Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

01-10-2022 om 15:53

Vriendschap tussen ouder en juf?”

Vinden “jullie “ “het kunnen”, een vriendschap tussen een ouder en een basisschool-juf?
Mijn kinderen hebben les van haar gehad in groep 1-2 en ondertussen staat zij niet meer voor de klas maar heeft andere taken. Zij heeft zelf voorgesteld om buiten schooltijd af te spreken ( we kennen elkaar nu 4 jaar). Ik zou dat ook willen maar of het “mag/kan”?


Caramelzeezoutchocola schreef op 01-10-2022 om 21:31:

[..]

Klopt, maar ik kijk ook op tegen de leerkrachten van mijn kinderen hun school, vind het ook niet een gelijkwaardige relatie. Maar zo sta ik er in.

Als het voor jou niet gelijkwaardig voelt dan lijkt het me geen prettige vriendschap. Dus dan zou ik het niet doen. Je schrijft dat jullie elkaar 4 jaar kennen. Is dat dan als ouder-leerkracht? 

Zelf zie ik er geen probleem in. Zeker aangezien zij niet meer de leerkracht van je kinderen is. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 01-10-2022 om 20:18:

[..]

Tja ik ben opgevoed met dat je opkijkt tegen leerkrachten en u zegt. Moest daar ook heel erg aan wennen dat ik leerkrachten op de school van m’n kinderen met je en voornaam aan mocht spreken.

Caramelzeezoutchocola schreef op 01-10-2022 om 21:31:

[..]

Klopt, maar ik kijk ook op tegen de leerkrachten van mijn kinderen hun school, vind het ook niet een gelijkwaardige relatie. Maar zo sta ik er in.

Opkijken en u zeggen,  want het is geen gelijkwaardige relatie?  Dat vind ik wel een heel antieke houding in aan te nemen. 

Zeker ik heb respect voor het werk dat leerkrachten doen maar daardoor zijn ze toch niet hoger in rang? En respect zit toch niet in het woord u?

Ik ben groot geworden in een jij cultuur en heb er geen moeite mee om ouderen/meer geleerden aan te spreken bij hun voornaam maar wel respectvol. In een eerste contact zeg ik wel vaak u maar na een aantal ontmoetingen weet ik hoe iemand is en kan meestal moeiteloos overgaan op jij een dan nog steeds uitdragen dat ik respect heb voor die persoon. 

Tot nu toe 1 leerkracht op de basisschool van mijn kinderen ontmoet die geen respect verdiende, omdat ze zelf nogal respectloos was naar ouders. En mijn respect brokkelt af als je je vak niet verstaat als docent.  Dat je als ouders moet gaan vertellen welke fouten de juf heeft gemaakt bij het nakijken van de toets. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 01-10-2022 om 21:31:

[..]

Klopt, maar ik kijk ook op tegen de leerkrachten van mijn kinderen hun school, vind het ook niet een gelijkwaardige relatie. Maar zo sta ik er in.

Als je dat fijn vindt en zo wilt houden, zou ik geen vriendschap met haar aan gaan. Maar je kunt ook proberen dat eens onder de loep te nemen en je afvragen waarom je dat eigenlijk vindt en of het terecht is. Zoals hierboven ook al gezegd: het is gewoon een beroep.

Maar dat is aan jou. De meeste mensen kijken tegenwoordig niet zo naar leerkrachten.

Ysenda schreef op 01-10-2022 om 21:40:

o, jeetje. Opkijken tegen een docent, het is toch gewoon een mens met een beroep. Niet meer of minder dan jezelf bent toch.
Ik had niet verwacht dat er nog mensen van mijn generatie of jonger nog tegen docenten opkijken, ik dacht dat dat iets van de vorige eeuw was en we nu gelijkwaardig zijn.

Nou, ik zou wel willen dat er meer mensen tegen docenten opkijken… Want het gevolg is namelijk dat heel veel mensen op docenten neerkijken. 

Uiteraard moet gelijkwaardigheid de norm zijn maar als ik moet kiezen doe dan maar opkijken 😅

Ik heb zelfs bij mijn vader in de klas gezeten. Ik ben mede door de basisschool vrienden geworden met de meester van mijn dochter (kende hem wel van vroeger). Een juf van een andere dochter en ik waren klasgenoten vroeger, een vroegere vriendin werd juf op de school van mijn kinderen. 

Als docent VO ook kinderen van vrienden in de klas of op school.

