Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles duurt lang

Hoi allemaal ,

Ik ben benieuwd hoe lang jullie kinderen over hun A diploma doen. Mijn zoon is 6,5 jaar en over een maand 2 jaar bezig met zwemles. Hij zit alleen nog steeds niet in het diepe ... hij zit in bad 2 en het ziet ernaar uit dat hij ook nog niet zomaar naar bad 3 mag.

Ik merk dat ik het mij nu echt begint te frustreren. Hij heeft al les in kleinere groepen. Als ik vraag hoe het gaat hoor ik steeds: ja, het is geen zwemmer... Ben het wel een beetje zat. Inmiddels als ruim 2000 euro uitgegeven en nog maar in bad 2 .  Wij zwemmen geregeld spelenderwijs met hem dus ik weet verder ook niet wat ik er nog meer aan kan doen ? 

Ik moest even mijn frustratie kwijt hoor 😂


vraag waar het specifiek op hangt de overgang naar het volgende bad.
En overstappen want tenzij het een iadh kind is duurt dit wel extreem en waarschijnlijk onnodig lang

*oadh= iets aan de hand

Poeh, mijn dochter deed er ook wel lang over, we zijn toen gestopt en na een jaar weer begonnen, toen had ze in drie maanden haar a en b. Ze vond de eerste zwemschool verschrikkelijk, heel druk en moeilijk. 
Bij de tweede zwemschool bestond ook de mogelijkheid om een prive les af te nemen en mijn dochter is prive afgezwommen. Was echt een hele fijne oplossing. En ja het kost echt heel veel geld. 

AGvds

AGvds

03-07-2024 om 14:05 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-07-2024 om 13:46:

vraag waar het specifiek op hangt de overgang naar het volgende bad.
En overstappen want tenzij het een iadh kind is duurt dit wel extreem en waarschijnlijk onnodig lang

*oadh= iets aan de hand

Ze hebben het steeds over de combinatie tussen armen en benen maken en kracht in zijn benen. Het is verder een hele gezonde jongen alleen is hij erg klein voor zijn leeftijd. 

Kracht geloof ik niet zo, want hij zit op schaatsen en daar is hij juist erg goed in. 

AGvds

AGvds

03-07-2024 om 14:06 Topicstarter

Brachiosaurus schreef op 03-07-2024 om 14:00:

Poeh, mijn dochter deed er ook wel lang over, we zijn toen gestopt en na een jaar weer begonnen, toen had ze in drie maanden haar a en b. Ze vond de eerste zwemschool verschrikkelijk, heel druk en moeilijk.
Bij de tweede zwemschool bestond ook de mogelijkheid om een prive les af te nemen en mijn dochter is prive afgezwommen. Was echt een hele fijne oplossing. En ja het kost echt heel veel geld.

Op dit moment maakt geld me niets meer uit , als hij maar snel zijn diploma heeft🙈 dus wellicht toch kijken naar prive les 

Hoe vaak lest hij in de week? 1 of 2 keer? En hoe lang duren de lessen? 
Hoe groot is de groep? 
Krijgt hij de instructies goed mee? 
Mag je kijken bij de lessen? 
Wat bedoel je met spelenderwijs met hem bezig zijn? Spelen of echt de zwemslagen oefenen? 
Soms helpt het om over te stappen naar een ander zwembad. Wellicht werken ze daar met een ander systeem wat beter bij hem past.

Ik weet nog goed dat toen mijn kind voor haar B-diploma overstapte naar een zwemvereniging dat ze toen zei na de eerste les (waarbij ik zelfs tijdens de les kon zien dat haar slag vooruitging). Mama hier leggen ze uit wat ik wèl moet doen, in plaats van dat ze alleen van de kant schreeuwen dat ik het fout doe. Goede les kan echt heel veel uitmaken.

Wij hebben pleegkind op priveles gedaan. Is wel een iadh-kind, dus waarschijnlijk was in een groep helemaal drama geworden. Maar prive ging het vrij goed en behoorlijk snel. Hij had in ruim een half jaar A en B.
Als die mogelijkheid er is, is priveles echt een aanrader.

Ik sta hiervan te kijken. Onze niet-sportieve dochter zit nu na 2 jaar in het bad voor het afzwemmen voor A. We verwachten dat ze nog een half jaar nodig heeft. 
Daarmee is ze echt één van de langzaamste van haar klas. 

Na 2 jaar pas in badje 2, klopt niet. Ze hadden al veel eerder bij jullie aan de bel moeten trekken.

Aangezien we niet in NL wonen hebben we ook geen zwemlessen. We hebben een zwemjuf laten komen, en die heeft onze kinderen toen ze allemaal tussen de 3 en 5 zaten les gegeven in het openbare zwembad... Iedere middag, en na 6 weken konden ze op hun rug zwemmen,  schoolslag, en duiken....

En eerlijk gezeg:  ikmoet ernietaan denken jarenlang( we hebben 3 eigen en 2 pleegkinderen) 1 of 2 keer perweek naar les temoeten.  Naastschool. , gym,voetbal of hockey...

Bij ons heeft het 1 jaar en 2 maanden geduurd, maar hier hadden ze easyswim en dan beginnen ze gewoon meteen in het diepe. Zou kijken of dat misschien ergens een optie is? Ik hoor vaak dat ze met die verschillende badjes die steeds dieper gaan er veel langer over doen.

Ik denk dat ik zou stoppen. Kan hij al wel wat zwemmen?

"Mama hier leggen ze uit wat ik wèl moet doen, in plaats van dat ze alleen van de kant schreeuwen dat ik het fout doe."

Precies dit overkwam mijn zoon ook bij een zwemschool. Eerste instructeur was prima. Zoon ging badje vooruit, kreeg toen een instructeur die wel kon vertellen dat je het fout deed, maar niet kon uitleggen hoe het anders moest. Na geruime tijd tobben het joch naar een andere zwemschool gedaan, en toen zwom hij in no-time af. Hij was overigens wel aan de late kant met zwemles, maar dat hielp in zijn geval wel: een achtjarige is sterker dan een vijfjarige, en wie langer is, is ook sneller dat bad door. 

Ik zou je kind van zwemschool laten wisselen, en anders gewoon een jaar stoppen, en over een jaar opnieuw met frisse moed beginnen. 

Dubbel

Citroengraag schreef op 03-07-2024 om 14:53:

Zoek naar een zwemschool met de easy swim methode. Daar starten ze, met een aangepast zwembad, direct in het diepe. Kinderen zijn sneller zelfredzaam en (de mijne en mijn neefjes) vinden de zwemlessen veel leuker.

AGvds schreef op 03-07-2024 om 14:05:

[..]

Ze hebben het steeds over de combinatie tussen armen en benen maken en kracht in zijn benen. Het is verder een hele gezonde jongen alleen is hij erg klein voor zijn leeftijd.

Kracht geloof ik niet zo, want hij zit op schaatsen en daar is hij juist erg goed in.

Dat over die combinatie tussen armen en benen triggert mij wel. Bij mij werd als kind gezegd dat ik motorisch gestoord was, omdat het zwemmen ook niet vorderde tijdens de zwemles. Mijn ouders zijn toen een keer met mij wezen zwemmen samen met een oud zwemleraar, die legde het tenminste goed uit. Een maand later mocht ik afzwemmen.

Motorisch was er niets aan de hand maar ik kon die zwemleraren aan de kant altijd lastig verstaan, en ik snapte niet wat ze bedoelden. Ik was toen 4 of 5 maar kan me nog steeds de frustratie herinneren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.