Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles duurt lang


Temet schreef op 03-07-2024 om 16:09:

[..]

Dit is niet de eerste keer dat ik op dit forum lees dat als ouders hun frustratie uiten over de trage voortgang, het kind ineens wel een badje verder mag.

Doet mij toch een beetje denken aan een verdienmodel: kind laten aanmodderen totdat ouders piepen, en dan pas vooruit.

Dat is het voordeel van wat Nick beschrijft. Bij een bedrag ineens voor een totaalpakket is er geen reden voor de zwemschool om het proces te rekken.


Precies dit. Voor ons was dit een reden om destijds te wisselen van de grote zwemles aanbieder waar alle kindjes van school zwommen naar de zwemvereniging. Bij de grote zwemlesaanbieder zat bij onze kinderen geen vooruitgang in, pas toen wij aan de bel trokken dat we onze aarzelingen hadden bij de voortgang en ze toen opeens wel verdergingen. En wel elke maand 67 euro betaald moest worden voor alleen maar spetteren. Wij zijn naar de zwemvereniging gegaan met een pakketprijs van bijna 800 euro. En naar ons idee een veel betere begeleiding, kleinere groepjes en uiteindelijk C gehaald.


Er zijn altijd kindjes die sneller zijn, er zijn ook altijd kindjes die wat meer moeite moeten doen. Geeft echt niets, het komt best goed. Maar dan is het fijn als je een pakketprijs hebt, dan zit er qua bedrag niet zoveel druk achter. Kost je alleen wel wat tijd

BlairW schreef op 03-07-2024 om 19:26:

[..]

Dat klinkt niet als de easy swim methode, want die werken niet met verschillende badjes.

Bij ons wel easy swim vestjes en dan in totaal 4 badjes voor A, 1 voor B en 1 voor C. 

Badje 1 met zwemvestje gericht op echt watervrij zijn, badje 2 voor de rugslag, badje 3 voor de schoolslag en dan overstappen op kurkjes en badje 4 voor 'het gat' en langere stukken zwemmen en dan uiteindelijk ook zonder kurkjes. 

Mijn kinderen deden ongeveer 15 maanden over A en 3 maanden over B. Maar ik heb veel kinderen zien struikelen in badje 3 op de schoolslag en in badje 4 op het gat, waardoor het dan echt veel langer duurde. 

Oudste van man deed ellenlang over A. Toen van zwembad gewisseld en uiteindelijk binnen jaar A,B & C. Rustig meisje waarbij deels denk ik ook niet gezien werd wat ze al kon.

De juiste zwemschool kan veel uitmaken. Kan hij de beenslagen wel juist, naast dat hij het niet tegelijk met zijn armen kan? Wij hebben 1 kind met een beperktere beweging in 1 heup waarbij fysio ook benieuwd is hoe dit zal uitpakken bij de schoolslag.

Mijn kinderen deden alledrie ruim twee jaar over A (alledrie niet heel vlot motorisch) en daarna in een paar maanden B en C.
Ruim twee jaar is niet uitzonderlijk. Na twee jaar nog in badje 2 is wel uitzonderlijk volgens mij. Goed dat je aan de bel hebt getrokken.

Happyapple schreef op 03-07-2024 om 19:59:

[..]

Bij ons wel easy swim vestjes en dan in totaal 4 badjes voor A, 1 voor B en 1 voor C.

Badje 1 met zwemvestje gericht op echt watervrij zijn, badje 2 voor de rugslag, badje 3 voor de schoolslag en dan overstappen op kurkjes en badje 4 voor 'het gat' en langere stukken zwemmen en dan uiteindelijk ook zonder kurkjes.

Mijn kinderen deden ongeveer 15 maanden over A en 3 maanden over B. Maar ik heb veel kinderen zien struikelen in badje 3 op de schoolslag en in badje 4 op het gat, waardoor het dan echt veel langer duurde.

