Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

01-10-2022 om 15:53

Vriendschap tussen ouder en juf?”

Vinden “jullie “ “het kunnen”, een vriendschap tussen een ouder en een basisschool-juf?
Mijn kinderen hebben les van haar gehad in groep 1-2 en ondertussen staat zij niet meer voor de klas maar heeft andere taken. Zij heeft zelf voorgesteld om buiten schooltijd af te spreken ( we kennen elkaar nu 4 jaar). Ik zou dat ook willen maar of het “mag/kan”?


Caramelzeezoutchocola schreef op 01-10-2022 om 16:57:

Ik vind het gewoon erg als anderen denken dat ik een witvoetje bij de leerkrachten probeer te halen of dat mensen denken dat mijn kinderen dan voorgetrokken zouden worden.( doet ze absoluut niet overigens, ze is echt heel professioneel)

Ik heb leerlingen in de klas gehad van bevriende collega’s, collega’s zelfs hun eigen kinderen, kinderen van hardloopmaatjes. 

Als je als juf in een dorp woont, of gewoon middelbare schooldocent bent (200+ leerlingen per jaar, reken maar uit na 30 jaar) wordt je vrienschapspotentieel wel heel klein niet waar? 

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-10-2022 om 08:23:

Oké ontzettend stom van mij om dit topic te openen. Bedankt voor de termen als “ niet meer van deze tijd etc”,niet meer van deze eeuw, erg helpend!
Ik ben daarin gewoon onhandig, heel knap dat jullie allemaal zo’n held zijn daarin , maar dat is niet iedereen.
Er is hier een groep die het leuk vind op anderen te vitten, ongeacht de vraag. Lekker samenspannen en groepjesvormen en als iemand dan een “ gewone vraag “ stelt, daar met z’n allen op in te hakken en bovenop te duiken hoe belachelijk die vraag wel niet is.
Heel Viva!
Maar goed ik ga wel weg uit mijn topic en dan kunnen jullie met elkaar lachen om mijn stomme vraag.

Nouw....het was van mij helemaal niet bedoeld zoals je het nu opvat hoor. Ik probeer gewoon te vertellen hoe ik het zie.

En ik lach absoluut niet om je vraag. Ik vind het alleen inderdaad wel een ouderwetse zienswijze ten opzichte van deze beroepen.

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-10-2022 om 08:23:

Oké ontzettend stom van mij om dit topic te openen. Bedankt voor de termen als “ niet meer van deze tijd etc”,niet meer van deze eeuw, erg helpend!
Ik ben daarin gewoon onhandig, heel knap dat jullie allemaal zo’n held zijn daarin , maar dat is niet iedereen.
Er is hier een groep die het leuk vind op anderen te vitten, ongeacht de vraag. Lekker samenspannen en groepjesvormen en als iemand dan een “ gewone vraag “ stelt, daar met z’n allen op in te hakken en bovenop te duiken hoe belachelijk die vraag wel niet is.
Heel Viva!
Maar goed ik ga wel weg uit mijn topic en dan kunnen jullie met elkaar lachen om mijn stomme vraag.

Volgens mij was dat niet de bedoeling van de meeste mensen. Dit is gewoon iets waarin jouw zienswijze echt héél erg afwijkt van hoe de meeste mensen dit tegenwoordig zien.

Probeer het als een eyeopener te zien ipv een aanval. Want dat is het volgens mij echt niet.

De meeste reacties zijn gewoon vriendelijk en goedbedoeld en daar ga je nu compleet aan voorbij.

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-10-2022 om 08:23:

Oké ontzettend stom van mij om dit topic te openen. Bedankt voor de termen als “ niet meer van deze tijd etc”,niet meer van deze eeuw, erg helpend!
Ik ben daarin gewoon onhandig, heel knap dat jullie allemaal zo’n held zijn daarin , maar dat is niet iedereen.
Er is hier een groep die het leuk vind op anderen te vitten, ongeacht de vraag. Lekker samenspannen en groepjesvormen en als iemand dan een “ gewone vraag “ stelt, daar met z’n allen op in te hakken en bovenop te duiken hoe belachelijk die vraag wel niet is.
Heel Viva!
Maar goed ik ga wel weg uit mijn topic en dan kunnen jullie met elkaar lachen om mijn stomme vraag.

Ik zie geen gevit maar oprechte verbazing.

Het is zeker geen stomme vraag. Ik ben wel benieuwd waarom je jezelf zo naar beneden haalt.

Dat doe je tov docenten, waarschijnlijk ook tov artsen etc. Maar ook hier in het draadje, je gaat er gelijk vanuit dat we met elkaar lachen om je "stomme" vraag.

Wat maakt dat jij je minder voelt? 

