Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 10:13

Nova1982 schreef op 08-05-2022 om 06:38:

ik ben ook team fietsen!
Zelf fiets ik ook naar mijn werk. Goed, het is maar 6 km, maar geen haar op mijn hoofd om zo'n e-bike aan te schaffen. Ik vind het ook als ik heel eerlijk ben een beetje tokkie allemaal. Plus gevaarlijk, je hoort die dingen gewoon niet.

Tegenwoordig hoef je geen drol meer aan lichaamsbeweging te doen. Je hebt van die e-bikes/steps, boodschappen worden in een flits bezorgd en met een paar klikken op de muis staat je junkfood op de stoep en kan je je vies vet vol vreten. Zorgelijk wel.

Daar ben je zelf toch bij. Vind deze post juist tokkie.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 10:16

Nova1982 schreef op 08-05-2022 om 06:57:

[..]

Heel veel mensen missen de discipline, dat is gewoon zo. Boodschappen bezorgen is leuk voor als je slecht ter been bent of straatvrees hebt, anders dan dat is het pure onzin. Toch draaien die bezorgdiensten overuren.

En e-bikes vind ik tokkie ja. Ik woon in de stad en zie zat jonge knapen (en volwassenen) langs me heen scheuren. Pak gewoon de fiets. Zo'n ding (step trouwens nog meer) het toppunt van luiheid.

Weer een tokkie reactie. Misschien kun je proberen mensen in hun waarde te laten en niet je vooroordelen neerplempen alsof het de waarheid is.

Krisper schreef op 04-05-2022 om 23:01:

Hypocriet om zelf e-bikes te hebben maar het voor hem niet nodig te vinden en dat terwijl hij bijna elke dag 20 km gaat fietsen, ter vervanging van nota bene het OV! Daarnaast wil hij ook nog een groot deel zelf betalen dus zal hij er ook vast zuinig mee omgaan. Ik zou hem die e-bike direct kopen.

Wat een gekke beredenering. Je hebt toch zelf ook een auto, is het dan ook hypocriet om er geen voor je kind te kopen? 

Het argument van vervanging OV klopt niet; hij zal net zo goed met slecht weer met de bus willen. Hebben jullie trouwens over een helm gedacht? Als hij electrisch gaat fietsen zou ik dat wel eisen. Binnenkort wordt dat toch waarschijnlijk verplicht.

Nova1982 schreef op 08-05-2022 om 06:38:

ik ben ook team fietsen!
Zelf fiets ik ook naar mijn werk. Goed, het is maar 6 km, maar geen haar op mijn hoofd om zo'n e-bike aan te schaffen. Ik vind het ook als ik heel eerlijk ben een beetje tokkie allemaal. Plus gevaarlijk, je hoort die dingen gewoon niet.

Tegenwoordig hoef je geen drol meer aan lichaamsbeweging te doen. Je hebt van die e-bikes/steps, boodschappen worden in een flits bezorgd en met een paar klikken op de muis staat je junkfood op de stoep en kan je je vies vet vol vreten. Zorgelijk wel.

Wat druk je je plat en asociaal uit en wat een nare manier van praten (" drol", tokkie", "vies vet vol vreten") over mensen die andere keuzes maken. 

Ik denk dat ik even op m'n E-bike hard voorbij de sportschool naar de Mac race en de Picnic bestel hierna. Iemand anders nog behoefte aan een vette hap?

Max88 schreef op 08-05-2022 om 12:35:

[..]

Wat druk je je plat en asociaal uit en wat een nare manier van praten (" drol", tokkie", "vies vet vol vreten") over mensen die andere keuzes maken.

Ik denk dat ik even op m'n E-bike hard voorbij de sportschool naar de Mac race en de Picnic bestel hierna. Iemand anders nog behoefte aan een vette hap?

Ja ik lust inmiddels ook wel wat  

Ben je er nog Micky? Zijn jullie er al uit?

