Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


troelahoep schreef op 07-05-2022 om 16:01:

[..]

Een e-bike ís ontwikkeld als hulpmiddel voor ouderen en mensen met een beperking. Voor deze groep een uitkomst om ze langer in beweging te houden wanneer het gewone fietsen te zwaar wordt voor de knieën en dergelijke. Gezonde mensen zouden bij wijze van spreken minstens tot hun pensioen op een fiets zonder trapondersteuning moeten fietsen, en zéker jongeren. Als de zoon van de TS hersteld is van de blessure zou ik hem echt op een gewone fiets laten gaan, juist om dat been te trainen. Ik fiets zelf bijna 10 km naar mijn werk en mijn kinderen fietsen ook vergelijkbare afstanden naar school, met een gewone fiets. In het verleden heb ik een tijd minder gefietst omdat het werk verder weg was, maar man.... dat deed dus gelijk wat met de conditie (en toen was ik nog maar 25, dus jong). 10 km fietsen is niet saai en zo gepiept, duurt maar een half uur ongeveer, mijn kinderen kunnen het zelfs nog een stuk sneller.

Bovendien: Ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien is het wel aan de orde gekomen, maar wat ik mis in het verhaal is het milieu: een e-bike is veel belastender dan een gewone fiets.



1. Dus omdat ik met gewoon fietsen niet verder dan 25 km kom mag ik geen ebike omdat ik niet oud genoeg ben? Ik vind het heerlijk om nu op een dag 60 km weg te kunnen trappen. 

2. Gezonde mensen hoeven dan ook geen auto voor afstanden onder de 20 km enkele reis. Waarom altijd die ebike als zondebok? Gezonde mensen kunnen ook de was wel op de hand doen ipv in de wasmachine. 

3. Over tien jaar heeft elke puber een ebike voor afstanden meer dan 5 km. Die dingen worden steeds goedkoper. 

4. Wie bepaalt eigenlijk dat wat jij zegt? 

5. Ebike is minder belastend voor het milieu en veel beter voor de gezondheid dan een scooter. Kind is bijna 16. 

Thomass schreef op 07-05-2022 om 17:21:

[..]

1. Dus omdat ik met gewoon fietsen niet verder dan 25 km kom mag ik geen ebike omdat ik niet oud genoeg ben? Ik vind het heerlijk om nu op een dag 60 km weg te kunnen trappen.

2. Gezonde mensen hoeven dan ook geen auto voor afstanden onder de 20 km enkele reis. Waarom altijd die ebike als zondebok? Gezonde mensen kunnen ook de was wel op de hand doen ipv in de wasmachine.

3. Over tien jaar heeft elke puber een ebike voor afstanden meer dan 5 km. Die dingen worden steeds goedkoper.

4. Wie bepaalt eigenlijk dat wat jij zegt?

5. Ebike is minder belastend voor het milieu en veel beter voor de gezondheid dan een scooter. Kind is bijna 16.

1). Inderdaad. Als je maar 10 km enkele reis hoeft te fietsen dan doe je iedereen (inclusief je eigen lijf) een plezier door dat onversterkt te doen. Als je op een afstand woont die maakt dat je anders de auto zou nemen (zeg 15 km+) en dankzij een e-bike gaat fietsen is het wat anders. 

2). wat is dan de tijdwinst/verbetering van levenskwaliteit volgens jou op een afstand van 5-10 km met een e-bike t.o.v. een gewone fiets? De vergelijking met een wasmachine gaat mank. Dan moet je te voet gaan vergelijken met e-bike.

3) dat is geen argument. Prijsknallers zijn ook geen goedkoop en daar gaat de wereld ook aan ten onder.

4) ??? 

5) wie zegt dat het kind op zijn 16e een scooter krijgt/koopt? Lang niet elke 18-jarige heeft bijvoorbeeld een eigen auto?

Thomass schreef op 07-05-2022 om 17:18:

[..]

Hij is bijna 16....