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-10-2022 om 08:23:

Oké ontzettend stom van mij om dit topic te openen. Bedankt voor de termen als “ niet meer van deze tijd etc”,niet meer van deze eeuw, erg helpend!
Ik ben daarin gewoon onhandig, heel knap dat jullie allemaal zo’n held zijn daarin , maar dat is niet iedereen.
Er is hier een groep die het leuk vind op anderen te vitten, ongeacht de vraag. Lekker samenspannen en groepjesvormen en als iemand dan een “ gewone vraag “ stelt, daar met z’n allen op in te hakken en bovenop te duiken hoe belachelijk die vraag wel niet is.
Heel Viva!
Maar goed ik ga wel weg uit mijn topic en dan kunnen jullie met elkaar lachen om mijn stomme vraag.

Herfstappeltaart schreef op 02-10-2022 om 08:41:

[..]

Nouw....het was van mij helemaal niet bedoeld zoals je het nu opvat hoor. Ik probeer gewoon te vertellen hoe ik het zie.

Herfstappeltaart schreef op 02-10-2022 om 08:45:

En ik lach absoluut niet om je vraag. Ik vind het alleen inderdaad wel een ouderwetse zienswijze ten opzichte van deze beroepen.

Rondstruiner schreef op 02-10-2022 om 08:46:

[..]

Volgens mij was dat niet de bedoeling van de meeste mensen. Dit is gewoon iets waarin jouw zienswijze echt héél erg afwijkt van hoe de meeste mensen dit tegenwoordig zien.

Probeer het als een eyeopener te zien ipv een aanval. Want dat is het volgens mij echt niet.

De meeste reacties zijn gewoon vriendelijk en goedbedoeld en daar ga je nu compleet aan voorbij.

Ysenda schreef op 02-10-2022 om 08:46:

[..]

Ik zie geen gevit maar oprechte verbazing.

Het is zeker geen stomme vraag. Ik ben wel benieuwd waarom je jezelf zo naar beneden haalt.

Dat doe je tov docenten, waarschijnlijk ook tov artsen etc. Maar ook hier in het draadje, je gaat er gelijk vanuit dat we met elkaar lachen om je "stomme" vraag.

Wat maakt dat jij je minder voelt?

Dit dus allemaal een vooral die laatste vraag. 

WAT MAAKT DAT JIJ JE MINDER VOELT?  

Dat hoeft niet ook al heb je minder gestudeerd,  ben je misschien "maar" caissière bij de AH, juliie zijn gelijkwaardig. Niemand is hier in Nederland meer dan een ander. 

Rondstruiner schreef op 01-10-2022 om 21:05:

[..]

Dat denken veel mensen, maar dat klopt niet. De arts moet de patient dan naar een ander verwijzen. Heel logisch ook vind ik, het is geen gelijkwaardige relatie.

"In KNMG-gedragsregel II.11 voor artsen staat kort gezegd: “de arts dringt niet verder door tot de privésfeer van de patiënt dan in het kader van de hulpverlening noodzakelijk is.”"

Twee voorbeelden van vriendschappen (dus geen liefdesrelatie) waarvoor een huisarts en een psychiater op de vingers getikt zijn door de tuchtcommissie."

https://www.wijnenstael.nl/nieuws/2016/vriendschapsrelatie-arts-en-pati%C3%ABnt-uit-den-boze

https://www.medischcontact.nl/kennis-carriere/tuchtrecht/tuchtzaak/als-je-patient-een-vriendin-wordt.htm

De voorbeelden die hier genoemd worden betreffen intensieve relaties, (en/of grensoverschrijdend gedrag). Dat vind ik heel wat anders dan n vriendin die regelmatig op de koffie of op mn verjaardag komt...

Wat een bijzondere reactie, Caramelzeezoutchocola  

Heel opmerkelijk en verdrietig hoe je al die opmerkingen over dat je je echt geen zorgen hoeft maken, in het negatieve trekt. Ze zijn juist goed bedoeld! En ja, mensen een bepaalde status verlenen vanwege hun beroep, zoals jij lijkt te doen, is iets dat je bij onze generatie niet veel meer ziet. Dus maak je niet druk! Deze juf ziet blijkbaar ook geen problemen. Jullie hebben een klik, dáár gaat het om. Hartstikke leuk toch, dat ze dan het initiatief neemt? Zo vaak maak je geen nieuwe vrienden meer! 

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-10-2022 om 08:23:

Oké ontzettend stom van mij om dit topic te openen. Bedankt voor de termen als “ niet meer van deze tijd etc”,niet meer van deze eeuw, erg helpend!
Ik ben daarin gewoon onhandig, heel knap dat jullie allemaal zo’n held zijn daarin , maar dat is niet iedereen.
Er is hier een groep die het leuk vind op anderen te vitten, ongeacht de vraag. Lekker samenspannen en groepjesvormen en als iemand dan een “ gewone vraag “ stelt, daar met z’n allen op in te hakken en bovenop te duiken hoe belachelijk die vraag wel niet is.
Heel Viva!
Maar goed ik ga wel weg uit mijn topic en dan kunnen jullie met elkaar lachen om mijn stomme vraag.