Argumenten voor:

- als ik 16 ben hoef ik dan geen scooter, dat scheelt rijbewijs, benzine, verzekering en scooteraankoop Zouden jullie de scooter voor hem betalen? Anders is het alleen een argument voor het milieu. En kan hij er alsnog voor kiezen om een e-bike ipv een scooter te kopen met 16. Hierbij is het ook zo dat als zijn vrienden zometeen allemaal een scooter hebben en hij als enige een e-bike, dat hij misschien alsnog een scooter wil.
- ik kan zelf ongeveer €500 meebetalen (bedrag is nog te overleggen)
- hij gaat nu met OV, maandkosten rond de €50. Dat komt dan te vervallen tot zijn 18e ( =€1800). Omdat hij tijdelijk met het OV gaat is dit geen argument. Betekent dit ook dat hij met slecht weer sowieso op de e-bike stapt? (ik weet niet of hij voor zijn beenbreuk ook af en toe met OV ging?)

- zijn huidige fiets is sowieso aan vervanging toe.

mijn tegenargumenten zijn:
- niet nodig voor een kind. Ik en mijn partner hebben er zelf wel een. Maar wij zijn volwassen en hebben daar zelf voor gespaard Hier is al een hoop over gezegd en daar kunnen jullie je eigen mening over vormen. Dus of het echt een argument is. Jullie zoon heeft er ook voor gespaard (€500).
- veel ongelukken met e-bikes, is dat verstandig en veilig voor een 15jarige? Dat hangt voor een deel ook van jullie zoon af.
- op school gaan ze niet netjes om met fietsen. Dat hangt ook van de school èn van jullie zoon af.
- je hebt ook nieuwe telefoon nodig, ik vind en en een beetje teveel van het goede. Dit vind ik eigenlijk niet echt een argument (tenzij het geld er niet is), dit als hij echt een telefoon nodig heeft en jullie dit sowieso voor hem zouden betalen. Qua kosten voor een telefoon zit er ook nogal verschil in, dus daar kun je ook nog in sturen (we betalen alleen model X, wil je een luxere of een A-merk, dan betaal je de rest bij).

Kortom:
1. vorm je eerst een mening of hij een e-bike mag (veiligheid, extra kosten, wat als het kapot gaat etc).
2 vorm je dan een mening of jullie vinden dat hij hem nodig heeft / de 'gun'-factor. Daar zie je hier al allerlei meningen over en kunnen jullie je eigen mening over vormen/hebben.
3. kijk of het financieel mogelijk is. Neem de kosten van een nieuwe gewone fiets (ik zou eerder € 750 zeggen dan de € 500 die hier vaak wordt genoemd trouwens. Hij moet er elke schooldag alleen al 20 km op fietsen), wat hij wil inleggen, wat zou jullie bijdrage voor een scooter zijn, betalen jullie het OV nog, wat zijn extra kosten voor onderhoud en wie betaalt dat. En dan de kosten voor een 'gewoon' verjaardagscadeau, evt bijdragen van familie/vrienden (ivm verjaardag). En kijk wat een e-bike zou gaan kosten - zoek echt een reëel bedrag van een e-bike - hier zag ik een aantal keer € 1500 langskomen, maar ik vraag me af of je daar een goede, solide e-bike voor kunt vinden. Zit tussen de kosten en het bedrag dat bij elkaar is gelegd nog een gat, dan kun je kijken of daar wat aan te doen is; gun je hem een extra groot cadeau dit jaar, wil hij wat bijverdienen en later nog terugbetalen etc.

Succes in ieder geval met de keuze!

Zo hee, het maakt wat los weer. De felheid over en weer verbaast mij wel! Om bij de post van Micky1980 te blijven:

Ik zou het niet doen. Maar waarschijnlijk heb je al andere normen/waarden en opvoedstijl dan ik, aangezien je vindt dat je kind redelijke argumenten aanvoert om een e-bike te mogen. Aan de andere kant twijfel je toch wel, de twijfel zit hem vooral in de kosten voor een luxe-artikel dat je onnodig vindt voor een 15-jarige. 