Volgens mij is dat geen enkel probleem. 
Ik ben goed bevriend met twee leerkrachten op de school van mijn kinderen. Ik kende ze overigens al voor die tijd. Heeft nog geen problemen opgeleverd. 

ja natuurlijk wel de juf als ze vriendschap

wij wonen in een klein dorp en de meester van onze kinderen is een van onze beste vrienden. Inmiddels geeft  hij geen les meer op hun school, maar ze hebben hem allemaal gehad. Wel grappig, ze noemen hem gewoon meester, ook als hij half lam bij ons op een feestje is. 
Het heeft hier nooit tot rare situaties geleid in elk geval. 

Mijn schoonzus heeft al haar kleinkinderen (4) op haar eigen school gehad. Niet in haar klas, dat wilde ze niet. Dat zou dan ook niet kunnen? En ja, ze heeft vriendinnen waarvan de kinderen ook bij haar op school zitten.

Caramelzeezoutchocola schreef op 01-10-2022 om 21:31:

[..]

Klopt, maar ik kijk ook op tegen de leerkrachten van mijn kinderen hun school, vind het ook niet een gelijkwaardige relatie. Maar zo sta ik er in.

Serieus? Dat is toch niet meer van deze tijd? Vroeger waren dat "notabelen" de dokter, de leerkracht, de burgemeester en de notaris.

Tegenwoordig kun je respect hebben voor mensen, maar opkijken tegen mensen doe ik niet hoor. Mijn eigen kind is leerkracht. Het zijn mensen met een bepaald beroep en vakkennis, meer niet.

SuzyQFive schreef op 01-10-2022 om 22:08:

[..]

Nou, ik zou wel willen dat er meer mensen tegen docenten opkijken… Want het gevolg is namelijk dat heel veel mensen op docenten neerkijken.

Uiteraard moet gelijkwaardigheid de norm zijn maar als ik moet kiezen doe dan maar opkijken 😅

Respect hebben is iets anders dan "opkijken naar". Ik vind dat opkijken naar mensen zelfs tot ongewenste toestanden kan leiden. Vroeger konden notabelen alles maken omdat de mensen met de pet in de hand tegen ze opkeken. Gelukkig mag iedereen tegenwoordig kritisch zijn (waarmee ik niet bedoel dat je geen respect moet hebben). "Meneer de burgemeester"heeft niet per definitie gelijk.

Hymer schreef op 02-10-2022 om 00:16:

wij wonen in een klein dorp en de meester van onze kinderen is een van onze beste vrienden. Inmiddels geeft hij geen les meer op hun school, maar ze hebben hem allemaal gehad. Wel grappig, ze noemen hem gewoon meester, ook als hij half lam bij ons op een feestje is.
Het heeft hier nooit tot rare situaties geleid in elk geval.

Haha, hier moet ik wel om lachen, zie het voor me. 

Nu werd er op de school van mijn zoon de leerkrachten bij de voornaam genoemd, eigenlijk nooit met juf of meester en de achternaam wisten ze vaak niet eens van de leerkrachten. Maar denk dat ik het wel grappig had gevonden als onze zoon mijn vriendin op een feestje 'juf' had genoemd, ipv met haar voornaam. Maar dat gebeurde op school niet, dus thuis ook niet.

Hymer schreef op 02-10-2022 om 00:16: Wel grappig, ze noemen hem gewoon meester, ook als hij half lam bij ons op een feestje is.


Vriendin van mij is bevriend met de juf van de kleuterklas van zoon. Komen wij haar tegen op verjaardag of het Songfestival feestje van mijn vriendin dan zeggen zoon en zijn vrienden nog steeds "juf" tegen haar terwijl ze inmiddels allemaal de middelbare hebben afgerond. Het is een vorm van 'tante' geworden.

Wat leuk zo'n uitnodiging! Ik zou gezellig gaan en kijken hoe het loopt. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

02-10-2022 om 08:23

Oké ontzettend stom van mij om dit topic te openen. Bedankt voor de termen als “ niet meer van deze tijd etc”,niet meer van deze eeuw, erg helpend!
Ik ben daarin gewoon onhandig, heel knap dat jullie allemaal zo’n held zijn daarin , maar dat is niet iedereen.
Er is hier een groep die het leuk vind op anderen te vitten, ongeacht de vraag. Lekker samenspannen en groepjesvormen en als iemand dan een “ gewone vraag “ stelt, daar met z’n allen op in te hakken en bovenop te duiken hoe belachelijk die vraag wel niet is.
Heel Viva! 
Maar goed ik ga wel weg uit mijn topic en dan kunnen jullie met elkaar lachen om mijn stomme vraag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.