Ik had nog niet gereageerd op je topic, maar na deze reactie wil ik toch even reageren. Ik zie hier helemaal niemand die je uitlacht, op je inhakt of er bovenop duikt. Het is in mijn ogen gewoon oprechte verbazing dat jij er zoveel moeite mee hebt. 

On topic, als mijn kind niet meer bij deze leerkracht in de klas zou zitten zou ik me hier zeker niet druk om maken. Op onze basisschool is het ook wel eens voor gekomen dat leerkrachten kinderen van vrienden in de klas hadden en zolang die leerkracht daar op een normale manier mee omgaat (niet voortrekken, niet die vriendin meevragen als begeleiding op schoolreisje) zie ik ook daar weinig problemen. 

Mijn zoon heeft vroeger ook les gehad van een leraar waarmee wij bevriend waren. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat sommige mensen daar problemen mee kunnen hebben. Hij heeft hem ook nooit voor getrokken of zo.

Miepjecody schreef op 01-10-2022 om 18:36:

[..]

Gekkigheid zeg

Hier woonden zeker 4 leerkrachten in dorp.

En arts ook

Heerlijk juist

In de tijd van mijn ouders was dat toch echt zo. Het sociale leven speelde zich destijds vooral binnen het eigen dorp af. Docenten woonden in een ander dorp en hadden zo minder kans om kinderen van vrienden in de klas te hebben en ze werkten niet op de school van hun eigen kinderen. 
De huisarts woonde wel in het dorp, maar kwam daar oorspronkelijk niet vandaan.
Ik zou zelf geen vrienden met mijn huisarts willen zijn of een familielid als huisarts willen. Juist om de professionele afstand te bewaren.

Ik kijk overigens niet op tegen mensen en ook niet neer op mensen. Ieder zijn talenten en zijn beroep. We hebben elkaar nodig in het leven. 

jammer, caramelzeezoutchocolade, dat je zo reageert. Hoe komt het dat je het zo negatief opneemt? Lees de reacties nogmaals en dan met een blik waarop het bedoeld is: dat mensen je willen helpen met je vraag. Je hoeft niet meteen aan jezelf te twijfelen als je gevoel ergens over afwijkt van wat een ander vindt. Dat mag! En anderen mogen uiteraard antwoord geven op een door jou gestelde vraag. Kijk wat bij je past en wat niet, qua reacties. Maar twijfel niet aan jezelf. 

MamaE schreef op 02-10-2022 om 12:05:

[..]

In de tijd van mijn ouders was dat toch echt zo. Het sociale leven speelde zich destijds vooral binnen het eigen dorp af. Docenten woonden in een ander dorp en hadden zo minder kans om kinderen van vrienden in de klas te hebben en ze werkten niet op de school van hun eigen kinderen.
De huisarts woonde wel in het dorp, maar kwam daar oorspronkelijk niet vandaan.
Ik zou zelf geen vrienden met mijn huisarts willen zijn of een familielid als huisarts willen. Juist om de professionele afstand te bewaren.

Ik kijk overigens niet op tegen mensen en ook niet neer op mensen. Ieder zijn talenten en zijn beroep. We hebben elkaar nodig in het leven.

Was dat niet gewoon toevallig zo? 

Je had heel vroeger in ‘het dorp’ de notariswoning, de pastorie, de hoofdmeesterswoning. 

Mevrouw75 schreef op 02-10-2022 om 12:14:

[..]

Was dat niet gewoon toevallig zo?

Je had heel vroeger in ‘het dorp’ de notariswoning, de pastorie, de hoofdmeesterswoning.

Nee, mijn ouders komen oorspronkelijk niet uit hetzelfde dorp en in alle dorpen in de omgeving was dit toen zo.

Tegenwoordig is de sociale kring van mensen ook breder georiënteerd dus het werkt ook niet meer op dezelfde manier. Maar ik ken wel docenten die bewust niet in hun eigen dorp willen werken en/of op de school van hun eigen kinderen. 

MamaE schreef op 02-10-2022 om 12:20:

[..]

Nee, mijn ouders komen oorspronkelijk niet uit hetzelfde dorp en in alle dorpen in de omgeving was dit toen zo.

Tegenwoordig is de sociale kring van mensen ook breder georiënteerd dus het werkt ook niet meer op dezelfde manier. Maar ik ken wel docenten die bewust niet in hun eigen dorp willen werken en/of op de school van hun eigen kinderen.

Ja, die docenten zijn er, ik ken er bergen van, maar ook die, die hun eigen kinderen in de klas hebben. 

Maar was het beleid? Stond het in de schoolregels? Een aanvulling op de cao ofzo? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.