Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles duurt lang


Mijn zoon ging vroeger ook langzaam vooruit met het zwemmen. Toen heb ik het hem zelf geleerd in de vakantie. Daarna mocht hij gelijk op en had zijn diploma. Bij zijn B diploma heb ik hetzelfde gedaan want hij mocht niet op omdat hij niet door dat gat onder water kon zwemmen. Ik heb het 1 keer voor gedaan en uitgelegd dat hij eerst goed adem moest halen en hij had het gelijk door. 

Onze zoon heeft er destijds ook erg lang over gedaan, zo'n 2 1/2 jaar voordat hij zijn A diploma had. Hij heeft een jaar in het diepe bad gezwommen want bij hem was door het gat zwemmen het grote probleem. Het zwemmen zelf was prima namelijk. 

Wij hadden A B en C afgekocht voor 800 euro, heeft ie in totaal 2 jaar over gedaan

Hallo!

Ik begrijp je frustratie helemaal. Het is echt vervelend om je kind te zien stagneren terwijl je zoveel tijd en geld hebt geïnvesteerd. Mijn zoon deed er ook vrij lang over om zijn A-niveau te halen. Hij was ongeveer 7 jaar oud, en het duurde bijna 3 jaar met regelmatige lessen. Ieder kind gaat in zijn eigen tempo vooruit en soms moet je gewoon wat meer geduld hebben (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het!😄).

Misschien kun je een praatje maken met de instructeur om een gedetailleerdere mening te krijgen over wat je zoon nodig heeft om te verbeteren? Soms kan een kleine tip of een specifieke oefening al het verschil maken. 

Maak je geen zorgen, uiteindelijk komt hij er wel!😁

AGvds

AGvds

03-07-2024 om 15:51 Topicstarter

heb net even een gesprek gehad met de zweminstructeur. Nu ineens mag hij door naar het diepe met bandjes dan wel😂 ze gaan hem in de gaten houden. Naja ik moet het eerst maar eens zien, maar ben wel blij dat ik mijn frustratie heb geuit want dat lucht iig al wat op 

BlairW schreef op 03-07-2024 om 14:43:

Bij ons heeft het 1 jaar en 2 maanden geduurd, maar hier hadden ze easyswim en dan beginnen ze gewoon meteen in het diepe. Zou kijken of dat misschien ergens een optie is? Ik hoor vaak dat ze met die verschillende badjes die steeds dieper gaan er veel langer over doen.

Mijn kinderen doen dat ook en zijn nu respectievelijk 1;9 jaar (die zit in badje 3) en 2;5 jaar (die zit in badje 4) bezig. De oudste vloog er met 13mnd in corona tijd, dus met onderbrekingen, doorheen. Zelfde aanpak, totaal verschillende uitkomst.

We zijn voor de huidige twee nu wel overgestapt, omdat de fijne juf van de oudste weg ging en de jonge meiden die er voor terug kwamen mijn kinderen niet goed leek te bereiken. Ze stonden me ook iets te vaak vanaf de kant te roepen hoe het anders moest. Bij de.huidige Zwemschool liggen de docenten in het water en begeleiden ze actiever. Ik heb het gevoel dat dat zijn vruchten afwerpt, dus duimen dat het nu vlot gaat. Of niet, dan leg ik me daar bij neer.

Michelle05 schreef op 03-07-2024 om 15:47:

Hallo!

Ik begrijp je frustratie helemaal. Het is echt vervelend om je kind te zien stagneren terwijl je zoveel tijd en geld hebt geïnvesteerd. Mijn zoon deed er ook vrij lang over om zijn A-niveau te halen. Hij was ongeveer 7 jaar oud, en het duurde bijna 3 jaar met regelmatige lessen. Ieder kind gaat in zijn eigen tempo vooruit en soms moet je gewoon wat meer geduld hebben (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het!😄).

Misschien kun je een praatje maken met de instructeur om een gedetailleerdere mening te krijgen over wat je zoon nodig heeft om te verbeteren? Soms kan een kleine tip of een specifieke oefening al het verschil maken.

Maak je geen zorgen, uiteindelijk komt hij er wel!😁

Of een proefles nemen bij een ander zwembad als die optie er is? 

Wij zijn ook gewisseld van zwembad en het verschil was enorm. 
In het eerste was er eigenlijk geen instructie, alleen oefenen oftewel 'gewoon doen'. Dochter deed maar na wat de rest deed. Af en toe keken ze even wie het al goed genoeg deed en die mochten dan een badje verder. Soms ook als ze het eigenlijk nog niet goed genoeg konden, want badje 2 was toch wel erg druk geworden dus ga maar naar badje 3.

In het andere bad zwemmen de instructeurs mee en doen dingen voor, geven gericht en positief feedback. Ze kennen alle kinderen en weten wie wat nog moet leren, en zorgen ervoor dat ze dat ook leren (desnoods met extra les) zodat ze allemaal tegelijk naar het volgende badje kunnen. Echt een wereld van verschil.

