Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 22:23

troelahoep schreef op 08-05-2022 om 22:17:

[..]

Tjonge Tickel, je lijkt nogal overtrokken te reageren omdat je je ongelijk/het ongemak niet onder ogen wilt zien. Dat doen mensen ook als het gaat om bijvoorbeeld racisme of het eten van vlees. Er is een term voor, maar hoe heet het ook alweer....🤔

Ongelijk? Racisme? 

Haal seksisme er ook nog even bij...

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 22:25

troelahoep schreef op 08-05-2022 om 22:17:

[..]

Tjonge Tickel, je lijkt nogal overtrokken te reageren omdat je je ongelijk/het ongemak niet onder ogen wilt zien. Dat doen mensen ook als het gaat om bijvoorbeeld racisme of het eten van vlees. Er is een term voor, maar hoe heet het ook alweer....🤔

Ik heb je trouwens wel gerapporteerd. Beetje sneaky racisme erbij halen vind ik niet oké.

troelahoep schreef op 08-05-2022 om 22:17:

[..]

Tjonge Tickel, je lijkt nogal overtrokken te reageren omdat je je ongelijk/het ongemak niet onder ogen wilt zien. Dat doen mensen ook als het gaat om bijvoorbeeld racisme of het eten van vlees. Er is een term voor, maar hoe heet het ook alweer....🤔

Ik vind juist dat Tickel daar een punt heeft. Misschien moeten we gewoon massaal stoppen met het krijgen van kinderen. Hoeven we ons ook niet af te vragen of we wel of geen E-bikes voor ze moeten aanschaffen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 22:31

Zilver_gray schreef op 08-05-2022 om 22:28:

[..]

Ik vind juist dat Tickel daar een punt heeft. Misschien moeten we gewoon massaal stoppen met het krijgen van kinderen. Hoeven we ons ook niet af te vragen of we wel of geen E-bikes voor ze moeten aanschaffen.

Ik vind het gewoon nogal al krom. Mensen die kinderen hebben, of willen, maken zich druk over de hoe de wereld er in de voor hen toekomst uit zal zien, maar realiseren waarschijnlijk niet dat juist een kind krijgen erg belastend is voor het milieu. 

Tickel schreef op 08-05-2022 om 22:31:

[..]

Ik vind het gewoon nogal al krom. Mensen die kinderen hebben, of willen, maken zich druk over de hoe de wereld er in de voor hen toekomst uit zal zien, maar realiseren waarschijnlijk niet dat juist een kind krijgen erg belastend is voor het milieu.

Dat weten ze echt wel hoor. 

Tickel schreef op 08-05-2022 om 22:31:

[..]

Ik vind het gewoon nogal al krom. Mensen die kinderen hebben, of willen, maken zich druk over de hoe de wereld er in de voor hen toekomst uit zal zien, maar realiseren waarschijnlijk niet dat juist een kind krijgen erg belastend is voor het milieu.

Ik snap niet waarom topics over al dan niet een E-bike voor je kind kopen, altijd zo uit de hand moeten lopen. 
Laat een ieder lekker zelf bepalen wat je wel of niet voor je kinderen wil kopen.

Ben je voor? Bega je zo ongeveer de zwaarste misdaad (verwennen van je kinderen). Oh en tegenwoordig ben je dan zelfs een tokkie.

Wat een geneuzel.

Micky80

Micky80

08-05-2022 om 22:53 Topicstarter

mijn hemel, ik schrik van alle reacties op mijn post. Blijkbaar een gevoelig onderwerp. Ik heb iig besloten om het bedrag voor een ‘gewone’ fiets beschikbaar te stellen en de rest kan hij bij elkaar sparen.

Micky80 schreef op 08-05-2022 om 22:53:

mijn hemel, ik schrik van alle reacties op mijn post. Blijkbaar een gevoelig onderwerp. Ik heb iig besloten om het bedrag voor een ‘gewone’ fiets beschikbaar te stellen en de rest kan hij bij elkaar sparen.

Mooie oplossing 👍🏻.  

Leene

Leene

08-05-2022 om 23:09

Tickel schreef op 08-05-2022 om 22:05:

[..]

En kinderen krijgen is ook slecht voor het milieu. Maar op één of andere manier vinden volwassenen dat wel oké.