Afgezien van de kosten zou ik nogmaals mijn argumenten tegen de e-bike willen aanvoeren:
- de conditie van je kind blijft beter op peil met een gewone fiets. Wat iemand anders noemde over gewenning aan ondersteuning, kun je beter niet hebben op die leeftijd als je het gewoon niet nodig hebt. Ook voor jezelf en je man niet (tenzij jullie niet gezond zijn of echt grote afstanden fietsen met de e-bike). 
- het milieu. De fiets van je kind mag aan vervanging toe zijn, maar een e-bike brengt helaas een niet zo'n klimaatneutrale accu met zich mee en sowieso meer grondstoffen. Niet alleen is zo'n fiets een stuk robuuster dan een gewone fiets, maar in de accu en electronica gaan zeldzame metalen 
      a) die al aan het opraken zijn en 
      b) waarbij er weinig rekening wordt gehouden met gezondheid van arbeiders en natuur/omgeving van de mijnen waar ze gedolven worden. 

Alles wat je onnodig aanschaft of gebruikt moet ergens worden terugbetaald. Door jezelf, je kinderen/kleinkinderen, arbeiders in lage-lonenlanden, de natuur, het klimaat. Het is natuurlijk niet te doen en niet leuk om jezelf helemaal geen luxe meer te gunnen, maar er bewust van zijn en een goede afweging maken is het minste wat je kunt doen. Kijk desnoods een naargeestige natuurfilm of Wall-E en je weet weer waarom.

Het argument dat ik hier nog niet veel heb zien langskomen maar wat je ook niet moet onderschatten: die e-bikes zijn behoorlijk diefstalgevoelig. 

En voor degenen die het hebben over al het sporten dat naast de e-bike gedaan kan worden: voor sportsceptici zoals ik werkt het juist omgekeerd. Omdat ik een loodzware niet-electrische Azor rij, hoef ik gelukkig niet te sporten (nou ja, wekelijks krap uurtje Basic Fit voor de armspieren etc). 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 20:56

Temet schreef op 08-05-2022 om 20:44:

Het argument dat ik hier nog niet veel heb zien langskomen maar wat je ook niet moet onderschatten: die e-bikes zijn behoorlijk diefstalgevoelig.

En voor degenen die het hebben over al het sporten dat naast de e-bike gedaan kan worden: voor sportsceptici zoals ik werkt het juist omgekeerd. Omdat ik een loodzware niet-electrische Azor rij, hoef ik gelukkig niet te sporten (nou ja, wekelijks krap uurtje Basic Fit voor de armspieren etc).

Mwah, TO zegt zelf dat het joch bijna dagelijks sport. Tis niet dat TO hem dan moet aansporen te gaan sporten.

Tickel schreef op 07-05-2022 om 17:07:

[..]

Dat is helemaal niet waar. De elektrische fiets gaat heel ver terug.

https://www.vintagefiets.be/de-geschiedenis-van-de-elektrische-fiets/

De jongen sport ook nog eens, en wat betreft milieu, dan rijdt ie over een jaar op een scooter.

Dat moet ie dus ook niet doen. 

Leene

Leene

08-05-2022 om 21:30

troelahoep schreef op 08-05-2022 om 20:28:

Zo hee, het maakt wat los weer. De felheid over en weer verbaast mij wel! Om bij de post van Micky1980 te blijven:

Ik zou het niet doen. Maar waarschijnlijk heb je al andere normen/waarden en opvoedstijl dan ik, aangezien je vindt dat je kind redelijke argumenten aanvoert om een e-bike te mogen. Aan de andere kant twijfel je toch wel, de twijfel zit hem vooral in de kosten voor een luxe-artikel dat je onnodig vindt voor een 15-jarige.

