Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-04-2022 om 07:38
Sinds mijn dochter uit de luiers is wasde ik elke dag even met een nat washandje tussen haar schaamlippen. Ik merkte namelijk dat het niet vanzelf schoon werd als ze in bad ging of met douchen en na een tijdje gaat het stinken. Ongeveer een jaar geleden gaf ze aan dat ze het onprettig vond als ik haar waste. Eerst gaf ik aan dat het toch nodig was anders zou het gaan stinken, maar ze bleef het vervelend vinden en ik vond het zelf ook vervelend om dan te doen. Het is zo een intieme plek en ik wil juist dat ze leert dat niemand het mag aanraken als ze dat niet wilt. Toen heb ik het haar proberen te leren zichzelf te wassen. Ik merk alleen dat ze het niet altijd zo zorgvuldig doet en ze droogt het niet goed af. Hierdoor krijgt ze een droge huid en heeft ze soms jeuk ( ik mocht laatst nog een keer controleren wat ook erg vervelend voelde, maar om erger te voorkomen). Nu vroeg ik me af hoe andere ouders hiermee omgaan in deze fase, maar ik kon niks op internet vinden. Overal staat hoe je jongetjes wast maar nergens iets over meisjes. Ik voel me nu enorm schuldig, want het gevoel bekruipt me dat ik haar voor niks steeds gewassen heb op die plek terwijl ze het wel vervelend vond. Ik vraag me nu af of het om hygiënische redenen belangrijk is om te doen, want als het alleen lichtelijk stinkt ruiken anderen dat misschien niet eens en is niet echt sociale noodzaak. Ook handig om te weten voor mijn andere twee meisjes die nu nog in de luiers zijn. Misschien kan ik het beter bij het consultatiebureau vragen, maar ik vind het zo frappant dat er nergens iets op internet over staat. Dat zou het wel makkelijk maken.
17-04-2022 om 23:12
Georgy, ga even naar een goede drogist met de vraag over welke crème. Alles is hier al meerdere keren beantwoord, inclusief de tip over katoenen ondergoed. Nu begin je weer een andere vraag te stellen om het draadje aan de gang te houden.
Wel of niet een pyamabroek dragen en of het bed dan vaker verschoont moet worden. Hou eens op, het gaat nergens over. Wat maak je van niets een groot onderwerp.
Normaliter kan ik erg goed negeren, maar je draaft echt door. Ik word er langzamerhand onpasselijk van. Dat ligt ook aan de manier waarop je schrijft en hoe je je vragen stelt en alleen reageert op wat in je straatje past.
17-04-2022 om 23:19
Ik snap je wel, wil40, denk ik. Dit onderwerp is lastig en trekt al snel een publiek dat je niet moet willen bedienen. En blijven doorgaan terwijl alles wel gezegd is, drijft het onderwerp eveneens in een rare hoek.
17-04-2022 om 23:30
wil40 schreef op 17-04-2022 om 23:12:
Georgy, ga even naar een goede drogist met de vraag over welke crème. Alles is hier al meerdere keren beantwoord, inclusief de tip over katoenen ondergoed. Nu begin je weer een andere vraag te stellen om het draadje aan de gang te houden.
Wel of niet een pyamabroek dragen en of het bed dan vaker verschoont moet worden. Hou eens op, het gaat nergens over. Wat maak je van niets een groot onderwerp.
Normaliter kan ik erg goed negeren, maar je draaft echt door. Ik word er langzamerhand onpasselijk van. Dat ligt ook aan de manier waarop je schrijft en hoe je je vragen stelt en alleen reageert op wat in je straatje past.
Eens. Ik krijg er ook een naar gevoel bij zo langzamerhand. Alles is echt wel gezegd nu.
17-04-2022 om 23:34
Inderdaad is alles wel nu gezegd. Het is een gevoelig onderwerp. Benader dat ook zo. Door maar door te blijven gaan lijkt dat er niet (meer) op. Ik sluit de discussie.