Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


Pejeka1 schreef op 05-05-2022 om 19:24:

[..]

Als ik zie hoe de meeste pubers met hun fietsen omgaan, denk ik dat dat ding om de haverklap bij de fietsenmaker zal staan. Fietsen worden overal neergesmeten, vaak niet onderhouden, in de fietsenstalling op school pleurt ook iedereen zijn fiets maar neer zoals het uitkomt, enz.

Zoals je weet werk ik in het VO en eerlijk gezegd staan bij ons de fietsen gewoon netjes in de rekken. Fietsen van kinderen worden gewoon heel veel gebruikt en dus slijten ze ook sneller. Ja, pubers zijn iha iets minder zuinig op hun spullen en een grote stalling en veel buiten staan is ook een reden dat de fietsen regelmatig bij de fietsenmaker staan. 

Jonagold schreef op 05-05-2022 om 17:12:

[..]

Tja, ik blijf vinden dat puberteit en snelle vervoersmiddelen niet bij elkaar passen. En ik vind op volwassen leeftijd, kan ook 40 zijn, vroeg genoeg om met een e-bike te leren fietsen. 40-ers zijn iets meer geneigd om aan hun eigen en andermans veiligheid te denken en ook vaker bereid een helm te dragen. Echt geen overbodige luxe!

tig decennia hebben we ze op een brommer of scooter laten rijden, veel sneller en veel gevaarlijker en nu opeens kan een ebike niet waarbij je volledig zelf moet trappen als je boven de 25 km per uur gaat? Heel bijzonder argument. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 05-05-2022 om 17:45:

[..]

In een auto heeft hij wel een kooiconstructie om zich heen die hem icm de gordel wat veiligheid bied.

Als ik zag hoe onze puber op een ebike reed dan zou ik het niet aanraden voor pubers. En nou was die van mij nog voorzichtig en echt niet onbezonnen doordat hij zo ziek was geweest.

De gemiddelde puber heeft toch een beetje de houding van mij kan niks gebeuren en dat is icm een ebike geen goed idee.

Ja maar de rest van de wereld heeft geen kooiconstructie om zich heen als die verse 18 jarige alleen de weg op gaat. En dan nog: de scooters en brommers dan? 

Anonima123 schreef op 05-05-2022 om 19:10:

Mogen de pubers van de ouders die nu kritisch zijn op een ebike ook geen bijbaan bij bv thuisbezorgd, de pizzakoerier of gorillaz? Dus verbied je zo'n baan omdat een ebike gevaarlijk is?

Dat is inderdaad een hele gevaarlijke bijbaan omdat het op tijd werkt. Dat is heel wat anders dan naar school fietsen. 

Pejeka1 schreef op 05-05-2022 om 19:34:

[..]

Daar hoef je niet voor op middelbare scholen te komen. Bij supermarkten e.d. worden de fietsen gewoon tegen de muur gepleurd of soms op de grond. En als je ziet hoe veel puber geen deugdelijk licht op hun afgeragde fiets hebben, betwijfel ik ook of die fietsen ooit een onderhoudsbeurt krijgen.

De school van mijn jongste had dus strenge regels. Alle fietsen in de stalling in een eigen constructie. Te vaak omvallende fietsen gehad of fietsen tussen de anderen gestoken met boze ouders gehad denk ik zo. Dus het kan best wel. 

Tona schreef op 05-05-2022 om 19:39:

Nee. mijn argument zou zijn: je hebt beweging nodig. Zeker als puber in de groei.
10 km enkele reis is prima te doen.

Kind sport al bijna elke dag en is fietsen op een ebike opeens gelijk gesteld aan stilzitten? En moeten we alle pubers die op minder dan 5 km op een school zitten naar een andere school sturen? Of verplicht laten lopen? 

Ah ja, en wat is er mis aan aanwennen of verwennen? Hier iedereen met de fiets of benenwagen? Te paard naar het buitenland? En betekent dat dat het kind erna verdoemd is tot luie nietsnut? Ik begrijp dat krampachtige nooit zo erg. Waarom moet iets per se altijd nuttig/gezond/sober zijn en waarom beslissen anderen wat voor hoeveelheid kilometers voor iemand prima te doen zijn? Waarom mag een scooter of brommer wel? 
Mijn kinderen waren 16 km enkele reis met de fiets onderweg, ging allemaal van huiswerktijd/sport/werk/sociaal leven/ontspannen hangtijd af; dat is pas nutteloos.

Max88 schreef op 05-05-2022 om 20:11:

Ah ja, en wat is er mis aan aanwennen of verwennen? Hier iedereen met de fiets of benenwagen? Te paard naar het buitenland? En betekent dat dat het kind erna verdoemd is tot luie nietsnut? Ik begrijp dat krampachtige nooit zo erg. Waarom moet iets per se altijd nuttig/gezond/sober zijn en waarom beslissen anderen wat voor hoeveelheid kilometers voor iemand prima te doen zijn? Waarom mag een scooter of brommer wel?
Mijn kinderen waren 16 km enkele reis met de fiets onderweg, ging allemaal van huiswerktijd/sport/werk/sociaal leven/ontspannen hangtijd af; dat is pas nutteloos.

Hoezo ging 16 km op de fiets van sport af? 16 km fietsen IS toch gewoon sporten?

sport die ze leuk vonden, dans, optredens bijvoorbeeld, het was sport maar ook een hobby voor ze.
Ik kan er gewoon slecht tegen als alles nuttig, educatief, sober o.i.d. moet zijn.
Dat als het kan, dat het dan niet mag.
Ik doe dat liever andersom, ik geniet van wat mogelijk is, of het nu luxe, plezier of gemak is.
En toevallig weet ik van wat moraalridders in het leven hoe die hun vrije tijd besteden en anderen over andere dingen de maat nemen. Ik heb daar moeite mee.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-05-2022 om 21:48

Pejeka1 schreef op 05-05-2022 om 20:53:

[..]

