Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

02-04-2022 om 07:38

Wassen schaamstreek meisje

Sinds mijn dochter uit de luiers is wasde ik elke dag even met een nat washandje tussen haar schaamlippen. Ik merkte namelijk dat het niet vanzelf schoon werd als ze in bad ging of met douchen en na een tijdje gaat het stinken. Ongeveer een jaar geleden gaf ze aan dat ze het onprettig vond als ik haar waste. Eerst gaf ik aan dat het toch nodig was anders zou het gaan stinken, maar ze bleef het vervelend vinden en ik vond het zelf ook vervelend om dan te doen. Het is zo een intieme plek en ik wil juist dat ze leert dat niemand het mag aanraken als ze dat niet wilt. Toen heb ik het haar proberen te leren zichzelf te wassen. Ik merk alleen dat ze het niet altijd zo zorgvuldig doet en ze droogt het niet goed af. Hierdoor krijgt ze een droge huid en heeft ze soms jeuk ( ik mocht laatst nog een keer controleren wat ook erg vervelend voelde, maar om erger te voorkomen). Nu vroeg ik me af hoe andere ouders hiermee omgaan in deze fase, maar ik kon niks op internet vinden. Overal staat hoe je jongetjes wast maar nergens iets over meisjes. Ik voel me nu enorm schuldig, want het gevoel bekruipt me dat ik haar voor niks steeds gewassen heb op die plek terwijl ze het wel vervelend vond. Ik vraag me nu af of het om hygiënische redenen belangrijk is om te doen, want als het alleen lichtelijk stinkt ruiken anderen dat misschien niet eens en is niet echt sociale noodzaak. Ook handig om te weten voor mijn andere twee meisjes die nu nog in de luiers zijn. Misschien kan ik het beter bij het consultatiebureau vragen, maar ik vind het zo frappant dat er nergens iets op internet over staat. Dat zou het wel makkelijk maken.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenbaar, onze dochter vindt het ook niet prettig. 
Ook wij vinden het heel belangrijk dat ze aangeeft als ze ergens niet aangeraakt wil worden. Maar we geven aan dat papa, mama of de dokter haar soms aan moet raken ook al vindt ze het niet fijn. Haren borstelen vindt ze ook niet fijn  maar hiervan wordt niet zo'n punt gemaakt .
Ze gaat nu onder de douche zitten met de benen wijd zodat we voorzichtig met een washandje kunnen schoonmaken. 

Moeder van 2 dochters, ik heb ze alleen in de schaamstreek gewassen als er veel zand in zat na een dagje strand. Ze zijn nu allebei 12+, het enige wat ik ze geleerd heb is om geen zeep te gebruiken in de schaamstreek, verder douchen ze gewoon en ik ruik ze niet. Zelf spoel ik goed af onder de douche door gehurkt te zitten en dan met de douchekop beetje uitspoelen zeg maar. Wat zij doen onder de douche weet ik niet. Hoe doe je het zelf? Ruik je haar dan als je gewoon naast haar zit oid?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

02-04-2022 om 07:57

Ik herken het niet. De kinderen gingen hier op die leeftijd elke avond samen in bad (met badschuim, want daar kun je leuk mee spelen) en speelden dan tot het water koud werd. En daarna schone onderkleding aan.

Ik heb mijn dochter sinds ze uit de luiers is nooit expliciet daar gewassen. Ze doucht en bladdert gewoon en ik ruik haar nooit. Als ze het niet fijn zou vinden zou ik er zeker mee stoppen, het lijkt me onnodig.

niet_rechts schreef op 02-04-2022 om 07:57:

Ik herken het niet. De kinderen gingen hier op die leeftijd elke avond samen in bad (met badschuim, want daar kun je leuk mee spelen) en speelden dan tot het water koud werd. En daarna schone onderkleding aan.

Hier ging dat ook zo. Nooit over nagedacht om er extra aandacht aan te besteden.

Ik vind het zo vreemd dat het stinkt en jeuk en een droge huid is ook niet “normaal” voor een kind dat uit de luiers is. Ik zou even naar de huisarts gaan want misschien is er sprake van een infectie.

KillerQueen schreef op 02-04-2022 om 07:46:

Herkenbaar, onze dochter vindt het ook niet prettig.
Ook wij vinden het heel belangrijk dat ze aangeeft als ze ergens niet aangeraakt wil worden. Maar we geven aan dat papa, mama of de dokter haar soms aan moet raken ook al vindt ze het niet fijn. Haren borstelen vindt ze ook niet fijn maar hiervan wordt niet zo'n punt gemaakt .
Ze gaat nu onder de douche zitten met de benen wijd zodat we voorzichtig met een washandje kunnen schoonmaken.

Ik vind dit toch een gevaarlijke uitspraak als het om de schaamstreek gaat merk ik. Wat als iemand ander ooit zegt dat hij het moet aanraken ook als ze het niet fijn vindt?

Ik herinner me niet dat mijn moeder me daar waste met een washand (ik heb geen dochters dus zelf geen ervaring mee).

ToetieToover schreef op 02-04-2022 om 08:03:

[..]

Hier ging dat ook zo. Nooit over nagedacht om er extra aandacht aan te besteden.

