Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

02-04-2022 om 07:38

Wassen schaamstreek meisje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

09-04-2022 om 13:42

JohnnyC. schreef op 09-04-2022 om 13:32:

[..]

Los van het feit dat TO de moeder is...

Maar los daarvan. In ons gezin zijn er geen mannen- of vrouwentaken. Het is toch geen 1950 meer? De zorg voor de kids is hier gelijk verdeeld vanaf dag 0.

Gek genoeg heb je dit soort reacties niet wanneer een moeder een vraag heeft over de al dan niet te strakke voorhuid van haar zoon.

Nee klopt dat wordt normaler gevonden. Maar ik zou niet weten hoe het moet dus ik zou deze taak aan de moeder overlaten aangezien die zelf haar eigen poes ook wast dus dan kan ze het voor doen leek me. 

Ik vind het op deze leeftijd van beide ouders niet meer wenselijk om aan die zone te zitten. Je kind instructies geven zodat ze het zelf kan doen is beter. Je kind wordt zelfstandiger en je respecteert de lichamelijke grenzen van je kind. Win-win dus.

Battle-Royale schreef op 09-04-2022 om 13:14:

[..]

Oh ik dacht het de vader was.

En nee ik zou niet precies weten hoe je dat moet wassen, en het zou niet in me opkomen om te controleren of het schoon is.

Dat komt dus omdat je niet goed leest of iemand anders las niet goed en jij dacht dat dat klopte, aannames dus. Iemand reageerde hier en dat was een man en die werd verward met de vrouw die het topic startte. Heel ergerlijk. 

Mensen, to stelt een vraag. Met de beste bedoelingen. Die vraag kun je beantwoorden. Ipv idd op pedojacht te gaan. Ik lees er absoluut niks seksueels in. Als ze de oksels van dr kind graag dagelijks zou schrobben, zouden jullie dan ook zo reageren? En ook als TO een man was is dit niet gerechtvaardigd. Er zijn zo veel gezinssamenstellingen tegenwoordig. Je kunt niet zeggen de mama is de enige die de onderkantjes van haar kinderen mag poetsen. En als mama dood gaat, vertrekt of er 2 papa's zijn dan heeft dochter pech.

Meesje schreef op 09-04-2022 om 16:37:

Mensen, to stelt een vraag. Met de beste bedoelingen. Die vraag kun je beantwoorden. Ipv idd op pedojacht te gaan. Ik lees er absoluut niks seksueels in. Als ze de oksels van dr kind graag dagelijks zou schrobben, zouden jullie dan ook zo reageren? En ook als TO een man was is dit niet gerechtvaardigd. Er zijn zo veel gezinssamenstellingen tegenwoordig. Je kunt niet zeggen de mama is de enige die de onderkantjes van haar kinderen mag poetsen. En als mama dood gaat, vertrekt of er 2 papa's zijn dan heeft dochter pech.

Het gaat niet om man of vrouw. Het gaat om iets waarvan het kind zelf aangeeft het als onprettig te ervaren en niet wil dat de ouders het doen. Dan respecteer je dat en leer je het je kind zelf. Dagelijks oksels schrobben bij een kind van zes lijkt me ook niet echt nodig. En ook dat kan een kind van die leeftijd zelf leren als het het onprettig vindt wanneer de ouders het doen. 

Georgy

Georgy

16-04-2022 om 21:34

MamaE schreef op 09-04-2022 om 14:40:

Ik vind het op deze leeftijd van beide ouders niet meer wenselijk om aan die zone te zitten. Je kind instructies geven zodat ze het zelf kan doen is beter. Je kind wordt zelfstandiger en je respecteert de lichamelijke grenzen van je kind. Win-win dus.

Dit is denk ik beter inderdaad voor een kind dat controleren vervelend vindt om dat te respecteren en het drie stappen plan is misschien dan meer voor als ze bijv. nog vier zijn en het wellicht nog niet vervelend vinden om gecontroleerd te worden. Toch blijf je dan in het ongewisse of het schoon genoeg is om ontstekingen te voorkomen. Het blijft een dilemma, want je wil ook niet dat het gaat irriteren. 


Wat voor ontstekingen bedoel je? Heeft ze die wel eens gehad dan? 

Georgy

Georgy

16-04-2022 om 21:47

Azalea747 schreef op 02-04-2022 om 08:36:

Ik herken het wel hoor, dat je het ruikt - dat je niet denkt dat je de enige bent... Onze kinderen gaan maar om de dag in bad (vanwege droge huid) dus wij wasten die andere dag dan even met een washandje, maar toch rook ik het soms vrij sterk en heb me wel eens afgevraagd of dat wel normaal was enzo (maar dan was het de week erna weer minder ofzo dus nooit actie op ondernomen). Onze dochter heeft nog vrij lang 's nachts een luier gedragen, maar sinds ze dat niet meer doet is die geur voorbij. Ze wast zichzelf sinds ze 4 is denk ik, dat onzorgvuldige herken ik ook dus ik zeg dan dat ze beide zijkanten moet doen (de liezen eigenlijk) en het midden. Niet met het washandje tussen de schaamlippen maar in één beweging eroverheen. Ik doe het ook wel eens voor als ik naast haar sta, maar dan gewoon over mijn kleren heen . Ca. één keer per week in bad zeg ik dat ze even met haar vinger tussen de schaamlippen moet wassen. Afdrogen gaat hier ook niet heel zorgvuldig maar daar heeft ze nooit last van. Jeuk heeft ze een enkele keer, eens per paar maanden en dan weer nooit meer. Als we dan even een washandje met koud water ertegen houden is het over en hoor ik haar er weer maanden niet over.

