Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles duurt lang


off topic, maar is het gebruikelijk om al met 4 jaar te starten?

Aviendha schreef op 06-07-2024 om 20:41:

off topic, maar is het gebruikelijk om al met 4 jaar te starten?

Ik hoor en zie het vaak.Wij zijn gestart met 5 maar achteraf hadden we moeten wachten tot 6 denk ik.

Starten met 4 werkt volgens mij alleen als je kind aanleg heeft voor sport.

Aviendha schreef op 06-07-2024 om 20:41:

off topic, maar is het gebruikelijk om al met 4 jaar te starten?

Ligt aan zwemschool hier. Bij onze zwemschool is het 5, bij andere is het 4 en bij andere os het 5,5 maar dan moet je ruim op tijd hebben ingeschreven.

Aviendha schreef op 06-07-2024 om 20:41:

off topic, maar is het gebruikelijk om al met 4 jaar te starten?

Bij onze zwemschool mocht het vanaf 4.5 jaar. Maar volgens mij wordt er ook vaak wel 5 of 5.5 aangeraden. Mijn oudste kon door corona pas met 5.5 starten. De jongste heb ik toen dus toch maar wel met 4.5 laten beginnen, want we zaten er toch elke week voor de oudste.

Aviendha schreef op 06-07-2024 om 20:41:

off topic, maar is het gebruikelijk om al met 4 jaar te starten?

Bij ons in de buurt hoor ik dat eigenlijk alleen van mensen die baby- en peuterzwemmen hebben gedaan, die kunnen met 4 automatisch doorstromen naar reguliere zwemles. Voor de test hoor ik vooral Staten met 5 a 6 jaar. 

Hier is oudste met 5 jaar gestart. Na een paar lessen kon de instructeur duidelijk aangeven waarom het beter zou zijn nog een jaar te wachten. Het verschil met starten met 6 jaar is echt flink, het gaat zoveel makkelijker. Ook als ik kijk naar de rest van het groepje, de oudere kinderen gaat het veel makkelijker af. 

Bananenbrood schreef op 07-07-2024 om 08:05:

[..]
Hier is oudste met 5 jaar gestart. Na een paar lessen kon de instructeur duidelijk aangeven waarom het beter zou zijn nog een jaar te wachten. Het verschil met starten met 6 jaar is echt flink, het gaat zoveel makkelijker. Ook als ik kijk naar de rest van het groepje, de oudere kinderen gaat het veel makkelijker af.

Bij kennis begonnen de oudste 2 tegelijk. Toen waren ze 5 en 6,5 geloof ik. Die van 6,5 had in 7 maanden abc. De jongste deed 1,5 jaar over A&B. Bij hun jongste gaan ze gewoon met 6 starten.

Bananenbrood schreef op 07-07-2024 om 08:05:

[..]

Bij ons in de buurt hoor ik dat eigenlijk alleen van mensen die baby- en peuterzwemmen hebben gedaan, die kunnen met 4 automatisch doorstromen naar reguliere zwemles. Voor de test hoor ik vooral Staten met 5 a 6 jaar.

Hier is oudste met 5 jaar gestart. Na een paar lessen kon de instructeur duidelijk aangeven waarom het beter zou zijn nog een jaar te wachten. Het verschil met starten met 6 jaar is echt flink, het gaat zoveel makkelijker. Ook als ik kijk naar de rest van het groepje, de oudere kinderen gaat het veel makkelijker af.

En dat is dus een verdienmodel van zwembaden. Hier deden ze dat ook toen onze kinderen in de zwemlesleeftijd waren, er werd geadverteerd bij het consultatiebureau en andere plekken waar ouders met kleine kinderen komen, flink ingespeeld op het gevoel waarom baby- en peuterzwemmen zo belangrijk is. 

