Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

01-10-2022 om 15:53

Vriendschap tussen ouder en juf?”

Vinden “jullie “ “het kunnen”, een vriendschap tussen een ouder en een basisschool-juf?
Mijn kinderen hebben les van haar gehad in groep 1-2 en ondertussen staat zij niet meer voor de klas maar heeft andere taken. Zij heeft zelf voorgesteld om buiten schooltijd af te spreken ( we kennen elkaar nu 4 jaar). Ik zou dat ook willen maar of het “mag/kan”?


Ik had vroeger op de basisschool toch wel veel leerkrachten die uit hetzelfde dorp kwamen.

Mevrouw75 schreef op 02-10-2022 om 12:24:

[..]

Ja, die docenten zijn er, ik ken er bergen van, maar ook die, die hun eigen kinderen in de klas hebben.

Maar was het beleid? Stond het in de schoolregels? Een aanvulling op de cao ofzo?

Ik heb geen idee wat er meer dan vijftig jaar geleden in schoolregels of cao's stond. Maar het was wel beleid, waarschijnlijk ongeschreven beleid, maar als je geen mensen uit het eigen dorp aanneemt houd je het beleid wel in stand. 

ik ben nu 51 en toen ik op de lagere school zat, kwamen bijna alle leerkrachten uit het dorp. Van de 8 leraren kwamen er 6 uit het dorp

met krap 1100 inwoners kwamen van de 9 docenten (3 scholen met 6 klassen) er 7 uit het dorp zelf, 1 uit het naastgelegen dorp waar haar man voor de klas stond en 1 van iets verder.

Zij hebben allemaal kinderen en die zaten bij hun in de klas, de vriendjes kwamen ook over de vloer en bij het verenigingsleven kwam jé elkaar ook weer tegen. De meester van klas 5-6  was ook de trainer van de voetbal en mijn gymjuf stond bij de andere school voor de klas in klas 3-4. Ze zaten bij de andere vaders in het voetbalteam of bij de toneel- en operettevereniging.

Denk niet dat het in de Cao stond.

MamaE schreef op 02-10-2022 om 12:20:

[..]

Nee, mijn ouders komen oorspronkelijk niet uit hetzelfde dorp en in alle dorpen in de omgeving was dit toen zo.

Tegenwoordig is de sociale kring van mensen ook breder georiënteerd dus het werkt ook niet meer op dezelfde manier. Maar ik ken wel docenten die bewust niet in hun eigen dorp willen werken en/of op de school van hun eigen kinderen.

Hoe oud zijn je ouders? Bij mijn moeder was dit niet zo juist.

Miepjecody schreef op 02-10-2022 om 13:38:

[..]

Hoe oud zijn je ouders? Bij mijn moeder was dit niet zo juist.

Mijn ouders zijn nu 70

Zowel bij mijn vader (zat vroeger op dezelfde school) als bij mij waren alle leerkrachten van het dorp of woonden in het dorp.
Zeker in de tijd van mijn vader was het heel gewoon. Sterker nog er waren toen complete onderwijsfamilies in het dorp, en de bovenmeester had een dienstwoning. Auto’s waren ook nog niet zo gangbaar, dus de meeste mensen woonden sowieso in de buurt van hun werk.

Compleet anders georganiseerd dus dan bij MamaE

GinnyTwijfelvuur schreef op 02-10-2022 om 14:17:

Zowel bij mijn vader (zat vroeger op dezelfde school) als bij mij waren alle leerkrachten van het dorp of woonden in het dorp.
Zeker in de tijd van mijn vader was het heel gewoon. Sterker nog er waren toen complete onderwijsfamilies in het dorp, en de bovenmeester had een dienstwoning. Auto’s waren ook nog niet zo gangbaar, dus de meeste mensen woonden sowieso in de buurt van hun werk.

