling, met gekmakende hormonen, in een keiharde wereld. Natuurlijk mag je het jouwe denken van de vriendschap, en dochter steunen in het afstand nemen, maar dat kan ook zonder dit soort vooringenomen oordelen.
Kleinduimpje
03-10-2022 om 23:12
nou ik vind het niet normaal als je beste vrienden bent en zo tegen iemand te doen, dan zijn die hormonen geen excuses om iemand pijn te doen. Daarbij is het zeker niet zo dat zij geen vriendinnen verdient, dat zeg ik nergens, ze heeft ook zeker haar goede kanten. Alleen ze moet leren dat jaloezie veel kapot maakt. En dat mijn dochter populair is heb ik volgens mij ook nergens gezegd, wel dat ze heel lief is en dat is ze gewoon.
Angela1967
03-10-2022 om 23:13
afstand afstand afstand.
En daarbij bedenken dat je doel als moeder is je dochter helpen zelf haar houding te bepalen, je kunt haar helpen door vragen te stellen om haar te laten denken over haar mening en oplossingen. Maar het is haar leven, niet dat van jou.
gr Angela
Kleinduimpje
03-10-2022 om 23:18
ja klopt, maar ik heb er moeite mee om niet volop met mijn eigen mening in te gaan. Wat voor vragen zou ik kunnen stellen dan? Geven jullie geen tips aan je kinderen?
Angela1967
03-10-2022 om 23:24
hummen, knikken, etc. En zeg eens eerlijk, denk je dat zij zit te wachten op je mening? Je hoeft geen vragen te stellen als zij daar geen behoefte aan heeft. Je kunt dat ook aan haar vragen: goh, jammer dat je van situatie xxx baalt, wil je dat we samen bedenken wat je kunt doen/had kunnen doen of wil je gewoon effe je verhaal doen?
gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.