 4 jaar is voor verreweg de meeste kinderen te jong om effectief zwemles te nemen, als je je kind wat later laat beginnen (bijvoorbeeld met 6 of 7 jaar) dan leert het kind het veel sneller. Het is voor die ukkies ook best wel zwaar en de zwemlessen beklijven minder. Als kinderen heel jong hun diploma halen moet je zelf veel met ze blijven zwemmen naderhand om te voorkomen dat ze de slag weer kwijtraken. En eerlijk.... voor de veiligheid zou ik het haast niet doen, een 4-jarige op zwemles. Ook al heeft zo'n uk zijn diploma, kinderen laat je op die leeftijd sowieso niet zonder toezicht in/bij het water spelen toch?

Wat een geld.... 2000 euro voor 2 jaar zwemles wat totaal niet opschiet. Ik was allang gestopt voor een tijdje! Ook echt niet netjes van zo'n zwemschool om mensen zo aan het lijntje te houden. 

Bananenbrood schreef op 07-07-2024 om 08:05:

[..]

Bij ons in de buurt hoor ik dat eigenlijk alleen van mensen die baby- en peuterzwemmen hebben gedaan, die kunnen met 4 automatisch doorstromen naar reguliere zwemles. Voor de test hoor ik vooral Staten met 5 a 6 jaar.

Hier is oudste met 5 jaar gestart. Na een paar lessen kon de instructeur duidelijk aangeven waarom het beter zou zijn nog een jaar te wachten. Het verschil met starten met 6 jaar is echt flink, het gaat zoveel makkelijker. Ook als ik kijk naar de rest van het groepje, de oudere kinderen gaat het veel makkelijker af.

Hier hetzelfde, starten met 5. Alleen als je alle teddybeer diploma's hebt kun je met een advies van de zwemdocent gelijk door. Die kinderen schieten dan door de eerste badjes heen (watervrij maken en leren drijven) zitten al snel in het eerste diepe bad en gaan dan langzamer om dat ze de kracht en het uithoudingsvermogen die een 5-6 jarige al heeft nog missen.

Hier mochten/mogen kinderen met 5 jaar op zwemles maar als ik alles opnieuw zou moeten doen, zou ik een jaar wachten en mijn kind pas met 6 jaar laten gaan. Een paar klasgenoten waren een stuk ouder, 7 jaar, toen ze startten en hadden vrij snel hun diploma.

troelahoep schreef op 07-07-2024 om 08:43:

[..]

En dat is dus een verdienmodel van zwembaden. Hier deden ze dat ook toen onze kinderen in de zwemlesleeftijd waren, er werd geadverteerd bij het consultatiebureau en andere plekken waar ouders met kleine kinderen komen, flink ingespeeld op het gevoel waarom baby- en peuterzwemmen zo belangrijk is.

4 jaar is voor verreweg de meeste kinderen te jong om effectief zwemles te nemen, als je je kind wat later laat beginnen (bijvoorbeeld met 6 of 7 jaar) dan leert het kind het veel sneller. Het is voor die ukkies ook best wel zwaar en de zwemlessen beklijven minder. Als kinderen heel jong hun diploma halen moet je zelf veel met ze blijven zwemmen naderhand om te voorkomen dat ze de slag weer kwijtraken. En eerlijk.... voor de veiligheid zou ik het haast niet doen, een 4-jarige op zwemles. Ook al heeft zo'n uk zijn diploma, kinderen laat je op die leeftijd sowieso niet zonder toezicht in/bij het water spelen toch?

Wat een geld.... 2000 euro voor 2 jaar zwemles wat totaal niet opschiet. Ik was allang gestopt voor een tijdje! Ook echt niet netjes van zo'n zwemschool om mensen zo aan het lijntje te houden.

Hier in de regio zijn vooral zwembaden die met pakketten werken, dus dan valt het qua verdienmodel eerder tegen dan mee als vierjarigen er lang over doen. 

Maar goed, niet mijn keuze en op welke leeftijd ze hun zwemdiploma ook halen zou ik er de eerste tijd bij blijven en regelmatig blijven zwemmen om het niet te verleren.