Volgens mij bijna 15.

Maar ik heb ook gezegd: als je hem een scooter hebt beloofd met 16 en hij kan/wil dat ruilen tegen een e-bike nu, dan zou ik dat doen.

Hij kan dat geld beter gebruiken voor z'n (auto) rijbewijs. 

Mijn ouders beloofden mij m'n rijbewijs ipv een brommer (ebike en scooter bestond toen nog niet) Zij vonden een gemotoriseerde tweewieler ook te gevaarlijk. Ja 2 jaar langer moeten fietsen maar daarna tenminste gelijk door voor de auto. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-05-2022 om 19:35

Ik snap al dat gedoe over die e-bike niet. Als hij het budget voor een gewone fiets krijgt en de rest zelf bijlegt, en geld vraagt ipv cadeaus, dan doet hij er niemand kwaad mee. Dat sommige hier dit niet voor hun eigen kinderen of zichzelf zouden kopen doet toch er, uiteindelijk, toch niet toe. Tis niet dat het joch verder niet beweegt.

troelahoep schreef op 07-05-2022 om 16:01:

[..]

Bovendien: Ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien is het wel aan de orde gekomen, maar wat ik mis in het verhaal is het milieu: een e-bike is veel belastender dan een gewone fiets.



ja, heb ik benoemd, maar als de e-bike de auto vervangt, valt dat probleem weg. 

Als de e-bike een gewone fiets vervangt, speelt deze opmerking wel degelijk: de batterij zelf ( grondstoffen) en het telkens opladen wat electriciteit kost.

troelahoep schreef op 07-05-2022 om 16:01:

[..]

Een e-bike ís ontwikkeld als hulpmiddel voor ouderen en mensen met een beperking. Voor deze groep een uitkomst om ze langer in beweging te houden wanneer het gewone fietsen te zwaar wordt voor de knieën en dergelijke. Gezonde mensen zouden bij wijze van spreken minstens tot hun pensioen op een fiets zonder trapondersteuning moeten fietsen, en zéker jongeren. Als de zoon van de TS hersteld is van de blessure zou ik hem echt op een gewone fiets laten gaan, juist om dat been te trainen. Ik fiets zelf bijna 10 km naar mijn werk en mijn kinderen fietsen ook vergelijkbare afstanden naar school, met een gewone fiets. In het verleden heb ik een tijd minder gefietst omdat het werk verder weg was, maar man.... dat deed dus gelijk wat met de conditie (en toen was ik nog maar 25, dus jong). 10 km fietsen is niet saai en zo gepiept, duurt maar een half uur ongeveer, mijn kinderen kunnen het zelfs nog een stuk sneller.

Bovendien: Ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien is het wel aan de orde gekomen, maar wat ik mis in het verhaal is het milieu: een e-bike is veel belastender dan een gewone fiets.



Je hebt helemaal gelijk. E-biken heeft voor mij een omroep Max/anwbstel/lekkereropuitmetdekerrevenvibe.  Waarom je er als gezonde veertiger er op zou stappen is me nog steeds niet duidelijk. Omdat je dan 50 km aan zou tikken ipv 25? Boeiend. Punt is TOzoon de jouwe noch de mijne is, en dat een vijftienjarige van mij ook best een mening mag hebben die afwijkt van de mijne.  En 10 km wel saai kan vinden. Dat haal je ook alleen maar in een half uur als je geen verkeerslichten tegenkomt of een drukke weg die je moet oversteken.

ik ben ook team fietsen!
Zelf fiets ik ook naar mijn werk. Goed, het is maar 6 km, maar geen haar op mijn hoofd om zo'n e-bike aan te schaffen. Ik vind het ook als ik heel eerlijk ben een beetje tokkie allemaal. Plus gevaarlijk, je hoort die dingen gewoon niet. 