Afgezien van de kosten zou ik nogmaals mijn argumenten tegen de e-bike willen aanvoeren:
- de conditie van je kind blijft beter op peil met een gewone fiets. Wat iemand anders noemde over gewenning aan ondersteuning, kun je beter niet hebben op die leeftijd als je het gewoon niet nodig hebt. Ook voor jezelf en je man niet (tenzij jullie niet gezond zijn of echt grote afstanden fietsen met de e-bike).
- het milieu. De fiets van je kind mag aan vervanging toe zijn, maar een e-bike brengt helaas een niet zo'n klimaatneutrale accu met zich mee en sowieso meer grondstoffen. Niet alleen is zo'n fiets een stuk robuuster dan een gewone fiets, maar in de accu en electronica gaan zeldzame metalen
a) die al aan het opraken zijn en
b) waarbij er weinig rekening wordt gehouden met gezondheid van arbeiders en natuur/omgeving van de mijnen waar ze gedolven worden.

Alles wat je onnodig aanschaft of gebruikt moet ergens worden terugbetaald. Door jezelf, je kinderen/kleinkinderen, arbeiders in lage-lonenlanden, de natuur, het klimaat. Het is natuurlijk niet te doen en niet leuk om jezelf helemaal geen luxe meer te gunnen, maar er bewust van zijn en een goede afweging maken is het minste wat je kunt doen. Kijk desnoods een naargeestige natuurfilm of Wall-E en je weet weer waarom.

100 procent eens met jou troelahoep.

Een elektrische fiets is helemaal niet zo milieuvriendelijk. In de accu's zit o.a kobalt. Kijk eens naar een documentaire over dit soort mijnen. En je wilt gelijk geen electrische fiets meer. ( Milieu vervuiling, kinderarbeid etc, waarom moeten die kinderen werken in die mijnen omdat wij opeens allemaal een elektrische fiets willen) en nog eens wat... Een elektrische auto is ook niet zo milieuvriendelijk ook vanwege die accu"s en omdat op het moment nog niet alle energie klimaat neutraal kan worden opgewekt. 

Ik zou alleen een eclectische fiets kopen als het de auto vervangt.

Het is gewoon niet nodig om in Nederland een elektrische fiets aan te schaffen als je gezond bent en niet meer dan 30 km moet fietsen op een dag.

De wereld gaat kapot en wij vinden dat we recht hebben op een elektrische fiets man man ....sneu

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 22:05

Leene schreef op 08-05-2022 om 21:30:

[..]

100 procent eens met jou troelahoep.

Een elektrische fiets is helemaal niet zo milieuvriendelijk. In de accu's zit o.a kobalt. Kijk eens naar een documentaire over dit soort mijnen. En je wilt gelijk geen electrische fiets meer. ( Milieu vervuiling, kinderarbeid etc, waarom moeten die kinderen werken in die mijnen omdat wij opeens allemaal een elektrische fiets willen) en nog eens wat... Een elektrische auto is ook niet zo milieuvriendelijk ook vanwege die accu"s en omdat op het moment nog niet alle energie klimaat neutraal kan worden opgewekt.

Ik zou alleen een eclectische fiets kopen als het de auto vervangt.

Het is gewoon niet nodig om in Nederland een elektrische fiets aan te schaffen als je gezond bent en niet meer dan 30 km moet fietsen op een dag.

De wereld gaat kapot en wij vinden dat we recht hebben op een elektrische fiets man man ....sneu

En kinderen krijgen is ook slecht voor het milieu. Maar op één of andere manier vinden volwassenen dat wel oké.



Een kind staat gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar

Een kind minder krijgen levert volgens het onderzoek een reductie van 58,6 ton CO2-uitstoot per persoon per jaar op. De onderzoekers berekenden dit door alle toekomstige uitstoot van het potentiële kind en zijn nakomelingen op te tellen, en dat te delen door de levensverwachting van hun ouders. Iedere ouder krijgt 50 procent van dit potentiële kind voor zijn rekening, 25 procent van hun potentiële kleinkind (omdat elke kleinkind vier grootouders heeft) enzovoorts.