Weet niet wat je aan deze info hebt eigenlijk maar dan weet je hoe het bij iemand anders gaat... Want ik herken wat je zegt dat er online niks over te vinden is!

Ik neig er naar om het ook zo te doen, maar dan iets minder vaak in bad als bij jou (bij ons één keer per week soms twee). Elke dag zelf aan de buitenkant laten wassen en één keer per week in bad zelf tussen de schaamlippen is blijkbaar voldoende om geen ontstekingen te laten ontstaan. Al heb je dan wel die geur soms, maar dat is misschien niet erg. 

Georgy

Georgy

16-04-2022 om 21:54

Dag Meesje, ik denk niet dat ze ontstekingen gehad heeft, maar ik zou het vervelend voor haar vinden als dat zou gebeuren. Stank/ onprettige geur is misschien een natuurlijk teken dat het nodig is om schoongemaakt te worden om zo ontstekingen of irritaties te voorkomen.Maar dat weet ik dus niet.  

Georgy schreef op 16-04-2022 om 21:54:

Dag Meesje, ik denk niet dat ze ontstekingen gehad heeft, maar ik zou het vervelend voor haar vinden als dat zou gebeuren. Stank/ onprettige geur is misschien een natuurlijk teken dat het nodig is om schoongemaakt te worden om zo ontstekingen of irritaties te voorkomen.Maar dat weet ik dus niet.

Wassen met een washandje geeft meer irritatie. Volgens mij is kans op ontstekingen niet zo groot op deze leeftijd. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

16-04-2022 om 22:44

Georgy schreef op 16-04-2022 om 21:54:

Dag Meesje, ik denk niet dat ze ontstekingen gehad heeft, maar ik zou het vervelend voor haar vinden als dat zou gebeuren. Stank/ onprettige geur is misschien een natuurlijk teken dat het nodig is om schoongemaakt te worden om zo ontstekingen of irritaties te voorkomen.Maar dat weet ik dus niet.

Hoezo zou ze een ontsteking krijgen? Laat haar gewoon frequent badderen of douchen. Da's überhaupt wel zo fris.

Het vooral belangrijk om géén zeep te gebruiken daar(!) én om je kinderen te leren hun billen af te vegen naar achteren.

En bovenal: respecteer de grenzen van je kind!

Georgy

Georgy

16-04-2022 om 23:06

De reden dat ik haar zo min mogelijk in bad doe/ douche is dat ze zo een droge huid daardoor krijgt en al heeft en ze vind het niet leuk om in bad of onder de douche te gaan ( ze heeft het snel koud) dus best een strijd soms. Denken jullie dat twee keer per week wel voldoende is? En dan niet zelf de buitenkant laten wassen met een hydrofiel washandje tussendoor? 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

16-04-2022 om 23:38

Georgy schreef op 16-04-2022 om 23:06:

De reden dat ik haar zo min mogelijk in bad doe/ douche is dat ze zo een droge huid daardoor krijgt en al heeft en ze vind het niet leuk om in bad of onder de douche te gaan ( ze heeft het snel koud) dus best een strijd soms. Denken jullie dat twee keer per week wel voldoende is? En dan niet zelf de buitenkant laten wassen met een hydrofiel washandje tussendoor?

Als ze al last heeft van haar "normale" huid dan lijkt het mij erg onlogisch om de huid op plaatsen waar die extra dun is, meer te belasten dan de dikkere huid.

Om last te voorkomen is het vooral van belang dat ze niet abusievelijk poepbacteriën die kant op veegt. Hygiëne bij toiletbezoek is dus van belang.

Als twee keer per week in bad het maximale is wat haar huid aankan, dan zou ik het bij die twee keer laten.

Wist je dat katoenen kleding en het vermijden van wasverzachter ook belangrijk is bij eczeem?

Twee x per week douchen lijkt me voldoende. Als het soms zo uitkomt ga ik ook wel dagen niet. (En soms weer iedere dag, ligt aan verschillende factoren en ook wel aan hoeveel ik transpireer) 
Maar welke ontstekingen denk je dat ze kan krijgen? Heb je het over blaasontsteking bijv? Veegtechnieken na poepen en plassen zijn idd belangrijk en ademend ondergoed (bijv katoen of bamboe) zijn idd om veel redenen fijn. 

En in bed geen ondergoed aan is natuurlijk qua ventilatie ook aan te raden. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.