Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

02-04-2022 om 07:38

Wassen schaamstreek meisje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
niet_rechts schreef op 02-04-2022 om 17:55:

[..]

Een kind van 6 kan zich prima zelf wassen. Hooguit help je met haren wassen en controleer je dat het kind zich afdroogt voor het zich aankleedt, maar je hebt als vader en moeder echt niks te zoeken tussen de schaamlippen van je 6-jarige.

Het gaat me er om dat er onderscheid wordt gemaakt tussen vader en moeder in bericht dat ik quote

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

02-04-2022 om 19:38

JohnnyC. schreef op 02-04-2022 om 19:03:

[..]


Ja, ik ben een man, dat heb je goed door. Vader van twee dochters en samen met mijn vrouw 100% betrokken bij alle aspecten van hun opvoeding en verzorging.

Mijn inbreng hier is dat mijn twee dochters verschillen in aanpak wat hygiëne betreft daar beneden dus dat 'even spoelen' niet altijd opgaat. Heb jij daar wat aan toe te voegen?

Als ondanks dagelijks douchen en ondanks dagelijks schone kleding je kind stinkt, dan ga je langs de huisarts, want dan gaat er ergens iets grondig mis. Dan ga je niet je 6-jarige, of nog oudere, kind tussen haar schaamlippen betasten. Dat is niet oké. Gewoon niet. Dat zal de huisarts je ook wel vertellen.

Als jouw dochters werkelijk stinken, want die indruk wek je, bespreek dan eens hoe ze zich afvegen na het poepen. Als ze daarbij hun poep van achteren naar voren vegen, dan is dat de oorzaak. Poep moet uit de buurt van de voorkant blijven. En anders is het erg goed denkbaar dat jouw gewas in die streek het probleem veroorzaakt.

Een kind verzorgen door te wassen is toch niet hetzelfde als betasten?

Betasten is een seksuele handeling en dat speelt hier toch niet tussen ouder en kind?

Een verzorgende in een ziekenhuis die mensen wast, voert toch ook geen seksuele handelingen uit?

niet_rechts schreef op 02-04-2022 om 19:38:

[..]

Als ondanks dagelijks douchen en ondanks dagelijks schone kleding je kind stinkt, dan ga je langs de huisarts, want dan gaat er ergens iets grondig mis. Dan ga je niet je 6-jarige, of nog oudere, kind tussen haar schaamlippen betasten. Dat is niet oké. Gewoon niet. Dat zal de huisarts je ook wel vertellen.

Als jouw dochters werkelijk stinken, want die indruk wek je, bespreek dan eens hoe ze zich afvegen na het poepen. Als ze daarbij hun poep van achteren naar voren vegen, dan is dat de oorzaak. Poep moet uit de buurt van de voorkant blijven. En anders is het erg goed denkbaar dat jouw gewas in die streek het probleem veroorzaakt.

Wat faal jij hier zeg. Ik heb niets geschreven over de leeftijd van mijn kinderen. En ook niet dat ze stinkt. Dat wil ik even rechtzetten voordat dat een eigen leven gaat leiden.

En werkelijk, ga je nu afveeg-advies geven? Maak je geen zorgen, de kraamhulp heeft dat al uitgelegd toen ze me sommeerde om mijn dochtertje te komen verschonen, hemeltjelief...  

Wat niet oké is is dat jij nu het één en ander loopt te insinueren over betasten. Dat zegt meer over jou dan over alle vaders en moeders die gewoon voor hun kind zorgen waar nodig.

hier zat ik er vooral mee omdat mijn dochter jeuk had van onder. Ze blijkt dus op school na het plassen niet altijd droog te vegen omdat er niet altijd closet papier is.
Hierdoor kreeg ze dus jeuk bij haar vagina. Omdat ik niet vind dat ik haar behoor te wassen daar, ze is 6. Heb ik haar geleerd te wassen zelf. Met een washandje en water.  En daarbij geleerd niet met zeep te wassen.
Dit gaat soms goed en soms minder goed. Ik wijs haar er wel op als ik haar ophaal uit de douche.

Thalas schreef op 02-04-2022 om 08:01:

Ik heb mijn dochter sinds ze uit de luiers is nooit expliciet daar gewassen. Ze doucht en bladdert gewoon en ik ruik haar nooit. Als ze het niet fijn zou vinden zou ik er zeker mee stoppen, het lijkt me onnodig.

Dit, en het stinkt ook niet.

Helemaal nooit mee bezig geweest, niet bij dochter en niet bij zoon. Het enige dat ik ze heb meegegeven is dat zeep niet goed is voor geslachtsdelen. Ik vroeg me dan wel vaker af hoe het dan zat met zeepsop in bad. 
Hier douchen of badderen we zeker niet dagelijks. Ook als ik 3 dagen niet douche stink ik niet. (Hoogstens onder oksels en daar gaat dan een washandje over) 
Mijn kinderen heb ik al helemaal nooit geroken, hoe dan? Ik rook wel hun zweetlucht toen ze op top pubertijd zaten. (En toen douchten ze wel vaak maar tegen die zweet is niet op te boksen) 

Ik neem aan dat hun hygiëne op dat vlak ok is, ik hoor nooit iets over klachten oid. 
Afdrogen heb ik ze ook al niet geleerd, doe ik zelf ook niet. 