Ik zie bij meer zwembaden dat ze wel die vestjes gebruiken, maar dan niet de methode volgen zoals die bedoeld is. Bij ons waren geen verschillende badjes, je haalde de diverse onderdelen en bleef ook gewoon met hetzelfde groepje steeds. En alles meteen in het diepe. Ze heeft ook echt het easyswim abc-diploma. En nog een los a-diploma, omdat ze precies in de overstap-periode naar het abc-diploma zat 🤣 wel dus de easyswim methode gevolgd vanaf het begin, maar eerst het oude a-diploma gehaald en daarna het abc. 1 Van de weinigen met 2 keer een A-diploma denk ik 😁

Mijn kinderen hebben nooit met bandjes zwemles gehad. Meteen leren door zelf te doen. 
Vier van de vijf hebben zo hun diploma’s bij een zwemvereniging gehaald (scheelt echt veel geld, want wij betaalden €125,- per jaar). 
Mijn oudste heeft ADD en DCD dus die deed er twee jaar over, mijn tweede een jaar, de derde twee jaar, duurde lang voor ze watervrij was maar toen ging ze als een speer. De vierde 1,5 jaar. De oudste twee hebben ieder meer dan 14 diploma’s. De derde heeft er vijf. De vierde drie. 
De jongste was na bijna 1,5 jaar nog steeds tussen diep en ondiep aan het wisselen. Mocht ze naar het diepe en moest ze toch weer terug. Toen elders een les mee laten zwemmen en daar zagen ze meteen dat ze met schoolslag tegengestelde zwemslagen maakte en zichzelf dus tegenwerkte. Die moest ze goed aanleren en toe was het zo klaar. Ze kon wel goed crawl. 

Na twee jaar nog in badje twee is echt wel heel erg lang en vind ik ook niet goed van de zwemschool dat ze zo lang blijven aanmodderen. 
Dat hij nu door mag is fijn en hopelijk helpt dat, maar ik zou wel oriënteren op een andere zwemschool. 

Ja, er zijn kinderen die er aanleg voor hebben of niet of motorisch iets hebben en er daardoor langer of korter over doen, maar een kind moet ook iets leren en gemotiveerd blijven. Misschien dat een andere docent of aanpak wel werkt. 
Kan de zwemschool terugkoppelen waar hij moeite mee heeft? 

Jongste zoon heeft vrij lang over zijn A diploma gedaan. Volgens de juf omdat hij niet goed luisterde naar de instructies en daar door niet goed meedeed. Bleek er vooral aan te liggen dat hij door de enorme herrie in het zwembad haar nauwelijks kon verstaan en zij erg moeilijke termen gebruikte voor 5 - 6  jarige kinderen, dus hij snapte daardoor inderdaad niet wat de bedoeling was. Wisselen had geen zin ivm enorme wachtlijsten. Maar wel naar een ander tijdstip gegaan; stuk rustiger en minder herrie en een zwemmeester die meer op kinderen niveau sprak, toen kon hij snel op voor A en B.

Over de wachtlijsten: hier zijn ze ook enorm, maar voor overstappen kon ik bij 2 zwemscholen direct terecht. Die wachtlijsten zijn voor badje 1.
Je kan altijd even bellen om te checken wat er mogelijk is..

BlairW schreef op 03-07-2024 om 20:40:

[..]

Ik zie bij meer zwembaden dat ze wel die vestjes gebruiken, maar dan niet de methode volgen zoals die bedoeld is. Bij ons waren geen verschillende badjes, je haalde de diverse onderdelen en bleef ook gewoon met hetzelfde groepje steeds. En alles meteen in het diepe. Ze heeft ook echt het easyswim abc-diploma. En nog een los a-diploma, omdat ze precies in de overstap-periode naar het abc-diploma zat 🤣 wel dus de easyswim methode gevolgd vanaf het begin, maar eerst het oude a-diploma gehaald en daarna het abc. 1 Van de weinigen met 2 keer een A-diploma denk ik 😁

Ik heb 4 zwemdiploma’s waarvan 3 x A 

Het kan een signaal zijn dat iets in de ontwikkeling bij je kind wat spaak loopt. Ik wil dit even noemen omdat alle andere logische dingen allemaal wel gepasseerd zijn en het, al is het maar achteraf, een eyeopener kan zijn. 
Zwemmen is een activiteit waarbij je een boodschap moet kunnen interpreteren en vervolgens ook moet kunnen omzetten naar de desbetreffende handeling. Dat vraagt wat van je cognitieve en executieve vaardigheden dus. Als dat dysharmonisch is of het cognitieve is wat lager of als er bijv overprikkeling speelt kan dit enorme impact hebben op de doorlooptijd. 