Een kind staat gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar

Een kind minder krijgen levert volgens het onderzoek een reductie van 58,6 ton CO2-uitstoot per persoon per jaar op. De onderzoekers berekenden dit door alle toekomstige uitstoot van het potentiële kind en zijn nakomelingen op te tellen, en dat te delen door de levensverwachting van hun ouders. Iedere ouder krijgt 50 procent van dit potentiële kind voor zijn rekening, 25 procent van hun potentiële kleinkind (omdat elke kleinkind vier grootouders heeft) enzovoorts.

Dan de andere oplossingen. Geen autorijden scheelt je 2,4 ton per jaar. Mensen die een plantaardig dieet volgen, dragen ook hun steentje bij. Zij besparen 0,8 ton CO2-uitstoot per jaar.

Als je van deze cijfers uitgaat, staat het krijgen van één kind gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar. Eén zo'n trip zorgt voor 1,6 ton kooldioxide in de atmosfeer.


https://www.quest.nl/natuur/milieu/a31034186/geen-kinderen-milieu-klimaatverandering/

Jaaaa maar van wat voor opvoeding gaat men dan uit??? 

Ik denk zomaar dat een kind uit Somalië geen 36 transatlantische retourvluchten per jaar 'kost'.

Zoals Gandhi zei; There is enough for everyone's need but not for everyone's greed.

En ja we dwalen af maar hoe dan ook een elektrische fiets voor iedereen  is toch weer een uiting van een zekere decadentie...zeker als het naast een auto komt. Natuurlijk heb ik het niet over mensen met gezondheidsproblemen of degenen zonder auto die 30 plus kilometer moeten rijden.

Maar waarom moet een 15 jarige ( of 20, 30, 40 50 of 60 jarige) een elektrische fiets voor 10 km enkele reis.

En persoonlijk blijf ik worstelen met het feit dat voor onze accu's, mobieltjes enz kinderarbeid in de mijnen nodig is. Dus ben ik in het bezit van een fairphone maar ja ook zij kunnen niet een compleet slaaf vrije mobieltje produceren.

Echt je denkt er te makkelijk over als je zegt: ' het gaat ' alleen 'maar' om een elektrische fiets. Dat moet iedereen ' zelluf weten'  'iedereen een elektrische fiets dus ik ook'. 

Ik stop er maar mee. Mijn antwoord is duidelijk. Geen electrische fiets voor een 15 jarige.

Ik zou 'm er toch bewust van maken dat ie over 2 jaar waarschijnlijk een rijbewijs/auto wil, dus dan is dit zonde van 't geld. Hij zal vast die e-bike niet pakken als het slecht weer is en dan evengoed voor de bus kiezen. 

Iedereen die nu zemelt over het milieu kan haar/zijn/hun smartphone/laptop/iPad uitzetten en met de 'gewone' fiets enkele tientallen kilometers gaan fietsen. 

Tickel schreef op 08-05-2022 om 22:25:

[..]

Ik heb je trouwens wel gerapporteerd. Beetje sneaky racisme erbij halen vind ik niet oké.

Dan begrijp je mijn post wel heel verkeerd. Je reageerde (nu weer trouwens) heel defensief, zoals mensen vaker doen als ze eigenlijk wel weten dat ze ongelijk hebben. Zoals ook gebeurde/gebeurt bij zaken bijvoorbeeld aangaande racisme of het eten van vlees, maar ik had ook vliegschaamte kunnen noemen, of spullen kopen bij de action enzo. Maar 20-30 jaar geleden had het ook over roken kunnen gaan. Toen reageerden rokers ook heel overtrokken als ze de gezondheidsrisico's onder ogen kregen. 

Voor zulk defensief gedrag is een term, maar ik kom er dus niet op. 

Cognitieve dissonantie heet dat. Voor jezelf recht praten wat krom is of waarom een bepaalde keuze gerechtvaardigd is terwijl dat eigenlijk niet zo is.

Krisper schreef op 08-05-2022 om 23:39:

Iedereen die nu zemelt over het milieu kan haar/zijn/hun smartphone/laptop/iPad uitzetten en met de 'gewone' fiets enkele tientallen kilometers gaan fietsen.

Maar natuurlijk alleen om naar je maatschappelijk verantwoorde werk te rijden, of om mantelzorg te verlenen, want anders slijten de banden en remblokjes voor niks. 

Kortom: zo kan je lekker alles doodbagatelliseren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.