Tegenwoordig hoef je geen drol meer aan lichaamsbeweging te doen. Je hebt van die e-bikes/steps, boodschappen worden in een flits bezorgd en met een paar klikken op de muis staat je junkfood op de stoep en kan je je vies vet vol vreten. Zorgelijk wel. 

Nova1982 schreef op 08-05-2022 om 06:38:

ik ben ook team fietsen!
Zelf fiets ik ook naar mijn werk. Goed, het is maar 6 km, maar geen haar op mijn hoofd om zo'n e-bike aan te schaffen. Ik vind het ook als ik heel eerlijk ben een beetje tokkie allemaal. Plus gevaarlijk, je hoort die dingen gewoon niet.

Tegenwoordig hoef je geen drol meer aan lichaamsbeweging te doen. Je hebt van die e-bikes/steps, boodschappen worden in een flits bezorgd en met een paar klikken op de muis staat je junkfood op de stoep en kan je je vies vet vol vreten. Zorgelijk wel.

Daar ben je toch zelf bij? Je kunt er ook voor kiezen om de boodschappen niet te laten bezorgen, maar zelf te halen. Junkfood is ook een keuze etc etc.

En wat is er “tokkie” aan een E- bike??

Zilver_gray schreef op 08-05-2022 om 06:46:

[..]

Daar ben je toch zelf bij? Je kunt er ook voor kiezen om de boodschappen niet te laten bezorgen, maar zelf te halen. Junkfood is ook een keuze etc etc.

En wat is er “tokkie” aan een E- bike??

Heel  veel mensen missen de discipline, dat is gewoon zo. Boodschappen bezorgen is leuk voor als je slecht ter been bent of straatvrees hebt, anders dan dat is het pure onzin. Toch draaien die bezorgdiensten overuren. 

En e-bikes vind ik tokkie ja. Ik woon in de stad en zie zat jonge knapen (en volwassenen) langs me heen scheuren. Pak gewoon de fiets. Zo'n ding (step trouwens nog meer) het toppunt van luiheid. 

Nova1982 schreef op 08-05-2022 om 06:57:

[..]

Heel veel mensen missen de discipline, dat is gewoon zo. Boodschappen bezorgen is leuk voor als je slecht ter been bent of straatvrees hebt, anders dan dat is het pure onzin. Toch draaien die bezorgdiensten overuren.

En e-bikes vind ik tokkie ja. Ik woon in de stad en zie zat jonge knapen (en volwassenen) langs me heen scheuren. Pak gewoon de fiets. Zo'n ding (step trouwens nog meer) het toppunt van luiheid.

Gemak dient de mens; als de mogelijkheid er is, waarom er geen gebruik van maken?

Ik begrijp nog steeds niet wat dit met een E-bike te maken heeft en waarom het tokkie zou zijn.

Gelukkig mogen we zelf bepalen of we “de fiets pakken”, of willen “rondscheuren” op de E-bike. 

Wat een zelfingenomen oordelen allemaal. Tokkie? Mensen hebben geen discipline? Boodschappen bezorgen alleen voor als je slecht ter been bent? E-bikes alleen voor bejaarden en gehandicapten? 
Lekker kort door de bocht allemaal.

Als je me vraagt of ik een e-bike zou kopen voor een 15-jarige zeg ik nee. Ook geen brommer/scooter als hij 16 is. 
Ik vind 1500 euro voor een verjaardagscadeau ook echt veel te veel. Ik zou dan budget geven voor een fiets plus verjaardag plus eventueel sint/kerst en dan kijkt hij zelf maar wat hij doet.

Overigens is voor het herstel van een blessure fietsen wel gezond.

Tokkie? Wat een bijzondere reactie. Een echte tokkie kan geen ebike betalen. 
Boodschappen bezorgen kan ook ivm tijdgebrek bij fulltime banen zodát je nog kunt sporten. Wat een vooroordelen. 

Een e-bike is juist heerlijk, wil niet meer anders, dat steuntje in je rug is zo prettig, en nee ik ben 36 dus geen oude oma.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.