Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

02-04-2022 om 07:38

Wassen schaamstreek meisje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je kind dagelijks goed in laten smeren met een vettende crème, dan kan ze ondanks droge huid ook vaker in bad. 
Hier een kind met eczeem bij schaamlippen (dit ruikt wel eens als het erg is) en een droge huid. Nog in de luiers was verschonen en dus wrijven met doekjes heel vervelend, maar het moest. Zelfde badbeleid als bij jullie want droge huid, maar toen ze als dreumes aan kon geven dat ze in bad wilde voor een verschoning zijn we nog beter in gaan vetten en vaker gaan badderen en dat gaat prima. Maar dat betekent dagelijks of tweemaal daags helemaal insmeren en sowieso na het bad. Hele  klus hier dus. Maar voor een groter kind prima zelf te doen. 
Wat betreft de kou, daar heeft de ander hier ook last van. Een katoenen badjas helpt hier, die meteen aangeven na bad en dan eerst even opwarmen. Creme ook op de verwarming of in de zon, dat het warm is. En soms geldt ook.. even streng en duidelijk zijn, sommige dingen moeten nu eenmaal. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

17-04-2022 om 06:54

Junio schreef op 17-04-2022 om 02:10:

Je kind dagelijks goed in laten smeren met een vettende crème, dan kan ze ondanks droge huid ook vaker in bad.
Hier een kind met eczeem bij schaamlippen (dit ruikt wel eens als het erg is) en een droge huid. Nog in de luiers was verschonen en dus wrijven met doekjes heel vervelend, maar het moest. Zelfde badbeleid als bij jullie want droge huid, maar toen ze als dreumes aan kon geven dat ze in bad wilde voor een verschoning zijn we nog beter in gaan vetten en vaker gaan badderen en dat gaat prima. Maar dat betekent dagelijks of tweemaal daags helemaal insmeren en sowieso na het bad. Hele klus hier dus. Maar voor een groter kind prima zelf te doen.
Wat betreft de kou, daar heeft de ander hier ook last van. Een katoenen badjas helpt hier, die meteen aangeven na bad en dan eerst even opwarmen. Creme ook op de verwarming of in de zon, dat het warm is. En soms geldt ook.. even streng en duidelijk zijn, sommige dingen moeten nu eenmaal.

Goede toelichting, maar om welke reden voeg je deze opmerking toe? Bedoel je dat om aan te geven dat kind van TO wellicht protesteert bij (zelf) lichaam invetten of bij dagelijks badderen? Je zou deze laatste zin namelijk ook kunnen opvatten als een aanmoediging om door te gaan met het huidige beleid van TO en dat lijkt mij echt geen goed plan qua grenzen van een kind overschrijden.

Georgy

Georgy

17-04-2022 om 07:12

Fijn dat jullie allemaal meedenken, ik krijg nieuwe inzichten want ik dacht namelijk dat het wassen van het lichaam naast tegen de stank ook moest om ontstekingen en infecties te voorkomen. Ik weet niet hoe ik hierbij kom. Maar dat schijnt niet zo te zijn als ik het zo op internet nalees met uitzondering van de handen om geen ziekteverwekkers door de neus binnen te krijgen en bij jongens de voorhuid. Bij de voorhuid van meisjes kan dan misschien geen ontsteking ontstaan door te weinig wassen, dat lees ik nergens letterlijk maar het wordt in ieder geval niet genoemd. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

17-04-2022 om 07:25

Georgy schreef op 17-04-2022 om 07:12:

Fijn dat jullie allemaal meedenken, ik krijg nieuwe inzichten want ik dacht namelijk dat het wassen van het lichaam naast tegen de stank ook moest om ontstekingen en infecties te voorkomen. Ik weet niet hoe ik hierbij kom. Maar dat schijnt niet zo te zijn als ik het zo op internet nalees met uitzondering van de handen om geen ziekteverwekkers door de neus binnen te krijgen en bij jongens de voorhuid. Bij de voorhuid van meisjes kan dan misschien geen ontsteking ontstaan door te weinig wassen, dat lees ik nergens letterlijk maar het wordt in ieder geval niet genoemd.

Klopt volgens mij. Bij meisjes is wel van belang (ik noemde het al drie keer): billen afvegen naar achteren. Poepbacteriën kunnen namelijk wél een ontsteking veroorzaken, dus leer je meiden op de goede manier te vegen. Dat is iets om echt niet te negeren, want voorkomen is beter dan genezen.

Hier gingen zowel vader als ik de eerste jaren samen met kind onder de douche. Wat eerst allemaal door ons werd gewassen bij kind keek kind later bij ons af, aangezien wij ons zelf wasten en voordeden hoe, wat en waar. 
Prima manier om zelfstandigheid te bevorderen. 

to hoe verzorg je je zelf van onder?
Nog een oprechte vraag niet dagelijks douche of badderen oké maar was je dan ook je onderkant niet? 
Als ik een x douchebeurt oversla was ik toch echt wel voor ik op bed ga mijn onderkant je zweet, gaat naar toilet afscheiding, heel normaal maar wel dan even opfrissen met een washandje dat hoort toch gewoon bij de dagelijkse hygiëne

Eén of twee keer per week douchen is prima, zeker voor jonge kinderen. Dermatologen raden dat ook aan. Als het anders gaat stinken kan je dochter ook zelf met een washandje de onderkant even opfrissen. Ontstekingen zou ik niet zo bang voor zijn, alleen blaasontsteking. Dat kan komen van poepbacteriën als je in de verkeerde richting veegt.

niet_rechts schreef op 17-04-2022 om 06:54:

[..]