Ik vind het zo vreemd dat het stinkt en jeuk en een droge huid is ook niet “normaal” voor een kind dat uit de luiers is. Ik zou even naar de huisarts gaan want misschien is er sprake van een infectie.

Ik denk dat dit juist door het wassen kan komen. De vulva heeft een zelfreinigend vermogen zover ik weet en water heeft een andere ph waarde. 

Ik herken het wel hoor, dat je het ruikt - dat je niet denkt dat je de enige bent... Onze kinderen gaan maar om de dag in bad (vanwege droge huid) dus wij wasten die andere dag dan even met een washandje, maar toch rook ik het soms vrij sterk en heb me wel eens afgevraagd of dat wel normaal was enzo (maar dan was het de week erna weer minder ofzo dus nooit actie op ondernomen). Onze dochter heeft nog vrij lang 's nachts een luier gedragen, maar sinds ze dat niet meer doet is die geur voorbij. Ze wast zichzelf sinds ze 4 is denk ik, dat onzorgvuldige herken ik ook dus ik zeg dan dat ze beide zijkanten moet doen (de liezen eigenlijk) en het midden. Niet met het washandje tussen de schaamlippen maar in één beweging eroverheen. Ik doe het ook wel eens voor als ik naast haar sta, maar dan gewoon over mijn kleren heen . Ca. één keer per week in bad zeg ik dat ze even met haar vinger tussen de schaamlippen moet wassen. Afdrogen gaat hier ook niet heel zorgvuldig maar daar heeft ze nooit last van. Jeuk heeft ze een enkele keer, eens per paar maanden en dan weer nooit meer. Als we dan even een washandje met koud water ertegen houden is het over en hoor ik haar er weer maanden niet over.

Weet niet wat je aan deze info hebt eigenlijk maar dan weet je hoe het bij iemand anders gaat... Want ik herken wat je zegt dat er online niks over te vinden is!

Mijn dochter is 3 en gaat maar twee keer per week in bad, tenzij erg vies door zand/zonnebrand etc. Daarom wassen we wel elke avond met een washandje, ook haar vagina. Ik laat haar dan wat wijdbeens staan en ga met een warm washandjes zachtjes langs haar schaamlippen. Op bad dagen doe ik dat niet. Ik ga er dan vanuit dat het langdurig weken in het water zijn werk wel doet. Heb nog nooit het idee gehad dat ik haar rook trouwens. En ze draagt nog luiers, dus na een poepluier gaat er ook wel een doekje langs als haar vagina niet helemaal meer schoon is. Maar met die doekjes probeer ik wel zo min mogelijk in dat gebied te komen.

Veegt ze zichzelf wel goed af na het plassen?
Als dat hier niet goed gebeurd is, is wassen met een washandje niet genoeg en douchen we haar.

Toen de kinderen nog klein waren, leerden we ze zichzelf schoon houden (zoals hun gezicht aflappen na het eten en afvegen na wc-bezoek) in een paar stappen. Eerst doe je het als ouder, vervolgens doet je kind het zelf en controleer je of ze klaar zijn met vegen en tot slot laat je het ze helemaal zelf regelen. 
Zo deed ik het ook met de jongens in bad. Stinkende meiden hebben we nooit gehad, maar als dat het geval was geweest, hadden we het net zo gedaan. 

Hier verschilt het per kind. Dochter één heeft nooit problemen gehad daarbeneden. Even spoelen met wat is voldoende. Dochter twee daarentegen heeft binnen de kortste keren jeuk en pijn als het niet goed schoon en droog gemaakt wordt na het douchen. Ze heeft gewoon een andere bouw of zo.

Ik zou er niet te moeilijk over doen en gewoon benoemen wat je doet. Je post komt wat krampachtig over..

Ik zou vooral inzetten op het haar zelf leren.
Het is van haar en het is belangrijk dat ze er vertrouwd mee raakt. 
Ik denk dat Azalea je goeie tips geeft.

Samen met de eerdere posts lijkt er wel een soort van obsessie te bestaan voor dozen, anussen en huid op huid contact met je kind. Ik snap sowieso niet hoe een kind daar nog vies kan zijn wanneer zij in bad heeft gezeten. Ik denk dat wanneer je kind op dit gebied zegt dat zij het vervelend vindt, het tijd is om dat te respecteren. Wanneer je dat niet snapt, dan klopt er iets niet. Ben je eigenlijk wel een vrouw, to? 
Mag iemand jou daar aanraken wanneer jij dat niet wil? Waarom zou het bij een kind anders werken?

Het werkt niet anders bij een kind viva-amber, en het is goed dat kinderen geleerd worden dat hun lichaam gerespecteerd moet worden. Maar schieten we daar niet een beetje in door?

Mijn dochters vinden het helemaal geen probleem om aangeraakt te worden, al moedigen we hun juist aan om het allemaal zelf schoon te maken. Maar als dochter 2 zich niet goed wast en afdroogt dan gaat het daar irriteren. Ja en dán wil ze er ook niet meer aangeraakt worden. Wat doe je dan?

Ik (wij) leggen haar dan gewoon uit dat het even schoongemaakt moet worden en dat accepteert ze. Als ik dat niet doe dan wordt het alleen maar erger.

Ik zeg niet dat dit ook het geval is bij het kind van TO, maar het gaat op een dreumes, net uit de luiers, iets meer sturing kan toch geen kwaad?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.