BlairW schreef op 03-07-2024 om 14:43:

Bij ons heeft het 1 jaar en 2 maanden geduurd, maar hier hadden ze easyswim en dan beginnen ze gewoon meteen in het diepe. Zou kijken of dat misschien ergens een optie is? Ik hoor vaak dat ze met die verschillende badjes die steeds dieper gaan er veel langer over doen.

Hier zijn mijn neefjes juist gewisseld van dit systeem naar steeds dieper. Bij hun paste dit systeem niet. Het ligt echt aan het kind welke systeem bij je past. Mijn kinderen hebben beide hun A, B en C gehaald dmv een turbo cursus. Dat werkte bij hun het best. Zeker bij mij jongste die had moeite met de schoolslag. De rest ging als een trein. De schoolslag was hij na een week weer vergeten. Nu kreeg hij 2,5 uur achter elkaar les, waarbij hij meer schoolslag deed als de rest. Hierdoor kwam jer wel in zijn systeem.


hier 2 kinderen met ASS en DCD. Na 18 maanden zei de instructeur stop er maar mee. Ze hebben de aandacht en de motoriek niet. Na 2 jaar bij een andere zwemschool nog 18 maanden er over gedaan in speciaal klasje, minder kinderen, half uur ipv een uur. Toen gehaald. Dus heeft ook flink wat tijd en geld gekost.

Het hangt een beetje van je kind af. Als hij zwemmen niet zo leuk vindt en/of gefrustreerd is dat andere kinderen wel een diploma krijgen en hij niet, en je hebt het idee dat hij het op dit moment ook niet kan, dan zou ik er tijdelijk mee stoppen. Een tijdje iets anders aan sport doen en dan later weer proberen.

Als je het idee hebt dat hij het wel kan, maar het zwembad langzaam is met het laten doorstromen en afzwemmen van je kind, dan zou ik kijken of er turbo zwemmen wordt aangeboden. Dat is een cursus met aan het einde diplomazwemmen, meestal in een vakantie. Het is wel pittig, want ze zwemmen dan een paar uur per dag, maar ze leren het wel snel.

Of: blijven vragen. ‘Kracht in de benen’ lijkt me onzin. Voor de verschillende diploma’s zijn er doelen die de kinderen moeten beheersen. Als het goed is houden de zweminstructeurs de voortgang van je kind op die doelen bij. Wij konden inloggen op een app en daar de voortgang zien. Als je dat niet hebt of als het niet goed wordt bijgehouden, dan kun je aan de zweminstructeur vragen hoe je kind ervoor staat. Vraag of ze extra willen oefenen met hem op de punten die hij moeilijk vindt en ga zelf ook met hem naar het zwembad.

Het zwembad waar wij waren had in de schoolvakanties vaak zwemles in kleine groepjes waar je je kind voor kon opgeven en dan ook kon opgeven waar je extra aandacht voor wilde. Dit waren lessen buiten de reguliere zwemlessen die je extra moest betalen.

In sommige steden zijn er ook zwemlessen van de reddingsbrigade. Die zijn vaak minder duur dan reguliere lessen. Maar het diploma is hetzelfde.

Tja op zwemles 1 dook zoonlief al spulletjes onderwater op en ging heerlijk in 1 keer door de drie hoepels heen (die waren overigens op 3 locaties in het badje geplaatst en het doel was door 1 hoepel tegelijk te gaan) . Maar ja "de kinderen" waren nog niet watervrij dus er werd nog niet aan een basiszwemslag gewerkt maw kind moest maar even wachten tot de rest (half jaar later) ook watervrij was. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.