MamaE schreef op 02-04-2022 om 17:52:

[..]

Dit. Hoewel een kind van zes wel de leeftijd heeft om het zelf te gaan doen.

Plus Georgy geeft borstvoeding dus we kunnen wel met zekerheid stellen dat ze een vrouw is.

Op internet is niets zeker en vieze mannetjes praten ook hier graag over de geslachtsdelen van kinderen. In combinatie met TO's eerdere posts denk ik helemaal niet dat TO een vrouw is. Geobserdeerd is eerder het woord: door geslachtdelen en huid op huid contact met kinderen. 

Viva-amber schreef op 03-04-2022 om 07:06:

[..]

Op internet is niets zeker en vieze mannetjes praten ook hier graag over de geslachtsdelen van kinderen. In combinatie met TO's eerdere posts denk ik helemaal niet dat TO een vrouw is. Geobserdeerd is eerder het woord: door geslachtdelen en huid op huid contact met kinderen.

To is inderdaad een man maar dat heeft hij ook zelf gezegd dus hij doet zich niet voor als vrouw.

watertoren schreef op 03-04-2022 om 07:15:

[..]

To is inderdaad een man maar dat heeft hij ook zelf gezegd dus hij doet zich niet voor als vrouw.

Loep eens: zijn eerdere posts komen wel in een heel raar daglicht te staan wanneer het een man is. Ook schrijft hij regelmatig als zij over borstvoeding, bekkenbodemoefeningen en zelfs opmerkingen als: ik zal het eens aan mijn man vragen. Dan ben je niet open man hoor...dan doe je alsof je een vrouw bent in sommige posts. Ik denk dat het tijd is dat to zijn neus uit de schaamstreek van zijn kind houdt en haar wensen respecteert en zelf eens hulp zoek bij zijn huisarts voor zijn obsessies. 

Waar precies zegt TO een man te zijn?

JohnnyC. schreef op 03-04-2022 om 09:14:

Waar precies zegt TO een man te zijn?

Sorry, ik ben in de war met jou. Ik dacht even dat jij de To was. Ik zit dus abuis.

Excuses, ik zat niet op te letten.

Georgy

Georgy

06-04-2022 om 11:01

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ben echt gewoon een moeder Viva Amber en ik weet het gewoon niet. Ik doorbreek graag taboes, daarom ben ik er denk ik zo open over.Daarnaast hoop ik dat er voor andere ouders ook meer informatie over komt op internet over dit onderwerp zodat ze niet net als ik onzeker worden of je goed voor je kind zorgt. Ik heb het omdat er zoveel verschillende antwoorden kwamen toch ook nog bij het consultatiebureau nagevraagd bij de jeugdverpleegkundige en die zei dat je zo min mogelijk daar moet wassen en wel aan de buitenkant. De reden om zo min mogelijk te wassen is dat het vervelend voor kinderen is. Of het echt nodig is in verband met de hygiëne ( en eventueel ontstekingen) om ook tussen de schaamlippen en voorhuid van meisjes te wassen en vanaf welke leeftijd eventueel wel kon ze geen antwoord op geven. Het is een kwetsbaar gebied dus sowieso niet met zeep, maar dat wist ik al. En niet de vagina, maar dat wist ik ook wel. Blijkbaar is er heel weinig kennis hierover. Ik hoop dat de redactie informatie van een gynaecoloog of andere expert hierover op internet zet, zodat het duidelijk is hoe je je kind dat uit de luiers is wast en hoe je je kind per leeftijd wast ( welke lichaamsdelen moet je wassen en hoe vaak en en met welke leeftijd je niet meer hoeft te controleren) en natuurlijk dat het geen taboe meer is. Ik heb het idee dat dat de oorzaak is dat er zo weinig informatie over op internet te vinden is.

Mijn oudste dochter is nu inmiddels inderdaad zes. Ik zat er al aan te denken om het haar zelf te gaan leren om zichzelf helemaal te wassen, maar ik bang dat ik er te laat mee begonnen ben, omdat ze zich nu begint te schamen als ze bloot is en het vervelend voor haar is om te controleren. Maar misschien moet ik er inderdaad minder krampachtig mee omgaan en gewoon zeggen wat ik ga doen. Ze gaan maar één a twee keer in bad vanwege droge en gevoelige huid. Water droogt de huid inderdaad uit, zeker warm water. Dus toch maar gaan wassen. Bedankt voor de tips met de drie stappen van hoe je dat kan aanleren! 

Je kind leren om zichzelf te wassen is zeker goed. Gewoon doen, zo moeilijk is het niet. En te laat begonnen of niet, ze zal het toch ooit moeten leren. Zeker als ze het niet fijn vindt als een ander het doet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.