Ik kan dus echt aanraden om kritisch te kijken naar de manier van lesgeven. Vraag eventueel aan andere ouders in de buurt waar hun kinderen op zwemles zitten en hoe dat bevalt. Want het is zo frustrerend, voor iedereen, als het niet opschiet.

AGvds schreef op 03-07-2024 om 15:51:

heb net even een gesprek gehad met de zweminstructeur. Nu ineens mag hij door naar het diepe met bandjes dan wel😂 ze gaan hem in de gaten houden. Naja ik moet het eerst maar eens zien, maar ben wel blij dat ik mijn frustratie heb geuit want dat lucht iig al wat op

Dit is niet de eerste keer dat ik op dit forum lees dat als ouders hun frustratie uiten over de trage voortgang, het kind ineens wel een badje verder mag. 

Doet mij toch een beetje denken aan een verdienmodel: kind laten aanmodderen totdat ouders piepen, en dan pas vooruit. 

Dat is het voordeel van wat Nick beschrijft. Bij een bedrag ineens voor een totaalpakket is er geen reden voor de zwemschool om het proces te rekken. 

Temet schreef op 03-07-2024 om 16:09:

[..]

Dit is niet de eerste keer dat ik op dit forum lees dat als ouders hun frustratie uiten over de trage voortgang, het kind ineens wel een badje verder mag.

Doet mij toch een beetje denken aan een verdienmodel: kind laten aanmodderen totdat ouders piepen, en dan pas vooruit.

Dat is het voordeel van wat Nick beschrijft. Bij een bedrag ineens voor een totaalpakket is er geen reden voor de zwemschool om het proces te rekken.

Maar van een badje verder gaan, leert het kind op zich natuurlijk niets. Het is puur zoet houden van de klant, dus de ouder.

Dat idee van verdienmodel kreeg ik zo'n 15 jaar geleden al toen mijn jongste op zwemles zat. Met alles liep hij motorisch voor op zijn leeftijd behalve met zwemmen, dat duurde maar en duurde maar tot ik ging klagen toen schoot hij even op met de ondiepe badjes en in het diepe begon het gezeik opnieuw.
Bij ons zwembad mochten de kinderen onder begeleiding van een ouder op zondagochtend gratis oefenen, ouders moesten wel betalen. Na 3 zondagen oefenen met mij, goed voordoen en uitleggen kon hij wel door het gat wat ze tijdens de les maar niet voor elkaar kregen.

Na 2 jaar pas in badje 2 duurt wel heel lang. Snap ook niet dat de zwemschool hier niet zelf op in springt. Als kinderen hier echt langer dan gemiddeld over een badje doen worden ze er uit gepikt. En dan krijgen ze een paar keer prive les (voor gewoon de reguliere prijs). Daarnaast wordt helder gecommuniceerd op welke slag je kind stagneerd. En dan kun je je kind mee laten doen aan een clinic. Dan is de hele les dus toegewijd aan de ene slag. 
Wellicht toch proberen over te stappen. Hoewel dat makkelijker gezegd is dan gedaan met die enorme wachtlijsten overal.

AGvds schreef op 03-07-2024 om 14:05:

[..]

Ze hebben het steeds over de combinatie tussen armen en benen maken en kracht in zijn benen. Het is verder een hele gezonde jongen alleen is hij erg klein voor zijn leeftijd.

Kracht geloof ik niet zo, want hij zit op schaatsen en daar is hij juist erg goed in.

Mijn zoon had lichte motorische problemen. Hij kon de arm slag, hij kon de beenslag maar niet tegelijkertijd. Op advies van zijn kleuterjuf hem op skippy gym bij een casar therapeut gedaan. Door speciale oefeningen was hij binnen twee maanden instaat om armen en benen wel goed te coördineren.  Hij had na 18 maanden zijn A diploma.

Ik was wel tevreden over de zwemonderwijzer zij vertelde gewoon goed wat er mis ging en na een gesprekje met zijn kleuterjuf over zijn totale motoriek is hij toen met de skippy gym begonnen.

Zijn totale motoriek werd ook beter van deze speciale gymlessen.

Heeft het eigenlijk zin om hem met bandjes in het diepe te smijten?
Zijn diploma moet hij waarschijnlijk zonder bandjes halen.

Ik zou geen zin hebben dat hij door wat druk nu wel door mag, maar dat ze hem weer een jaar laten dobberen.

Ik zou overwegen een paar weken / maanden te stoppen en kijken of je niet elders verder kan.

Te weinig kracht in benen wil ik trouwens best geloven bij een 4.5-jarige, maar als 6.5-jarige moet hij intussen toch bijna de oudste zijn?

PhilDunphy schreef op 03-07-2024 om 15:52:

[..]

Mijn kinderen doen dat ook en zijn nu respectievelijk 1;9 jaar (die zit in badje 3) en 2;5 jaar (die zit in badje 4) bezig. De oudste vloog er met 13mnd in corona tijd, dus met onderbrekingen, doorheen. Zelfde aanpak, totaal verschillende uitkomst.


Dat klinkt niet als de easy swim methode, want die werken niet met verschillende badjes. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.