Hoezo ging 16 km op de fiets van sport af? 16 km fietsen IS toch gewoon sporten?

Van tijd om te sporten af. 16 km van school naar huis fietsen is geen sport. En er staat niet alleen sport, maar er staat ook werk, sociaal leven, en ontspanning.

kenfan schreef op 05-05-2022 om 16:02:

Lastig, diep in mijn hart vind ik eigenlijk een e-bike een hulpmiddel voor bejaarden of mensen die fysiek iets mankeren. Zelf zou ik er alleen opstappen als ik een heuvelachtig gebied zou wonen.
Voor de meeste scholieren geldt dat allemaal niet. Maar ik herinner me nog van mijn eigen middelbare schooltijd dat dat gezellig in groepjes fietsen na de derde wel afgelopen was. Dan liepen de roosters niet meer synchroon. Dan is 20 km op een dag fietsen voor een paar school best veel, vooral als het een saaie rit is Kinderen die wat verder van school woonden hadden na hun zestiende bijna allemaal meteen een brommer onder hun gat.

Een e-bike ís ontwikkeld als hulpmiddel voor ouderen en mensen met een beperking. Voor deze groep een uitkomst om ze langer in beweging te houden wanneer het gewone fietsen te zwaar wordt voor de knieën en dergelijke. Gezonde mensen zouden bij wijze van spreken minstens tot hun pensioen op een fiets zonder trapondersteuning moeten fietsen, en zéker jongeren. Als de zoon van de TS hersteld is van de blessure zou ik hem echt op een gewone fiets laten gaan, juist om dat been te trainen.  Ik fiets zelf bijna 10 km naar mijn werk en mijn kinderen fietsen ook vergelijkbare afstanden naar school, met een gewone fiets. In het verleden heb ik een tijd minder gefietst omdat het werk verder weg was, maar man.... dat deed dus gelijk wat met de conditie (en toen was ik nog maar 25, dus jong). 10 km fietsen is niet saai en zo gepiept, duurt maar een half uur ongeveer, mijn kinderen kunnen het zelfs nog een stuk sneller.

Bovendien: Ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien is het wel aan de orde gekomen, maar wat ik mis in het verhaal is het milieu: een e-bike is veel belastender dan een gewone fiets.



troelahoep schreef op 07-05-2022 om 16:01:

[..]

Een e-bike ís ontwikkeld als hulpmiddel voor ouderen en mensen met een beperking. Voor deze groep een uitkomst om ze langer in beweging te houden wanneer het gewone fietsen te zwaar wordt voor de knieën en dergelijke. Gezonde mensen zouden bij wijze van spreken minstens tot hun pensioen op een fiets zonder trapondersteuning moeten fietsen, en zéker jongeren. Als de zoon van de TS hersteld is van de blessure zou ik hem echt op een gewone fiets laten gaan, juist om dat been te trainen. Ik fiets zelf bijna 10 km naar mijn werk en mijn kinderen fietsen ook vergelijkbare afstanden naar school, met een gewone fiets. In het verleden heb ik een tijd minder gefietst omdat het werk verder weg was, maar man.... dat deed dus gelijk wat met de conditie (en toen was ik nog maar 25, dus jong). 10 km fietsen is niet saai en zo gepiept, duurt maar een half uur ongeveer, mijn kinderen kunnen het zelfs nog een stuk sneller.

Bovendien: Ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien is het wel aan de orde gekomen, maar wat ik mis in het verhaal is het milieu: een e-bike is veel belastender dan een gewone fiets.



Maar niet belastender als ipv de fiets de auto of een scooter gepakt wordt. 

SuzyQFive schreef op 07-05-2022 om 16:38:

[..]

Maar niet belastender als ipv de fiets de auto of een scooter gepakt wordt.

Dat zal zoon van TO op z'n 15e niet doen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-05-2022 om 17:07

troelahoep schreef op 07-05-2022 om 16:01:

[..]

Een e-bike ís ontwikkeld als hulpmiddel voor ouderen en mensen met een beperking. Voor deze groep een uitkomst om ze langer in beweging te houden wanneer het gewone fietsen te zwaar wordt voor de knieën en dergelijke. Gezonde mensen zouden bij wijze van spreken minstens tot hun pensioen op een fiets zonder trapondersteuning moeten fietsen, en zéker jongeren. Als de zoon van de TS hersteld is van de blessure zou ik hem echt op een gewone fiets laten gaan, juist om dat been te trainen. Ik fiets zelf bijna 10 km naar mijn werk en mijn kinderen fietsen ook vergelijkbare afstanden naar school, met een gewone fiets. In het verleden heb ik een tijd minder gefietst omdat het werk verder weg was, maar man.... dat deed dus gelijk wat met de conditie (en toen was ik nog maar 25, dus jong). 10 km fietsen is niet saai en zo gepiept, duurt maar een half uur ongeveer, mijn kinderen kunnen het zelfs nog een stuk sneller.

Bovendien: Ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien is het wel aan de orde gekomen, maar wat ik mis in het verhaal is het milieu: een e-bike is veel belastender dan een gewone fiets.



Dat is helemaal niet waar. De elektrische fiets gaat heel ver terug.

https://www.vintagefiets.be/de-geschiedenis-van-de-elektrische-fiets/

De jongen sport ook nog eens, en wat betreft milieu, dan rijdt ie over een jaar op een scooter. 

Jesse_1 schreef op 07-05-2022 om 16:40:

[..]

Dat zal zoon van TO op z'n 15e niet doen.

Hij is bijna 16....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.