Ik neig ook naar starten met 6, zodat het niet zolang duurt (zoon is bijna 3). En ik woon in een heel centraal gelegen gat zonder zwembad, dus ik ga bij 4 zwembaden om ons heen informeren of er zo'n pakket is wat Nick noemde. 

troelahoep schreef op 07-07-2024 om 08:43:

[..]

En dat is dus een verdienmodel van zwembaden. Hier deden ze dat ook toen onze kinderen in de zwemlesleeftijd waren, er werd geadverteerd bij het consultatiebureau en andere plekken waar ouders met kleine kinderen komen, flink ingespeeld op het gevoel waarom baby- en peuterzwemmen zo belangrijk is.


Het zal bij die kindjes in ieder geval niet zo snel gebeuren dat ze verdrinken in water waarin ze kunnen staan, want die zijn gewend om weer rechtop te komen en naar de kant te krabbelen als ze niet kunnen staan.
Wij hebben met allebei ook baby-peuterzwemmen gedaan tot ze 4 werden en ze zijn daarna gelijk gestart bij de vereniging met zwemles. Het zwembad had er dus niets aan, want daar gingen ze niet op les. Ze zijn met 6/7 op wedstrijdzwemmen gegaan en dat is een ideale leeftijd daarvoor.

Als ik je goed hebt gelezen is het bij je zoon een probleem dat hij de armslag en beenslag apart wel kan maar niet samen, zoals ze graag willen zien. 
Kan hij wel met beide handen een andere opdracht doen? Bijvoorbeeld links tikken en mer rechts over de tafel wrijven?
Of met de handen twee keer klappen, maar met de voeten drie keer stampen, tegelijkertijd.

Dit vraagt een samenwerking van de hersenhelften die soms ingewikkeld is voor kinderen, maar die je wel kan trainen. Zoals een andere forummer al schreef.

Wat dat betreft zegt het qua kracht en inzet niet veel dat hij goed is in schaatsen en daar ook de kracht voor heeft. Want daar hoeft hij zich vooral op zijn benen te focussen. Bij zwemmen moet hij op benen en armen focussen, dat kan net wat lastiger zijn.

Roserabbit schreef op 07-07-2024 om 11:52:

Als ik je goed hebt gelezen is het bij je zoon een probleem dat hij de armslag en beenslag apart wel kan maar niet samen, zoals ze graag willen zien.
Kan hij wel met beide handen een andere opdracht doen? Bijvoorbeeld links tikken en mer rechts over de tafel wrijven?
Of met de handen twee keer klappen, maar met de voeten drie keer stampen, tegelijkertijd.

Dit vraagt een samenwerking van de hersenhelften die soms ingewikkeld is voor kinderen, maar die je wel kan trainen. Zoals een andere forummer al schreef.

Wat dat betreft zegt het qua kracht en inzet niet veel dat hij goed is in schaatsen en daar ook de kracht voor heeft. Want daar hoeft hij zich vooral op zijn benen te focussen. Bij zwemmen moet hij op benen en armen focussen, dat kan net wat lastiger zijn.

Hier heb ik eerder over geschreven. Komt best regelmatig voor. Een goede zwemleraar zou dat ook aan ouders moeten doorgeven. Je blijft anders nodeloos lang aanmodderen.

Heel veel zwembaden hebben wachtlijsten dus bewust kinderen lang in een badje houden geloof ik niet zo in. Wel denk ik dat er regelmatig communicatie problemen zijn tussen leraar en kind en leraar en ouders. Als je weet wat er niet goed gaat kun je proberen om daar wat aan te doen. Soms ligt de oplossing niet in de zwemles maar moet je het probleem eerst op een andere manier aanpakken.

Mijn 5,5 jarige had al een te goed besef van kunnen verdrinken. Daarom heeft hij wel een half jaar gedaan over badje 1. Dat vind ik dan weer nadeel van laat beginnen. Hij is ook bij de andere badjes er helaas niet snel doorheen gevlogen. 

Mijn dochter die met 4 jaar begon gaat sneller (maar ook niet heel snel). Ze haalt haar broer nu bijna in.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.