Compleet anders georganiseerd dus dan bij MamaE

Inderdaad. Kan best een regio dingetje zijn hoor. En de meeste docenten werkten dan in een naburig dorp dus die konden op de fiets als er geen auto was.

MamaE schreef op 02-10-2022 om 13:42:

[..]

Mijn ouders zijn nu 70

Mijn moeder 77 en alle leraren woonden op dorp

De kans dat de juf jouw kinderen een dag les gaat geven is klein want 4 jaar geleden zaten ze in de onderbouw, nu in de bovenbouw. Maar als je het lastig vindt, wacht je tot ze naar het VO gaan voor ze bij jou koffie komt drinken. Tot die tijd ga je gezellig naar een theehuis.

Bij mijn kinderen wel gehad dat een kind bij zijn moeder in de klas zou komen - ze wilden expliciet geen uitzondering maken in de klassenindeling, omdat de moeder er tenslotte zelf voor had gekozen om op de school waar haar kinderen zaten les te geven. (Uiteindelijk ging het niet door omdat met zwangerschapsverlof ging en na haar verlof is gestopt met werken).

Vroegûh op mijn basisschool was er een vaste leerkracht die groep 8 altijd deed. Tot mijn leerjaar naar groep 8 ging, want zijn zoon zat in onze klas. Daar hebben ze het dus wel anders gedaan.

Maar je kan bijna niet vermijden dat er kinderen van vrienden in de klas komen in een dorp. Ik denk dat je alleen bij een schooladvies mot zou kunnen krijgen (en meestal zijn er 2 leerkrachten op een groep?). Zeker als je geen kinderen in de klas hebt bij haar is het geen probleem!

Mijn man is leraar en hij wil idd geen les geven in ons dorp. Vroeger heeft hij dat wel eens gedaan, maar hij vond het erg vervelend om in zijn vrije tijd constant ouders en leerlingen tegen te komen. Hij zat toen in de onderbouw en die kinderen vonden het zo spannend als ze de meester tegenkwamen in de supermarkt. Die keken ook tegen hem op, denk ik, haha. 
Hij heeft wel eens voor nood ingevallen op zijn vrije dag in de klas van een van onze kinderen, maar dat was wat hem betreft ook eenmalig. 

Ik kreeg in mijn groep een kind in de klas met een moeder die zelf lesgaf op een andere school, we hadden meteen een klik. Zij kwam een jaar later bij ons op school werken en we werden naast collega's ook vriendinnen. Ik heb haar zoon in totaal drie jaar in de klas gehad en ja, in vakanties als ik met haar afsprak zag ik hem ook. Ik vond het een voordeel dat ik het hele kind zag ipv alleen wat hij in de klas liet zien. Buiten school was hij rustiger, socialer en atenter dan in de klas. Natuurlijk was het soms wel gek dat de moeder van mijn leerling ook mijn collega én mijn vriendin was, maar daar spraken we open met elkaar over en daardoor leverde het zelden problemen op.

Nou, hier in het dorp op de basisschool van mijn dochter zat een juf die de schoonzus was van de moeder van een meisje uit dochters klas en bevriend met de moeder van een jongetje uit de klas. Prima, moet je lekker zelf weten, maar de moeders wisten dingen die ze alleen van juf konden weten omdat ze alleen met juf waren gedeeld en verder met niemand (zelfs niet met opa en oma, ik bedoel dus echt ALLEEN met juf). En die moeders blaatten het allemaal vrolijk door aan andere moeders. Daar heb ik juf een keer op aangesproken, maar toen had ik meteen de hele kliek tegen me. Stelletje roddeltantes. 
Advies aan TO: roddel niet over andere mensen met die juf, dan lijkt me die vriendschap verder prima.

JannieB schreef op 09-10-2022 om 14:30:

You are all people, regardless of your social status! Do what is allowed by the moral code

Gemeld vanwege haar bijdrages in diverse draadjes vandaag , oa in een vreemde taal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.