Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles duurt lang


Tuinfluiter schreef op 07-07-2024 om 12:11:

[..]

Hier heb ik eerder over geschreven. Komt best regelmatig voor. Een goede zwemleraar zou dat ook aan ouders moeten doorgeven. Je blijft anders nodeloos lang aanmodderen.

Heel veel zwembaden hebben wachtlijsten dus bewust kinderen lang in een badje houden geloof ik niet zo in. Wel denk ik dat er regelmatig communicatie problemen zijn tussen leraar en kind en leraar en ouders. Als je weet wat er niet goed gaat kun je proberen om daar wat aan te doen. Soms ligt de oplossing niet in de zwemles maar moet je het probleem eerst op een andere manier aanpakken.

Precies!

Ik denk dat je ook als ouder al wat kan doen. Als badje 1 watervrij maken en van de kant af springen, hoofd in het water durven doen en dergelijke is, kan je natuurlijk regelmatig met je kind(eren) gaan zwemmen. 

Wanneer je dan een beetje de oefeningen kent, zoals leren drijven kan je dat natuurlijk tussen het spelen door ook oefenen.


Roserabbit schreef op 07-07-2024 om 19:08:

[..]

Precies!

Ik denk dat je ook als ouder al wat kan doen. Als badje 1 watervrij maken en van de kant af springen, hoofd in het water durven doen en dergelijke is, kan je natuurlijk regelmatig met je kind(eren) gaan zwemmen.

Wanneer je dan een beetje de oefeningen kent, zoals leren drijven kan je dat natuurlijk tussen het spelen door ook oefenen.


Meestal krijg je dan te horen dat je kind het verkeerd aangeleerd heeft en dat alleen zij de enige juiste manier van aanleren weten 

Wij konden altijd tijdens de zwemles kijken, wat we opmerkte was het enorme verschil in kwaliteit van de zweminstructeurs. Wat hier al werd gezegd, vanaf de zijlijn wat roepen, heel weinig individuele aandacht... met uitzondering van 1 zwembadjuf die echt goed contact maakte met de kinderen, heel duidelijk was, goed aanmoedigde en zelf in het water was. 
Toen deze juf een eigen zwemschool startte zijn we overgestapt. Met ons heel veel ouders. 

Labyrinth schreef op 07-07-2024 om 19:38:

Wij konden altijd tijdens de zwemles kijken, wat we opmerkte was het enorme verschil in kwaliteit van de zweminstructeurs. Wat hier al werd gezegd, vanaf de zijlijn wat roepen, heel weinig individuele aandacht... met uitzondering van 1 zwembadjuf die echt goed contact maakte met de kinderen, heel duidelijk was, goed aanmoedigde en zelf in het water was.
Toen deze juf een eigen zwemschool startte zijn we overgestapt. Met ons heel veel ouders.

Dat kan inderdaad heel veel verschil maken. Na 2,5 jaar zwemlessen van de oudste kende ik de instructeurs wel. Dus voor mijn jongste zoek ik altijd zorgvuldig het tijdstip uit dat de instructeur van mijn voorkeur het betreffende badje lesgeeft. Dan gaat het alleen nog mis als ze ziek zijn of vakantie hebben. En dan ligt het ook nog aan je kind welke de beste is. Mijn jongste is bijvoorbeeld gebaad bij een strenge instructeur. Anders ligt ze alleen maar te geiten in het bad.

Wat een verschil toch overal. Hier is zwemjuf altijd in het water, altijd dezelfde tijd en dezelfde groep. En die groep blijft in principe hele traject bij elkaar, muv kinderen die meer dan gemiddeld achter- of voorlopen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.