Goede toelichting, maar om welke reden voeg je deze opmerking toe? Bedoel je dat om aan te geven dat kind van TO wellicht protesteert bij (zelf) lichaam invetten of bij dagelijks badderen? Je zou deze laatste zin namelijk ook kunnen opvatten als een aanmoediging om door te gaan met het huidige beleid van TO en dat lijkt mij echt geen goed plan qua grenzen van een kind overschrijden.

Ik doelde op niet in bad willen omdat het zo koud is.

Georgy schreef op 17-04-2022 om 07:12:

Fijn dat jullie allemaal meedenken, ik krijg nieuwe inzichten want ik dacht namelijk dat het wassen van het lichaam naast tegen de stank ook moest om ontstekingen en infecties te voorkomen. Ik weet niet hoe ik hierbij kom. Maar dat schijnt niet zo te zijn als ik het zo op internet nalees met uitzondering van de handen om geen ziekteverwekkers door de neus binnen te krijgen en bij jongens de voorhuid. Bij de voorhuid van meisjes kan dan misschien geen ontsteking ontstaan door te weinig wassen, dat lees ik nergens letterlijk maar het wordt in ieder geval niet genoemd.

Van te veel wassen kan wel de bacterie huishouding verstoord raken en creme smeren daar wanneer je uit de luiers bent is ook niet nodig en ook niet perse goed. Je verstoord het natuurlijk evenwicht. 

Georgy

Georgy

17-04-2022 om 21:55

niet_rechts schreef op 16-04-2022 om 23:38:

[..]

Als ze al last heeft van haar "normale" huid dan lijkt het mij erg onlogisch om de huid op plaatsen waar die extra dun is, meer te belasten dan de dikkere huid.

Om last te voorkomen is het vooral van belang dat ze niet abusievelijk poepbacteriën die kant op veegt. Hygiëne bij toiletbezoek is dus van belang.

Als twee keer per week in bad het maximale is wat haar huid aankan, dan zou ik het bij die twee keer laten.

Wist je dat katoenen kleding en het vermijden van wasverzachter ook belangrijk is bij eczeem?

Katoenen kleding wist ik nog niet. Toevallig hebben we bijna alleen katoen maar ook goed om te weten. Wasverzachter wist ik, vermijden we al vanaf het begin. Bedankt voor de tips!

Georgy

Georgy

17-04-2022 om 21:59

Pinokkio schreef op 17-04-2022 om 00:08:

En in bed geen ondergoed aan is natuurlijk qua ventilatie ook aan te raden.

Dat heb ik ook wel eens gehoord, dat het voorkomt dat het gaat broeien want daardoor krojg je mee bacteriegroei. Dan moet je wel weer vaker het dekbed verschonen of niet? Of doe je dan wel een pyamabroek aan?

Georgy

Georgy

17-04-2022 om 22:01

Giggly schreef op 17-04-2022 om 07:38:

Hier gingen zowel vader als ik de eerste jaren samen met kind onder de douche. Wat eerst allemaal door ons werd gewassen bij kind keek kind later bij ons af, aangezien wij ons zelf wasten en voordeden hoe, wat en waar.
Prima manier om zelfstandigheid te bevorderen.

Leuk idee

Georgy

Georgy

17-04-2022 om 22:31

Dank je voor de tip Viva-amber. Misschien hangt het nog wel van de soort crème af? Het moet vast in ieder geval iets zijn wat niet op waterbasis is en ph neutraal. Wat voor een crème gebruik jij Junio? 
Bedankt voor de afveegtip niet-rechts. Dit gaat al goed hier en ik dring haar niks meer op, ze doet het nu steeds zelf met een washandje ( alleen niet zo goed). Maar daar kan ze dan misschien wel mee stoppen.
Want elke dag wassen met washandje is misschien dus te veel van het goede begrijp ik uit meedere reacties, beter alleen één a twee keer per week douchen of in bad en dan mijn dochter zelf met douche laten uitspoelen en haar daarbij even zelfstandig ook tussen schaamlippen laten schoonmaken en verder alleen zelfstandig met washandje laten wassen bij onprettige geurtjes. Het criterium is dan misschien als ik niks ruik als ik naast haar sta of zit op ooghoogte dan is het goed, want dan kan niemand zich er aan storen. Misschien moet ik het gewoon uitproberen zo en dan kom ik er vanzelf achter hoe vaak ze nog tussendoor gewassen moet worden met een washandje en of daar een regelmaat in gebracht moet worden omdat het vaak voorkomt of dat het alleen incidenteel hoeft en dan kan ik haar ook uitleggen waarom. 
Ik las dat met 9 jaar wassen frequenter moet ivm de ontwikkeling/ het actief worden van zweetklieren. Misschien hoeft het voor die tijd dus niet dagelijks of zelfs alleen maar één keer per week in bad en niet tussendoor wassen. 

Georgy

Georgy

17-04-2022 om 22:43

Of als het toch vaker nodig is ipv regelmoin het met washandje wassen vettige crème gebruiken die de balans van de huid niet verstoord ( als dat bestaat) en dan een keer extra douchen.

Fenyw schreef op 06-04-2022 om 16:04:

Ik snap het probleem wel. Soms zitten de schaamlippen best dicht en door in bad te zitten wordt het niet goed schoon, het moet even gespreid worden.
Een washand is te dik en te ruw. Een hydrofiel washandje kan, een nagemaakt watje ook of je dochter het met haar vinger laten doen. En inderdaad alleen met water.

Spreiden? Nooit gedaan hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.