Dan de andere oplossingen. Geen autorijden scheelt je 2,4 ton per jaar. Mensen die een plantaardig dieet volgen, dragen ook hun steentje bij. Zij besparen 0,8 ton CO2-uitstoot per jaar.

Als je van deze cijfers uitgaat, staat het krijgen van één kind gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar. Eén zo'n trip zorgt voor 1,6 ton kooldioxide in de atmosfeer.


https://www.quest.nl/natuur/milieu/a31034186/geen-kinderen-milieu-klimaatverandering/

Tickel schreef op 08-05-2022 om 22:05:

[..]

En kinderen krijgen is ook slecht voor het milieu. Maar op één of andere manier vinden volwassenen dat wel oké.



Een kind staat gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar

Een kind minder krijgen levert volgens het onderzoek een reductie van 58,6 ton CO2-uitstoot per persoon per jaar op. De onderzoekers berekenden dit door alle toekomstige uitstoot van het potentiële kind en zijn nakomelingen op te tellen, en dat te delen door de levensverwachting van hun ouders. Iedere ouder krijgt 50 procent van dit potentiële kind voor zijn rekening, 25 procent van hun potentiële kleinkind (omdat elke kleinkind vier grootouders heeft) enzovoorts.

Dan de andere oplossingen. Geen autorijden scheelt je 2,4 ton per jaar. Mensen die een plantaardig dieet volgen, dragen ook hun steentje bij. Zij besparen 0,8 ton CO2-uitstoot per jaar.

Als je van deze cijfers uitgaat, staat het krijgen van één kind gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar. Eén zo'n trip zorgt voor 1,6 ton kooldioxide in de atmosfeer.


https://www.quest.nl/natuur/milieu/a31034186/geen-kinderen-milieu-klimaatverandering/

Hoor eens Tickel, het gaat hier om een fiets! ( dat kind is er al 15 jaar)

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 22:15

Wilgenkatje- schreef op 08-05-2022 om 22:07:

[..]

Hoor eens Tickel, het gaat hier om een fiets! ( dat kind is er al 15 jaar)

Hoor eens Wilgenkatje, iedereen heeft wel eens iets in of rond het huis wat eigenlijk niet nodig is maar zo verrekte handig is dat men het toch heeft aangeschaft. 

En ik heb het met kinderen hebben niet over zoon van TO maar over ouders van alle kinderen tussen de 0-12/15. Het milieu is al ruim 10 jaar een kwestie en niet van gisteren. 

Wie gaat die jongen tegen houden als hij volgend jaar een scooter wil hebben en het kan betalen? 

Tickel schreef op 08-05-2022 om 22:05:

[..]

En kinderen krijgen is ook slecht voor het milieu. Maar op één of andere manier vinden volwassenen dat wel oké.



Een kind staat gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar

Een kind minder krijgen levert volgens het onderzoek een reductie van 58,6 ton CO2-uitstoot per persoon per jaar op. De onderzoekers berekenden dit door alle toekomstige uitstoot van het potentiële kind en zijn nakomelingen op te tellen, en dat te delen door de levensverwachting van hun ouders. Iedere ouder krijgt 50 procent van dit potentiële kind voor zijn rekening, 25 procent van hun potentiële kleinkind (omdat elke kleinkind vier grootouders heeft) enzovoorts.

Dan de andere oplossingen. Geen autorijden scheelt je 2,4 ton per jaar. Mensen die een plantaardig dieet volgen, dragen ook hun steentje bij. Zij besparen 0,8 ton CO2-uitstoot per jaar.

Als je van deze cijfers uitgaat, staat het krijgen van één kind gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar. Eén zo'n trip zorgt voor 1,6 ton kooldioxide in de atmosfeer.


https://www.quest.nl/natuur/milieu/a31034186/geen-kinderen-milieu-klimaatverandering/

Knip


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.